Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSunshine:

En sak många glömmer i beräkningarna är att om man har tjänstepension får man ju 30% över 47 tkr. Så då blir det ju betydligt större incitament att tjäna mer.

Ja men dom kommer också underrapportera inflation varje år det kommande 50 åren även om man nu får ut en pension vid 75.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Många säger detta, men hur fungerar det egentligen?
Kollar jag på Skatteverket.se så hade det för mig (Avesta kommun, med i svenska kyrkan) behövt en månadslön på 200 000kr för att få ut 50%. Allt under detta ger > 50% som lön.
60 000kr ger strax under 68%.

Är bara nyfiken på hur det fungerar och vart detta resonemang kommer ifrån

Skrivet av medbor:

Det är 55% skatt på allt över ca 700000kr per år just nu:
~30% kommunal skatt
20% statlig skatt (allt över ~520000kr per år)
Ytterligare 5% statlig skatt på allt överstigande 700000kr per år

Totala skattetrycket är såklart ganska långt lägre, men incitamentet att försöka få högre lön minskar ju en del när man bara får behålla 45kr av 100

https://www.marginalen.se/privat/ekonomitips/enkel-banksvensk...

Skrivet av gibbon_:

+ vadå, 20% arbetsgivaravgifter? Lätt att glömma om man inte kör eget såklart, men tycker folk borde ha förståelse för den verkliga skatten de betalar.

Det är även arbetsgivaravgiften som @gibbon nämner här mm. Det är långt mycket mer än 55 kr av 100kr det redovisas helt enkelt inte ens på lönespecifikationen längre, men har gjort förr som jag förstår det.

Arbetsgivaravgiften har tagits bort och kallas för arbetsgivaravgift egentligen för att den inte ska se ut som en skatt och för att folk inte ska tro att den är just en skatt.

Om jag inte missminner mig så var det Socialdemokraterna som tog väck den från lönespecifikationen och jag vet att den har höjts kraftigt i flera steg. Den är också nu en av världens högsta om inte den absolut högsta av sitt slag.

Det finns räkneexempel på vanliga butiksanställda som redan vid ca 30tkr behåller 49% av sin totala intjänade lön.

Permalänk
Medlem

Lön: ca 50000kr efter skatt.
Ålder: 27
Roll: elektronik ingenjör
Ca 3 år erfarenhet

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Yrke: Polis men numera polisinspektör med arbetsledning.
Lön: 40.200:-
Ålder 30
Förmåner: Vara chef är kul!
Nackdelar: Inte längre i den yttre verksamheten men fortfarande 3-skift ”inne”.

Nöjd ändå!

Jag har då aldrig stött på en chef som anser att personalansvar är "kul". Men jag har heller ingen erfarenhet från ditt yrke.
Bäst är det att vara mellanchef utan personalansvar, då får man skit från alla håll och har inga mandat att göra någonting åt något!

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Lastviking:

Jaa Deltid, jag åker från mitt vanliga jobb om jag får larm, tappar då lönen från mitt vanliga jobb och får ersättningen från räddningstjänsten som tyvärr är lägre än lönen jag har på mitt vanliga jobb. Sker larmet ej underarbetstid så får jag då lön från räddningstjänsten men tappar ingen lön från mitt vanliga jobb.

I snitt med larm och Jour ersättning så får jag ut det jag skrev i inlägget ovan per måndag från räddningstjänsten.

En kollega är även han deltidsbrandman, åker han på larm under vanlig arbetstid så har han kvar ordinarie lön under tiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

+ vadå, 20% arbetsgivaravgifter? Lätt att glömma om man inte kör eget såklart, men tycker folk borde ha förståelse för den verkliga skatten de betalar.

31.42% visserligen, men inte ens alla dom har den posten med på sin lönespec.

Min arbetsgivare hade den med förr, men tog bort dem för cirka 2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är 55% skatt på allt över ca 700000kr per år just nu:
~30% kommunal skatt
20% statlig skatt (allt över ~520000kr per år)
Ytterligare 5% statlig skatt på allt överstigande 700000kr per år

Totala skattetrycket är såklart ganska långt lägre, men incitamentet att försöka få högre lön minskar ju en del när man bara får behålla 45kr av 100

https://www.marginalen.se/privat/ekonomitips/enkel-banksvensk...

Fast de extra 5% i marginalskatt är väl ändå borttaget sedan ett par år tillbaka? Sidan som de länkade till är inte uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Om jag inte missminner mig så var det Socialdemokraterna som tog väck den från lönespecifikationen och jag vet att den har höjts kraftigt i flera steg. Den är också nu en av världens högsta om inte den absolut högsta av sitt slag.

Den har sänkts från nivån som den låg på i slutet av 70-talet så den har varit högre.
Utveckling arbetsgivaravgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag har då aldrig stött på en chef som anser att personalansvar är "kul". Men jag har heller ingen erfarenhet från ditt yrke.
Bäst är det att vara mellanchef utan personalansvar, då får man skit från alla håll och har inga mandat att göra någonting åt något!

är inte definitionen av att vara chef att ha just personalansvar? Vad är man annars chef över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast de extra 5% i marginalskatt är väl ändå borttaget sedan ett par år tillbaka? Sidan som de länkade till är inte uppdaterad.

Skatteavdrag för månadslön 2023 Tabell 33
700 000kr/år = 58 333kr/mån

Om du ökar i lön med 200kr från 59 001kr/mån till 59 201kr/mån så ökar din skatt med 110kr/mån
Du får alltså behålla 45% av ökningen så medbors beräkning är korrekt.

Värnskatten avskaffades 2020 som tur är

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Den har sänkts från nivån som den låg på i slutet av 70-talet så den har varit högre.
Utveckling arbetsgivaravgift.

Det jag menar med absolut högsta är inte i termer av sig självt utan gentemot liknande skatter globalt...

Permalänk
Medlem

Gymnasielärare.
3 år i yrket.
40500.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

31.42% visserligen, men inte ens alla dom har den posten med på sin lönespec.

Min arbetsgivare hade den med förr, men tog bort dem för cirka 2 år sedan.

Drygt 10% är väl pension, så tänkte att de pengarna får du ändå tillbaka en dag får man hoppas.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Skatteavdrag för månadslön 2023 Tabell 33
700 000kr/år = 58 333kr/mån

Om du ökar i lön med 200kr från 59 001kr/mån till 59 201kr/mån så ökar din skatt med 110kr/mån
Du får alltså behålla 45% av ökningen så medbors beräkning är korrekt.

Värnskatten avskaffades 2020 som tur är

Där ser man. Jag trodde att det var för högre belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Drygt 10% är väl pension, så tänkte att de pengarna får du ändå tillbaka en dag får man hoppas.

Fast du får inte inbetalt något till din allmänna pension på lönedelar över cirka 50 000 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast du får inte inbetalt något till din allmänna pension på lönedelar över cirka 50 000 kr/mån.

Som du säger, över brytpunkten beskattas du i princip 30% extra på ditt totala löneuttag.

De flesta har dock 30% avsättning till tjänstepension över brytpunkten, men att tjäna över brytpunkten kostar väldigt mycket.

Därför egenföretagare bara tar ut lön upp till brytpunkten och tar resten som de vill som utdelning.

Lön över brytpunkten har i princip en skattesats på 60~70% om inkluderar allt, jämfört med utdelning som är 21/30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Som du säger, över brytpunkten beskattas du i princip 30% extra på ditt totala löneuttag.

De flesta har dock 30% avsättning till tjänstepension över brytpunkten, men att tjäna över brytpunkten kostar väldigt mycket.

Därför egenföretagare bara tar ut lön upp till brytpunkten och tar resten som de vill som utdelning.

Lön över brytpunkten har i princip en skattesats på 60~70% om inkluderar allt, jämfört med utdelning som är 21/30%.

^ Vill verkligen understryka det här.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Simpii:

Lön: ca 50000kr efter skatt.
Ålder: 27
Roll: elektronik ingenjör
Ca 3 år erfarenhet

Låter galet bra, jobbar du som egenkonsult eller annat land?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Där ser man. Jag trodde att det var för högre belopp.

Det beror på hur man räknar. Man måste upp till väldigt höga inkomster för att betala över 50% i skatt men marginalskatt är ju ett sätt att räkna på hur mycket skatten ökar per hundralapp i ökad inkomst och tittar man på det på det sättet så betalar man ju mer än 50% i skatt på den hundralappen.

Angående arbetsgivaravgiften och ifall det är en skatt så är det ju en diskussion som har pågått väldigt länge, men vad man väljer att kalla det är väl inte så intressant egentligen. Som jag ser det är det intressanta vem som betalar detta, och det är arbetsgivaren. Arbetsgivaravgiften är en av ett antal olika kostnader ett företag måste ut med för att ha en anställd, lönen är en annan och den enda som den anställde borde vara intresserad av, medan utgifter för typ lokalkostnader, utrustning, försäkringar och dylika andra kostnader inte påverkar vad den anställde tjänar. Alltså är det inte en skatt på den anställde hur man än ser på det, utan en skatt/avgift som företaget betalar för att den har en anställd. Skulle staten sänka arbetsgivaravgiften, antingen för en specifik grupp som du tillhör eller generellt, så hade det inte gett dig mer pengar, och således är det inte en skatt på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på hur man räknar. Man måste upp till väldigt höga inkomster för att betala över 50% i skatt men marginalskatt är ju ett sätt att räkna på hur mycket skatten ökar per hundralapp i ökad inkomst och tittar man på det på det sättet så betalar man ju mer än 50% i skatt på den hundralappen.

Angående arbetsgivaravgiften och ifall det är en skatt så är det ju en diskussion som har pågått väldigt länge, men vad man väljer att kalla det är väl inte så intressant egentligen. Som jag ser det är det intressanta vem som betalar detta, och det är arbetsgivaren. Arbetsgivaravgiften är en av ett antal olika kostnader ett företag måste ut med för att ha en anställd, lönen är en annan och den enda som den anställde borde vara intresserad av, medan utgifter för typ lokalkostnader, utrustning, försäkringar och dylika andra kostnader inte påverkar vad den anställde tjänar. Alltså är det inte en skatt på den anställde hur man än ser på det, utan en skatt/avgift som företaget betalar för att den har en anställd. Skulle staten sänka arbetsgivaravgiften, antingen för en specifik grupp som du tillhör eller generellt, så hade det inte gett dig mer pengar, och således är det inte en skatt på dig.

Det är lite mer komplext än så. Arbetsgivaren kostnad för den anställde är bruttolön + arbetsgivaravgift (AGA). Med en lägre AGA skulle arbetsgivaren vara mer benägen att acceptera högre bruttolöner.

Eftersom AGA till stora delar går rakt in i statskassan så borde den kallas skatt. Jämför med avgifter för körkortstillverkning, vatten och avlopp, för diverse intyg eller kontroller. Alla har de gemensamt att betalningen är för en motprestation.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man måste upp till väldigt höga inkomster för att betala över 50% i skatt men marginalskatt är ju ett sätt att räkna på hur mycket skatten ökar per hundralapp i ökad inkomst och tittar man på det på det sättet så betalar man ju mer än 50% i skatt på den hundralappen.

Ja självklart är det så. Det var väl just marginalskatt som diskussionen gällde.

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ny arbetsplats
Yrke: Microsoft konsult
Lön: 48000 kr grundlön plus bättre bonusmodell, estimerad månadslön 55000kr plus lönerevision om 6 månader på nya med en större höjning.
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 5000kr friskvård, 6v semester, bonus, fritt val av teknik och tjänstebil

Ganska sjukt när man själv tänker efter på den "karriären" man har gjort likt många andra här, för 6-8år sen blev jag överlycklig över en 50% fastanställning och inget lönelyft. Jobbade natt med en nettolön på 17-20 000kr, nu plockar man ut nettolöner större än dåvarande bruttolön PLUS man jobbar mindre och mår bättre.

Ny lön samma ställe.

Yrke: Microsoft konsult
Lön: 50500kr grundlön haft ca 6000kr i månaden i bonus.
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 5000kr friskvård, 6v semester, bonus, fritt val av teknik och tjänstebil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på hur man räknar. Man måste upp till väldigt höga inkomster för att betala över 50% i skatt men marginalskatt är ju ett sätt att räkna på hur mycket skatten ökar per hundralapp i ökad inkomst och tittar man på det på det sättet så betalar man ju mer än 50% i skatt på den hundralappen.

Angående arbetsgivaravgiften och ifall det är en skatt så är det ju en diskussion som har pågått väldigt länge, men vad man väljer att kalla det är väl inte så intressant egentligen. Som jag ser det är det intressanta vem som betalar detta, och det är arbetsgivaren. Arbetsgivaravgiften är en av ett antal olika kostnader ett företag måste ut med för att ha en anställd, lönen är en annan och den enda som den anställde borde vara intresserad av, medan utgifter för typ lokalkostnader, utrustning, försäkringar och dylika andra kostnader inte påverkar vad den anställde tjänar. Alltså är det inte en skatt på den anställde hur man än ser på det, utan en skatt/avgift som företaget betalar för att den har en anställd. Skulle staten sänka arbetsgivaravgiften, antingen för en specifik grupp som du tillhör eller generellt, så hade det inte gett dig mer pengar, och således är det inte en skatt på dig.

Du påstår på fullaste allvar att arbetsgivaravgiften inte har en påverkan, liksom andra kostnader, på vad den anställde tjänar? Jag är ledsen men detta är ju helt verklighetsfrånvänt. Det är ju helt självklart att marknaden kommer att tvingas till att självreglera utefter de ekonomiska förutsättningarna som råder, vi lever ju inte i ett kommunistiskt samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ny lön samma ställe.

Yrke: Microsoft konsult
Lön: 50500kr grundlön haft ca 6000kr i månaden i bonus.
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 5000kr friskvård, 6v semester, bonus, fritt val av teknik och tjänstebil.

Vad gick du för något på YH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ny lön samma ställe.

Yrke: Microsoft konsult
Lön: 50500kr grundlön haft ca 6000kr i månaden i bonus.
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 5000kr friskvård, 6v semester, bonus, fritt val av teknik och tjänstebil.

Har du några cert?
Nyfiken då jag har riktigt dålig lön, gick ned från 65k till 29k då jag är "ny" inom IT på papper, men jag har SC-900, SC-200, AZ-500 och CCNA/CCNP.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är lite mer komplext än så. Arbetsgivaren kostnad för den anställde är bruttolön + arbetsgivaravgift (AGA). Med en lägre AGA skulle arbetsgivaren vara mer benägen att acceptera högre bruttolöner.

Eller så handlar lönen om vad den anställde är villig att gå med på främst, kanske? Eller vad avtalen säger och hur arbetsmarknaden ser ut för den positionen.

Arbetsgivarens kostnader för att ha en anställd är mer än lön plus arbetsgivaravgift, som jag skrev.

Citat:

Eftersom AGA till stora delar går rakt in i statskassan så borde den kallas skatt. Jämför med avgifter för körkortstillverkning, vatten och avlopp, för diverse intyg eller kontroller. Alla har de gemensamt att betalningen är för en motprestation.

Du får gärna kalla det för skatt om du känner för det, det har ingen betydelse i slutändan och har inget att göra med mina argument.

Skrivet av CooingPendulum:

Du påstår på fullaste allvar att arbetsgivaravgiften inte har en påverkan, liksom andra kostnader, på vad den anställde tjänar? Jag är ledsen men detta är ju helt verklighetsfrånvänt. Det är ju helt självklart att marknaden kommer att tvingas till att självreglera utefter de ekonomiska förutsättningarna som råder, vi lever ju inte i ett kommunistiskt samhälle.

Det är klart att det har en påverkan, precis som alla andra kostnader (och intäkter) ett företag har, men det har inte en direkt påverkan. Hade arbetsgivaravgiften sänkts från ~30% till ~20% imorgon eller nästa år så hade ingen som inte är egenanställd fått tio procent mer i lön på grund av det. Hade inkomstskatten sänkts däremot så hade det slagit igenom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har du några cert?
Nyfiken då jag har riktigt dålig lön, gick ned från 65k till 29k då jag är "ny" inom IT på papper, men jag har SC-900, SC-200, AZ-500 och CCNA/CCNP.

Japp! MS500/SC300/400 etc. Utan att veta din kompetens/område/roll så är du helt klart underbetald baserat på certen. Men sen avgör hur självgående man är vad för typ av roll och vad det är för typ av bolag etc.
Jag hade dock extermt låg ingånglön men har lyckats bra att arbeta mig uppåt. Teknik är dock inte min starka sida utan relationerna och förmåga att knyta affärer.

Skrivet av hk-tray:

Vad gick du för något på YH?

It-drift gick jag, 2årig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eller så handlar lönen om vad den anställde är villig att gå med på främst, kanske? Eller vad avtalen säger och hur arbetsmarknaden ser ut för den positionen.

Arbetsgivarens kostnader för att ha en anställd är mer än lön plus arbetsgivaravgift, som jag skrev.
Du får gärna kalla det för skatt om du känner för det, det har ingen betydelse i slutändan och har inget att göra med mina argument.
Det är klart att det har en påverkan, precis som alla andra kostnader (och intäkter) ett företag har, men det har inte en direkt påverkan. Hade arbetsgivaravgiften sänkts från ~30% till ~20% imorgon eller nästa år så hade ingen som inte är egenanställd fått tio procent mer i lön på grund av det. Hade inkomstskatten sänkts däremot så hade det slagit igenom direkt.

Ur ett väldigt snävt och kort perspektiv har du troligen rätt. Men så snart man lyfter blicken blir det mer komplext än den bild du ger. Jag låter det stanna där eftersom det spårar ur från trådens ämne.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har du några cert?
Nyfiken då jag har riktigt dålig lön, gick ned från 65k till 29k då jag är "ny" inom IT på papper, men jag har SC-900, SC-200, AZ-500 och CCNA/CCNP.

Vad gjorde du innan du gick in i IT?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|