Steam trimmar sökfunktionen

Permalänk
Melding Plague

Steam trimmar sökfunktionen

Detta är den andra stora uppdateringen av Steam som sker inom loppet av knappt en vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller rullgardinerna samma klass som IKEA:s månntro?

Permalänk
Medlem

Har det varit fel på den? Skriv ett ord, få ett svar. I värsta fall googlar man väl med ’steam <namn>’?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Har det varit fel på den?

Fel å fel... Kan inte svära på att det är så, men har haft känslan ganska länge nu att sökfunktionen förefaller annonsdriven, dvs man skriver en sak, och får sedan upp en jävla massa irrelevanta svar, ibland högre rankade än det exakta spelnamnet man faktiskt skrev in.

Om detta beteende inte är avsiktligt så funderar man ju på vad det är som fortgår. Uppenbarligen har GabeN gått miste om en chans att tjäna ännu mera pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fel å fel... Kan inte svära på att det är så, men har haft känslan ganska länge nu att sökfunktionen förefaller annonsdriven, dvs man skriver en sak, och får sedan upp en jävla massa irrelevanta svar, ibland högre rankade än det exakta spelnamnet man faktiskt skrev in.

Om detta beteende inte är avsiktligt så funderar man ju på vad det är som fortgår. Uppenbarligen har GabeN gått miste om en chans att tjäna ännu mera pengar!

Helt klart har det varit andra mål med algoritmerna än att bara visa det mest logiska. Vissa spel kommer inte upp även om man skriver halva namnet, istället kommer helt irrelavanta sökresultat som förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fel å fel... Kan inte svära på att det är så, men har haft känslan ganska länge nu att sökfunktionen förefaller annonsdriven, dvs man skriver en sak, och får sedan upp en jävla massa irrelevanta svar, ibland högre rankade än det exakta spelnamnet man faktiskt skrev in.

Om detta beteende inte är avsiktligt så funderar man ju på vad det är som fortgår. Uppenbarligen har GabeN gått miste om en chans att tjäna ännu mera pengar!

Jag har aldrig upplevt det du skriver. Sökfunktionen har enligt min erfarenhet fungerat väldigt väl.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Kommer att fortsätta använda den och har aldrig haft problem med den.
Personligen har jag inget större intresse av att söka efter taggar, utvecklare och dylikt. Jag söker efter exakta speltitlar och det funkar bra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har det varit fel på den? Skriv ett ord, få ett svar. I värsta fall googlar man väl med ’steam <namn>’?

Gör man på alla sidor. Alla andra sökfunktioner än Google är helt värdelösa. Letar du efter ett schema på en mojäng hos IBM är det lättare att hitta en plastnål i en höstack än deras sökfunktion. Hos Google brukar den ligga på 5 i top. På en del ställen så skriver man något enkelt som "gräsmatta" så får man 4 hits som är fel. Skriver man se "Klippa en lutande gräsmatta grön" får man 29 hits, hur tänkte man där?

Permalänk
Medlem

Jag söker sällan på spelets namn utan använder ofta taggar. Det jag saknat är ett sätt att välja flera olika taggar samt exkludera vissa taggar.