Iphone dominerar begagnatmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

För första gången överväger jag att faktiskt skicka in en gammal telefon på reparation istället för att skaffa en ny. Min One+ 7 Pro går in på sitt 4:e år snart och utöver en spricka i skärmens överkant, flera sprickor på baksidan och kass batteritid fungerar den fortfarande perfekt för mig. Möjligen är den i största laget.

Däremot oroar jag mig för hur länge till den kommer att få systemuppdateringar.

Apple är inte för mig. Sist jag provade tyckte jag att de var mer "in your face" med att de vet allt om dig och vill styra ditt liv än vad Google är. Och ogillat deras UI. Att hårdvaran däremot håller väldigt hög klass håller jag med om.

Oneplus 7 serien fick sin end of life update i januari

https://www.xda-developers.com/oneplus-7-7t-end-of-life-final...

Förstår helt varför Apple dominerar här, har kört Android sen jag bytte från Iphone 3GS men skulle jag köpa en renoverad telefon hade jag helt klart köpt en Iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte enbart begagnad utan även nya. Väldigt många vill ha en Appleversion av allt.
Det finns mängder med orsaker till detta, som att använda deras ekosystem, os och sedan såklart märket.
Jag tycker det är intressant att så många inte bryr sig så mycket om hårdvaran.
Jag syftar då inte på iPhone 14 vs någon flaggskepp android. Utan iPhone 7, 8 etc vs en senare android.
Det säger lite vad de gör med sina prylar.

Jag såg igår en nisse som kom in till El-Giganten och sa han ville ha den enklaste macbook air, han var inte ett dugg intresserad av vilket specifikation den hade. Inte riktigt samma sak gör jag när jag ska köpa en billig slängs Fluke Multimeter som jag ej är rädd om.

Saken är väl den att även deras billigaste macbook air antagligen håller i 5-8 år för ”surfa-netflix-räkningar”-användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag backar upp mitt argument med att EU parlamentet håller på och tvingar andra tillverkare att uppdatera sin telefoner längre just för att de skall hålla längre och vara användbara längre.

åter igen, något som gemeneman inte direkt bryr sig något om. en person som inte har något direkt intresse för teknik köper ny mobil vid två tillfällen! När bindningstiden tagit slut på abonemanget eller när mobilen går sönder/blir för seg. två saker som inte har något alls med uppdateringar att göra.

Så ska nog se att anledningen till att Iphone är så mycket större när det kommer till renoverade mobiler är för att det är ekonomiskt försvarbart då det kostar mindre att laga dom. bara att kolla priset på en skärm på valfri iphone modell och motsvarande samsung från samma år, Iphone kommer kosta typ en fjärdedel-hälften så mycket. Hade iphone kostat lika mycket att laga som valfri populär android mobil gör så hade det varit skillnad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med tanke på priset på nya iPhones ... och det är alltid värt reparera bra grejer!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nyhet:

Apples globala marknadsandel bland nya mobiler ligger kring 25 procent, men för begagnade, renoverade telefoner är siffran dubbelt så hög.

Läs hela artikeln här

5års support och batteribyte så är dom några va dom bättre telefonerna om du inte ska byta den på 5år 👌

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Saken är väl den att även deras billigaste macbook air antagligen håller i 5-8 år för ”surfa-netflix-räkningar”-användaren.

Det gör även en Windows dator som kostar lika mycket som en MacBook Air

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gör även en Windows dator som kostar lika mycket som en MacBook Air

Nja inte enligt min erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Samma appar i iOS och Android där riktad reklam visas i iOS. Operativsystemen har såklart inte reklam men det betyder ju alltså att Apple är den som samlar in data ändå och sedan ger dig riktad reklam trots att många tror att Google är djävulen och värst på alla plan.

Det är redan bortglömt att medarbetare hos Apple lyssnade på människors privata samtal via Siri inspelningar trots att Siri var "avstängd" och inte skulle skicka röst data till Apple.

Rötägg finns överallt, men Apples affärsidé är att inte kränga reklam. Det är däremot Googles. Var har du sett att Apple har en division fokuserad på reklam? Titta bara på Facebook som tappar massor nu. Klart Apple kunde ha skitit i att implementera blocken och be FB skicka över 50% av reklamintäkterna.

När något är gratis för kunden, då är ju kunden betalningen liksom.

