Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Va är det för nöt som tror att han kan köpa en 8TB ssd för under 900kr.
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

Fast problemet är ju för folk som inte är speciellt insatta i kategorin av produkt de ska köpa, det är lätt att säga "använd sunt förnuft" men vet man inte vad förväntat pris ska vara för en produkt så hur ska du veta om det verkar orealistiskt? Det känns inte så bra om det ska krävas research före varje köp för att lista ut om man kan lita på det man köper eller inte.

Ansvaret ska ligga på butiken att sälja produkten de lovar, försök inte skyffla ansvaret till konsumenten då det bara låter företag komma undan med massa skit "för folk borde veta bättre" eller vad de skulle använda för argument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag gav upp på CDON för några år sedan, tråkigt att dom finns kvar, borde ha konkat för länge sen!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sorgligt är det vad som blivit av CDON. Produktsidan på CDON ser helt okej ut, men går man till Fynd24's egna hemsida så skriker det ju bara scam och Wish-kopia om det. Det är lätt för en insatt att säga att produkterna är uppenbara scams, men för den oinsatte kan det ju vara väldigt lockande. Vad har CDON för kontroll egentligen på sina partners? Gör de ingen bakgrundskontroll på en återförsäljare innan den släpps igenom?

Permalänk
Medlem

Ändå rätt imponerande vad en random SweC-användare lyckas ta fram om företaget (på mindre än en dag), jämfört med CDON som hade en omsättning på >500miljoner 2021

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarScore:

https://www.ehandelscertifiering.se/kontrollera-certifikat/?u...

Du kan lämna in klagomål på den sidan.

"Certifierad E-handels Köpskydd
Vi känner oss så säkra i vår bedömning av en Certifierad E-handel att vi erbjuder dig som handlar i en Certifierad butik ett köpskydd. Köpskyddet innebär att du kompenseras om något går fel.

Du kanske inte fått de varor du beställt, eller på utlovad tid. Det kan också vara fel på varan, eller problem med att få kontakt med butiken. Vi medlar dagligen mellan kunder och butiker. De allra flesta klagomål är enklare missförstånd som reds ut till allas belåtenhet redan samma dag.

Om detta inte lyckas gäller vårt köpskydd som ger dig pengarna tillbaka upp till 10 000 kr."

Jo, kanske du kan men eftersom butiken ifråga såklart fejkat detta också så är det helt verkanslöst.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och kontakta även Skatteverket. Inte en chans att den där rövhatten och banditskojaren omsätter 1-1.5 MSEK. Luktar bedrägeri och momsfusk lång väg. Skatteverket och EBM lär vilja titta på bokföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast problemet är ju för folk som inte är speciellt insatta i kategorin av produkt de ska köpa, det är lätt att säga "använd sunt förnuft" men vet man inte vad förväntat pris ska vara för en produkt så hur ska du veta om det verkar orealistiskt? Det känns inte så bra om det ska krävas research före varje köp för att lista ut om man kan lita på det man köper eller inte.

Ansvaret ska ligga på butiken att sälja produkten de lovar, försök inte skyffla ansvaret till konsumenten då det bara låter företag komma undan med massa skit "för folk borde veta bättre" eller vad de skulle använda för argument.

Absolut så har du en poäng i det du skriver men samtidigt så kan man göra en snabb jämförelse för hur andra diskar är prisade och snabbt komma fram till att det är helt orealistiskt.
Det är ju riktigt dåligt av CDON att låta dessa bluffgrejer säljas genom dem.
Det behövs ingen research utan sunt förnuft och varujämförelser så är biffen avklarad sen
Kan inte stressa detta tillräckligt för hur mycket brist av sunt förnuft folk idag saknar, Det behövs verkligen.

Delar borttagna pga rensning /Mod
Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jo, kanske du kan men eftersom butiken ifråga såklart fejkat detta också så är det helt verkanslöst.

Jag är inte så säker på att det var fejkat, men jag gjorde ingen djupdykning när det gick att se. Det var ingen död bild, som det annars brukar vara vid rent fusk, för då hade den inte försvunnit.

Till saken hör dock att stora seriösa handlare, om de kör någon certifiering, nog snarare oftast gör det hos branschorganisationen Svensk Handel:
https://tryggehandel.svenskhandel.se/till-dig-som-konsument/c...

Långt ifrån alla är med, med men t ex Inet, Kjell, Komplett, Dustin Home och Clas Ohlson är det. Ingen av dem finns på den andra sidan. Däremot saknas t ex Biltema, Jula och IKEA hos båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Va är det för nöt som tror att han kan köpa en 8TB ssd för under 900kr.
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

Kan säga att varenda köp hos Cdon har fungerat bra tills det är problem.. Då är det nära på omöjligt att få hjälp med något.

De har vägrat mig både reklamations och garanti-ärenden och allmänt försökt ducka deras ansvar in absurdum genom åren.

Sunt förnuft vore att inte handla därifrån öht.. Nu var dock TS mer nyfiken på denna uppenbara scam än brist på sunt förnuft.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Exakt hur kontaktar jag cdon? All support via deras sida verkar gå direkt till återförsäljaren, alltså fynd24. Har sökt men hittar verkligen inget riktigt sätt att kontakta cdon

Du kan kontakta deras Marketplace som lär slussa vidare. Men nu lär du inte behöva lyfta ett finger för SweClockers har kontaktat båda bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Vänligen tillåt något mätavvikelse på grund av manuell mätning." var en intressant text att ha med också.

Syftar dem på mätningen av mängden data på hårddisken eller på den fysiska diskens storlek må tro?...

Finner det både mycket alarmerande samt lite komiskt när man kickar runt på deras sida, särskilt om just hårddisken i fråga.

Delen "Om oss" har bristande svenska samt verkligen går all in på marknadsföringen:
"Vi letar ständigt världen över för att kunna erbjuda de senaste innovationerna från företag och privatpersoner." Cringe...

Att produkt beskrivningen hoppar mellan både svenska och engelska, men framförallt att bilderna på produkten är ju rena Amazon/Wish/AliExpress bilderna. Troligen stulna ifrån liknande webbplats, skulle inte förvåna en.

Oaktsamhet av OP eller ej, så är det mycket tragiskt och tråkigt att användaren hamnat i denna situation utav en viss person som uppenbart bara är ute efter att lura och förstöra för andra människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Polisanmäl och kontakta även Skatteverket. Inte en chans att den där rövhatten och banditskojaren omsätter 1-1.5 MSEK. Luktar bedrägeri och momsfusk lång väg. Skatteverket och EBM lär vilja titta på bokföringen.

Hur är det med svenska skatteverket, i USA så får man en procentsats tror det är 15-30% av det $$$ som IRS kan ta in på anmält skattefusk.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Nu väntar vi bara med spänning på att ett helt nyregistrerat SWEC-konto ska börja posta i tråden här och försvara fynd24.
"Jag har minsann handlat där i tio år utan minsta problem!"

Det är den eller kanske han vågar erkänna han är ägaren.
Vilka kommer ihåg computerstocklots?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag är inte så säker på att det var fejkat, men jag gjorde ingen djupdykning när det gick att se. Det var ingen död bild, som det annars brukar vara vid rent fusk, för då hade den inte försvunnit.

Till saken hör dock att stora seriösa handlare, om de kör någon certifiering, nog snarare oftast gör det hos branschorganisationen Svensk Handel:
https://tryggehandel.svenskhandel.se/till-dig-som-konsument/c...

Långt ifrån alla är med, med men t ex Inet, Kjell, Komplett, Dustin Home och Clas Ohlson är det. Ingen av dem finns på den andra sidan. Däremot saknas t ex Biltema, Jula och IKEA hos båda.

Du klickar bara på länken på webbplatsen så ser du direkt att de inte är med i certifieringen de påstår.
https://www.ehandelscertifiering.se/kontrollera-certifikat/?u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

CDON är helt medvetna om bedrägeriet och har ännu ingen avsikt att ta ned listningen eller ta bort dem

Skrivet av T4IM:

Absolut så har du en poäng i det du skriver men samtidigt så kan man göra en snabb jämförelse för hur andra diskar är prisade och snabbt komma fram till att det är helt orealistiskt.
Det är ju riktigt dåligt av CDON att låta dessa bluffgrejer säljas genom dem.
Det behövs ingen research utan sunt förnuft och varujämförelser så är biffen avklarad sen
Kan inte stressa detta tillräckligt för hur mycket brist av sunt förnuft folk idag saknar, Det behövs verkligen.

Ursäkta men hur exakt stöttar jag bluffföretaget? Jag tog betalning med faktura och har startat den här tråden, jag kommer att göra en anmälan till både polis och arn och har dessutom informerat om Bluffföretaget. Finns inte en chans i världen att jag kommer betala fakturan, jag fick ju inte va de lovade och kan bevisa att de försökt lura mig.

Permalänk
Medlem

Vem tipsar Aschberg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du klickar bara på länken på webbplatsen så ser du direkt att de inte är med i certifieringen de påstår.
https://www.ehandelscertifiering.se/kontrollera-certifikat/?u...

Som redan framgår av tråden så har saker ändrats sedan tidigare idag, så det säger ingenting om hur det såg ut tidigare, att funktionen returnerar ett nekande resultat nu.

Så här ser koden i botten på sidan ut:

Det är alltså inte en inklistrad statisk bild som det annars brukar vara på rena fejksidor, utan jag tror att det är sannolikt att ehandelscertifiering.se reagerat på i tråden aktuella och/eller andra till dem meddelade brister.

förbättrad ordföljd
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Diskussioner i forumet skall hållas på en saklig nivå, tycker man inte om vad någon annan tycker så använd vett istället för att vara toxic.

/Vzano

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ang. CDON så har jag också råkat ut för piratkopior där, men fick pengarna tillbaka via deras kundservice. Produkterna i sig behövde jag aldrig skicka tillbaka.

Numera kollar jag alltid upp bolaget bakom och fick nyligen en perfekt leverans vid CDON från Gardenstore.se

Skäms lite över att ha jobbat för CDON en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Hur är det med svenska skatteverket, i USA så får man en procentsats tror det är 15-30% av det $$$ som IRS kan ta in på anmält skattefusk.

Något sådant system har vi inte i Sverige.

Permalänk
Medlem

Rent krasst så ska en kund inte behöva ha "sunt förnuft". Helt galet enligt mig att hävda skuld på kunden.
Kunden SKA få vad varan som den är beskriven. Svårare än så är det inte.

Vi kan prata sunt förnuft i mångt och mycket när det kommer till att faktiskt köpa grejer. Det är en annan sak.
Men varan som köpes ska vara varan som utlovas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Cdon var engång i tiden en bra spelbutik.

De var en bra butik i många år. Jag började handla runt sekelskiftet och har gjort massor av riktigt bra affärer genom åren, inom i stort sett alla kategorier. Allt från CD (som det började med) till riktigt fina kläder, skor och köksmaskiner t ex. Slutade dock för ungefär 3 år sedan när det stod klart att de höll på att avveckla sig själva och bjöd in allehanda firmor till sin marketplace, utan riktiga kontroller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det hela är enkelt: Så länge det finns folk som spenderar pengar på saker de inte förstår sig på, så kommer det finnas folk som som försöker utnyttja det. Om inte på CDON så på ebay, alibaba eller var som helst, kanske ur en vit van på parkeringsplatsen utanför Coop? Man kan orda mycket om det, och visst är det för jävligt att folk luras. Men det kommer aldrig försvinna så vi får försöka lära oss leva med det och minimera skadeverkningarna. Kanske till exempel med att fråga en kompis som vet bättre.

Jag har inte använt CDON själv men det verkar ju bara vara en variant på flera andra liknande siter. Jag har personligen bra erfarenhet av både alibaba och aliexpress, man får leta en del men där finns massvis med bra grejer till bra priser. Det mesta vi använder oavsett märke är ju från kina, så nog fan vet dom hur man gör bra grejer där. Men var sak har sin plats. Ska man ha nån generisk grej som RAM, hårddiskar, cpuer och sånt, dom är inte billigare i kina än nån annanstans. Men vill man tex ha ett styrkort för 20 SATA-diskar, ett moderkort för desktopbruk med en laptop-cpu på sig, eller nån annan av alla de märkliga saker som bara finns att köpa från kina, då blir man oftast inte besviken.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Haha ja, hur svarar man ens på de? Och hur kan en seriös kundtjänst skriva så? Borde kanske bara anmäla på en gång men kan inte riktigt hålla mig från att fortsätta konversationen, om inte annat för underhållningen xD

Finns nog bara ett sätt att kontra: Lilla gumman

Sen så ligger ju bevisbördan på Fynd24.

Konsumentköplag (2022:260)
4 Kap. 17 §
Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Permalänk
Skrivet av T4IM:

Kan inte stressa detta tillräckligt för hur mycket brist av sunt förnuft folk idag saknar, Det behövs verkligen.

Tjena! Skulle du kunna vara go och definiera begreppet sunt förnuft? Jag fattar det inte alls. Ska vi rent av kunna avskaffa lagar framöver om vi kör på sunt förnuft istället?
Geniunt intresserad.

Till OP: kundtjänst hade en viss poäng när de påpekar att du inte har tillstånd att öppna prylen. Det var ju faktiskt inte din. Du har ju inte betalt än.

Plus! För att bestrida fakturor på ett bra sätt bör du betala den först. Sjukt nog. Det är ju inte kul om du förlorar tvisten och behöver betala ev juridiska kostnader i tvistemålet plus hamna hos kronkalle för att fakturan förfallit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Ursäkta men hur exakt stöttar jag bluffföretaget? Jag tog betalning med faktura och har startat den här tråden, jag kommer att göra en anmälan till både polis och arn och har dessutom informerat om Bluffföretaget. Finns inte en chans i världen att jag kommer betala fakturan, jag fick ju inte va de lovade och kan bevisa att de försökt lura mig.

👍 Det var ju en j*kla tur att du tog faktura, Hoppas att det går din väg då eftersom att utredarna har en tendens att lägga ner mindre allvarliga brott.

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

cdon... skandinaviens egen wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Tjena! Skulle du kunna vara go och definiera begreppet sunt förnuft? Jag fattar det inte alls. Ska vi rent av kunna avskaffa lagar framöver om vi kör på sunt förnuft istället?
Geniunt intresserad.

Till OP: kundtjänst hade en viss poäng när de påpekar att du inte har tillstånd att öppna prylen. Det var ju faktiskt inte din. Du har ju inte betalt än.

Plus! För att bestrida fakturor på ett bra sätt bör du betala den först. Sjukt nog. Det är ju inte kul om du förlorar tvisten och behöver betala ev juridiska kostnader i tvistemålet plus hamna hos kronkalle för att fakturan förfallit.

Tjena!
gör en snabb sökning så får du fram definitionen av begreppet.

Hoppas att CDON rättar till sig då det annars är en ok butik/marknadsplats

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som redan framgår av tråden så har saker ändrats sedan tidigare idag, så det säger ingenting om hur det såg ut tidigare, att funktionen returnerar ett nekande resultat nu.

Så här ser koden i botten på sidan ut:

<Uppladdad bildlänk>

Det är alltså inte en inklistrad statisk bild som det annars brukar vara på rena fejksidor, utan jag tror att det är sannolikt att ehandelscertifiering.se reagerat på i tråden aktuella och/eller andra till dem meddelade brister.

Och ehandelcertifiering är ju inte "den riktiga", den är Trygg ehandel https://tryggehandel.svenskhandel.se/

Ingen av dom är en garanti för att det inte ska vara bedrägeri, även om båda gillar att få det att låta som det. Men fina sätt att håva in lite pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Och ehandelcertifiering är ju inte "den riktiga", den är Trygg ehandel https://tryggehandel.svenskhandel.se/

Ingen av dom är en garanti för att det inte ska vara bedrägeri, även om båda gillar att få det att låta som det. Men fina sätt att håva in lite pengar på.

Jo, jag länkade dit i ett tidigare inlägg.

#20031754