Krönika: En datorbyggares lyckosamma barndom

Permalänk
Melding Plague

Krönika: En datorbyggares lyckosamma barndom

Jag, Steve Jobs och kanske du har något gemensamt. Vi lärde oss att bygga tidigt. Fördelarna med det är större än de flesta tror, skriver Magnus Aschan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt är ju att trots Apples grundare var sådana entusiaster då, låste tidigt sina produkter både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt så att den stora massan av entusiaster migrerade till x86/Wintel.

Stora lärandet för mig mekaniskt/elektroniskt var drivkraften att själv reparera felande/trasiga prylar. På den banan kom man även in på PC-byggande vilket inte var helt enkelt på den tiden. Och när datorn väl var klar väntade utmaningar i form av hemmsnickrade Autoexec.bat och config.sys filer.
Vissa spel och applikationer var heller ingen lek att köra felfritt. Det var väl därför segerns sötma var så stor på den tiden när man väl kunde njuta av Blake Stone på sin 80386 i monokrom VGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Konstigt är ju att trots Apples grundare var sådana entusiaster då, låste tidigt sina produkter både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt så att den stora massan av entusiaster migrerade till x86/Wintel.

Det var ju därför Wozniak lämnade om jag minns rätt

Någon dator de gjorde som lätt kunde ha 8 expansions-portar, men Jobs ville bara ha 2

Permalänk

Det jag tycker är tråkigt idag är att det är väldigt stort fokus på hur mycket pengar man har att spendera på datorn. Har man monterat in ett grafikkort för 20 000kr i en desktop så är man en otroligt mycket bättre datorbyggare, än en som monterade in ett grafikkort för 4000kr. När själva monteringsuppgiften är väldigt snarlikt.

Det finns mycket hårdvara runt omkring men det kretsar mycket om pengar.

Permalänk
Medlem

Mysig text!

“Life can be much broader, once you discover one simple fact, and that is that everything around you that you call life was made up by people that were no smarter than you.” - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vad gäller datorer hade jag ingen sådan lycka. Jag hade dock en pappa som var lite tekniknörd så vi var först i omgivningen med många saker på 70-talet såsom TV-spel (Philips G7000) och toppmatad VHS-bandspelare. Dator dröjde lite däremot. Min första kontakt med en dator var när en klasskamrats farsa köpte en ABC-80 för att använda till sitt företag, detta var -79 eller -80. Jag började högstadiet 1980 och där fanns inga datorer alls, inte ens på expeditionen. Först 1983 när jag började gymnasiet så fick jag den kontakten, en datorsal med ABC-80 och sedermera en Nord-100 med åtta terminaler, samt en ny klasskamrat med en VIC-20. Fick själv senare i november en C-64 som min tekniknyfikne fader inte kunde låta bli skaffa. Sedan gick det av bara farten.

Växte upp i de norrländska skogarna så det fanns inget naturligt nav i närheten, annars hade säkert kontakten kommit tidigare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var ju därför Wozniak lämnade om jag minns rätt

Någon dator de gjorde som lätt kunde ha 8 expansions-portar, men Jobs ville bara ha 2

Den historien handlade om Apple II, och det var Woz som vann argumentet, eftersom en Apple II mycket riktigt har 8 kortplatser. Woz lämnade Apple två gånger: första gången ofrivilligt, eftersom han hamnade i koma efter att ha kraschat sitt flygplan, och tog sedan ledigt efter detta för att göra något annat. Andra gången var 1985 när han mycket riktigt sa att bolaget var på väg åt fel håll, men det hade inte så mycket med Jobs att göra. Jobs hade i princip blivit utmanövrerad i det läget (han sade upp sig ett par månader senare), och de som drev företaget åt fel håll (enligt Woz) var John Sculley och Mike Markkula.

Det som är intressant med Jobs är att han INTE är det där supergeniet på att designa datorer - det var Woz innan den där kraschen - utan att han trots att han kom ifrån ett helt annat håll begrep sig på dem. Jobs kunde ta olika teknologier och leda ett lag som kombinerade dem till en produkt som sålde. Sen hade han sina fel och brister som person (rätt många, åtminstone som tonåring), men just den egenskapen är det inte många som har.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Härlig krönika!

Började själv lite tidigare med PC då pappa köpte in en 8086 redan 1986 där man var tvungen att ändra på en dipswitch på grafikkortet för att kunna köra monokrom grafik för de spel jag hade till den.
Men det skulle dröja till 1998 innan jag byggde en PC från grunden för första gången men redan då med siktet inställt på överklockning för att få Falcon 4.0 att flyta så bra som möjligt. Detta med en P2-333@416MHz, 64MB EDO RAM, ABIT BX6 moderkort.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk

Själv började man i te så tidigt, men jag hade en Amiga 500 som var skit ball, pc spel var ju dock normen när pentium2/3 fortfarande var modernt.

Men det var faktiskt att bygga själv som gjorde det möjligt för mig att få en PC, man hade teknikintresse som barn datorer var riktigt dyrt. Så jag samma grejer folk inte ville ha eller donerade för mitt dator intresse.

Gratis eller näst intill var nyckelordet. Men det var just det var charmen, man fick något som aldrig sett förut, man löste om det, studerade det och var det trasigt så fick man låna en multimeter

Hur fungerade en sån? Ingen aning men 10 min crash course och så var man igång, likaså lödkolven. Har mycket att tacka det intresset för idag!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den historien handlade om Apple II, och det var Woz som vann argumentet, eftersom en Apple II mycket riktigt har 8 kortplatser. Woz lämnade Apple två gånger: första gången ofrivilligt, eftersom han hamnade i koma efter att ha kraschat sitt flygplan, och tog sedan ledigt efter detta för att göra något annat. Andra gången var 1985 när han mycket riktigt sa att bolaget var på väg åt fel håll, men det hade inte så mycket med Jobs att göra. Jobs hade i princip blivit utmanövrerad i det läget (han sade upp sig ett par månader senare), och de som drev företaget åt fel håll (enligt Woz) var John Sculley och Mike Markkula.

Det som är intressant med Jobs är att han INTE är det där supergeniet på att designa datorer - det var Woz innan den där kraschen - utan att han trots att han kom ifrån ett helt annat håll begrep sig på dem. Jobs kunde ta olika teknologier och leda ett lag som kombinerade dem till en produkt som sålde. Sen hade han sina fel och brister som person (rätt många, åtminstone som tonåring), men just den egenskapen är det inte många som har.

Jobs var framförallt en klipsk affärsman som inte var rädd för att trampa konkurrenter på tårna. Han stal idéer kors och tvärs, han kunde se vad som skulle fungera och inte, samt fenomenal på att marknadsföra sina produkter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den historien handlade om Apple II, och det var Woz som vann argumentet, eftersom en Apple II mycket riktigt har 8 kortplatser. Woz lämnade Apple två gånger: första gången ofrivilligt, eftersom han hamnade i koma efter att ha kraschat sitt flygplan, och tog sedan ledigt efter detta för att göra något annat. Andra gången var 1985 när han mycket riktigt sa att bolaget var på väg åt fel håll, men det hade inte så mycket med Jobs att göra. Jobs hade i princip blivit utmanövrerad i det läget (han sade upp sig ett par månader senare), och de som drev företaget åt fel håll (enligt Woz) var John Sculley och Mike Markkula.

Det som är intressant med Jobs är att han INTE är det där supergeniet på att designa datorer - det var Woz innan den där kraschen - utan att han trots att han kom ifrån ett helt annat håll begrep sig på dem. Jobs kunde ta olika teknologier och leda ett lag som kombinerade dem till en produkt som sålde. Sen hade han sina fel och brister som person (rätt många, åtminstone som tonåring), men just den egenskapen är det inte många som har.

Skyller på babyhjärna, kom verkligen inte ihåg så många detaljer

Permalänk
Medlem

Jodå, vi som bygger själva vet att datorer fungerar genom magi, så fort du släpper ut den magiska blå röken så slutar allt fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag tycker är tråkigt idag är att det är väldigt stort fokus på hur mycket pengar man har att spendera på datorn. Har man monterat in ett grafikkort för 20 000kr i en desktop så är man en otroligt mycket bättre datorbyggare, än en som monterade in ett grafikkort för 4000kr. När själva monteringsuppgiften är väldigt snarlikt.

Det finns mycket hårdvara runt omkring men det kretsar mycket om pengar.

Kan inte tänka mig att en någorlunda vuxen person resonerar så här.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Kan inte tänka mig att en någorlunda vuxen person resonerar så här.

Det är självklart inte svartvit. Men schysst dator handlar mycket om pengar, det har det alltid gjort. Det som jag tycker på senare år så är det väldigt mycket köpa helt färdiga saker och montera. Valet av komponenterna har väldigt mycket med ens budget att göra.

För många speciellt lite yngre som vill montera (bygga) sin drömdator så är det största hindret pengar, sedan finns det några som fantiserar om handgjorda kopparrör och annat till kylning. Det finns som sagt jättemycket man kan göra själv som många på forumet visar att de är grymma på.

Men för min egen del så trots att jag köper bra desktops för långt över 40 000kr (jag byter extremt sällan), så finns det absolut inte det minsta speciella med monteringen. Bara att jag inte vill ha monteringen gjort av en person som säger ESD är en skröna, även om det blir ett fel så skiter jag i det, för det är ej min dator. Annat idiotargument är det finns garanti, som om det täcker mitt förlorade arbete på datorn.
Vilket leder till att jag monterar ihop datorn själv och litar inte på dessa 600kr montering eller t.o.m gratis som vissa datorbutiker ibland erbjuder, där jag inte vet det minsta om de som monterar.

Permalänk
Medlem

Det krävs ändå att man läser lite datateknik för att förstå hur en dator fungerar. Det lär man sig inte av att bygga lite lego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Det krävs ändå att man läser lite datateknik för att förstå hur en dator fungerar. Det lär man sig inte av att bygga lite lego.

Om man byggde tekniklego då? (Lego Technic)

Permalänk
Medlem

Ja herregud vad man byggt datorer i sina dagar. Familjen köpte de första datorerna vi hade på 90-talet nån gång, de första var ju färdiga datorer. 486:a, pentium, pentium 2 m.m. Dessa uppgraderade man ju med tiden, men efter några år börjare jag bygga mina egna datorer från grunden. I dagsläget har jag nog byggt ca 20 datorer skulle jag tippa på. Både till mig och bekanta. Så nog har man rätt bra koll på hur man bygger datorer numera. 🙂
Jag bygger sällan några monsterdatorer, utan väl avvägda maskiner för ändamålet. För egen del brukar jag lägga mig i några modeller från de allra värsta så man får bäst bang for the buck 🙂
(typ i7 10700k, i5 12600k o.s.v.)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jobs var framförallt en klipsk affärsman som inte var rädd för att trampa konkurrenter på tårna. Han stal idéer kors och tvärs, han kunde se vad som skulle fungera och inte, samt fenomenal på att marknadsföra sina produkter.

Det här upprepas så ofta att det blivit en vedertagen sanning men jag tycker inte det är rättvist. Jobs lanserade GUI't som allmänt tillgänglig produkt '84 och Bill Gates blir miljardär 2 år senare, medan Jobs själv inte blev det förrän på 90-talet och då tack vare Pixar. Inte direkt en driven affärsman där. Jag skulle nog säga att han begränsades av att han aldrig hade särskilt stort fokus på att tjäna maximalt med pengar.

Jobs främsta talanger skulle jag säga var vision och övertalningsförmåga. Att inse vad som är nästa stora grej att satsa på är det ena och det andra är att förmå de som faktiskt kan få det gjort att göra det. Inget av de två sakerna är enkelt och det finns inga universitetsprogram som lär ut det.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det här upprepas så ofta att det blivit en vedertagen sanning men jag tycker inte det är rättvist. Jobs lanserade GUI't som allmänt tillgänglig produkt '84 och Bill Gates blir miljardär 2 år senare, medan Jobs själv inte blev det förrän på 90-talet och då tack vare Pixar. Inte direkt en driven affärsman där. Jag skulle nog säga att han begränsades av att han aldrig hade särskilt stort fokus på att tjäna maximalt med pengar.

Jobs främsta talanger skulle jag säga var vision och övertalningsförmåga. Att inse vad som är nästa stora grej att satsa på är det ena och det andra är att förmå de som faktiskt kan få det gjort att göra det. Inget av de två sakerna är enkelt och det finns inga universitetsprogram som lär ut det.

Poängen är ändå att han "stal" idén till det grafiska operativet från Xerox. Det är vad jag menar att han såg vad som var framtiden och att han tog chansen. BG gjorde i mångt och mycket likadant när han lurade till sig det som så småningom blev MS-DOS.

Mitt inlägg var inte menat som någon kritik, snarare tvärtom. Han hade förmågan se vad som var framtiden. När och hur han blev miljardär är rätt sekundärt i sammanhanget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är självklart inte svartvit. Men schysst dator handlar mycket om pengar, det har det alltid gjort. Det som jag tycker på senare år så är det väldigt mycket köpa helt färdiga saker och montera. Valet av komponenterna har väldigt mycket med ens budget att göra.

För många speciellt lite yngre som vill montera (bygga) sin drömdator så är det största hindret pengar, sedan finns det några som fantiserar om handgjorda kopparrör och annat till kylning. Det finns som sagt jättemycket man kan göra själv som många på forumet visar att de är grymma på.

Men för min egen del så trots att jag köper bra desktops för långt över 40 000kr (jag byter extremt sällan), så finns det absolut inte det minsta speciella med monteringen. Bara att jag inte vill ha monteringen gjort av en person som säger ESD är en skröna, även om det blir ett fel så skiter jag i det, för det är ej min dator. Annat idiotargument är det finns garanti, som om det täcker mitt förlorade arbete på datorn.
Vilket leder till att jag monterar ihop datorn själv och litar inte på dessa 600kr montering eller t.o.m gratis som vissa datorbutiker ibland erbjuder, där jag inte vet det minsta om de som monterar.

Det är väl uppenbart att en schysst dator handlar om pengar. Det du skriver här har inget att göra med det jag svarade på först.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Tycker inte det man gör idag är att "bygga" en dator. "Montera", möjligen. Du "bygger" inte ett hus om du köper det omöblerat och sedan sätter dit möbler, hyllor o.s.v.
Det mesta är integrerat på moderkortet, så det enda man sätter dit är processor, RAM och i vissa fall grafikkort.
Annat var det på den gamla goda tiden när man försökte få 5-6 PCI och ISA-kort att samsas om IRQ och DMA-adresser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Att sätta ihop färdiga delar är inte att bygga en dator och du lär dig nödvändigtvis inte hur datorn fungerar. För min egen del växte jag upp med VIC-20 och Commodore 64. Genom att tidigt lära sig programmera i assembler så var man tvungen att förstå hur datorn fungerade. Detta fortsatte sedan med Commodore Amiga där jag grävde ner en närmare 100 meter lång kabel för att kunna koppla ihop min dator och min kompis dator. Sedan fick man själv skriva program för att kunna kommunicera och skicka filer fram och tillbaka. Det fanns en enorm upptäckarglädje och man fick lösa problemen själv. När man slutligen gick över till PC så blev allt väldigt annorlunda. Det handlade mer om att försöka få ihop en fungerande dator till så billig peng som möjligt. Man överklockade Celeronprocessorer till 500Mhz, modifierade sitt ljudkort och installerade hackade firmwares till sin DVD-brännare mm. Även om datorerna idag bygger på exakt samma principer som på 80-talet så finns inte riktigt längre samma krav på att förstå varje liten del av datorn. Det är en lite tråkig utveckling, men å andra sidan finns det mängde med Raspberry Pi och Arduino-kit som man bara kunde drömma om när man var liten. För att återgå till artikeln så kan jag verkligen känna igenom mig i Steve Jobs passion över att skapa någonting helt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Poängen är ändå att han "stal" idén till det grafiska operativet från Xerox. Det är vad jag menar att han såg vad som var framtiden och att han tog chansen. BG gjorde i mångt och mycket likadant när han lurade till sig det som så småningom blev MS-DOS.

Det är ju så det ofta summeras men jag tycker inte det stämmer så bra det heller.

Steve kontaktade Xerox för att få ett demo av deras teknik, övertalade dem om att Apple kunde skapa produkter för gemene man baserat på de koncepten, betalade med Apple-aktier för att få göra det. Apple implementerade därefter Macens OS som en helt egen produkt, som verkligen flyttade "state of the art" flera steg framåt även jämfört med det som fanns hos Xerox.

Gates köpte en annan firmas produkt och sålde den i princip oförändrad till IBM. Kontraktet med upphovsmannen möjliggjorde dessutom för MS att hålla det hemligt att IBM var deras egentliga kund, så de kom undan med att betala en struntsumma.

Visst finns det likheter, man skulle kunna säga att både Gates och Jobs såg chanser och tog dem, men det är ändå rätt stor skillnad i detaljerna.

Meningsbyggnad
Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att plocka saker från olika generationer, köpa dem billigt och få dem att funka efter lite krångel eller efterforskningar. Ja, jag hade hellre fått en färdigbyggd värstingdator för 50 000 än härken jag har nu, men den jag har var rätt kul att bygga ihop och få att fungera med såväl Windows 11 som MacOS Monterey. (förutom att Gigabytes programvara stekte mina 4 ram-stickor, men det är en annan historia och jag blev ändå ganska glad när datorn återuppväcktes från di döde när jag satte i 4 nya ram-stickor).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Många minnen som väcks till liv! Bra krönika om ett ämne som ligger varmt om hjärtat för (gissningsvis) alla på Sweclockers.

Keep 'Em Coming

P.S. Den där Segwayen får du gärna berätta mer om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag tycker är tråkigt idag är att det är väldigt stort fokus på hur mycket pengar man har att spendera på datorn. Har man monterat in ett grafikkort för 20 000kr i en desktop så är man en otroligt mycket bättre datorbyggare, än en som monterade in ett grafikkort för 4000kr. När själva monteringsuppgiften är väldigt snarlikt.

Det finns mycket hårdvara runt omkring men det kretsar mycket om pengar.

Förstår inte ditt argument om att en som sätter in ett mycket dyrt grafikkort i en dator vore en bättre datorbyggare än en som sätter inte billigare grafikkort?
Ekonomiskt sett så stämmer det inte och för andra perspektiv ber jag om en förklaring.

Permalänk
Skrivet av b-earl:

Förstår inte ditt argument om att en som sätter in ett mycket dyrt grafikkort i en dator vore en bättre datorbyggare än en som sätter inte billigare grafikkort?
Ekonomiskt sett så stämmer det inte och för andra perspektiv ber jag om en förklaring.

Jag påstår att många mer ser det så. När datorbygge idag för de flesta handlar om att montera helt färdiga komponenter som endast passar på ett enda sätt. Visst kan olika personer göra olika val av chassin etc.
Till stor de för dem stora skaran är fokus att ha råd med dyra saker.

Sedan finns det gott om riktigt grymma folk i forumet som jag vill kalla för datorbyggare som tar fram kopparrör, vinkelslip, svets, cnc-fräs, lödkolv you name itc.
Men min poäng är att det tyvärr ofta handlar mycket om att ha en massa pengar för att köpa dyra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är självklart inte svartvit. Men schysst dator handlar mycket om pengar, det har det alltid gjort. Det som jag tycker på senare år så är det väldigt mycket köpa helt färdiga saker och montera. Valet av komponenterna har väldigt mycket med ens budget att göra.

För många speciellt lite yngre som vill montera (bygga) sin drömdator så är det största hindret pengar, sedan finns det några som fantiserar om handgjorda kopparrör och annat till kylning. Det finns som sagt jättemycket man kan göra själv som många på forumet visar att de är grymma på.

Men för min egen del så trots att jag köper bra desktops för långt över 40 000kr (jag byter extremt sällan), så finns det absolut inte det minsta speciella med monteringen. Bara att jag inte vill ha monteringen gjort av en person som säger ESD är en skröna, även om det blir ett fel så skiter jag i det, för det är ej min dator. Annat idiotargument är det finns garanti, som om det täcker mitt förlorade arbete på datorn.
Vilket leder till att jag monterar ihop datorn själv och litar inte på dessa 600kr montering eller t.o.m gratis som vissa datorbutiker ibland erbjuder, där jag inte vet det minsta om de som monterar.

En stor fördel med montering av butik är att de kommer att testa produkten - var någon del doa kommer du aldrig att veta det, för den blev utbytt innan maskinen kom till dig. Dessutom säljer butiken EN produkt, med EN garanti. Är någonting konstigt är det den som ska lösa problemet, inte du.

Permalänk
Skrivet av andelf:

En stor fördel med montering av butik är att de kommer att testa produkten - var någon del doa kommer du aldrig att veta det, för den blev utbytt innan maskinen kom till dig. Dessutom säljer butiken EN produkt, med EN garanti. Är någonting konstigt är det den som ska lösa problemet, inte du.

Jag håller 100% med. På alla sätt och vis borde det vara bättre med en dator byggd av en som gör det ofta och har hur många exakt likadana. Det är bara det att när jag i arbetslivet ser "persondatorspecialister" för över 1000kr/h bete sig som en idiot milt sagt så är jag lite skeptisk. Bara en sådan sak som att lägga en sprillans ny dator helt öppen så alla kommer åt den inkl lokalvårdarna och sedan ha en lapp där användarnamn plus lösenord qwert123 är säger lite..
Men jag har aldrig sett hur de monterar i de stora datorbutikerna och jag kan ha fel. Min uppfattning baseras på annat IT folk.

*edit*
Exakt samma är det med bil på verkstad. Självklart är en bilmekaniker tusan så mycket bättre än vi som ej jobbar med att laga bilar hela tiden. Dock är jag skeptisk emot slarv, tidsbrist osv. Precis som med datorbyggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma är det med bil på verkstad. Självklart är en bilmekaniker tusan så mycket bättre än vi som ej jobbar med att laga bilar hela tiden. Dock är jag skeptisk emot slarv, tidsbrist osv. Precis som med datorbyggarna.

Detta fenomen gäller generellt på det mesta i livet.
Har du bara kunskapen och möjligheten så blir allting du gör åt dig själv bättre gjort än om du betalar någon som enbart utför uppgiften för att få betalt.

Jag är själv utbildad bilmekaniker och skulle aldrig få för mig att låta någon annan skruva med min bil. Jag skulle nog tänka precis lika om jag var erfaren målare och behövde få huset målat....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d