IKEA-stol kan få skärmen att svartna

Permalänk
Medlem

Jag har detta problem... min skärm stänger av sig när jag reser mig upp.

Har en sådan stol också, suck.

Brukar köra ortenbrallor framför datorn (adidas stripes) i 100% polyester.

Tack för att jag fick reda på varför jag har detta felet då jag precis beställt en ny DP kabel i tron om att den hade glapp i sig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för varningen! Har varit på väg att köpa en IKea Marcus stol, nu blir det något annat istället…

Permalänk

Jag har två st markus stolar och kan bekräfta detta fenomen. Trodde först att det var för att jag hade dåliga skärmsladdar, men det visade sig vara stolen. Bytte stol med frugan och det försvann, men då fick hon samma problem med sin skärm :D.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

har detta problem på jobbet med en kinnarps stol. för det mesta löst med esd-tofflor.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

har en Markus Ikea stol här hemma och har faktiskt problem emellanåt med att skärmarna blinkar till när jag sätter mig, alltid trott att det är någon kabel som glappar.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Har samma problem med IKEA Järvfjället (läder), monitor kopplad med DP-kabel. Det händer några ggr om dagen när jag ställer mig upp eller sätter mig ner.
Får skaffa ferritkärnor.

Permalänk
Medlem

Va tusan! Jag som jobbar med elektronik borde ju kunna fattat detta! På jobbet har jag en skärm kopplad med DP som då och då slocknar stundvis. Tänkte först att det var skärmen som blev dålig, men efter den byttes ut har jag fortfarande fått samma symptom. Antog att det var kabeln som var lite skadad (höj/sänkbart bord, och ibland kanske kabeln kom i kläm) och ignorerade det.

Nu får jag fundera på hur vi ska göra för att jorda stolen. Det blir inte bra ifall jag dödar kretskorten jag jobbar med bara för att jag sitter i min kontorsstol.

Innan någon påpekar det, nej, vi ska inte ESD säkra hela mitt kontor.

Permalänk
Medlem

Samma fel här, trodde det var mitt tangentbord som var orsaken. Kan man lösa det på något sätt? Förutom att hiva stolen åt pipsvängen.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig märkt av något problem med liknande, jag har läder-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har detta problem... min skärm stänger av sig när jag reser mig upp.

Har en sådan stol också, suck.

Brukar köra ortenbrallor framför datorn (adidas stripes) i 100% polyester.

Tack för att jag fick reda på varför jag har detta felet då jag precis beställt en ny DP kabel i tron om att den hade glapp i sig.

Skrivet av Maertziony:

Jag har två st markus stolar och kan bekräfta detta fenomen. Trodde först att det var för att jag hade dåliga skärmsladdar, men det visade sig vara stolen. Bytte stol med frugan och det försvann, men då fick hon samma problem med sin skärm :D.

Skrivet av enbom:

har detta problem på jobbet med en kinnarps stol. för det mesta löst med esd-tofflor.

Skrivet av qnorsten:

har en Markus Ikea stol här hemma och har faktiskt problem emellanåt med att skärmarna blinkar till när jag sätter mig, alltid trott att det är någon kabel som glappar.

Skrivet av sebbeharry:

Samma fel här, trodde det var mitt tangentbord som var orsaken. Kan man lösa det på något sätt? Förutom att hiva stolen åt pipsvängen.

Läs lösning på problemet i mitt inlägg här: #20036567

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Har en 10 år gammal Markus stol i läder. Inga problem med skärmen eller så vid användning. Har den stående på en plastmatta. Men har märkt att när jag har datorn avstängd, när jag brukar gå och lägga mig så hänger jag av min övertröja på stolen, och precis när jag lägger tröjan på armstödet så blinkar bakgrundsbelysning på mitt tagentbord till. Trots att stolen står långt från datorn och på plastmatta.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Haha jag har precis samma stol och detta händer mig hela tiden

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på alla trådar från folk som tror något är fel när deras skärmar blinkar till när de reser sig från stolen som står på någon icke-ledande matta.

Elektronik är känsligt, skärmar kör långa kablar med hög frekvens och oskärmade kretskort.

Lev med det eller typ byt matta eller i vissa fall stol.

Permalänk
Medlem

Detta kan väl ändå inte vara en nyhet då stolsryggen består av 100% polyester. Alla vet väl att syntetiska material som t.e.x. nylon eller polyester är ett paradis för alstring av statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Har Markus i blå textil & har inga problem.

Men detta kanske är ett bra incitament för att byta en stol som är 8-10år gammal.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har Kinnarps 8000 hemma, skärmen släcks väldigt ofta om jag reser mig upp snabbt från stolen, på jobbet har vi någon skitstol från DPJ, samma sak händer där.

Händer bara när jag kör med laptopen med den externa skärmen, på min stationära är det inga problem med samma skärm.

Har för övrigt IKEAs golvskydd hemma, inget på jobbet så vettefan om den påverkar något, hänt med mina 3 senaste skärmar så är inget nytt fenomen.

När det händer så rör jag inte bord, dator eller skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Vi har 3st Ikea Markus i konstläder och ser inga tendenser som beskrivs...och då har vi kört med dessa stolar i +10 år.

Konstläder innehåller ju plast och bör teoretiskt sätt inte kunna alstra något statiskt.

Tråkigt nog finns bara Markus i textil numera när det gäller Ikea i Sverige om man är på jakt efter en ny stol...

Med nya priset är det dock väldigt svårt att motivera ett köp av en Ikea Markus.

Var ju svårt redan när den kosta hälften med för 3k kan jag inte se varför någon skulle köpa den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att denna artikel kom just nu... detta hände mig under helgen som var. Och jag trodde att det var en glapp kabel i skärmen fram tills att jag kunde höra en urladdning igår när jag ställde mig upp samtidigt så blev skärmen svart. Jag misstänker också att det kan vara detta som dödat 3 USB minnen jag använt under de senaste veckorna.

Kör en markus, med tyg.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chmat76:

Va tusan! Jag som jobbar med elektronik borde ju kunna fattat detta! På jobbet har jag en skärm kopplad med DP som då och då slocknar stundvis. Tänkte först att det var skärmen som blev dålig, men efter den byttes ut har jag fortfarande fått samma symptom. Antog att det var kabeln som var lite skadad (höj/sänkbart bord, och ibland kanske kabeln kom i kläm) och ignorerade det.

Nu får jag fundera på hur vi ska göra för att jorda stolen. Det blir inte bra ifall jag dödar kretskorten jag jobbar med bara för att jag sitter i min kontorsstol.

Innan någon påpekar det, nej, vi ska inte ESD säkra hela mitt kontor.

Du kan koppla esd-armbandet på stolens cylinder?

Annars fanns det ju tips att köra naket utan brallor men det går nog mindre hem!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ni som har problem, vad har ni under stolen? Nylonmatta? Trägolv?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hade själv enorma problem med ESD i min gamla lägenhet, inget som påverkade datorn dock. Men låg jag i sängen och drog fingrarna under täcket sprakade det blått så rummet lystes upp.

Orsaken? Golvet, plastmattan. 15+ år sedan den skulle bytas ut, men kommunala hyresvärden snålar med underhåll. Plastmatte-golv har en begränsad livslängd. Mycket mer begränsad än parkettgolv. Vet att lokala sjukhuset förbjöd installation av plastmatte-golv efter ESD problem med utrustning på 70talet.

Nya lägenheten har parkettgolv, inte en enda blå gnista från sängen eller stöt av kontorsstolen sen jag flyttade.

Materialet förlorar sin förmåga att avleda när det torkar ut pga ålder, det blir som en isolator där allt som står på golvet blir sin egna ESD ö som aldrig laddas ur, eller gör det mycket sakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aldrig haft detta problem och jag har haft min stol i över 10 år. Har dock den blåa versionen som inte finns längre.

jag hade samma stol.. men i senare versioner av stolen så bytte dom till ett billigare tyg.

och här har jag felsökt varför min Rog skärm blinkar då och då..
Och nu får jag veta att det förmodligen är den nya stoljä***n XD

Gud vad jag älskar teknologi! än idag som för 25 år sedan när jag tittade på min första PC får man nya upplevelser XD
detta ger mig verkligen ett leende.. även om de vart en irriterande insikt att jag måste testa med en ny stol nu XD

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

HDMI-signalen från HTPC försvinner kort mot TV när vi tänder lysrör i huset. Bara att acceptera

Jag hade kollat jordtaget till huset. Det kan vara det som felar.
Ni som har problem likt nyheten, har ni jordat uttag/utrustning?

Permalänk

Har en IKEA Markus sedan ett par år. Senaste året har min dator börjat stänga av sig plötsligt i samband med att jag reser mig upp från skrivbordet. Länge har jag trott att jag har något glapp i mitt chassi som gör att det kortsluter på något sätt när jag skjuter ut mig från skrivbordet (och datorn rör sig) och det händer också mer sällan om jag tar det lugnt när jag reser mig upp.

Dock upplever jag inte att jag faktiskt alstrar statisk elektricitet när jag använder stolen. Vilket gör det ännu märkligare.

Men bra att vet att man inte håller på att bli galen!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ni som har problem, vad har ni under stolen? Nylonmatta? Trägolv?

Trägolv samt en IKEA plastmatta (Kolon)

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Min skärm blinkar till ibland (som i en gång veckan) när jag reser mig upp från stolen. Dock en mirra men kan kanske vara liknande eftersom den har plast/nylonsits.
Står för det mesta upp när jag jobbar vid datorn så det är inget stort problem.

Edit: står på ett ikea golvskydd i plast

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Intressant. Tänkte först att detta var ett udda problem och intressant läsning. Jag har ingen Markus men en stol från Arozzi.

Upplevt en del underligheter med min 32" Acer-skärm jag funderar på om är relaterat. Skärmen har ibland visat svart för att ett par sekunder senare återfå bild. Känslan jag fått är att det mer är skärmen som inte gillar att köra 144Hz UHD med Gsync aktiverat. Sedan jag låste till 140Hz har problemet försvunnit.

Det problemet började när jag fick hem skärmen. Ungefär samtidigt började lädret spricka i stolen och nu nästan ett år senare ser den något flådd ut dessvärre. Har trägolv och golvskydd under stolen men får aldrig stötar heller så är nog mer för att detta inte drabbar mig.

Blir att klura mer på detta imorrn. Vet en del med udda datorproblem, ska kollas närmare på detta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Ni som har problem, vad har ni under stolen? Nylonmatta? Trägolv?

Ikeas antirepmatta Kolon

Har skett utan den också, har DP och skärmen blinkar alltid till när jag kopplar laddkabeln till min G Pro och befinner mig nära stolen, har en Markus i Läder.

Permalänk
Medlem

Känns som att killen borde ta ner fötterna på jorden bara

Permalänk

Okej detta på något vänster förklarar så mycket.

Varje gång jag sätter mig ned eller reser mig upp från min stol vid datorn så flimmrar skärmen och jag inbillar mig att det var en fluga som susa förbi.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH