Efter att jag börjat använda Pi-hole

Permalänk
Medlem

Efter att jag börjat använda Pi-hole

Idag har jag varit sjuk och inte kunnat sova ordentligt, så det har blivit mycket surfande. Det är fascinerande och se hur mycket onödigt som Pi-hole blockar, och det är efter att Ublock har blockat sitt som jag förstår det?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Musikälskare

Pi-Hole är lite magiskt ja, har använt i många år på nätverket och kan inte leva utan det nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur mycket problem med sidor som inte laddas korrekt får ni som använder pi-hole nu för tiden? Jag har själv inte kört pi-hole, men en polare gjorde det förr och fick massor med problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Pi-Hole är lite magiskt ja, har använt i många år på nätverket och kan inte leva utan det nu

körde pihole själv men efter 10'de sura smset från frugan tog jag bort det. Många sidor gillar inte att man blockar och jag kan inte direkt sitta o öppna upp sidor hela tiden..

så det funkar om man orkar tjafsa med det. Bättre med block i webläsaren som man kan slå av/på själv vid problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Hur mycket problem med sidor som inte laddas korrekt får ni som använder pi-hole nu för tiden? Jag har själv inte kört pi-hole, men en polare gjorde det förr och fick massor med problem.

Noll problem.
Om du klickar på en länk som det visar sig var blockerad så blev du precis räddad av pi-hole från att klicka på en reklamlänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

körde pihole själv men efter 10'de sura smset från frugan tog jag bort det. Många sidor gillar inte att man blockar och jag kan inte direkt sitta o öppna upp sidor hela tiden..

så det funkar om man orkar tjafsa med det. Bättre med block i webläsaren som man kan slå av/på själv vid problem.

Behöver inte ta bort PiHole bara för att frugan/sambon/tjejen klagar, ställ in hennes DNS på routerns IP eller typ 1.1.1.1 (Cloudflares DNS - eller 8.8.8.8 om man vill använda Googles DNS) så skippar den PiHole:ns blockering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Behöver inte ta bort PiHole bara för att frugan/sambon/tjejen klagar, ställ in hennes DNS på routerns IP eller typ 1.1.1.1 (Cloudflares DNS - eller 8.8.8.8 om man vill använda Googles DNS) så skippar den PiHole:ns blockering.

Men problemen är inte isolerad till hennes enheter. Och tar jag bort det från alla enheter så är ju helt plötsligt pihole menlöst då kan ja hellre köra klientskydd..

playboxen strula, min kodibox, diverse andra program.

Inte värt mödan i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Hur mycket problem med sidor som inte laddas korrekt får ni som använder pi-hole nu för tiden? Jag har själv inte kört pi-hole, men en polare gjorde det förr och fick massor med problem.

Jag har bara använt Pi-hole i dryga månaden men inte stött på några problem, det bara flyter på. Jag har läst att man ska inte överdriva med blocklistor för då kan det bli problem.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av boibo:

körde pihole själv men efter 10'de sura smset från frugan tog jag bort det. Många sidor gillar inte att man blockar och jag kan inte direkt sitta o öppna upp sidor hela tiden..

så det funkar om man orkar tjafsa med det. Bättre med block i webläsaren som man kan slå av/på själv vid problem.

Skulle lagt till "om man är singel"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Men problemen är inte isolerad till hennes enheter. Och tar jag bort det från alla enheter så är ju helt plötsligt pihole menlöst då kan ja hellre köra klientskydd..

playboxen strula, min kodibox, diverse andra program.

Inte värt mödan i slutändan.

Använder inte Kodi längre, men beror väl på hur man använder den om man bara strömmar lokalt så bör det ju funka men reklambaserade strömningstjänster blir säkert ett problem. Oklart varför man behöver blockera reklam på såna enheter så hade kringgått det eller VLAN:at det så vissa enheter inte kör det alls.

Permalänk
Medlem

Flyttat till nytt hus och inte startat upp servern ännu pga allt annat runtomkring.. det är rent av vidrigt vad mycket en bombarderas med utanför sin trygga lilla pihole bubbla, i kombination med tailscale eller wireguard är det ju asnajs att vara skyddad även när en är ute och rör på sig.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kört Pihole länge och gillar det starkt. Surfar på utan att något blir fel och måste vitlistas. Sambon var lite sne över att annonslänkar i google som lägger sig överst i resultaten inte fungerade först, men nu orkar hon inte tjata längre.

Det är en del domäner i blocklistan och att man har 40%+ blocked är ju sjukt, så mycket skräp på internet.

Permalänk
Medlem

heh, jag tänker inte ens på min pihole...
Min fru säger inget heller, ibland är det störande med vissa google länkar men de finns oftast längre ner utan reklamdelen

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har kört pihole i ett par år eller så och tycker det bara rullar på. Det är någon av fruns sidor som till och från trilskas lite, men hon sitter alltid på mobilen och surfar, så de få gånger det blir trassel hoppar hon över på mobilnätet...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det är fascinerande och se hur mycket onödigt som Pi-hole blockar, och det är efter att Ublock har blockat sitt som jag förstår det?
<Uppladdad bildlänk>

Säger ungefär samma sak här med NextDNS (mobil) och AdGuard DNS (router).

Dessa kan hjälpa till att täppa till några extra hål (Microsoft telemetry etc.):
https://www.henrypp.org/product/simplewall

Permalänk
Medlem

Jag har kört Adguard Home i drygt 1,5 år. Gillade deras GUI bättre än Pihole. Inga bekymmer alls faktiskt, det bara "tuffar på".

Dock instämmer jag, skrämmande att se att ~30% blir blockerat inom ett vanligt hushåll.

Permalänk
Medlem

Detta är min Adguard sen 26 mars, blev strul ominstallerade, har en livstidare sen nån billig "svart_dag".

Kör med ganska standard inställningar, det går att skruva på rattarna men då brukar det alltid bli nån sida som strular dock.

Har oxå UbLock orgin + I still don`t like cookies (kör inte den andra den är uppköpt och komprometterad:( )

Från GitHub om ISDC: "Debloated fork of the extension "I don't care about cookies"

la till info om I still don't care about cookies
Permalänk
Medlem

Jag har inte vågat starta det på mina övriga maskiner tbh. Men kör Pihole i docker från min synology-NAS men enbart på mobiltelefonen. 4367 queries (1 enhet) 1292 blocked 29.6%, 186,360 domains on adlist.

Drygt 1.5 månad kanske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kört min i flera år och frugan hade lite problem i början, men hon lärde sig efter ett tag.

Ligger på 50+% blockat nu när jag kollade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Körde Pi-hole för många år sedan men tog sedan en paus då det knorrades en del där hemma över saker som frun inte tyckte skulle blockeras. Drog igång det igen för något år sedan och numera är det inga klagomål alls. Jag har valt att att inte göra något särskilt med blocklistor utan kör på "default". Det får inte vara för strikt då jag inte orkar sitta hålla på och öppna eller stänga. På datorerna har jag ändå av ren vana kört Privacy badger och uBlock origin utöver Pihole. Sen är det ju underbart att kunna ha en lokal DNS för att peka ut alla "interna tjänster"

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag körde pi-hole tills sambon blev arg över att hon inte kunde hitta produkter på Google längre. Det visade sig att hon faktiskt använder annonsförslagen som kommer högst upp när man googlar skönhetsprodukter och liknande..

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att man kan testa hur pass bra en pi-hole eller liknande fungerar på den här sidan.

https://d3ward.github.io/toolz/adblock.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kan tipsa om att man kan testa hur pass bra en pi-hole eller liknande fungerar på den här sidan.

https://d3ward.github.io/toolz/adblock.html

Permalänk
Medlem

Har kanske gått lite apeshit men det är kul.

Utan något plugin alls och Firefox: 4%
Med bara Privacy Badger: 39%
Med Privacy Badger och uBlock (ingen pi-hole): 90%
Med Pi-Hole aktiverat (resultatet i bilder ovan).

Började använda det för att min Samsung TV fick en uppdatering gjorde att den började få annonser.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag använde pi-hole tidigare men har gått över till pfSense och pfBlocker istället.

Permalänk
Medlem

PC
Utan adblock och pihole 3%
Ublock origin enbart, 73%

Mobil:
Utan pihole i Chrome: 3%
med Pihole 55%

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skulle självklart kunna blockera dom 2 sista men, latenheten vinner ^_^
99% fungerar bra.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Nu när den här kom upp igen så testade jag med adblock och pi-hole. Fick 33% till min förskräckelse. Men tydligen är det nåt jox med Firefox och man skulle lägga till @@*$redirect-rule i uBlock "my filters" vet inte om det är nåt fusk men efter det blev det 100% blockat.

Citat:

uBlock Origin (Browser Extension)

Firefox users affected by unknown issues. This can be temporarly fixed by using @@*$redirect-rule in 'My Filters'

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kan tipsa om att man kan testa hur pass bra en pi-hole eller liknande fungerar på den här sidan.

https://d3ward.github.io/toolz/adblock.html

Intressant! Får 99% blocked här på min iPhone med NextDNS.