Livslängden för Chromebook i kortaste laget

Permalänk
Melding Plague

Livslängden för Chromebook i kortaste laget

Skolor vittnar om att de bärbara datorerna börjar ge upp efter tre år. Både Google och Chromebook-tillverkarna uppmanas göra något åt saken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dels är det ovanligt att Chromebook-tillverkare säljer reservdelar till sina datorer eller stödjer reparationer på olika sätt. Dels har de bärbara datorerna inbyggda “dödsdatum” när deras mjukvarustöd upphör.

Visst en del av det ligger på tillverkarna men köparen har en hel del ansvar i detta! Som en del av upphandlingen så måste de ju ta reparationer och reservdelar i beaktande. Även att se till att mjukvaran får uppdateringar under hela den förväntade livslängden på enheten.
Jag antar att det saknas kompetens för att bedöma detta bland inköparna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Datavetare

Det finns en rad fördelar med Chromebooks, bl.a. väldigt billig drift p.g.a. hur systemet fungerar. Men det är lite av samma anledning möjligt att bygga väldigt billiga datorer på den plattformen, och tyvärr märks det.

Finns riktigt bra Chromebooks, men få väljer dessa då dessa kostar betydligt mer än vad en (HW-mässigt usel) Windows-utrustad bärbara går lös på.

Kort och gott: "man får vad man betalar för" (eller egentligen, man får aldrig mer än vad man betalar för, finns alltid dyrt och dåligt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Många skolor har gått på de här eländiga maskinerna. De går sönder stup i ett. Skolornas IT-avdelningar är dessutom ofta helkass så elever är utan dator långa tider.

Permalänk

De blir bättre, utvecklingen kommer att stagnera och då blir de inte lika fort gamla. Många Chromebooks hade väldigt slö processorer etc, snart kommer de allra ha så bra så det enklaste fungerar.

Sedan är utbudet av i princip alla laptops idag tråkigt, dyrt och "dåliga saker" får man.

Jag själv har köpt några chrombooks för att testa men jag använder dem ej längre. Köpte billiga modeller och lekte runt, märkte att youtube, netflex etc hackar och det blev en vanlig pc istället.
Såklart det idag finns snabbare chromebooks, men dessa gamla pc-lapops har jag liggande lådvis. Bata ta en ny när en går sönder. Ska jag ha en bättre chromebook än dessa, ja det är nästan 10 000kr.

Men jag tror chromebooks går som android. I början så fanns det hur många uppenbara brister som helst, slö och man fick ej uppdateringar. Idag så fungerar de mer problemfritt för de flesta. De som brukar gnälla är ofta personer som säger att säkerheten i Android suger, jag kör med FaceId som alla inklusive polisen kan tvinga en att låsa upp och lämna allt.

*edit*
Chromebook har det tufft att bli konkurrenskraftiga för oss som letar upp över 10år gamla "proffslaptops" och köper dem nästan gratis. Men skolor vill ej ha dessa 10år gamla laptops utan nya fräscha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De blir bättre, utvecklingen kommer att stagnera och då blir de inte lika fort gamla. Många Chromebooks hade väldigt slö processorer etc, snart kommer de allra ha så bra så det enklaste fungerar.

Sedan är utbudet av i princip alla laptops idag tråkigt, dyrt och "dåliga saker" får man.

Jag själv har köpt några chrombooks för att testa men jag använder dem ej längre. Köpte billiga modeller och lekte runt, märkte att youtube, netflex etc hackar och det blev en vanlig pc istället.
Såklart det idag finns snabbare chromebooks, men dessa gamla pc-lapops har jag liggande lådvis. Bata ta en ny när en går sönder. Ska jag ha en bättre chromebook än dessa, ja det är nästan 10 000kr.

Men jag tror chromebooks går som android. I början så fanns det hur många uppenbara brister som helst, slö och man fick ej uppdateringar. Idag så fungerar de mer problemfritt för de flesta. De som brukar gnälla är ofta personer som säger att säkerheten i Android suger, jag kör med FaceId som alla inklusive polisen kan tvinga en att låsa upp och lämna allt.

