Diablo IV slår Blizzard-rekord – 10 000 års speltid de första dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

Love it kill it smoke it time, what time? its time for DIABLO 4!!!!!

Haha, den vanligaste kommentaren man hör när man spelar är ju "I need more Thyme" då jag iaf försöker tidsoptimera nedkylningen på olika förmågor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har varit dålig ett tag så inte kunnat sitta vid datorn. Så noll tyvärr. Kanske till hösten om man blivit bättre så får det bli att prova det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bara att köpa lite horseskins i affären.

Knappast ett tvång för att njuta av spelet dock…

Permalänk
Medlem

Ge oss Warcraft 4 istället för sjutton gubbar!

Permalänk

Min far vill lira så det blir ett köp. Betryggande att flertalet är positiva till spelet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afra:

Tack men bryr mig inte personligen om gratis xp. Tycker det är roligare att göra sido quests längs med vägen.

Bortsett från förlorad gratis XP så blir det löjligt lätt när du når level 50 och börjar outlevla kampanjen och alla sidequests, för mig tog det bort glädjen. Ända sättet att få det att skala högre än level 50 är tyvär att klara kampanjen.

Permalänk
Medlem

Är det en vanlig metrik nuförtiden att prata om speltimmar angåede försäljning? 10 000 års speltid är ju inget man kan relatera till direkt. Säg antalet sålda kopior rakt ut istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Är det en vanlig metrik nuförtiden att prata om speltimmar angåede försäljning? 10 000 års speltid är ju inget man kan relatera till direkt. Säg antalet sålda kopior rakt ut istället.

Blizzard slutade rapportera antal subscribers när WoW störtdök för 6 år sen eller så. Vet inte om det har med det att göra.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Ge oss Warcraft 4 istället för sjutton gubbar!

Ser personligen hellre ett SC3 men tvivlar på att dagens Blizzard är kompetenta nog att leverera varken WC4 eller SC3.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

jag tröttna efter lvl 10 kändes segt och typ som en film.. testar igen om några år.

Permalänk
Medlem

Alltså jag gillar det.
Älskar hur bra det går att köra med handkontroll vilket blir så ultimat vid TV soffan.

Sedan tycker jag att animationerna av gubbarna i scenerna är lite väl buggiga och skumma mellan varven och ser nästan lite 2000-talet ut, men det är mest en parantes för att hitta någon slags balans

Ja kommer att spela det många timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bortsett från förlorad gratis XP så blir det löjligt lätt när du når level 50 och börjar outlevla kampanjen och alla sidequests, för mig tog det bort glädjen. Ända sättet att få det att skala högre än level 50 är tyvär att klara kampanjen.

oh okey, det låter ju tråkigt om det blir för lätt, om det blir ett problem även för mig så vet jag vad jag måste göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du verkar ju ändå ha varit med ett tag. Kanske spelat ganska mycket innan till och med? Tycker du verkligen det är så bra? 10/10? Perfekt alltså? För mig är det helt främmande.

jadå har spelat mycket Spel är ju väldigt personligt vad som är bra eller mindre bra. För mig är Diablo 4 klockrent hur dem valt att göra det, Ett favoritspel bland mina absoluta favoriter. Så tycker det räcker för 10/10.

Allt från grafik, ljud, musik, stämning, Story, känsla, mm ... Spelet klickar helt enkelt för mig.

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag tycker MrLlamaSC gör rätt bra diablo-content. Förstås fokus på d2 och d2r då det är hans grej. Han gjorde en recension så här långt och tycker han har många bra poänger. Den (recensionen) kanske mest passar personer som tycker väldigt mycket om d2 och inte lika mycket om d3.

https://youtu.be/RY4vS3E05tc

Förtydligande: jag menar att recensionen kanske träffar bättre för folk som tycker mer om d2 än d3, vilket jag insåg var otydligt skrivet.

Tänkte först att detta kunde vara något för mig så som du beskrev det. Vad fel jag hade. Första han säger i videon är att han inte fokuserat något på story och kan därför inte uttala sig... Storyn var det absolut sämsta med D3. Den är gjord för barn. Bli tauntad av bossarna hela tiden? Seriöst? B-filmsfasoner.

Jag är rädd att Diablo-serien dog för mig i och med D3 just på grund av storyn. Tyvärr har jag svårt att se hur Blizzard ska kunna reparera skadan med framtida spel i serien.

Permalänk
Medlem

Bra att spelet har sålt så bra för nu har Blizzard all anledning att förbättra och uppdatera spelet i många år.

Permalänk
Medlem

https://www.metacritic.com/game/pc/diablo-iv

nu börjar de ärliga recensionerna komma in från spelare och inte betalda recensioner / streamers.

ser ut att vara ännu ett mediokert diablo men köper väl det på nån 50% rea som jag gjort med alla andra och lirar igenom kampanjen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Ett mediokert spel som högst. Hur många år tog detta fiasko att framställa? Hur många år har bra mycket sämre studios gjort bra mycket bättre titlar på?

Jag förväntat mig faktiskt att ett så stort bolag som blizzard faktiskt levererar nästintill fläckfria titlar. Speciellt när det är ett av deras grundpelare till spel vi pratar om. Att spelet blev så populärt har ju stor del till Streaming att göra tyvärr, får flocken tar emot allt man kastar på dom.

Du var bitter du, vaknat på fel sida?

Jag ska inte överdriva och säga att jag älskar spelet, men det är ett bra spel och kan man inte se det så är man förblindad av sitt hat mot Blizzard.

Var det storyn du inte gillade? Boss fighterna?
Spelar du på konsoll eller PC?

Jag ger spelet 8/10, perfekt för casuals och även för no-lifers som mig.
Dock skulle jag personligen vilja ha betydligt svårare bossar att möta, tänk dig raids från Lost Ark, det hade jag gillat.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat klart spelet, men har fått in ett par dagar nu.

För sin tid (jämfört andra spel) är det inte bättre än Diablo 2. Men det är ruskigt bra, en stark 4:a av 5 skulle jag säga.

Det är det bästa som kommit ur Blizzard på länge.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Spelat sen den 2 juni

Helt klart bästa diablo spelet som gjorts.

Fantastiskt bra gjort av blizzard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Tänkte först att detta kunde vara något för mig så som du beskrev det. Vad fel jag hade. Första han säger i videon är att han inte fokuserat något på story och kan därför inte uttala sig... Storyn var det absolut sämsta med D3. Den är gjord för barn. Bli tauntad av bossarna hela tiden? Seriöst? B-filmsfasoner.

Jag är rädd att Diablo-serien dog för mig i och med D3 just på grund av storyn. Tyvärr har jag svårt att se hur Blizzard ska kunna reparera skadan med framtida spel i serien.

Vill man veta något om storyn kan man inte vända sig till MrLlamaSC :). Han har bara fokuserat på spelmekanik och har bara tryckt sig förbi storyn som du säger. Det har inte med att storyn är dålig att göra utan bara att han ville rusha genom spelet så fort som möjligt. Det är också ur det perspektivet han ger storyn spelmässigt lågt betyg, eftersom det är ganska mycket som man inte kan hoppa över.

Själv tyckte jag att storyn var helt ok och bättre än D3.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Är det en vanlig metrik nuförtiden att prata om speltimmar angåede försäljning? 10 000 års speltid är ju inget man kan relatera till direkt. Säg antalet sålda kopior rakt ut istället.

Ja, då investerare är viktigare än spelare idag.

Permalänk

Finns vissa saker att jobba på fortfarande. Har spelat sen closed beta och njuter nästan varje minut.
Den minut jag inte njöt var när jag som lvl 51 på hardcore glömde klicka igång en revivepot innan jag testade en ny dungeon.
jaja slipper ju spela igenom story igen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.metacritic.com/game/pc/diablo-iv

nu börjar de ärliga recensionerna komma in från spelare och inte betalda recensioner / streamers.

ser ut att vara ännu ett mediokert diablo men köper väl det på nån 50% rea som jag gjort med alla andra och lirar igenom kampanjen

Det finns ju en annan tråd om hur man ser på betyg och recensioner.

Jag kollade in på metacritic. Finns många som ger 0 och 1-3 i betyg.
1. Har de ens spelet eller spelat det? Inget krav hos metacritic.
2. Jag har spelat de flesta liknande spel och jag tycker det är riktigt bra men inte perfekt.
Saknar lite riften från de andra diablo spelen men de kanske kommer och ja det var ovanligt dyrt.
En person som spelat diablo-spelen och detta och är i sina sinnes fulla bruk borde inte ge ett betyg lägre än 5
Jag har råkat ut för en bugg där jag fick starta om en dungeon, jag har upplevt rubberbanding nära en world boss
annars är spelet väldigt kul och spelbart. Skulle det vara en buggfest skulle jag förstå ett betyg under 5

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det finns ju en annan tråd om hur man ser på betyg och recensioner.

Jag kollade in på metacritic. Finns många som ger 0 och 1-3 i betyg.
1. Har de ens spelet eller spelat det? Inget krav hos metacritic.
2. Jag har spelat de flesta liknande spel och jag tycker det är riktigt bra men inte perfekt.
Saknar lite riften från de andra diablo spelen men de kanske kommer och ja det var ovanligt dyrt.
En person som spelat diablo-spelen och detta och är i sina sinnes fulla bruk borde inte ge ett betyg lägre än 5
Jag har råkat ut för en bugg där jag fick starta om en dungeon, jag har upplevt rubberbanding nära en world boss
annars är spelet väldigt kul och spelbart. Skulle det vara en buggfest skulle jag förstå ett betyg under 5

WoW: Dragonflight var också fantastiskt första månaden
WoW: Shadowlands var också amazing första månaden
WoW: Battle for Azeroth var helt magiskt första månaden
WoW: Warlords of Draenor succé vid lansering, sen gick det utför.
OW2: Nja, här syntes det direkt
WC3 Reforged: Räckte att man startade upp det bara för att se att de inte var komplett
D3: Ja, det kunde jag inte spela förrän en vecka senare, fick det gratis WoW Sub dock.
WoW Classic: tuffade på bra tills de lanserade World PvP och då började det avbefolkas i snabb takt.

D2 Resurrected är jag väldigt nöjd med iallafall, känns som D2 och ser ut som D3/D4.

Jag väntar som sagt tills hypen lagt sig då jag inte litar på die-hard fans, streamers och köpta recensioner.

Level scaling är inte något jag gillar precis och har i princip förstört äldre content i WoW.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En person som spelat diablo-spelen och detta och är i sina sinnes fulla bruk borde inte ge ett betyg lägre än 5

Då måste någon ha spetsat min drink.
Undermåligt spel på alla sätt och vis. Till och med Diablo 3 hade roligare gameplay i RoS. Storyn i D4 är mycket bättre, i nivå med D2 eller bättre, men det är helt enkelt inte roligt, items är otroligt tråkiga, skillträden oinspirerade och monster samt miljöer minimala variationer av varandra. Ett riktigt mediokert spel helt enkelt. För mycket avbrott under kampanjen med dötid, artificiell inflation av speltiden genom att tvinga dig att gå lååånga sträckor. Om de så gärna ska ha en öppen värld utan transport mellan akterna kan de åtminstone göra transitionerna roligare. Nu känns det som WoW före vs efter man har fått ett mount. Riktigt jäkla trögt och tråkigt.

Edit: var lite för snabb i fingrarna där, trodde vi pratade om 5 utav 5 möjliga. Visst, enligt dagens betygsstandard kan jag nog ge det en sexa eller sjua. På 90- och 00-talet hade det fått ett lägre betyg men då var också 8-10 reserverat för exceptionella spel.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det finns ju en annan tråd om hur man ser på betyg och recensioner.

Jag kollade in på metacritic. Finns många som ger 0 och 1-3 i betyg.
1. Har de ens spelet eller spelat det? Inget krav hos metacritic.
2. Jag har spelat de flesta liknande spel och jag tycker det är riktigt bra men inte perfekt.
Saknar lite riften från de andra diablo spelen men de kanske kommer och ja det var ovanligt dyrt.
En person som spelat diablo-spelen och detta och är i sina sinnes fulla bruk borde inte ge ett betyg lägre än 5
Jag har råkat ut för en bugg där jag fick starta om en dungeon, jag har upplevt rubberbanding nära en world boss
annars är spelet väldigt kul och spelbart. Skulle det vara en buggfest skulle jag förstå ett betyg under 5

Trams. Jag älskade ettan och tvåan. Trean var kass initialt men blev en 6/10 efter lite iterationer. Fyran har jag kollat mycket streams på och det kommer jag inte köpa. Urvattnat och fördummat. Det är klart massorna gillar det men det har inget med Diablo 1 och 2 att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Trams. Jag älskade ettan och tvåan. Trean var kass initialt men blev en 6/10 efter lite iterationer. Fyran har jag kollat mycket streams på och det kommer jag inte köpa. Urvattnat och fördummat. Det är klart massorna gillar det men det har inget med Diablo 1 och 2 att göra.

Fördummat mot D1 och D2? Hur menar du då?
Om du hade sagt fördummat i jämförelse med tex PoE hade jag hållit med, men D4 är ju objektivt mer komplicerat än tex D2 på nästan alla plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Då måste någon ha spetsat min drink.
Undermåligt spel på alla sätt och vis. Till och med Diablo 3 hade roligare gameplay i RoS. Storyn i D4 är mycket bättre, i nivå med D2 eller bättre, men det är helt enkelt inte roligt, items är otroligt tråkiga, skillträden oinspirerade och monster samt miljöer minimala variationer av varandra. Ett riktigt mediokert spel helt enkelt. För mycket avbrott under kampanjen med dötid, artificiell inflation av speltiden genom att tvinga dig att gå lååånga sträckor. Om de så gärna ska ha en öppen värld utan transport mellan akterna kan de åtminstone göra transitionerna roligare. Nu känns det som WoW före vs efter man har fått ett mount. Riktigt jäkla trögt och tråkigt.

Edit: var lite för snabb i fingrarna där, trodde vi pratade om 5 utav 5 möjliga. Visst, enligt dagens betygsstandard kan jag nog ge det en sexa eller sjua. På 90- och 00-talet hade det fått ett lägre betyg men då var också 8-10 reserverat för exceptionella spel.

Jo precis jag syftade på Metacritics 0-10 skala och där jag tycker det är orättvist att sätta ett betyg under 5 för att så dåligt är det inte. Samtidigt kanske det väger upp glädjebetyg på 10.

Jag skulle nog själv ge spelet 7-8 idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blev rejält utskälld på en discord när jag nämnde Diablo IV
Man får tydligen inte ge Blizzard en enda krona längre :'O

Inget diablofan men är övertygad om att Blizzard varit en mer negativ än positiv kraft på spelmarknaden de senaste 10 åren.

Skrivet av Fulci:

Låter lite som samma klick som hatade på Hogwarts Legacy.

Välförtjänt när det är Blizzard som släppt spelet, högst tvivelaktigt när det handlar om HL

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Nu gick servers ner...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none