Iphone dominerar begagnatmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Iphone dominerar begagnatmarknaden

Apples globala marknadsandel bland nya mobiler ligger kring 25 procent, men för begagnade, renoverade telefoner är siffran dubbelt så hög.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte alls - det har med kvalitet att göra. Kvalitativa produkter lagar man.

(Let the flame war begin)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Förvånar mig inte alls - det har med kvalitet att göra. Kvalitativa produkter lagar man.

(Let the flame war begin)

Att det skulle ha med kvalite att göra stämmer nog inte, snarare kvantitet. Apple må inte sälja flest mobiler men dom har dom mest sålda modellerna iom deras mindre utbud vilket i sin tur får ner priset på begagnade delar och även skapat en enorm marknad för kopior när det kommer till reservdelar

Sen om Apple är kvalité eller inte är en helt annan diskussion som jag personligen inte är direkt intresserad av.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Min upplevelse av ios är att om du vill ha något som bara funkar för det grundläggande och inte är intresserad av att byta ut alla hemskärmsikoner och kunna installera nån random kernel från xda developers som ger dig dubbla batteritiden men också stjäl ditt bankid från dig så är ios överlägset.

Läget kanske är bättre idag men för 7 år sedan när jag hade jobbat några år och bytte så var android inge kul längre. Ingen verkar tillverka små androidtelefoner dock, iphone 12/13 mini är den perfekta storleken liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Att det skulle ha med kvalite att göra stämmer nog inte, snarare kvantitet. Apple må inte sälja flest mobiler men dom har dom mest sålda modellerna iom deras mindre utbud vilket i sin tur får ner priset på begagnade delar och även skapat en enorm marknad för kopior när det kommer till reservdelar

Sen om Apple är kvalité eller inte är en helt annan diskussion som jag personligen inte är direkt intresserad av.

Det säger väl mycket om kvalitén när de håller så bra andrahandsvärde och att de förmodligen håller längst. Ja alla utnyttjar inte kraften från deras kretsar men de ser iallafall till att telefonerna presterar många år därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Att det skulle ha med kvalite att göra stämmer nog inte, snarare kvantitet. Apple må inte sälja flest mobiler men dom har dom mest sålda modellerna iom deras mindre utbud

Men den där går inte ihop de har 25% av nyförsäljning men dubbelt bland begagnade mobiler. Ska jag killgissa så beror det snarare på att android-användare hellre köper en ny mobil än en begagnad. D.v.s. man väljer en ny billigare variant hellre än en begagnad om man vill spara pengar.

Vilket makes-sense givet hur kort tid det kommer uppdateringar till en gammal android telefon jämfört med ios o.s.v. o.s.v. Så i slutändan kan man konstatera att apple faktiskt verkar bry sig mer om miljön än tillverkarna av android telefoner.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Att det skulle ha med kvalite att göra stämmer nog inte, snarare kvantitet. Apple må inte sälja flest mobiler men dom har dom mest sålda modellerna iom deras mindre utbud vilket i sin tur får ner priset på begagnade delar och även skapat en enorm marknad för kopior när det kommer till reservdelar

Sen om Apple är kvalité eller inte är en helt annan diskussion som jag personligen inte är direkt intresserad av.

Skulle nog främst säga att det har med mjukvara att göra.
Apple uppdaterar sina telefoner längre än alla andra stora tillverkar.
De har också väldigt kompetent hårdvara vilken tål att åldras med kraft kvar i bagaget för uppdateringar.

Sedan skulle jag säga att IPhone som varumärke har framgång och pengar som det associeras med i stora delar av världen mot tex Samsung som mer får en att tänka på tvättmaskiner, kylskåp m.m.

Permalänk
Medlem

För första gången överväger jag att faktiskt skicka in en gammal telefon på reparation istället för att skaffa en ny. Min One+ 7 Pro går in på sitt 4:e år snart och utöver en spricka i skärmens överkant, flera sprickor på baksidan och kass batteritid fungerar den fortfarande perfekt för mig. Möjligen är den i största laget.

Däremot oroar jag mig för hur länge till den kommer att få systemuppdateringar.

Apple är inte för mig. Sist jag provade tyckte jag att de var mer "in your face" med att de vet allt om dig och vill styra ditt liv än vad Google är. Och ogillat deras UI. Att hårdvaran däremot håller väldigt hög klass håller jag med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skulle nog främst säga att det har med mjukvara att göra.
Apple uppdaterar sina telefoner längre än alla andra stora tillverkar.
De har också väldigt kompetent hårdvara vilken tål att åldras med kraft kvar i bagaget för uppdateringar.

This. Apple är (tyvärr?) best in class när det kommer till att underhålla sina telefoner. Man får ju vara glad om man får säkerhetsuppdateringar till sin android efter 24 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Man får ju vara glad om man får säkerhetsuppdateringar till sin android efter 24 månader.

När det gäller Samsung och Google får du säkerhetsuppdateringar i 5 år numera. OnePlus ger minst 3 år (om det inte är 4 år numera ej säker på det dock).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Apple är inte för mig. Sist jag provade tyckte jag att de var mer "in your face" med att de vet allt om dig och vill styra ditt liv än vad Google är. Och ogillat deras UI. Att hårdvaran däremot håller väldigt hög klass håller jag med om.

Intressant vinkel när det är Google som datainsamlar allt om dig för att kränga annonser, medan Apple faktiskt sa ifrån och gav dig optionen att tacka nej att bli spårad.

Permalänk
Medlem

Största skälet till att iPhones behåller sitt värde jämfört med, säg Samsung är att Apple aldrig har 50% av ordinarie pris, medan Samsung har det då och då. Det är i princip samma hantering oavsett om man refurbar en iPhone / Android. Men du har sämre marginaler med Android.

Permalänk
Medlem

Inget speciellt stort fan av apple eller deras produkter, men jättebra att folk köper mer begagnad elektronik!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När det gäller Samsung och Google får du säkerhetsuppdateringar i 5 år numera. OnePlus ger minst 3 år (om det inte är 4 år numera ej säker på det dock).

Vilket är en välkomnande förändring. Men det kommer ju ta ett tag innan detta får utslag på begagnat marknaden. Och apple slår dem även här

Iphone 6S (släpptes 2015) fick för 14 dagar sedan 15.7.5
Vill man hård dra det så fick 5S (som släpptes 2013) 12.5.7 i januari 2023, men detta är nog mer ett undantag än regel när över 9år gamma telefoner får säkerhetsfixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Men den där går inte ihop de har 25% av nyförsäljning men dubbelt bland begagnade mobiler. Ska jag killgissa så beror det snarare på att android-användare hellre köper en ny mobil än en begagnad. D.v.s. man väljer en ny billigare variant hellre än en begagnad om man vill spara pengar.

Vilket makes-sense givet hur kort tid det kommer uppdateringar till en gammal android telefon jämfört med ios o.s.v. o.s.v. Så i slutändan kan man konstatera att apple faktiskt verkar bry sig mer om miljön än tillverkarna av android telefoner.

Fast apple har haft vadå 4-5 modeller som dom säljer åt gången, medans på Samsung har vadå 80 modeller? är ganska självklart att det kommer vara enklare och billigare att ta fram reservdelar till en iphone än till en android mobil då delarna kommer ha mer kompatibla enheter.

Sen går det hand i hand med viljan att laga en mobil, en mobil vars delar är billigare kommer folk att laga mer än en mobil som är dyrare. Ta Iphone X jämfört med Samsung galaxy s8, båda kom 2017 men bara en skärm till samsungen kostar typ 2000kr medans för iphone X går en skärm på typ 500kr.

Skrivet av Triton242:

Skulle nog främst säga att det har med mjukvara att göra.
Apple uppdaterar sina telefoner längre än alla andra stora tillverkar.
De har också väldigt kompetent hårdvara vilken tål att åldras med kraft kvar i bagaget för uppdateringar.

Sedan skulle jag säga att IPhone som varumärke har framgång och pengar som det associeras med i stora delar av världen mot tex Samsung som mer får en att tänka på tvättmaskiner, kylskåp m.m.

mjukvara? du ska nog se att gemeneman skiter fullständigt i uppdateringar, dom vet inte ens vad det innebär och ser det mer som något otympligt som kommer då och då så dom måste starta om mobilen.

Bara för att det säkert stämmer när det kommer till merparten av användare här på sweclockers så får man tänka på att vi tillhör en minoritet och när det kommer till mobilanvändare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att iPhone repareras oftare.
Fler modeller innebär fler reservdelar att ha i lager, alternativt längre reparationstid pga av leveranstid. Som reparatör väljer man då bara iPhones och ett urval av de populäraste Android-telefonerna. Om man då inte hittar sin trasiga telefon bland modellerna som erbjuds reparation av, eller om kostnaden anses för hög, så ger man antagligen upp och skaffar nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Intressant vinkel när det är Google som datainsamlar allt om dig för att kränga annonser, medan Apple faktiskt sa ifrån och gav dig optionen att tacka nej att bli spårad.

Som exempel då, vilken telefon ger mig riktad reklam trots all insamling avstängd? Jo iPhone.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Keneay:

Som exempel då, vilken telefon ger mig riktad reklam trots all insamling avstängd? Jo iPhone.

Var ser du den reklamen?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vilket är en välkomnande förändring. Men det kommer ju ta ett tag innan detta får utslag på begagnat marknaden. Och apple slår dem även här

Iphone 6S (släpptes 2015) fick för 14 dagar sedan 15.7.5
Vill man hård dra det så fick 5S (som släpptes 2013) 12.5.7 i januari 2023, men detta är nog mer ett undantag än regel när över 9år gamma telefoner får säkerhetsfixar.

Man får dock mycket uppdateringar via Play Store även om tillverkaren inte skickar ut uppdateringar. Jag har fått nya funktioner i Android utan att ha fått uppdatering ifrån tillverkaren till skillnad från iOS där nya funktioner måste komma via systemuppdatering.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

De har också väldigt kompetent hårdvara vilken tål att åldras med kraft kvar i bagaget för uppdateringar.

Jasså?
Tycker det brukar heta att Apple medvetet slöar ned sina telefoner med nya iOS så att folk känner sig manade att köpa en ny.

Det har faktiskt hänt ett par gånger att det blivit klart sämre; iOS 6 till 7 på iPhone 4 var hemskt (blev bättre men inte bra med iOS 7.1) och iOS 10 till 11 på en iPhone 6 var segt, men det blev bra igen med iOS 12.

Men oftast rullar det minst lika snabbt som förra versionen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast apple har haft vadå 4-5 modeller som dom säljer åt gången, medans på Samsung har vadå 80 modeller? är ganska självklart att det kommer vara enklare och billigare att ta fram reservdelar till en iphone än till en android mobil då delarna kommer ha mer kompatibla enheter.

Reservdelar är inget som tas fram, det är (om original) samma delar som används vid produktion... så de stora såsom Samsung skulle lätt kunna tillhandahålla reparationer, reservdelar och begagnat försäljning i likhet med apples refurbished om de ville, men jag tror inte viljan finns.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Förvånar mig inte alls - det har med kvalitet att göra. Kvalitativa produkter lagar man.

(Let the flame war begin)

Fast produkter med riktigt bra kvalite behöver man aldrig laga.

Nå inget förvånande och det finns hur mycket saker som helst bidrar det till detta. Som om att iPhones är dyra mobiler som säljs i stora volymer och det finns gott om reservdelar. Väldigt många köpare vill dessutom betala mycket för vad jag kallar förenklat för "gammal dritt". Typ en iPhone 8 med defekt mikrofon som nu går ut på tradera för runt 1000kr..
Jag själv har äldre flukeinstrument, de kan man renovera och de håller sitt pris bättre än biltemas.
Men Flukeinstrument är produkter som det inte händer så mycket, en 5år gammal Fluke är i princip samma som en ny.
Den som påstår att den inte ser någon större skillnad på en 5år gammal iPhone och en ny, ja det säger lite om denna person.

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande. Jag hade nog hellre köpt en begagnad iPhone ist för en ny Android för samma pris. Begagnade iPhonen lär nog vara snabbare, fungera mer konsistent och lär få uppdateringar längre.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast apple har haft vadå 4-5 modeller som dom säljer åt gången, medans på Samsung har vadå 80 modeller? är ganska självklart att det kommer vara enklare och billigare att ta fram reservdelar till en iphone än till en android mobil då delarna kommer ha mer kompatibla enheter.

Sen går det hand i hand med viljan att laga en mobil, en mobil vars delar är billigare kommer folk att laga mer än en mobil som är dyrare. Ta Iphone X jämfört med Samsung galaxy s8, båda kom 2017 men bara en skärm till samsungen kostar typ 2000kr medans för iphone X går en skärm på typ 500kr.

mjukvara? du ska nog se att gemeneman skiter fullständigt i uppdateringar, dom vet inte ens vad det innebär och ser det mer som något otympligt som kommer då och då så dom måste starta om mobilen.

Bara för att det säkert stämmer när det kommer till merparten av användare här på sweclockers så får man tänka på att vi tillhör en minoritet och när det kommer till mobilanvändare.

Jag backar upp mitt argument med att EU parlamentet håller på och tvingar andra tillverkare att uppdatera sin telefoner längre just för att de skall hålla längre och vara användbara längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast produkter med riktigt bra kvalite behöver man aldrig laga.

Nå inget förvånande och det finns hur mycket saker som helst bidrar det till detta. Som om att iPhones är dyra mobiler som säljs i stora volymer och det finns gott om reservdelar. Väldigt många köpare vill dessutom betala mycket för vad jag kallar förenklat för "gammal dritt". Typ en iPhone 8 med defekt mikrofon som nu går ut på tradera för runt 1000kr..
Jag själv har gammal flukeinstrument, de kan man renovera och de håller sitt pris bättre än biltemas.
Men Flukeinstrument är produkter som det inte händer så mycket, en 5år gammal är i princip samma som en ny.

Detta svar gäller det fetstilta;
Jo, kvalitetsprodukter kan gå sönder - glas är inte okrossbart och så vidare. En telefon är inte okrossbar. Det som är skillnaden mellan kvalitet och icke kvalitet är om det är värt att laga.

Minns du eller vet du om att det har funnits en bil som heter Chrysler PT Cruiser? Vet du varför de försvann så snabbt från vägarna? Dålig kvalitet. Inte värda att laga osv osv. Urusel bil. Däremot fräck design - men det hjälper ju inte.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Var ser du den reklamen?

Samma appar i iOS och Android där riktad reklam visas i iOS. Operativsystemen har såklart inte reklam men det betyder ju alltså att Apple är den som samlar in data ändå och sedan ger dig riktad reklam trots att många tror att Google är djävulen och värst på alla plan.

Det är redan bortglömt att medarbetare hos Apple lyssnade på människors privata samtal via Siri inspelningar trots att Siri var "avstängd" och inte skulle skicka röst data till Apple.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Detta svar gäller det fetstilta;
Jo, kvalitetsprodukter kan gå sönder - glas är inte okrossbart och så vidare. En telefon är inte okrossbar. Det som är skillnaden mellan kvalitet och icke kvalitet är om det är värt att laga.

Minns du eller vet du om att det har funnits en bil som heter Chrysler PT Cruiser? Vet du varför de försvann så snabbt från vägarna? Dålig kvalitet. Inte värda att laga osv osv. Urusel bil. Däremot fräck design - men det hjälper ju inte.

Jag skämtade. I Macken med Roy & roger, så berömde Roger hans yrkesskicklighet att alla kunder han hade haft hade han lagat bilen så bra så inga kunder hade behövt åka tillbaka för att få bilen lagad igen.

Permalänk
Medlem

Jag som arbetar i branchen kan ju komma med lite insyn till varför det är flest Apple-produkter på refurb-marknaden:
1: de som köper apple produkter är helt enkelt beredda att betala mer för en begagnad produkt, eftersom för många är det en image att ha apple.
2: för iPhones finns det massor av billiga kopierade lågkvalitetsreservdelar, så de är billigare att laga än en Android (vad du får för kvalitet på resultatet är en annan femma)

Jag är ganska säker på att med Apples låsningar av reservdelar med hårdvaru-ID kommer försäljningen sjunka allt eftersom det blir färre och färre av de äldre modellerna som går att laga.

Jag kan ju säga också att bästsäljarna är generellt de äldsta iPhones som fortfarande är ekonomiska att laga, dvs försäljningspris kring 2-3000kr. Detta visar på att Apple helt enkelt inte fullt utnyttjar marknaden, då det uppenbarligen finns stort sug efter billigare iPhones.

Om Apple skulle släppa en iphone "light" hade det varit ett svårt slag för begagnatmarknaden

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Om Apple skulle släppa en iphone "light" hade det varit ett svårt slag för begagnatmarknaden

Inte enbart begagnad utan även nya. Väldigt många vill ha en Appleversion av allt.
Det finns mängder med orsaker till detta, som att använda deras ekosystem, os och sedan såklart märket.
Jag tycker det är intressant att så många inte bryr sig så mycket om hårdvaran.
Jag syftar då inte på iPhone 14 vs någon flaggskepp android. Utan iPhone 7, 8 etc vs en senare android.
Det säger lite vad de gör med sina prylar.

Jag såg igår en nisse som kom in till El-Giganten och sa han ville ha den enklaste macbook air, han var inte ett dugg intresserad av vilket specifikation den hade. Inte riktigt samma sak gör jag när jag ska köpa en billig slängs Fluke Multimeter som jag ej är rädd om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag som arbetar i branchen kan ju komma med lite insyn till varför det är flest Apple-produkter på refurb-marknaden:
1: de som köper apple produkter är helt enkelt beredda att betala mer för en begagnad produkt, eftersom för många är det en image att ha apple.
2: för iPhones finns det massor av billiga kopierade lågkvalitetsreservdelar, så de är billigare att laga än en Android (vad du får för kvalitet på resultatet är en annan femma)

Jag är ganska säker på att med Apples låsningar av reservdelar med hårdvaru-ID kommer försäljningen sjunka allt eftersom det blir färre och färre av de äldre modellerna som går att laga.

Jag kan ju säga också att bästsäljarna är generellt de äldsta iPhones som fortfarande är ekonomiska att laga, dvs försäljningspris kring 2-3000kr. Detta visar på att Apple helt enkelt inte fullt utnyttjar marknaden, då det uppenbarligen finns stort sug efter billigare iPhones.

Om Apple skulle släppa en iphone "light" hade det varit ett svårt slag för begagnatmarknaden

Apple SE är ju deras billigare alternativ