Helgsnack: Vad är det bästa som digitaliserats?

Permalänk
Medlem

För min del är det väl att man kan använda mobilen till nästan allting. Deklarera, betala räkningar, betala P-plats, hålla kontakt med såväl gamla som nya vänner - hemma eller över hela världen. Att man så lätt kan fotografera/dokumentera händelser. Att man kan hålla koll på sina dagliga steg, puls och annat hälsorelaterat. Att läsa sina tidningar var man är på jorden, likaså att handla med sina vinylskivor. Betala sina resor, hotell, skicka pengar till privatpersoner (swish), ha koll på sin bank (och sina pengar), kolla på film/lyssna på musik när man vill. Enkelt navigera till en given adress - ALLT är bäst!

Sämst är att man måste ha ett uppladdat batteri i sin mobil. När strömmen är slut är man torsk. Något som också är dåligt är den dåliga förståelsen hos app/program-tillverkare hur man tänker IRL. Det räcker med att logga in hos "Alltid Öppet" för att få kontakt med sjukvården för att inse hur uselt det kan vara?

/ B

Permalänk
Medlem

Om jag skulle få nämna EN tjänst eller produkt som verkligen underlättat på riktigt skulle jag säga: Bank-ID!

Permalänk
Medlem

Bankärenden, kommer ihåg när jag följde med farsan min in på banken/posten. Fylla i en massa papper och skit fy fan haha.
Tur jag var ung vid den tiden, och slapp uppleva det : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Sämsta: Socialt umgänge eller bristen på det nu för tiden

Det tycker jag är en sanning med modifikation. Jag förstår vad du är ute efter men det har även gjort det enklare/möjligt för dem som inte passar in i normalmallen att hitta ett socialt sammanhang.
Att kunna ha ett rikt socialt liv på exempelvis Discord där man kan prata med sina likar om saker man har gemensamt eller gillar istället för att hela tiden känna att man är missanpassad är otroligt värdefullt för många.

Allehanda plattformar som gjort det möjligt att kommunicera digitalt, vad det vara må, från BBS:er och fidonet, till email, IRC, Discord osv är nog mitt bidrag till det bästa som digitaliserats. Det har möjliggjort kommunikation på ett helt annat sätt än som tidigare var möjligt och är nog den enskilda grej som varit mest positiv för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Manualer?
Telefonkataloger?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Manualer?
Telefonkataloger?

Saknar fysiska manualer </3 framförallt till spel!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

AI.
Vår naturliga intelligens är högst bristfällig och ser man historiskt har vanföreställningar/buggar i vår naturliga intelligens som religion och ondska orsakat mycket lidande.
När AI i framtiden begår folkmord kommer det iallafall vara baserat på pragmatism och logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Saknar fysiska manualer </3 framförallt till spel!

Svårt att avgöra om det var en seriös kommentar eller inte, haha. Jag lämnar det åt min fantasi.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Svårt att avgöra om det var en seriös kommentar eller inte, haha. Jag lämnar det åt min fantasi.

De var nog bättre förr i tiden. Nu när man får med en så är den ofta så liten att den är knappt läsbar. Så man letar upp en digital variant som man kan läsa på monitorn / tabletten istället.

Det sämsta jag sett med manualer är att de är oerhört tunna idag. Sen ska man istället läsa av en QR kod för att få mer information. Dessa lär knappast vara tillgängliga under längre tid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Ostbullen:

Saknar fysiska manualer </3 framförallt till spel!

Det finns väl ändå fysiska guider att köpa till? Iofs blir det ju en extrakostnad, men ändå.

Permalänk
Medlem

Något jag väntar på är backup eller digitalisering av oss människor. X-Files Killswitch och Broken Mirrors San Junipero exempelvis. Livet är för kort med allt det har att erbjuda.

I övrigt har jag lite svårt att välja. Låt säga handel med värdepapper. Tycker ärligt talat den mesta digitalisering är av godo. Så här långt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jo de är olika men de är kompatibla. Att skicka från Norrlands universitetssjukhus upp till sunderbyn fungerar sömlöst.

VAS är från 1991 (åtminstone varumärkesregistrerat då) och används av Region Norrbotten och Region Halland. Systembytet till Cosmic väntas vara klart 2024-2025 och det är många regioner, men inte alla som ska byta. Iofs tror jag några redan använder Cosmic.

All remisshantering mellan NUS/RV och SY/RN är pappersbaserad, men journalhandlingar på papper skannas och pappersoriginalet gallras 4 månader efter överföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Saknar fysiska manualer </3 framförallt till spel!

Skrivet av Elakekocken:

Svårt att avgöra om det var en seriös kommentar eller inte, haha. Jag lämnar det åt min fantasi.

Så sjukt sant, det är en konstform som gått i graven, spelmanualerna

Nu köper man en hel bunt spel åt gången på nån Steam-rea och laddar ner direkt och börjar spela, kanske tittar man på kontrollerna i settings innan man kör igång, men inte alltid.

Förr var spelmanualen en del av hela ritualen...
Man började med att lägga undan delar av veckopengen med ett specifikt spel i sikte.
Några veckor senare hade man råd, gick stolt till spelbutiken och köpte spelet, och gick hem med ett leende på läpparna.
Vad jag minns sken alltid solen lite extra på vägen hem från spelbutiken förr.
Väl hemma öppnade man kartongen, tog ett djupt andetag och njöt av den där omisstagliga "nytt spel-doften".
Man plockade med förväntan ut manualen, och hade man tur hade de ansträngt sig lite extra med lore, art work och bilder från spelet så man kom i riktig stämning.
I sängen låg man mysandes och började läsa om backstory och vilka knappar som gjorde vad etc..
Så småningom somnade man (eller jag iallafall ).
9 gånger av 10 spelade jag mina nya spel först dagen efter just för att manualritualen var så helig, att bygga upp en känsla för spelet, få en aning om vad man skulle göra för att inte suga för hårt och riskera tycka det var tråkigt eller för svårt.
Ofta drömde jag något om spelet den natten trots jag inte spelat det ännu, och när man vaknade var man exalterad som ett barn på Juldagsmorgon i amerikanska filmer.
När man väl satte sig med spelet så var känslan av tillfredsställelse på en episk nivå som är helt omöjlig att uppnå idag när man har en back-log på runt 1000 spel.

Just den ritualen och de känslorna går aldrig att digitalisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Svårt att avgöra om det var en seriös kommentar eller inte, haha. Jag lämnar det åt min fantasi.

Nej då fullt seriös! Jag är en såndär person som oftast läser igenom manualen innan jag använder en ny sak, och det har definitivt blivit sämre sedan de gick över till att digitaliseras. Väldigt enerverande när länken till manualen inte längre gäller, och man få gå på upptäcksfärd för att hitta en kopia någpn annanstans på nätet.

Skrivet av Kaleid:

De var nog bättre förr i tiden. Nu när man får med en så är den ofta så liten att den är knappt läsbar. Så man letar upp en digital variant som man kan läsa på monitorn / tabletten istället.

Det sämsta jag sett med manualer är att de är oerhört tunna idag. Sen ska man istället läsa av en QR kod för att få mer information. Dessa lär knappast vara tillgängliga under längre tid.

This ^

Skrivet av Enviro:

Det finns väl ändå fysiska guider att köpa till? Iofs blir det ju en extrakostnad, men ändå.

Inte riktigt samma sak! Är väldigt mysigt med fysiska spelguider, men spelmanualet innehåller ju en del annan nyttig information som man snabbt kan komma åt, kontroller mm.

Skrivet av buffelapa:

Så sjukt sant, det är en konstform som gått i graven, spelmanualerna

Nu köper man en hel bunt spel åt gången på nån Steam-rea och laddar ner direkt och börjar spela, kanske tittar man på kontrollerna i settings innan man kör igång, men inte alltid.

Förr var spelmanualen en del av hela ritualen...
Man började med att lägga undan delar av veckopengen med ett specifikt spel i sikte.
Några veckor senare hade man råd, gick stolt till spelbutiken och köpte spelet, och gick hem med ett leende på läpparna.
Vad jag minns sken alltid solen lite extra på vägen hem från spelbutiken förr.
Väl hemma öppnade man kartongen, tog ett djupt andetag och njöt av den där omisstagliga "nytt spel-doften".
Man plockade med förväntan ut manualen, och hade man tur hade de ansträngt sig lite extra med lore, art work och bilder från spelet så man kom i riktig stämning.
I sängen låg man mysandes och började läsa om backstory och vilka knappar som gjorde vad etc..
Så småningom somnade man (eller jag iallafall ).
9 gånger av 10 spelade jag mina nya spel först dagen efter just för att manualritualen var så helig, att bygga upp en känsla för spelet, få en aning om vad man skulle göra för att inte suga för hårt och riskera tycka det var tråkigt eller för svårt.
Ofta drömde jag något om spelet den natten trots jag inte spelat det ännu, och när man vaknade var man exalterad som ett barn på Juldagsmorgon i amerikanska filmer.
När man väl satte sig med spelet så var känslan av tillfredsställelse på en episk nivå som är helt omöjlig att uppnå idag när man har en back-log på runt 1000 spel.

Just den ritualen och de känslorna går aldrig att digitalisera.

Kan bara hålla med! Inte lika applicerbart nu, men är fortfarande ett starkt minne när man åkte hem från bo ohlsson eller eb games med sitt nya spel, bläddrandes i spelmanualen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Nu var det ett tag sen jag dejtade men det mest avtändande är väl yta utan innehåll?

Nej det är långt ifrån det mest avtändande. Det mest avtändande är ju dålig yta utan innehåll.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga bankärenden då jag har mycket med banken att göra, men digitalt i app och internetbank, jag har knappt besökt ett bankkontor då jag bara gått dit med mina föräldrar för många år sen, men lite rådgivning skulle väl inte skada.

Det är klart att vårdkontakter, digital post och digitalt kontakt med skatteverket är jättetrevligt, det sistnämnda är ju inte så ofta men jag har aldrig behövt deklarera via papper och med tanke på hur de som är årsrikare än jag kan våndas över hur det varit så är jag inte så sugen på att prova.

När det gäller film tycker jag att det faktiskt var något charmigt med att använda VHS kassett eller DVD och Blu Ray.
Och ärligt talat, inte ens NetFlix slår väl en Blu Ray? Ingenting slår väl en 4K BluRay?
Men det är ju själva processen att köpa eller hyra en film som var roligare då, att köpa eller hyra på nätet är själlösare än ett plastigt skivfodral.

Sen är det ju bra med sociala medier för kontakter, och dejtingappar i teorin åtminstone. Jag tycker kontakt med folk på riktigt är roligare, men det ena borde ju inte utesluta det andra.
Jag använder inte Snapchat, är inte sugen på att använda det heller men jag kanske borde?
Inte twitter heller, eller Tiktok.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det verksamhetssystem, dvs alla rutiner och instruktioner som beskriver hur all verksamhet i en specifik verksamhet (företag, sjukhus, etc.) ska utföras.
För 25+ år sedan handlade det om åtskilliga hyllmeter med pärmar som alla medarbetare skulle ha tillgängligt, och alla dokument skulle hela tiden hållas uppdaterade till senaste version samtidigt som föregående versioner skulle arkiveras.
I pappersversion var det omständligt att skapa, underhålla och använda. Därtill väldigt resurskrävande i form av papper och fysiskt lagringsutrymme.

Skrivet av Yoshman:

Bästa som digitaliseras är lagring av ettor och nollor
Vem vill gå tillbaka till [hålkort]?

Du menar att en digital bild av ett hålkort är bättre än själva hålkortet?
Men hur lagrar du bildinformationens ettor och nollor?

Skrivet av lindahlj:

Dejtandet.
Som snygg så går det så mycket lättare då man inte behöver visa sig socialt kompetent samtidigt.

Jag har en kluven uppfattning där.
När kontaktannonserna flyttade från papperstidningar till nätet var det en fördel. (Det var så jag träffade min fru!)
När de sedan utvecklats till att huvudsakligen bli en fråga om yta, dvs det första man får veta om en potentiell partner är hur hen ser ut, har utvecklingen gått åt helt fel håll. När jag själv sökte partner ville jag absolut inte få reda på hur hon såg ut förrän jag lärt känna henne bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har en kluven uppfattning där.
När kontaktannonserna flyttade från papperstidningar till nätet var det en fördel. (Det var så jag träffade min fru!)
När de sedan utvecklats till att huvudsakligen bli en fråga om yta, dvs det första man får veta om en potentiell partner är hur hen ser ut, har utvecklingen gått åt helt fel håll. När jag själv sökte partner ville jag absolut inte få reda på hur hon såg ut förrän jag lärt känna henne bättre.

Ja, lite "love is blind" stuket alltså.

MEN, man behöver ju vara attraherad fysiskt också. Är det inte större fallhöjd om ni träffas och det inte klickar överhuvudtaget fysiskt. Kom ihåg ett radioprogram då en kvinna berättade att hon blivit superkär i en man över telefon och när de träffades visade de sig att han var dvärg. Hon hade inte ens hälsat utan flytt fältet direkt.

Permalänk
Medlem

Kontorsarbete.

Sjukt skönt att jobba hemifrån digitalt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt GPS / Google Maps i Mobilen?

Skönt att slippa karta+kompass
Kommer dessutom väl ihåg tiden när man fick vägbeskrivningar av folk, typ sväng vänster vid stora stenen osv...

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Skulle vilja dra det hela ett steg längre och säga att det bästa som digitaliserats är nog ändå datorn
Hade varit svårt att göra något av det som nämns av andra kommentarer om vi var fast vid analoga/mänskliga datorer fortfarande.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Bästa vet jag inte, det är egentligen mycket som man har nytta av. Men förstås musik är en sak, hade jag behövt ha skivor för exakt allt jag lyssnar på så skulle jag drunkna i alla skivor.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

- Självscanning i butikerna, inte nåt med att bli smittad av en förkyld person 10 cm bak.
- E-bil, smart bil, nästan intill obefintlig underhåll, inga ljud, snabb acceleration, uppkopplat, ingen bensin. Yay.
- Kontantlöst samhälle (säg vad du vill, men jag har haft kort och e-bank med modem sen 80 talet), det ÄR smidigare.
- Internet, all information för handen, när du vill, online handel, levererats direkt till dörren. Det värsta med fysiska småbutiker är att du ofta får en gammal modell och det som var billigast för butiken ofta till 20-30% merpris.

Tyvärr så är Sverige ganska långt bakut fortfarande. Du måste ofta printa ut och underskriva dokumenten manuellt och skicka in på det gamla sättet, det gäller isär det offentliga.

E-bil? Tänker du på el-bilen då? Den är ju lika digitaliserad som vanliga bilar med förbränningsmotor. Är ju bara hur den drivs framåt som är på ett annat sätt. Är ju nära på samma mängd datorer i en el-bil som i en bensin-/diesel-/gas-/e85-bil

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

BankID (mobilt)

Visa signatur

/H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nej då fullt seriös! Jag är en såndär person som oftast läser igenom manualen innan jag använder en ny sak, och det har definitivt blivit sämre sedan de gick över till att digitaliseras. Väldigt enerverande när länken till manualen inte längre gäller, och man få gå på upptäcksfärd för att hitta en kopia någpn annanstans på nätet.
This ^
Inte riktigt samma sak! Är väldigt mysigt med fysiska spelguider, men spelmanualet innehåller ju en del annan nyttig information som man snabbt kan komma åt, kontroller mm.
Kan bara hålla med! Inte lika applicerbart nu, men är fortfarande ett starkt minne när man åkte hem från bo ohlsson eller eb games med sitt nya spel, bläddrandes i spelmanualen

Lite retro-mys kort sammanfattat då då är jag med.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Digitaliseringen av all mänsklig publicerad information, om det räknas. Att kunna hitta information om nästan vad som helst, var som helst, när som helst är helt otroligt.

Istället för att behöva besöka ett bibliotek och jobba i timmar med att tragla igenom text så är det trivialt att hitta mycket information.

Har oerhört svårt att välja vad som är bäst bland alla de vardagsprylar som blivit oerhört mycket smidigare att göra, men håller med om att just denna grej är fantastisk. Man tar dagligen reda på mängder av småsaker som man aldrig någonsin orkat gå till biblioteket på vinst eller förlust för att slå upp i händelse att rätt bok fanns där. Tror jag kan oerhört mycket mer än jag hade gjort utan den möjligheten. För att inte tala om hur mycket besvär, utrymme och pengar man sparat genom att inte behöva köpa hyllmeter av litteratur i de uddaämnen man nördat in sig på.

Minns att vi till och med hade lektioner i informationssökning på bibliotek i gymnasiet, traggla SAB-systemet osv. Internet är fantastiskt

Något OT tillägg: tycker också det är helt otroligt att man kan få så små och kraftfulla SoC:s för nästan inga pengar alls idag. De möjliggör så mycket. Sådant man behövde en PLC eller fullstorleksdator för tiotusentals kronor till förut kan göras med en Arduino för några tior idag. För att inte tala om alla färdiga produkter som finns, typ hemautomationssystem och liknande.

Baksidan av det är förstås massa grejer som inte behöver datoriseras blir datoriserade och därmed känsligare och svårare att reparera, typ vitvaror och sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgüll:

VAS är från 1991 (åtminstone varumärkesregistrerat då) och används av Region Norrbotten och Region Halland. Systembytet till Cosmic väntas vara klart 2024-2025 och det är många regioner, men inte alla som ska byta. Iofs tror jag några redan använder Cosmic.

All remisshantering mellan NUS/RV och SY/RN är pappersbaserad, men journalhandlingar på papper skannas och pappersoriginalet gallras 4 månader efter överföring.

Vi får se 2035 då alla ska ha bytt, hur många undantag som gjorts och varför.
Att skåne valde millennium precis som köpenhamn är logiskt till viss nivå. Men resten ska köra COSMIC så vitt jag vet 2035 så att det förenklar att rekrytera över länsgränser.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

E-bil? Tänker du på el-bilen då? Den är ju lika digitaliserad som vanliga bilar med förbränningsmotor. Är ju bara hur den drivs framåt som är på ett annat sätt. Är ju nära på samma mängd datorer i en el-bil som i en bensin-/diesel-/gas-/e85-bil

Det är skillnad på E-bil och elbil. E-bil är att man åker någonstans virtuellt. Mycket smidigare. Det är ingen mening med att slösa tid och pengar på att åka någonstans fysiskt längre.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det är skillnad på E-bil och elbil. E-bil är att man åker någonstans virtuellt. Mycket smidigare. Det är ingen mening med att slösa tid och pengar på att åka någonstans fysiskt längre.

Okej, intressant. Så du rullar runt i Google Maps då eller hur kör du din E-bil?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

MEN, man behöver ju vara attraherad fysiskt också. ...

Hört talas om uttrycken "inre skönhet" och "kärleken är blind"?
Min egen erfarenhet är att kärleken skapar attraktion. Utseendemässigt räcker det att passera kriteriet "inte direkt motbjudande", så en (bra?) bit över 95% av en genomsnittlig population borde klara det kriteriet med glans. Söker man en långsiktig relation så kan en tidig fysisk attraktion närmast vara ett hinder.