IKEA-stol kan få skärmen att svartna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Vi har 3st Ikea Markus i konstläder och ser inga tendenser som beskrivs...och då har vi kört med dessa stolar i +10 år.

Konstläder innehåller ju plast och bör teoretiskt sätt inte kunna alstra något statiskt.

Tråkigt nog finns bara Markus i textil numera när det gäller Ikea i Sverige om man är på jakt efter en ny stol...

Nu har du fått något om bakfoten. För att skapa statisk elektricitet måste msterialet inte leda ström. Plast är en utmärkt isolator och däremed fullt kapabel att alstra statisk elektricitet. Fleece är ju också gjort av plast och är ju notoriskt på att skapa statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu har du fått något om bakfoten. För att skapa statisk elektricitet måste msterialet inte leda ström. Plast är en utmärkt isolator och däremed fullt kapabel att alstra statisk elektricitet. Fleece är ju också gjort av plast och är ju notoriskt på att skapa statisk elektricitet.

Du har rätt, jag har helt tänkt tvärt om här

Permalänk
Medlem

Kan det variera beroende på hur mycket gas som lyftcylindern flyttar varje gång man sätter eller reser sig. Då borde tunga personer laddas mer
Cylindrarna borde iallafall designas om så att gaspassagen i dämparen inte alstrar någon laddning.

Har en IKEA stol av okänd modell på parkettgolv som inte orsakar statisk laddning.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Har en 10 år gammal Markus stol i läder. Inga problem med skärmen eller så vid användning. Har den stående på en plastmatta. Men har märkt att när jag har datorn avstängd, när jag brukar gå och lägga mig så hänger jag av min övertröja på stolen, och precis när jag lägger tröjan på armstödet så blinkar bakgrundsbelysning på mitt tagentbord till. Trots att stolen står långt från datorn och på plastmatta.

Exakt samma sak brukar hända mig om jag hänger tröjan på stolen, då blinkar tangentbordet till! Har även ett problem att skärmen ibland brukar bli svart i nån sekund då jag använder DP-kabel, alltså medan jag använder datorn, men aldrig med HDMI-kabel.. vete tusan om det också kan bero på den ikea-stol jag har i tyg. Ska nog prova med min Markus-läderstol istället o se om det gör skillnad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Äntligen får jag förklaringen till varför skärmen svartnat ibland när jag har rest mig upp ur Marcus stolen...
Lätt en av de mest informativa nyheterna jag läst på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag hade kollat jordtaget till huset. Det kan vara det som felar.
Ni som har problem likt nyheten, har ni jordat uttag/utrustning?

Har inte jordade uttag i tex tv-rum och sovrum. Så kan inte jorda htpc och tvn har ju bara europa kontakt som är ojordad.

Lånade hem en ups till htpc, utan resultat. Men dum som jag var testade jag inte att ansluta TVn.

Permalänk
Medlem

Skrattade lite apropå redditanvändaren som försökt jorda utan framgång. Det absolut lättaste sättet att avhjälpa problem med statisk elektricitet från tyg etc är att inte ha för torr luft hemma. Det är ju nu på våren luften är torrast innan det börjat grönska ordentligt. Har man torrt hemma inför man just det, växter alltså, så är saken biff 👍

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kan det variera beroende på hur mycket gas som lyftcylindern flyttar varje gång man sätter eller reser sig. Då borde tunga personer laddas mer
Cylindrarna borde iallafall designas om så att gaspassagen i dämparen inte alstrar någon laddning.

Har en IKEA stol av okänd modell på parkettgolv som inte orsakar statisk laddning.

Avancerad fat-shaming

Permalänk

Aldrig upplevt

Använt 5 olika Markus stolar sista 15 åren.
Aldrig vart med om detta problemet

Permalänk

Jag som trodde det var mina latex-byxor och sittdyna av norsk skogskatts-päls... Jäkla ikea.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av bodenshjaltar:

Använt 5 olika Markus stolar sista 15 åren.
Aldrig vart med om detta problemet

Har använt samma Markus i snudd på 10 år.

NU har den börjat ge stötar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*