Permalänk

Mycket strul med x670(e)?

Har köpt moderkort o minne (se nedan) men ej hämtat ut ännu från poststället pga jobb

Dock har jag börjat bli lite orolig när jag läser att det verkar inte helt ovanligt med långa boot-tider(1min+) o strul med minnen
Är detta nåt som e vanligt på x670E?

Asus ProArt X670E-CREATOR WIFI + G.skill 2x16GB :F5-6400J3239G16GX2-TZ5RS (finns med i QVL), väntar på 7***x3d cpu

Permalänk
Medlem

Boot tiden kan vara lite lång. Men aldrig så lång som en hel minut?
För mig tar det kanske 10 sekunder extra än normalt.
Detta är väl för EXPO minnena.

Aldrig läst om något strul med minnena. Har du några exempel?

Mitt system fungerar bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Har köpt moderkort o minne (se nedan) men ej hämtat ut ännu från poststället pga jobb

Dock har jag börjat bli lite orolig när jag läser att det verkar inte helt ovanligt med långa boot-tider(1min+) o strul med minnen
Är detta nåt som e vanligt på x670E?

Asus ProArt X670E-CREATOR WIFI + G.skill 2x16GB :F5-6400J3239G16GX2-TZ5RS (finns med i QVL), väntar på 7***x3d cpu

Vid första uppstarten får du lång uppstart pga kalibrering av minnen, sen har du 10-20s längre boot vs Intel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av ronz:

Boot tiden kan vara lite lång. Men aldrig så lång som en hel minut?
För mig tar det kanske 10 sekunder extra än normalt.
Detta är väl för EXPO minnena.

Aldrig läst om något strul med minnena. Har du några exempel?

Mitt system fungerar bra.

Här

Inte detta jag har hittat med telefonen, minns inte vad jag sökt på då, men här e flera exempel.

Skrivet av Swedishchef_90:

Vid första uppstarten får du lång uppstart pga kalibrering av minnen, sen har du 10-20s längre boot vs Intel

Det e det som inte riktigt fungerar, problemen jag har läst om e att minnena kalibreras varje gång datorn startas upp.

O att stänga av funktionen, eller om det va att snabba upp kalibreringen i moderkortets bios har inte heller fungerat, om jag har fattat det rätt.

Verkar som minnes strulet har med Amds drivrutiner att göra (agesa) problemet e då att man blir beroende av att moderkorts tillverkaren fixar fram ett nytt bios med den nyaste versionen av agesa

Ska byta ut mina G.skill minnen mot minnen som G.skill själva säger e kompatibelt med mitt moderkort, listade inte mina F5-6400J3239G16GX2-TZ5RS som kompatibla , trots att dom fanns med hos Asus qvl lista.

Permalänk
Medlem

Det är den här grejen du ska aktivera så slipper du långa boot tider med re-training

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Det är den här grejen du ska aktivera så slipper du långa boot tider med re-training

<Uppladdad bildlänk>

Sorry, glömt bort att svara. Tack!

Hade ju tänkt att köpa 7900x3d, men hade tydligen missuppfattat priset,
får vänta tills 7800x3d släpps o hoppas jag slipper strul

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Det är den här grejen du ska aktivera så slipper du långa boot tider med re-training

<Uppladdad bildlänk>

Fungerade bra

Permalänk
Medlem

Jag har typ 1min boot fram tills bios splashscreen, fan vet vad moderkortet håller på med medans. Det spelar ingen roll om jag kör med expo eller "load optimized defaults". Har varit så på alla bios versioner inklusive senaste som ska innehålla nyaste agesa från AMD. Min kompis å andra sidan bootar in i windows på typ 20s så det varierar med andra ord.

Jag har crosshair hero med 7950x och han har tuf 670+ med 7700x om det hjälper något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Fungerade bra

<Uppladdad bildlänk>

Okej trist. Jag antar att du gjort flera försök än ett

Såg att det fanns en liknande post på Reddit.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/11m10fz/turning_on_memo...

Har du en X3D processor? Bios version?

Permalänk
Medlem

Mina minnen stöds inte efter en biosuppdatering. Kul!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mina minnen stöds inte efter en biosuppdatering. Kul!

Vad har du för minnen och vilken bios version uppdaterade du till?
Jag är nyfiken då jag fortfarande ligger kvar på 0805 på mitt Hero mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vad har du för minnen och vilken bios version uppdaterade du till?
Jag är nyfiken då jag fortfarande ligger kvar på 0805 på mitt Hero mb.

Tror det är 1402 nu. Asus X670-E TUF

https://www.inet.se/produkt/5304924/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fan va kasst om EXPO minnen inte stöds efter uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag har typ 1min boot fram tills bios splashscreen, fan vet vad moderkortet håller på med medans. Det spelar ingen roll om jag kör med expo eller "load optimized defaults". Har varit så på alla bios versioner inklusive senaste som ska innehålla nyaste agesa från AMD. Min kompis å andra sidan bootar in i windows på typ 20s så det varierar med andra ord.

