Asus trollar bort strömkabel från Geforce RTX 4070

Permalänk
Medlem

bara ta PCIE X16 kontakten och expandera på sidan där den korta kontakten är för ström och lägga till extra power.

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet som sådant, men jag hade hellre sett att något liknande standardiserats i ATX/PCI-SIG istället för diverse proprietära lösningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Det blir väl snart dags att man köper moderkort som man kopplar in i grafikkortet istället.
Grafikkort kostar ju inte sällan lika mycket som MoBo +CPU +RAM.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Personligen så tycker jag att en sån här utveckling är på tiden.
Generellt sett så vill fler och fler bygga litet/kompakt, där ställer kablage till det rejält i vissa fall, dessutom så har vi sett att nu när korten kräver mer ström så får vi större felande länkar när användare råkar missa att plugga in kontakter helt vilket leder till trasiga kontakter och eventuellt reell brandrisk.

Hoppas att det här går vägen och att det blir en ny standard på sikt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Kommer bara göra moderkort ännu dyrare

Permalänk
Medlem

Som Asus-unik lösning så har det väl snarast negativt värde, men principen som sådan skulle väl potentiellt kunna vara en vettig utökning av PCIe-standarden.

Problemet där är väl dock att man då plötsligt knutit möjligheten att använda ett visst grafikkort till vilken effekt moderkortet kan hantera, särskilt då eftersom det inte finns någon standard för hur mycket effekt det *ska* vara.
Det smakar då lite för mycket "vi vill sälja fler och dyrare moderkort till varje pris" för att jag ska känna hajpen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på HP och Dell, special byggen med special kontakter. Billiga färdigsystem.
Nä, låter som Asus försöker låsa in sina kunder med egna special lösningar. Inget nämns om att detta skulle vara en öppen standard.

Vill man Absolut inte ha några kablar och vill göra en display dator,,, visst.
Men annars så vad är meningen? Att pumpa upp till 600W eller vad det nu kan bli, på moderkortet kräver en hel del special design på moderkortet. Något som tas från PSU i vilket fall som helst,, så jag tycker iallafall att det känns onödigt att gå via moderkortet, när man kan dra kabel direkt till PSU.

Permalänk
Medlem

Ser rubrikerna framför mig…
Moderkort från Asus brinner upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta är ju inget annat än fantastiskt, speciellt om det i framtiden kan standardiseras så att vi slipper kablar helt och hållet på moderkortets framsida. Tar mer än gärna en extra lång "PCIe-rad" och kopplar sedan allt kablage i baksidan istället.

Hade det varit HP, Lenovo eller Dell så kanske, men det är Asus vi talar om här. Företaget som glatt släpper en ny form factor för att 6 månader senare i tystnad döda alla produkter som använder den nya kontakten.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt. Att man ska behöva förse grafikkort med externa kablar är stenålderstänk.
Stor tumme upp!

Permalänk
Medlem

Jag måste vara bland de enda i världen som inte bryr sig om det hänger lite kablar framför moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Katastrof! Inlåsningseffekt och kommer göra PC ännu dyrare att spela på.

Vill man ha ett grafikkort med extern strömförsörjning är jag övertygad om att man inte längre kan köpa ett instegs-moderkort utan måste köpa något ultra super power RGB. Och sen när du säljer grafikkortet så måste köparen ha ett kompatibelt moderkort..

Nä, oavsett om det blir en allmän standard eller ej så faller det på att det kommer ses som en 'premiumfunktion' som gör det dyrare i onödan.

Det är ju precis det som är motiveringen för tillverkarna. Och det gäller generellt i kölvattnet av de krympande litografiska vinsterna. Man kommer med nödvändighet att försöka sälja på annat än prestanda, och planned obsolesence, byte av I/O och portstandarder, mjukvarufeatures som sponsras för inkludering i ett mindre antal program som sedan kan utnyttjas för att motivera uppgradering och så vidare är metoder som redan används för driva uppgraderingar när de traditionella motiven inte längre är gångbara.

Aktieägarna kräver tillväxt. Vad innebär det på marknader som är av fix storlek eller krympande? Vi är i en tidsperiod där utvecklingen är från Windowsburkar -> mobila lösningar, och inom Windowsdatorerna från stationära -> portabla datorer. Säljargumenten för komponenter till stationära datorer kommer rimligen att utveckla sig som kejsarens nya kläder, allt tunnare argument till allt högre pris.

I det här fallet undviker man en sladd. Inuti burken. .... Wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Då saknas bara det sladdlösa moderkortet som får ström via anslutning till chassit då.

Hade inte NxZT en variant på det nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Hade inte NxZT en variant på det nyligen?

Haha!

Permalänk
Hedersmedlem

På nåt sätt känns detta som en fullösning för att stänga in konsumenterna i Asus egna ekosystem. Det löser egentligen bara icke-problem, en sladd hit eller dit i en dator är inget problem annat än när det kommer till ren fåfänga.

En bättre lösning skulle vara att kräva att grafikkortens längd följer samma standard som funnits sedan 1981 och IBM PC och har hängt med sedan dess. Håll grafikkorten till exakt samma längd och sätt kontakten för extra strömmatning i framkant på kortet. Allt är ur vägen och inga fördyrande krångliga lösningar som låser in konsumenterna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Den grafikkortet lär bli svårsåld på andrahandsmarknaden lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Då saknas bara det sladdlösa moderkortet som får ström via anslutning till chassit då.

Tja, kanske inte på den närmaste tiden, men varför inte ha nollan i chassit ala bil-el. Du skulle kunna kapa kabelmängden nästan i hälften.

Edit: Vill se en framtid där de flesta datastrul kan härledas till jordfel...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu har även våra tappra hjältar på plats fått ta sig en titt!

Permalänk
Medlem

Om det standardiseras så blir det bra, men detta är verkligen en nischprodukt.

Vad händer om ditt moderkort går sönder och ASUS slutade sälja konceptet?
Vad händer om du vill byta grafikkort? Vem vill köpa detta begagnat?

Jag ser en mängd problem även om man lyckats välja rätt chassi och moderkort från början.

Jag gillar dock tanken med kontakter på baksidan för moderkortet och hade varit trevligt om det blev någon standard kring det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Varför inte skicka med en adapter där man kan använda kontakten på grafikkortet som sen går vidare till vanliga 8 eller 6-poliga till befintliga strömkablar? Så dom som inte har rätt moderkort fortfarande kan använda kontakten fast med en adapter?

Alternativt göra ett grafikkort där kontakten inte sitter på värsta tänkbara ställe på grafikortet?
Tänk om man kunde sätta en vanlig kontakt på baksidan av grafikkortet så man kan dra kabeln på baksidan?!

Det finns flera andra sätt som inte låser in till ett specifikt moderkort eller chassi som är snyggare än det som finns idag. Som dom sitter idag är ju sämsta möjliga.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fast detta funkar ju inte alls på ITX moderkort. Så att det skulle bli en ny standard hoppas jag verkligen inte. Dessutom skapar det en skarp gräns att "hit men inte längre" sedan måste precis alla användare uppgradera sina datorer. Förstå vilken mängd e-waste det skapar med tiden i onödan kan jag tycka.

I dagens läge finns det många som fortfarande sitter på 10 år gammal hårdvara, om inte äldre. Fast med modernare GPU'er, och har inte råd att ta ett så pass stort kliv det kan innebära att uppgradera hela datorn till en toppmodern plattforn.

Ser hellre att det implementera som alternativ och inte ett måste.
För oss här på Sweclockers så är det ju väldigt intressant. Men för absoluta majoriteten användare så gör det ingen skillnad att fortsätta med kablar, snarare är det bättre för dom att det förblir så.
Anser jag i varje fall.
Sedan kan ju bättre alternativ tas fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus trollar bort strömkabel från Geforce RTX 4070 @1.52":

Jag tycker att det är ett ganska intressant koncept
och speciellt då om man är allergisk mot kablar på insidan.
Många tycker specifikt att kablarna som går till grafikkortet är bland de fulare som finns.

Det finns en annan lösning på det.
Om man inte kan/vill/orkar sleava kablar själv.
Så kan man beställa

Cablemod EU store

Man kan göra specialordrar där man väljer vilken typ av kabel man vill ha.
Sen kan man välja längd och olika typer av sleavings och färger.

Blir såklart dyrare än att bara använda standardkablarna.
Men man kan få snygga kablar.
Billigare än att byta moderkort och chassi och grafikkort.
Som kanske dessutom drar med sig byte av processor och minne och kanske ett sånt nätagg som har kablarna på sidan istället.
Då är man vid en punkt att man kanske byter hela datorn istället.
Då blir det "billigt" att beställa specialbeställda kablar istället.

Permalänk
Medlem

Enormt hemskt ifall detta skulle bli en standard. Både för extra kostnad och introduktion av fler sätt som datorns kan gå sönder. Jag vill inte helst inte mata 500W genom mitt moderkort. Räcker det inte att man bränner processorn och sockel med asus-kakor? Ska hela kakan brinna för att de ska vara nöjda?

Jag har heller inga fönster på min dator ...

Jag ser min dator som en stött och stridshärdad pansarvagn, som jag krigar mig igenom både jobb och spel med. Den är sliten, klarar det mesta man slänger på den och håller i ur och skur. Som mest har den ett par gluggar i sig där luft kan komma in och ut.
Insidan har bara det som behövs och är fylld med tappra och svettiga soldater. Inte några ballerinor med glittrande paljetter som skall visa upp sig i ett skyltfönster.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nej tack för min del. Skiter fullständigt i om det hänger kablar på framsidan då jag kör helsvart låda i metall.
Vill inte behöva betala ännu mer för saker som redan blir dyrare och dyrare. Några kablar kommer säkerligen alltid vara billigare än att köra massvis med watt genom moderkortet. Och det ger bara fler points of failure att ha det på det viset. Och betydligt krångligare och dyrare om det går sönder

Permalänk
Medlem

Skulle vara standard lösning. När nu ”alla” grafikkort har extra ström kabel. Låt kontakterna finnas kvar bakom ett lock och kontakten i botten går att demontera nu i början innan alla har den nya standarden

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Sätt bara 16-pin kontakten på ungefär samma ställe. Där kortet hänger över utanför ett normalt ATX-moderkort. Ingen proprietär standard, inget specialchassi, inget konstigt alls, men fortfarande inga synliga sladdar… win win win!

Permalänk
Medlem

Onödig lösning på ett problem som inte finns. Kanske snarare skapa nya problem för moderkort som inte har den lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Utan att kika noggrannare så spontant känns det sådär att skicka stora spänningar över moderkortets banor, och vad som ser ut som en klen kontakt. Tänker på 12VHPWR-kontakts debaclet som faktiskt har en låsning,

Ja, och standard 8-pinnars 12V kontakten till moderkortet lär inte räcka då heller utan man borde ha två. Dvs du får en sladd extra till moderkortet istället.