Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem

Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Jag hittade en lite för bra deal på cdon där de påstod sig sälja en 8tb ssd för under 1000:-, var rätt säker på att detta var för bra för att vara sant men beslutade mig ändå för att göra ett köp.

Efter ca 3 veckor anlämde disken i brevlådan, vid första anblicken såg den ut som en vanlig disk och ansluten till Windows så rapporterade den också 8tb. Vikten gjorde mig dock rätt misstänksam eftersom hela disken bara vägde typ 100g.
Vid test av skriv/läshastighet så kom jag heller aldrig upp i mer än 16mb/s vilket är rätt så lågt för en ssd med usb3.

Beslöt mig för att öppna disken, ville se vad som fanns innuti!
Lite förvånad blev jag när disken innehöll en usb adapter som i sin tur hade en dold sd-kort läsare med ett inpluggat, omärkt sd kort. (se bilder i nyhetsinlägget)

Eftersom det inte finns sd kort med 8tb, särskilt inte för detta pris beslöt jag mig för att kontakta återförsäljaren, här är vad jag skrev:
"Jag motog nyss en hårdisk från er som enligt specifikation skulle vara en 8tb ssd disk. när jag tog emot produkten visade det sig vara en fake-disk innehållande ett kinesisk sd kort med mycket mindre lagring. Disken var formaterad så att den felaktigt rapporterade 8tb, vilket den inte innehåller. Det här är alltså ett medvetet och renodlat bedrägeri. Jag tänker inte betala fakturan på den förän jag motar den produkt jag faktiskt har blivit utlovad. Hör av er till mig snarast annars gör jag en polisanmälan för bedrägeri. Bifogad bild visar vad jag fick skickat."

Och här är svaret från fynd24:
" Hej, Vilken order gäller detta? Du hade inte vårt tillstånd att öppna detta på detta viset. Nu kanske den inte fungerar den inte som skall. Vänligen och bifoga underlag på att den inte innehåll 8TB data som utlovat så kan vi reklamera detta till leverantören.
/Allt gott
Hälsningar
Fynd24
"

Jag funderar nu lite på hur jag kan bevisa att stickan inte innehåller 8tb? De är väll firmware som rapporterar storleken till Windows och gissningsvis kommer stickan börja skriva över befintliga block när den faktiska kapaciteten är fylld. Jag kör nu ett program (H2testw) som skriver data och verifierar den, hela disken kommer dock ta 300 timmar att köra så jag börjar med 200gb. Har någon annan nån idé på hur jag kan bevisa att det är fake?

Tycker det är lite pinsamt att cdon sjunkit så lågt att de säljer denna typ av bedrägeri-produkter, här är produkten som tråden handlar om, köp den inte :

https://cdon.se/hemelektronik/hoghastighets-8tb-ssd-barbar-ex...

Uppdatering:
Detta blir bara bättre och bättre det här, här är en uppdatering på mail konversationen:
Från mig:
Jag äger väll varan? Då får jag väll rimligen öppna den hur jag vill. Det här är inte ett garanti ärende utan snarare ett ärende gällande falsk marknadsföring och bedrägeri. Ett giltigt underlag för mitt påstående bör väll rimligt vara det faktum att 8tb micro sd (som satt i varan) inte existerar. 8tb ssd existerar, men detta är inte en ssd disk som ni utlovade utan snarare ett skal med ett sd kort. Order xxxxxx"

Skickade sedan detta meddelande:
"Jag har nu verifierat att disken inte innehåller 8tb mha programmet H2testw och inte heller har varken skriv eller läs hastigheter som specats (ssd över usb3) om ni inte löser detta snarast kommer jag att göra en anmälan till ARN.

Allt gott"

Och fick de detta proffsiga svar:

“Hej,
Gubben lillen om du är missnöjd med detta kan du returnera den till oss men bara så du vet om hårddisken inte längre funkar så blir det ingen återbetalning.🧐👍
Varan kan returneras till:

Fynd24
Bangatan 9D
21426 Malmö
0760687596
info@fynd24.se

/Allt gott

Hälsningar
Fynd24

"

Uppdatering 2:
Jag skrev detta som en kommentar men tänker att det kan få ligga som en uppdatering på inlägget också

Jag har nu fått lite nya svar ifrån fynd24, som av någon anledning? plötsligt helt bytt ton och nu uppför sig civiliserat. De har lovat att plocka bort fakturan och att sluta sälja de här diskarna. Jag fick förklaringen att även de blivit lurade av sin återförsäljare och skulle ta det vidare med denna. Jag har svårt att avgöra om detta är ren och skär bullshit eller om de nu talar sanning. Å ena sidan är jag rätt övertygad om att de inte är fynd24 som satt ihop fake-disken men har också svårt att tro att de var helt omedvetna om diskens riktiga kapacitet och funktion, särskilt med tanke på vår tidigare mail-konversation och deras tidigare beteende. Oavsett så är det deras uppgift som säljare att försäkra sig om att deras produkter faktiskt är äkta. Det återstår såklart att se men om de håller sitt ord så ska disken iaf nu sluta säljas.

Jag skapade ursprungligen den här tråden med syftet att dels få tips om hur jag kunde bevisa diskens faktiska storlek och dels för att informera om disken så ingen annan blir lurad. Känns som att det har gått rätt bra. Så Stort tack till swec och dess fantastiska community som hjälp mig belysa/uppmärksamma dessa fake diskar och även hjälpt mig bevisa deras riktiga storlek!

uppdaterad #2, ref till bättre bilder
Permalänk
Medlem

Hade nog kontaktat arn eller liknande.. CDON borde bara stängas som bolag efter allt skit om dom

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jag hittade en lite för bra deal på cdon där de påstod sig sälja en 8tb ssd för under 1000:-, var rätt säker på att detta var för bra för att vara sant men beslutade mig ändå för att göra ett köp.

Efter ca 3 veckor anlämde disken i brevlådan, vid första anblicken såg den ut som en vanlig disk och ansluten till Windows så rapporterade den också 8tb. Vikten gjorde mig dock rätt misstänksam eftersom hela disken bara vägde typ 100g.
Vid test av skriv/läshastighet så kom jag heller aldrig upp i mer än 16mb/s vilket är rätt så lågt för en ssd med usb3.

Beslöt mig för att öppna disken, ville se vad som fanns innuti!
Lite förvånad blev jag när disken innehöll en usb adapter som i sin tur hade en dold sd-kort läsare med ett inpluggat, omärkt sd kort. (se bild) <Uppladdad bildlänk>

Eftersom det inte finns sd kort med 8tb, särskilt inte för detta pris beslöt jag mig för att kontakta återförsäljaren, här är vad jag skrev:
"Jag motog nyss en hårdisk från er som enligt specifikation skulle vara en 8tb ssd disk. när jag tog emot produkten visade det sig vara en fake-disk innehållande ett kinesisk sd kort med mycket mindre lagring. Disken var formaterad så att den felaktigt rapporterade 8tb, vilket den inte innehåller. Det här är alltså ett medvetet och renodlat bedrägeri. Jag tänker inte betala fakturan på den förän jag motar den produkt jag faktiskt har blivit utlovad. Hör av er till mig snarast annars gör jag en polisanmälan för bedrägeri. Bifogad bild visar vad jag fick skickat."

Och här är svaret från fynd24:
" Hej, Vilken order gäller detta? Du hade inte vårt tillstånd att öppna detta på detta viset. Nu kanske den inte fungerar den inte som skall. Vänligen och bifoga underlag på att den inte innehåll 8TB data som utlovat så kan vi reklamera detta till leverantören.
/Allt gott
Hälsningar
Fynd24
"

Jag funderar nu lite på hur jag kan bevisa att stickan inte innehåller 8tb? De är väll firmware som rapporterar storleken till Windows och gissningsvis kommer stickan börja skriva över befintliga block när den faktiska kapaciteten är fylld. Jag kör nu ett program (H2testw) som skriver data och verifierar den, hela disken kommer dock ta 300 timmar att köra så jag börjar med 200gb. Har någon annan nån idé på hur jag kan bevisa att det är fake?

Tycker det är lite pinsamt att cdon sjunkit så lågt att de säljer denna typ av bedrägeri-produkter, här är produkten som tråden handlar om, köp den inte :

https://cdon.se/hemelektronik/hoghastighets-8tb-ssd-barbar-ex...

Man börjar ju bli jävligt misstänksam och man vet att dom har koll på exakt vad dom gör när dom säger att du inte hade deras tillstånd att öppna den.

Meddela CDon om detta så att skiten försvinner, eller ännu bättre att CDon försvinner.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Konstigt att de hävdar att du inte var tillåten att öppna. Maken till oprofessionellt. Jag hade anmält det till CDON och ARN.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd

Ligger inte bevisbördan på ÅF?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det är ju din hårddisk (iom. att du köpt den), det enda de kan hävda är ju att du inte får någon garanti.
Anmäl till ARN direkt, har du lite tur så får fynd24 en svartlistning...
och såklart till cdon, så de kan ta bort en del av skräpet de har på sin sida.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Måste man be säljaren om tillstånd innan man öppnar en vara som man betalat för? Dumheter.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Adnerhill:

Hade nog kontaktat arn eller liknande.. CDON borde bara stängas som bolag efter allt skit om dom

Har inte handlat på CDON på ett par år nu.
Senaste incidenten var att jag beställde en USB-ansluten NES kontroll men efter ett par veckor så frågade jag vart den tagit vägen. Fick till svar att den är levererad (men till en gammal adress). Kollar min orderbekräftelse och där har jag angett min riktiga adress. Trots det har CDON använt något gammalt sen flera år och hävdar trots orderbekräftelsen att det ligger på mig att säkerställa att den hamnar rätt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det finns en "Jan" på trustpilot som har precis samma upplevelse som dig: https://se.trustpilot.com/review/fynd24.se

Så detta kommer ju inte som nyheter för dem, garanterat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Man börjar ju bli jävligt misstänksam och man vet att dom har koll på exakt vad dom gör när dom säger att du inte hade deras tillstånd att öppna den.

Meddela CDon om detta så att skiten försvinner, eller ännu bättre att CDon försvinner.

Skrivet av Sarato:

Konstigt att de hävdar att du inte var tillåten att öppna. Maken till oprofessionellt. Jag hade anmält det till CDON och ARN.

Haha jo precis, jag har väll all rätt i världen att öppna varn, ja äger den ju, sen om nån garanti slutar gälla är väll en annan sak. Ja skrev ju liksom inte till deras support om garantin utan snarare bedrägeriet som produkten var. Ska jag anmäla till ARN lär jag ju även där behöva bevisa att stickan inte är va de utlovade samt är ett bedrägeriförsök. De är rätt uppenbart att de är ett försök till bedrägeri eftersom den rapporterar 8tb i windows, men hur tusan bevisar jag på ett bra sätt att den inte faktiskt innehåller 8tb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Måste man be säljaren om tillstånd innan man öppnar en vara som man betalat för? Dumheter.

Måste o måste, handlar ju oftast om att garantin inte gäller om man börjar öppna men i detta fall är det ju solklart att det är en fake hårddisk som omöjligt kan ha 8tb för det priset, klart man är misstänksam och öppnar skiten.

Permalänk
Medlem

Kan https://h2testw.en.lo4d.com/windows vara ett alternativ för at visa den faktiska lagringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Haha jo precis, jag har väll all rätt i världen att öppna varn, ja äger den ju, sen om nån garanti slutar gälla är väll en annan sak. Ja skrev ju liksom inte till deras support om garantin utan snarare bedrägeriet som produkten var. Ska jag anmäla till ARN lär jag ju även där behöva bevisa att stickan inte är va de utlovade samt är ett bedrägeriförsök. De är rätt uppenbart att de är ett försök till bedrägeri eftersom den rapporterar 8tb i windows, men hur tusan bevisar jag på ett bra sätt att den inte faktiskt innehåller 8tb?

Finns programvara för sånt:
https://youtu.be/_Yr6CaKstZw

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kan https://h2testw.en.lo4d.com/windows vara ett alternativ för at visa den faktiska lagringen?

Exakt den jag kör nu, tar dock 300 timmar med 18mb/s, så jag testar köra 200gb, tar bara en dag men de bör nog räcka för att hitta fel. Tvivlar dock på att återförsäljaren kommer tycka att de är ett giltigt underlag

Permalänk
Medlem

Det är väl smartast att bara meddela CDON så lär detta lösas snabbt. Är ju orimligt att de ska ha koll på alla Kina-produkter på sin sida. Däremot bör Fynd24 kickas ut från CDON omedelbart om de inte löser detta.

Permalänk
Medlem

Inte för jag tycker det är okej att förvrida sanningen. Men, är det inte ganska självklart att man inte kan lita på Kina-elektronik? Vare sig det handlar om Lumen, Watt, Minne eller vad det nu kan vara så är det med 99% sannolikhet alltid kryddade siffror.

Finns en anledning till varför prylarna är billiga, och man handlar dom med stor skepsis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Det är väl smartast att bara meddela CDON så lär detta lösas snabbt. Är ju orimligt att de ska ha koll på alla Kina-produkter på sin sida. Däremot bör Fynd24 kickas ut från CDON omedelbart om de inte löser detta.

Exakt hur kontaktar jag cdon? All support via deras sida verkar gå direkt till återförsäljaren, alltså fynd24. Har sökt men hittar verkligen inget riktigt sätt att kontakta cdon

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ryzer:

Inte för jag tycker det är okej att förvrida sanningen. Men, är det inte ganska självklart att man inte kan lita på Kina-elektronik? Vare sig det handlar om Lumen, Watt, Minne eller vad det nu kan vara så är det med 99% chans alltid kryddade siffror.

Finns en anledning till varför prylarna är billiga, och man handlar dom med stor skepsis.

Alltså, 100% detta. När Classe eller liknande företag säljer en powerbank på 20000mah för 399kr så kanske man tycker att det är dyrt, för att man kan köpa "samma" på aliexpress eller wish för en tjuga, men man får ju en kvalitetstestad produkt som svenska ÅF står bakom, och man kan gå in i butiken och prata med dem om det blir fel. Med rena kinagrejer så är det gamble.

"Billiga saker får man köpa två gånger" står fast. Jag skulle aldrig få för mig att handla grejer som är för billiga för att vara sant, för det är ju typ aldrig sant.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Inte för jag tycker det är okej att förvrida sanningen. Men, är det inte ganska självklart att man inte kan lita på Kina-elektronik? Vare sig det handlar om Lumen, Watt, Minne eller vad det nu kan vara så är det med 99% chans alltid kryddade siffror.

Finns en anledning till varför prylarna är billiga, och man handlar dom med stor skepsis.

Precis, var som sagt inte oväntat att det var fake, men de bör fortfarande bestraffas och tas seriöst. Även om jag inser att det är fake kanske inte annelie, 64 fattar det och hon kommer nog inte bli jättelycklig när bilderna på hennes barnbarn plötsligt blivit korrupta eftersom firmware på disken skriver över redan använda block.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan notera att förpackningen försöker se ut som en av Seagates 2,5" externa snurrdiskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltså, 100% detta. När Classe eller liknande företag säljer en powerbank på 20000mah för 399kr så kanske man tycker att det är dyrt, för att man kan köpa "samma" på aliexpress eller wish för en tjuga, men man får ju en kvalitetstestad produkt som svenska ÅF står bakom, och man kan gå in i butiken och prata med dem om det blir fel. Med rena kinagrejer så är det gamble.

"Billiga saker får man köpa två gånger" står fast. Jag skulle aldrig få för mig att handla grejer som är för billiga för att vara sant, för det är ju typ aldrig sant.

Så är det givetvis, dock säljs varan via cdon och även om det är uppenbart fake för oss så är är det troligen inte det för många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kanske kan notera att förpackningen försöker se ut som en av Seagates 2,5" externa snurrdiskar...

Nice notering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Det är väl smartast att bara meddela CDON så lär detta lösas snabbt. Är ju orimligt att de ska ha koll på alla Kina-produkter på sin sida. Däremot bör Fynd24 kickas ut från CDON omedelbart om de inte löser detta.

Det är inte det minsta orimligt. Att CDON har valt att inte ta något ansvar och låter kunder interagera direkt med tredjepartsloleverantörer är deras val. Om t.ex. Axfood kan ta ansvar för alla deras livsmedel så kan CDON ta ansvar för deras produkter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har du följt alla stegen för anvädning?

Tips:
The mobile hard disk is not suitable for IOS system mobile devices. If you are using an Apple computer, you can download the "mounty" software in the Apple store. After downloading, you can use it normally, thank you

Notice:
1. The NTFS format cannot be used, otherwise the product may be damaged.
2. Formatting can only be performed on Windows. The exFAT format must be selected when formatting for the first time (emphasis).
3. The mac can only store files and data, remember not to format it.
4. This product is not suitable for ps4, not for xbox and other game consoles.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Avstängd

https://cdon.se/support/

Kan du inte skriva in frågan i något av formulären där?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är inte det minsta orimligt. Att CDON har valt att inte ta något ansvar och låter kunder interagera direkt med tredjepartsloleverantörer är deras val. Om t.ex. Axfood kan ta ansvar för alla deras livsmedel så kan CDON ta ansvar för deras produkter.

Instämmer. Vid en reklamation åtminstone så är det återförsäljaren som tar emot ärendet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att man behöver ha "tillstånd" för att öppna sin egen SSD. 🤣
Hoppas du betalade med Klarna så du kan enkelt stoppa fakturan. Vilka skojare.

Permalänk
Medlem

Skitsida. Allt är bara skit som dom antagligen beställer hem från kina via aliexpress eller wish eller något.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade med lite mer support mail

Permalänk
Medlem

"Gubben lillen ..."
😂😂