Jag har crosshair hero med 7950x och han har tuf 670+ med 7700x om det hjälper något.

Tog tid på min uppstart och det tar ca 45 sekunder från att jag tryckt på power-knappen till windows logg-in skärmen dyker upp. Jag undrar om antalet USB enheter som man har anslutna kan spela in i boot-tiderna och om om man har offline eller online konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tog tid på min uppstart och det tar ca 45 sekunder från att jag tryckt på power-knappen till windows logg-in skärmen dyker upp. Jag undrar om antalet USB enheter som man har anslutna kan spela in i boot-tiderna och om om man har offline eller online konto.

Det är helt svart dom första 60 sekunderna, den startar inte upp varken usb enheter eller skärm. När väl windows börjar ladda efter bios splashscreen så tar det inte mer än nån enstaka sekund innan det är klart.

Jag har 4 usb enheter. Tangentbord, mus, hörlurar och xbox controller.

Permalänk
Medlem

Det är ganska markant längre boottid med X670E och EXPO-minnen. Om det har med DDR5-standarden, EXPO etc att göra vet jag inte men jag tror inte att det är en AMD-specifik sak utan snarare DDR5 i kombination men höga hastigheter som gör att man behöver kalibrera minne och det tar tid. Jag upplever att det går snabbare efter ett par biosuppdateringar men det kan även vara vana eller uppbyggt acceptans över tid.
Jag har även testat Memory Context Restore när moderkortet var nytt och då gjorde det ingen märkbar skillnad, ska testa nu med nyare bios-version dock.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fan va kasst om EXPO minnen inte stöds efter uppdatering.

Ja alltså jag var stensäker på att mina minnen hade stöd när jag köpte hela paketet. För jag dubbelkollade efter jag haft problem med det förut.
Men nu finns dom inte med. Och efter biosuppdateringen har jag haft problem med EXPO påslaget.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Okej trist. Jag antar att du gjort flera försök än ett

Såg att det fanns en liknande post på Reddit.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/11m10fz/turning_on_memo...

Har du en X3D processor? Bios version?

7800x3d o bios ver 1101 från 2023/04/11
Japp, försökte några ggr men datorn låser sig tom i bios efter 20 sek ca
Har ändrat tillbaka, får vara så här så länge...

Permalänk

Bios

Hej Asrock för ett par år sen (2021?) hade problem med att visa minnen inte funkade med xmp.
Det hade med aegesa att göra och fixades genom att flasha Bios så detta tror jag är ett problem som är löst sen tidigare.

Edit såg att du skrev redan har flashat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

7800x3d o bios ver 1101 från 2023/04/11
Japp, försökte några ggr men datorn låser sig tom i bios efter 20 sek ca
Har ändrat tillbaka, får vara så här så länge...

Det verkar som dom nyare bios versionerna har lite buggar i minneshanteringen, där stödet för EXPO/XMP-minnen
samt denna funktion inte fungerar som dom ska.

Permalänk
Avstängd

Med senaste bios så laddar mitt system snabbare än något system jag har haft tidigare. Är det lite dröjsmål så beror det på windows.

Annars så har jag ett annat problem, om jag lägger ljudkortet i den PCI-E som ligger längst ner så får jag buggar med ljudkortet (allt ljud försvinner till slut), så fick testa mig fram och kom fram till att höja den ett steg högre gör det buggfritt.

Har 6a bios inne, i skrivande stund senaste..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Med senaste bios så laddar mitt system snabbare än något system jag har haft tidigare. Är det lite dröjsmål så beror det på windows.

Annars så har jag ett annat problem, om jag lägger ljudkortet i den PCI-E som ligger längst ner så får jag buggar med ljudkortet, så fick testa mig fram och kom fram till att höja den ett steg uppåt gör det buggfritt.

Har 6a bios inne, i skrivande stund senaste..

Hur snabbt laddar Windows för dig? På min Intel är det ~8 sekunder med W11

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur snabbt laddar Windows för dig? På min Intel är det ~8 sekunder med W11

Har inget program för att mäta tiden men man ser windows logot på direkten.
Med tidigare bios och andra minnen så kom det ibland igång någon minnestest funktion, men med varje bios så har RAM-inlärningstiden blivit kortare. Funktionen har i sig varierat i tid, men det vara bara första bios som var segast.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har hört att det varit mycket strul med Asus och DDR5 på AM5 i början, hade hoppats att de löst det med BIOS-uppdateringar nu men kanske inte.

Det + boot time gjorde att jag valde en Gigabyte-bräda trots att jag föredragit Asus. Nör Hardware Unboxed testade lite olika B650-brädor startade Gigabyte på 23s medan Asus tog 43s.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop