Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av e1m1:

"Hoppsan, använde bytes/tum för uträkningen men mätte mm."

Det finns ju faktiskt "Engineering tape" som mäter 1/10-dels fot. Dvs 3.12 cm/markör...
Det är ju fel på sätt och vis.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Oj, ja jag kommer ihåg för längesen när CDON var en bra butik som man ibland kunde göra bra fynd på. Numera idag, så som CDON valt att bedriva verksamhet, så finns det bättre alternativ helt klart.

Men på detta sätt kan ju CDON slippa ta ansvar så det är ju bra, för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jo var rätt säker på att de var nå fuffens och har givetvis råd att förlora insatsen, tog dock faktura via Qliro som jag ännu inte har betalat, ska se om ja kan blockera den.

Du ska bestrida fakturan hos Qliro med hänvisning till dina upptäckter. Jag förmodar att det är dom som äger fakturan nu.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Oj, ja jag kommer ihåg för längesen när CDON var en bra butik som man ibland kunde göra bra fynd på. Numera idag, så som CDON valt att bedriva verksamhet, så finns det bättre alternativ helt klart.

Men på detta sätt kan ju CDON slippa ta ansvar så det är ju bra, för dem.

Med tanke på att de startade som en konkurrent till Ginza... var de mycket bra i början. Men antar att de försökt överleva på en marknad som dök ganska hårt och tyvärr försökte bli "svenska amazon".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Var ju inte så länge sedan CDON (BF 2021) var inblandade i stor moms-härva. Kostade dem 20 MSEK. Minns att detta till sist blev nyhet på framsidan. Får hoppas även detta får spridning. Tipsa gärna större tidningar och SVT.

https://teknikveckan.se/cdon-avsatter-20-miljoner-for-att-kom...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cdon-butiker-handlade-med-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med tanke på att de startade som en konkurrent till Ginza... var de mycket bra i början. Men antar att de försökt överleva på en marknad som dök ganska hårt och tyvärr försökte bli "svenska amazon".

För dryga tio år sedan var ju CDON i samma liga som Komplett, Inet, med flera vad gällande utbud och intressanta produkter för en typisk SweClockers medlem. Jag kör t.ex samma Corsair AX750 än idag som jag köpte ifrån CDON på den tiden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Beställer ni med kreditkort så gör en s.k. chargeback eller kreditreklamation. Det svider riktigt hårt för pack som det där.

Man blir ju sugen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

För dryga tio år sedan var ju CDON i samma liga som Komplett, Inet, med flera vad gällande utbud och intressanta produkter för en typisk SweClockers medlem. Jag kör t.ex samma Corsair AX750 än idag som jag köpte ifrån CDON på den tiden.

Precis, CDON låg bland företagen i toppen för min del vid beställningar förut. Varför någon handlar där idag är en gåta för mig...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Cdon var engång i tiden en bra spelbutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jag hittade en lite för bra deal på cdon där de påstod sig sälja en 8tb ssd för under 1000:-, var rätt säker på att detta var för bra för att vara sant men beslutade mig ändå för att göra ett köp.

Efter ca 3 veckor anlämde disken i brevlådan, vid första anblicken såg den ut som en vanlig disk och ansluten till Windows så rapporterade den också 8tb. Vikten gjorde mig dock rätt misstänksam eftersom hela disken bara vägde typ 100g.
Vid test av skriv/läshastighet så kom jag heller aldrig upp i mer än 16mb/s vilket är rätt så lågt för en ssd med usb3.

Beslöt mig för att öppna disken, ville se vad som fanns innuti!
Lite förvånad blev jag när disken innehöll en usb adapter som i sin tur hade en dold sd-kort läsare med ett inpluggat, omärkt sd kort. (se bild) <Uppladdad bildlänk>

Eftersom det inte finns sd kort med 8tb, särskilt inte för detta pris beslöt jag mig för att kontakta återförsäljaren, här är vad jag skrev:
"Jag motog nyss en hårdisk från er som enligt specifikation skulle vara en 8tb ssd disk. när jag tog emot produkten visade det sig vara en fake-disk innehållande ett kinesisk sd kort med mycket mindre lagring. Disken var formaterad så att den felaktigt rapporterade 8tb, vilket den inte innehåller. Det här är alltså ett medvetet och renodlat bedrägeri. Jag tänker inte betala fakturan på den förän jag motar den produkt jag faktiskt har blivit utlovad. Hör av er till mig snarast annars gör jag en polisanmälan för bedrägeri. Bifogad bild visar vad jag fick skickat."

Och här är svaret från fynd24:
" Hej, Vilken order gäller detta? Du hade inte vårt tillstånd att öppna detta på detta viset. Nu kanske den inte fungerar den inte som skall. Vänligen och bifoga underlag på att den inte innehåll 8TB data som utlovat så kan vi reklamera detta till leverantören.
/Allt gott
Hälsningar
Fynd24
"

Jag funderar nu lite på hur jag kan bevisa att stickan inte innehåller 8tb? De är väll firmware som rapporterar storleken till Windows och gissningsvis kommer stickan börja skriva över befintliga block när den faktiska kapaciteten är fylld. Jag kör nu ett program (H2testw) som skriver data och verifierar den, hela disken kommer dock ta 300 timmar att köra så jag börjar med 200gb. Har någon annan nån idé på hur jag kan bevisa att det är fake?

Tycker det är lite pinsamt att cdon sjunkit så lågt att de säljer denna typ av bedrägeri-produkter, här är produkten som tråden handlar om, köp den inte :

https://cdon.se/hemelektronik/hoghastighets-8tb-ssd-barbar-ex...

Uppdatering:
Detta blir bara bättre och bättre det här, här är en uppdatering på mail konversationen:
Från mig:
Jag äger väll varan? Då får jag väll rimligen öppna den hur jag vill. Det här är inte ett garanti ärende utan snarare ett ärende gällande falsk marknadsföring och bedrägeri. Ett giltigt underlag för mitt påstående bör väll rimligt vara det faktum att 8tb micro sd (som satt i varan) inte existerar. 8tb ssd existerar, men detta är inte en ssd disk som ni utlovade utan snarare ett skal med ett sd kort. Order xxxxxx"

Skickade sedan detta meddelande:
"Jag har nu verifierat att disken inte innehåller 8tb mha programmet H2testw och inte heller har varken skriv eller läs hastigheter som specats (ssd över usb3) om ni inte löser detta snarast kommer jag att göra en anmälan till ARN.

Allt gott"

Och fick de detta proffsiga svar:

“Hej,
Gubben lillen om du är missnöjd med detta kan du returnera den till oss men bara så du vet om hårddisken inte längre funkar så blir det ingen återbetalning.🧐👍
Varan kan returneras till:

Fynd24
Bangatan 9D
21426 Malmö
0760687596
info@fynd24.se

/Allt gott

Hälsningar
Fynd24

"

All eloge och cred till dig som postar detta intressanta och hoppas de åker dit på detta bedrägeri!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av esoneson:

Jo var rätt säker på att de var nå fuffens och har givetvis råd att förlora insatsen, tog dock faktura via Qliro som jag ännu inte har betalat, ska se om ja kan blockera den.

Du har enligt konsumentkreditlagen 29 § rätt att göra samma invändningar som kreditgivaren Qliro som du kan göra mot säljaren Fynd24. Eftersom det är fel på varan har du rätt att hålla inne den del av betalningen som motsvarar felet, enligt 25 § KköpL. Du bör således helt klart även reklamera kreditköpet hos Qliro, som rent av kan vara till hjälp vid tvisten med säljaren.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Med tanke på att de startade som en konkurrent till Ginza... var de mycket bra i början. Men antar att de försökt överleva på en marknad som dök ganska hårt och tyvärr försökte bli "svenska amazon".

Amazon lagerhåller sina egna produkter, väl? CDON är nog lite mer som Wish idag som låter andra företag operera under deras banner.

Permalänk
Medlem

Gör en polisanmälan för bedrägeri.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StarScore:

https://www.ehandelscertifiering.se/kontrollera-certifikat/?u...

Du kan lämna in klagomål på den sidan.

"Certifierad E-handels Köpskydd
Vi känner oss så säkra i vår bedömning av en Certifierad E-handel att vi erbjuder dig som handlar i en Certifierad butik ett köpskydd. Köpskyddet innebär att du kompenseras om något går fel.

Du kanske inte fått de varor du beställt, eller på utlovad tid. Det kan också vara fel på varan, eller problem med att få kontakt med butiken. Vi medlar dagligen mellan kunder och butiker. De allra flesta klagomål är enklare missförstånd som reds ut till allas belåtenhet redan samma dag.

Om detta inte lyckas gäller vårt köpskydd som ger dig pengarna tillbaka upp till 10 000 kr."

Verkar som att certifikatet inte är giltigt när man kollar.

www.fynd24.se är inte en Certifierad E-handel!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Polisanmälan, kontakta CDON och köp aldrig via CDON igen, iaf kolla upp alla företag först.

Permalänk
Medlem

Detta med att handla från Ebay/Amazon/Aliexpress etc kan verkligen ge huvudvärk. Blev ju själv blåst någon vecka sedan. Hade beställt en ny skärm till en Galaxy A52s men skärmen som skickades var till A32. Vilket jag kunde upptäcka först sedan den monterats och det visade sig att upplösning och uppdateringshastighet var mycket lägre än utlovat. Säljaren menar att för att få tillbaka pengarna så måste jag demontera den fullt fungerande skärmen och skicka tillbaka till Kina. Något som inte känns aktuellt.

Permalänk
Medlem

Jag läste lite på deras hemsida på en 8TB bärbar disk (gissningsvis samma som TS köpte via CDON)

Skrivet av Fynd24:

Notice:
1. The NTFS format cannot be used, otherwise the product may be damaged.
2. Formatting can only be performed on Windows. The exFAT format must be selected when formatting for the first time (emphasis).
3. The mac can only store files and data, remember not to format it.
4. This product is not suitable for ps4, not for xbox and other game consoles.

Fynd24

Första gången jag läst att en NTFS formatering förstör en hårddisk...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Verkar som att certifikatet inte är giltigt när man kollar.

www.fynd24.se är inte en Certifierad E-handel!

Det här var ju intressant... Tidigare när det länkades till disken i ett inlägg i tråden så fanns Certifierad e-handel nedtill på sidan, vilket nu har försvunnit från själva fynd24.se. Man kan se att fältet ligger där, men det är tomt och klickar man i det tomma intet kommer man bara till startsidan hos E-handelscertifiering.

Permalänk
Medlem

Har själv skickat en Support ärende på denna produkt på CDON att denna var fejk

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det här var ju intressant... Tidigare när det länkades till disken i ett inlägg i tråden så fanns Certifierad e-handel nedtill på sidan, vilket nu har försvunnit från själva fynd24.se. Man kan se att fältet ligger där, men det är tomt och klickar man i det tomma intet kommer man bara till startsidan hos E-handelscertifiering.

Japp. Det var där nyligen. I know ;). Verkar vara någon som är uppmärksam på vad som skrivs i tråden hehe.
Jag tog en skärmdump på det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har även jag mailat till CDON nu 😁👊

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Oj vad oproffsigt svar!!
Alla som ens vet det minsta lilla fattar det är scam utan att ens öppna skiten.

Riktigt dåligt hanterat av dom, tack för denna varning.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

CDON är helt medvetna om bedrägeriet och har ännu ingen avsikt att ta ned listningen eller ta bort dem

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande med ickemodererade handelsplatser. Samma finns väl till och från på Amazon med? Eller Wish, eller AliExpress, eller…

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Vem tror att man kan köpa en 8TB ssd för under 900kr?
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

§1.1 /mod
Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Knappast förvånande med ickemodererade handelsplatser. Samma finns väl till och från på Amazon med? Eller Wish, eller AliExpress, eller…

De tog inte bort en livsfarlig piratkopia av en takfläkt förrns advokaterna hos Westinghouse blev informerade heller.

Tills bedragarna sålde den under annat företagsnamn till högre pris än originalet.

https://cdon.se/hem-tradgard/taurus-fresko-4b-takflakt-o-132-...

Livsfarliga piratkopian med extremt låg kvalitet i fråga. Egentligen är alla taurus produkter piratkopior av andra produkter.

Permalänk
Medlem

Jag måste haft riktigt tur med CDON, tur att jag inte var en av dem. Lagt minst 10.000 på varor där förut haha

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Amazon lagerhåller sina egna produkter, väl? CDON är nog lite mer som Wish idag som låter andra företag operera under deras banner.

Både Amazon och CDON säljer egna produkter men fungerar även som en marknadsplats för andra säljare, så på det sättet är de väl väldigt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Va är det för nöt som tror att han kan köpa en 8TB ssd för under 900kr.
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

Nu tycker jag vi ska skydda konsumenter som inte vet bättre istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.