*edit*
Chromebook har det tufft att bli konkurrenskraftiga för oss som letar upp över 10år gamla "proffslaptops" och köper dem nästan gratis. Men skolor vill ej ha dessa 10år gamla laptops utan nya fräscha.

Får man fråga vad du gör när du leker runt? Eller med dessa 10 år gamla proffsdatorer?

Permalänk
Medlem

Kanske skulle undersökt detta innan det köptes in vem vet hur många i varje kommun. Men naturligtvis var ekvationen så enkel som att laptops kostar mer.

Permalänk
Skrivet av first:

Får man fråga vad du gör när du leker runt? Eller med dessa 10 år gamla proffsdatorer?

Surfar har dem som slängs, detta istället för att ta med de dyra laptoparna ut. Ofta har mina 10år gamla laptops en 10år gammal i7, 16GB ram, 500GB ssd eller mer.
Det går alldeles utmärkt att surfa på idag och göra enklare administrativa saker. Ger man bara tusan att bloata ner windows så vill jag påstå de fortfarande är riktigt snabba för behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Kommer heller aldrig förstå detta...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är inte tanken med en Chromebook att det skall gå väldigt lätt att byta ut den om hårdvaran går sönder?
Eftersom inget lagras lokalt är det bara att ge användaren en ny Chromebook och när denne loggar in så finns allt redan tillgängligt.

För helpdesk på skolan borde detta vara väldigt smidigt då de bara behöver ha lite reservmaskiner på lager att dela ut.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem

Bättre satsa på "pocket PC" i dagarna nu.

Alltså en PC lika stor som dina nya mobil.

Kostar sådär mellan 2500-5000kr av vad jag såg häromdagen för en 4kärnig Pentium 8GB ddr4 med 128-256GB eMMC och plats för 2280 m.2.
Drog som mest 24W.
Kommer med 2st hdmi och med dyrare modell DP över usb-c med laddningsmöjlighet.

Bara ha en sådan som kan kopplar till valfritt tillbehör på plats om man inte vill ha med sig allt.

Permalänk
Snusfri

När systers valp gick på gymnasiet för några år sedan så fick de Chromebooks, de var redan obsolete innan de gavs ut till eleverna.
De hade någon sorgligt Atom prolle med 1GB RAM och 8 eller 16GB eMMC, 768p TN-skärm och för det hade skolan betalat ca 5K/enhet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När systers valp gick på gymnasiet för några år sedan så fick de Chromebooks, de var redan obsolete innan de gavs ut till eleverna.

Skolor är väl inte direkt kända för smarta upphandlingar

Det du beskriver var på sin höjd ok för 10 år sedan. Sen är det väl luriga serviceavtal som gör att priserna drar iväg.

Permalänk
Medlem

Varför köper skolorna inte bara netbooks med en valfri linux distro istället? X86 baserade maskiner med UEFI har en standardiserad platform vilket undviker problem med särskilda uppgraderingar för maskinerna genom deras livstid.

Har fortfarande min från 2010 som fortfarande fungerar. Har inte varit något problem att köpa reservdelar heller som batteri eller nytt moderkort när jag behövt det. Nypriset borde har varit ca 2000 kr vilket passar utmärkt för en skola.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Chrombooks är bekvämt och för många räcker det gott. Dator som dator tänker man nog, så länge den känns snabb och har bra batteritid. I Chromebooks begynnelse var väl det flesta modeller mer eller mindre skrot från början, lite som netbooks. Det fanns bara en prisklass: billig billig billig. Många modeller körde arm vilket gav ytterligare begränsningar för program och linux stöd. Nu är väl lägstanivån som tur är ganska mycket högre. Men Chrombooks förknippas fortfarande med att vara billiga och dåligt byggda, som inte är en exakt sanning längre.

Idag finns high-end Chromebooks att köpa, om än litet utbud om man jämför normal laptop. Men det känns också något sätt mer exklusivt eller hur man ska säga. Lite som att Apple endast har 2-3 modeller av iPhone så har varje datortillverkar ett fåtal/enstaka modeller av Chromebooks. Det här är utmärkta datorer och det är inte alls säkert att en normal dator är bättre på alla sätt Men det är en definitionsfråga.

Jag köpte en mid/high-end som rullar efter 5 år. Känns som att hårdvaran lätt skulle hålla måttet 5 år till. Visst, jag hade kunnat köpa en bättre "normal" laptop, men då blir frågan, vad är det som räknas som bättre egentligen? Vetefan om den fortfarande varit så här pigg med en och samma Windows-installation.

Men det relativt tidiga slutet på mjukvaruuppdateringarna är absolut den största nackdelen för Chromebooks. Eller ja, om man nu inte är beroende av specifika Windowsprogram, men då ser iallafall jag det inte som jämförbart från första början.

Auto Update Policy här kan man titta hur länge släppta enheter stöds. Kanske borde ha gjorts av de som köper in datorer till skolorna ifall de är tänkta att användas under en längre tid. Efter detta går det att installera Linux om man fortfarande vill hålla hårdvaran vid liv, men det lär väl knappast ske i någon större utsträckning.

Permalänk

Det stora problemet är att mjukvaran slutar att stödjas skulle jag säga. Jag har själv en Chromebook med mediatek processor som är helt okej som surfdator men den kommer säkert tappa en hel del när Google slutar stödja den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av sworst:

Är inte tanken med en Chromebook att det skall gå väldigt lätt att byta ut den om hårdvaran går sönder?
Eftersom inget lagras lokalt är det bara att ge användaren en ny Chromebook och när denne loggar in så finns allt redan tillgängligt.

För helpdesk på skolan borde detta vara väldigt smidigt då de bara behöver ha lite reservmaskiner på lager att dela ut.

Det där är #2 på anledningen till varför skolor köper Chromebooks, #1 är prislappen.
Visst kan man få en billig PC för liknande peng men kostnaden för drift och support skulle skjuta i taket så mycket att det inte är värt det. Att i dagens läge tro att elever från åk7 ända upp till 3:an på gymnasiet klarar av att hantera en PC dator är att lura sig själv. Aldrig har IT kunskaperna hos dagens ungdomar varit så låg, självklart finns undantag men den stora massan vet bara vad en telefon är i dagens läge.

Men vill man ha en driftsäker skola så är Chromebooks till elever och Macar till Personal drömmen

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Bättre satsa på "pocket PC" i dagarna nu.

Alltså en PC lika stor som dina nya mobil.

Kostar sådär mellan 2500-5000kr av vad jag såg häromdagen för en 4kärnig Pentium 8GB ddr4 med 128-256GB eMMC och plats för 2280 m.2.
Drog som mest 24W.
Kommer med 2st hdmi och med dyrare modell DP över usb-c med laddningsmöjlighet.

Bara ha en sådan som kan kopplar till valfritt tillbehör på plats om man inte vill ha med sig allt.

Jag funderade på en sådan år 2010. De var balla. Idag har jag som typ 99,999999999% av befolkningen inte behov av Microsoft windows x86 på en sådan dator. Och det har resulterat i att de knappt säljs längre.

Jag är dock positiv till utvecklingen. Det har sålts väldigt mycket skräp Android/Chromebook saker som knappt duger att ha som ankare när man fiskar.
Men för varje år så blir processorerna bättre och även de riktigt billiga börjar nu bli acceptabla. Och då kommer de prestandamässigt hålla längre och mer attraktivt blir att köpa lite dyrare.

Så jag ser det som ett problem som troligen löses av sig själv.

*edit*
Alltså min billiga chromebook som nu är några år laggar när man kollar film. Och med lagga menar jag ej någon inbillning utan bilden kan frysas över 1 sekund ibland. Sådana Chromebooks som min gamla är snart ett minne blott.

Ordlista: Dagens Gamers, under 400fps och spelet laggar och är ospelbart. Dagens tekniker. Jag flyttar musen och 2 minuter rör sig muspekaren, programmet laggar och jag har svårt att jobba så..

Permalänk
Medlem

Chomevook har pratiken mindre it support emot vanlig windows, ovsätt om det är pc eller chromebook så håller dem normal bara 3år på gymanseit eftersom dem flesta elverna pilar bort knappar från tangetbordet tappar dem i golvet sitter på dem, kasta sin väska på golvet med laptopen i, m.m. så livlängden på 3år till 4år på en laptop får man räknar med i gymaset

Permalänk

Ja, man leasar dom som sagt i cirka 2-3 år, ibland 4 beroende på vad. Att dom går sönder efter 2-3 år är ju tråkigt, men så är det, slitaget är enormt i grundskola och gymnasiet. Vet inte hur man ska bygga dom för att det fortfarande ska vara ekonomiskt gångbart i skolorna, har ju sett vissa rugged modeller och vissa skal/skydd, men allt kostar ju pengar.

Permalänk
Medlem

Gick i tankar förut på en chromebook endast för ligga i sängen och se streamat tex netflix och liknande, tänkte tangentbordet skulle vara stöd och skönt att skriva på ett riktigt tangentbord. Men det slutade med att jag fick en surfplatta, så gick det med det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Vad chockerande!

You get what you pay for?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Jag har en nästan tio år gammal Chromebook som jag köpte för 3000~. Fick väl ett bra ex. för den klarar det den ska fortfarande. Den har överlevt många smällar i marken och batteritiden är fortfarande okej trotts mycket användning. Utmärkt för att skriva/surfa/streama utöver just hbo som säger att webbläsaren är för gammal, går dock att ta sig runt.😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Bättre satsa på "pocket PC" i dagarna nu.

Alltså en PC lika stor som dina nya mobil.

Kostar sådär mellan 2500-5000kr av vad jag såg häromdagen för en 4kärnig Pentium 8GB ddr4 med 128-256GB eMMC och plats för 2280 m.2.
Drog som mest 24W.
Kommer med 2st hdmi och med dyrare modell DP över usb-c med laddningsmöjlighet.

Bara ha en sådan som kan kopplar till valfritt tillbehör på plats om man inte vill ha med sig allt.

Tips på en sådan med Windows?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Var det någon som sa Netbooks? Var det någon som sa "Vi kommer lära oss läxan"

Inte förvånad, och finns ingen sympati heller. Köper man den billigaste kängan får man köpa den oftare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

jag kör med FaceId som alla inklusive polisen kan tvinga en att låsa upp och lämna allt.

Stäng av det och kör med enbart alfanumerisk kod istället då?

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Var det någon som sa Netbooks? Var det någon som sa "Vi kommer lära oss läxan"

Inte förvånad, och finns ingen sympati heller. Köper man den billigaste kängan får man köpa den oftare.

Jag tycker netbooks var bra. Jag påstår att de inte försvann för de var dåliga utan för att det kom andra alternativ som passade folket bättre.
Och de andra alternativen var det inte bara så att de kom, utan folks användarbeteende förändrades.
När Windows släppte deras windows RT surfplattor så ratades de av många att de ej kunde köra windows x86 program. Idag så skulle säkert någon gnälla, andra skulle ej vilja att den kunde köra windows 86 program om man tar hänsyn till att enheten blir så mycket klumpigare, varmare och sämre batteritid.

Skrivet av Rågren:

Stäng av det och kör med enbart alfanumerisk kod istället då?

Självklart gör jag det och ej har fingeravtrycksläsare etc.
Min poäng är att det är lätt att gnälla på säkerhetsbrister och sedan själv vara ännu värre.

Jag tror dock som sagt att chromebook kommer att bli bättre, de behöver mer tid. Får de bara billiga och bra cpuer till dem så är en stor del löst.
Sedan detta extremsnåleri som vissa tillverkare gör. Alltså en chromebook för över 5000kr bör väl ha mer ram och ssd än en eltandborste, tvättmaskin you name it. Jag misstänker tillverkarna ofta snålar in lite väl överdrivet för en struntsumma etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Jag rekommenderar en Chromebook flickvänner eller föräldrar som bara surfar och skriver dokument. En Windows-laptop är ju ett riktigt åbäke med oändliga problem som måste supportas framöver. En Chrombook startar på 2 sekunder och har aldrig några drivrutins- eller uppdateringsproblem. En så enkel sak som en touchpad i Windows har oerhört komplicerade drivrutiner som går sönder gång på gång med uppdateringar.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Korrupt upphandling.

”Du får en resa till Barcelona, köp in datorer från oss till kommunens skolor :)”.