Permalänk
Medlem

Vi såg länge samma sak inom datorvärlden. Ett litet utbud, höga priser, växande kundkrets och generellt sett välbalanserade modeller gjorde att det fanns god avsättning även av begagnade produkter från Apple.

Idag gäller på mobilsidan att välbalanserade modeller, litet modellutbud, stor tillgång på reservdelar och höga nypriser gör att det lönar sig med en professionell andrahandsmarknad.

För att utveckla punkt 1,2 och 4 lite mer.
1: Att modellerna är välbalanserade innebär att det tar lång tid innan några uppenbart svaga punkter visar sig. En 5 år gammal Iphone har jämfört med dagens toppmodeller ännu en hyfsad kamera, hyfsad prestanda, hyfsad skärm etc.

2: Ett litet modellutbud gör att det är lätt att sätta sig in i det mer begränsade utbudet av begagnade telefoner. Istället för att på nätet finna modell X, kolla upp specifikation och sedan hoppas på att telefonen ännu finns till salu går det med Iphone innan att välja den modell man vill ha och sedan enkelt hitta en sådan att köpa.

4: Den som idag har 2000 kronor att lägga på en androidtelefon kan antingen välja ett tre år gammalt flaggskepp (Galaxy S20 etc) eller en enklare helt ny för samma summa. För Iphone existerar inte detta val då deras billigaste telefon (Iphone SE) kostar 6500 kronor. Vilket betyder att begagnade modeller ett eller två steg under Iphone SE kommer få ett högre pris än om det fanns billigare helt nya alternativ att tillgå.

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter, Apple är den enda som säljer "Apple" telefoner med iOS(total kontroll) och de har marknadsfört sina telefoner som premium produkter rakt igenom med en av marknadens högsta priser. Även om IPhones har funnits på rea så har priserna fortfarande varit relativt höga vilket har resulterat i ett högt andrahandsvärde. Man kan se liknande typ av marknadsföring hos ex Nintendo som också har högt andrahandsvärde. Android telefoner har flera olika tillverkare och även om det finns premiumprodukter här som på många vis kan jämföras med Apple telefoner så har vi också ett mycket stort antal budget och mellan segment telefoner. Eftersom det är de individuella företagens marknadsföring som råder så kan man se omfattande price drops och dessutom varierad kvalité.

Man kan anta att största delen av Android enheter ligger inom budget- och mellan-segment, dessa telefoner är inte lika intressanta att skicka genom en refurbisher process av den enkla anledningen att marginalen till nypris är för liten.

Apple har som sagt ett högt nypris och ett högt andrahandsvärde vilket passar perfekt för refurbished marknaden.

Även om man jobbar mot samma marknad så riktar man sig till stor del mot olika segment inom denna marknad. Resultatet är varken förvånande eller vidare markvärdet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja inte enligt min erfarenhet

Är du seriös? En Macbook Air billigaste kostar runt 13k (om jag utgår från Apple själva) och för det kan du hitta Windows datorer som lätt klarar av 5 år. Jag har t.ex. en HP Elitebook från 2012 som fungerar alldeles utmärkt fortfarande så länge man poppat in en SSD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast apple har haft vadå 4-5 modeller som dom säljer åt gången, medans på Samsung har vadå 80 modeller? är ganska självklart att det kommer vara enklare och billigare att ta fram reservdelar till en iphone än till en android mobil då delarna kommer ha mer kompatibla enheter.

Sen går det hand i hand med viljan att laga en mobil, en mobil vars delar är billigare kommer folk att laga mer än en mobil som är dyrare. Ta Iphone X jämfört med Samsung galaxy s8, båda kom 2017 men bara en skärm till samsungen kostar typ 2000kr medans för iphone X går en skärm på typ 500kr.

mjukvara? du ska nog se att gemeneman skiter fullständigt i uppdateringar, dom vet inte ens vad det innebär och ser det mer som något otympligt som kommer då och då så dom måste starta om mobilen.

Bara för att det säkert stämmer när det kommer till merparten av användare här på sweclockers så får man tänka på att vi tillhör en minoritet och när det kommer till mobilanvändare.

Att få uppdaterade OS på sina enheter är viktigt av andra anledningar: Till slut så slutar appar att lira. Har haft både Ipads och Androids-plattor och sålt dom vidare när appar inte längre stödjer OS-versionen på respektive enhet, så man kan inte längre få nyaste uppdateringen av appen. DET är galet irriterande när funktioner i senaste appen inte finns i den gamla versionen av appen jag tvingades köra på mina gamla surfplattor. Det kommer gemeneman att inte skita i.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Köpte en begagnad iPhone XR med 128gb minne tidigare i vår och är riktigt riktigt nöjd. Ser absolut ingen anledning att köpa en ny eller dyrare telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Apple SE är ju deras billigare alternativ

För 6600 kr.
Medans jag snackar om ännu lägre prisklasser, 2-3000 kr.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är du seriös? En Macbook Air billigaste kostar runt 13k (om jag utgår från Apple själva) och för det kan du hitta Windows datorer som lätt klarar av 5 år. Jag har t.ex. en HP Elitebook från 2012 som fungerar alldeles utmärkt fortfarande så länge man poppat in en SSD

Och du har du fortfarande en sämre skärm, sämre chassi, sämre kvalitet och en usel trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Att det skulle ha med kvalite att göra stämmer nog inte, snarare kvantitet. Apple må inte sälja flest mobiler men dom har dom mest sålda modellerna iom deras mindre utbud vilket i sin tur får ner priset på begagnade delar och även skapat en enorm marknad för kopior när det kommer till reservdelar

Sen om Apple är kvalité eller inte är en helt annan diskussion som jag personligen inte är direkt intresserad av.

Nej det är ju onödigt att vara intresserad av kvalitet. Bättre att köpa tallrikar av flintgods än porslin osv. Koppar- framför guldplättering. Plast framför metall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Och du har du fortfarande en sämre skärm, sämre chassi, sämre kvalitet och en usel trackpad

Större skärm och större tangenbord, sannolikt också. Något som för många är viktigt.
Vi har 2st 15" Macbook Pro, de är ålderstigna men fungerar. Snygga är de också eftersom de åldras med behag. Men de supportas inte längre av Apple (som brukar ge 6-8 år support kanske på laptops) så vi kör dem på övertid flera gånger om.
Att köpa mindre än 15" är inte aktuellt, snarare vore 16" bättre, men då talar vi om rejält dyra Macbook Pro. Kanske skulle en refurbad Macbook Pro vara ett alternativ, om man inte vågar köpa begagnat.

Hur som helst, Apple har tveklöst supportat sina telefoner bättre, men skillnaderna gentemot premium-Android-tillverkare har minskat. De jag känner som köper refurbade iphone är nästan uteslutande barnfamiljer som gjort valet/misstaget att ge småttingarna mammas/pappas gamla avlagda iphone - och när barnen sedan ska byta upp sig känns det ganska svettigt att pynta för en ny iphone åt dem (eller köpa en ny själv i onödan).

Men det känns som att det blir fler refurbade androider också, en Galaxy S20 från 2020 håller liksom rätt bra idag också prestandamässigt. Annars är det nog fler som väljer en Samsung ur A-serien snarare än att köpa en S-serie begagnad. Mina barn fick var sin Galaxy A40, sannerligen ingen toppmodell men med bra skärm och alla funktioner som behövs. När jag ska uppgradera deras mobiler om något år får jag se hur jag gör, men det lutar ju snarare åt A-serie igen än refurbad S-serie, även om den senare nog ger mer prestanda i spel.

Apple skulle givetvis f.ö kunna släppa en Iphone People för $300 som skulle klara det som 90% av befolkningen efterfrågar i en telefon, men det skulle kannibalisera rätt gott i deras egna högre segment...bättre att deras premiumtelefoner säljs refurbade.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Som exempel då, vilken telefon ger mig riktad reklam trots all insamling avstängd? Jo iPhone.

På grund av detta;

Så stäng du av Google som sökmotor i Safari så ska du se att det blir bättre.

Du får helt enkelt gå igenom dina inställningar lite bättre.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skämtade. I Macken med Roy & roger, så berömde Roger hans yrkesskicklighet att alla kunder han hade haft hade han lagat bilen så bra så inga kunder hade behövt åka tillbaka för att få bilen lagad igen.

Sorry 😊

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Och du har du fortfarande en sämre skärm, sämre chassi, sämre kvalitet och en usel trackpad

Mja. Skärm ja, men chassit är fan byggt som en tank. Trackpaden är enligt väldigt bra. Inte haft problem alls med den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig