Microsoft experimenterar med handhållet Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft experimenterar med handhållet Windows 11

En läcka visar att Microsoft testar ett specialläge för Windows som anpassar systemet till handhållna speldatorer som Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan inte det vara någon tanke på en xbox cloud-historia med lite windows-funktion?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det viktigaste förutom det han tar upp i klippet angående drivrutiner, funktioner och input är att en handhållen enhet behöver ett rensat Windows utan all bloat. Då hade det varit en utmärkt lösning. Användarna kan inte förväntas rensa enheten från allt skräp som är orelaterat till spelande som MS packar med Windows.

Permalänk

En eventuell Windows 8 återuppståndelse på gång kanske?

Permalänk
Medlem

Kul att de kollar på det, men en sån sprint betyder väl inte mer än att de testade för att se hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

En eventuell Windows 8 återuppståndelse på gång kanske?

Det var meningen att Windows 10 skulle ha ett touch-optimerat läge. Det vore kanske något för Microsoft att satsa på så att man skulle kunna använda en platta utan mus/penna och tangentbord.

/s (min enda Windows-maskin är en platta med Windows 10)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med Steam OS till min steam deck. Windows behöver inte göra sig besväret

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kul för alla som vill köra Office-paketet på bussen!

Permalänk
Avstängd

Jomen det här är intressant, skulle kunna tänka mig att fjärrstyra en HTPC till teven i det läget.

Permalänk

Borde inte rubriken vara "Steam Deck kan få "Windows-läge""? Eller är det jag som är torsdagstrött

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Borde inte rubriken vara "Steam Deck kan få "Windows-läge""? Eller är det jag som är torsdagstrött

Windows kanske ska få ett läge specialanpassat för handhållna enheter

Steam Deck kan redan köras med Windows på, men det är lite bökigt utan mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Det här verkar bara vara en läckt video från ett hackathon projekt. Hackathons hålls en dedikerad vecka varje sommar där alla anställda uppmuntras skapa eller vara med i ett projekt. Resultatet efter den veckan brukar vara en sån här video som kan promota projektet då alla anställda sen får rösta fram bästa hackathon projektet. De som är i toppen kanske eventuellt får fortsätta utvecklas, men det är sällan jag tror någon sådan satsning sett dagens ljus. Ett exempel är väl den accessibility-kontrollen som släppts till Xbox, vill minnas att den startade som ett hackathon projekt. Skulle väl säga att det är ganska osannolikt att detta leder nån vart.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Steam Deck kan redan köras med Windows på, men det är lite bökigt utan mus och tangentbord

Men utan DirectX eller OpenGL/Vulcan mot hårdvaran då va?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Men utan DirectX eller OpenGL/Vulcan mot hårdvaran då va?

Steam Deck är bara en iGPU laptop med inbyggd kontroll och annan formfaktor. Vanliga AMD drivrutinen ger full hårdvaruaccelerering.

Sedan rekommenderar jag inte Windows ivf för Deck, men det är inte pga grafikkortsdrivrutinerna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Borde inte rubriken vara "Steam Deck kan få "Windows-läge""? Eller är det jag som är torsdagstrött

Det är nog du som är torsdagstrött faktiskt.
Artikeln handlar om att Microsoft (i någon mån) sneglat på att anpassa Windows till att fungera bättre på Steam Deck och liknande (Ayaneo, ROG Ally?, etc, etc) handhållna enheter fokuserade på spel.

Det går f.ö. redan att köra Windows på Steam Deck om man så vill, det är väl mest en fråga om att Windows inte är särskilt välanpassat för ändamålet och i dagsläget kräver massor av tredjepartsanpassning för att fungera rimligt.

(Sedan gör artikeln en väl stor grej av något som det experimenterats med på ett hackathon... men det kan ju möjligen tyda på att det finns ett intresse)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Sötast

Yikes, verkar som att Microsoft blir lite smått oroliga över att fler och fler spel kan köras via Linux.
Hur skall de nu kunna sälja sina Office365 eller onedrive subscriptions?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes, verkar som att Microsoft blir lite smått oroliga över att fler och fler spel kan köras via Linux.
Hur skall de nu kunna sälja sina Office365 eller onedrive subscriptions?

I sammanhanget är det nog snarast Game Pass som är den relevanta prenumerationstjänsten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Chefen: Dags att förnya våra datorer, va vill ni ha för datorer denna gång?
Kalle: Jag tar senaste ThinkPad tack.
Pelle: En HP Elitebook blir bra.
Ville: Jag tar en Steam Deck.
Chefen: ...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

I sammanhanget är det nog snarast Game Pass som är den relevanta prenumerationstjänsten.

Tvekar på det faktiskt.
Mest effektiva sätt för företagen är att låsa in folk i prenumerationstjänster och dess ekosystem.

Tror inte gamepass har något nämnvärt ekosystem mer än ett par exklusiva titlar.

Men genom sin plattform Windows så kan de och fortsätter jaga in sina kunder till att binda upp sig på att lagra sin data och vänja folk vid deras office-sviter och dyl. Om du väl lagrat ett par gigabyte data så är det ganska sannolikt att du stannar som kund, för all framtid.

Om microsoft, en dag, skulle tappa sin ledarposition inom desktop OS så skulle de förlora möjligheten att pusha folk in i sitt ekosystem.

Tänk lite hur android pushade google chrome in i nästan hela världens händer. Genom att pusha chrome så pushade de sedan sin sökmotor, epost och andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tvekar på det faktiskt.
Mest effektiva sätt för företagen är att låsa in folk i prenumerationstjänster och dess ekosystem.

Tror inte gamepass har något nämnvärt ekosystem mer än ett par exklusiva titlar.

Men genom sin plattform Windows så kan de och fortsätter jaga in sina kunder till att binda upp sig på att lagra sin data och vänja folk vid deras office-sviter och dyl. Om du väl lagrat ett par gigabyte data så är det ganska sannolikt att du stannar som kund, för all framtid.

Om microsoft, en dag, skulle tappa sin ledarposition inom desktop OS så skulle de förlora möjligheten att pusha folk in i sitt ekosystem.

Tänk lite hur android pushade google chrome in i nästan hela världens händer. Genom att pusha chrome så pushade de sedan sin sökmotor, epost och andra tjänster.

Öh... vem bryr sig om Office365 på en Steam Deck? Finns förstås säkert någon, men knappast den stora massan som köper en så utpräglat spelfokuserad enhet.
Det är på den enkla punkten som jag inte köper resonemanget att det skulle vara just de tjänsterna som är relevanta. Om vi hade pratat om situationen bortom Steam Deck så är det en helt annan sak...

Som jag ser det så vill ju folk först och främst spela spel på sin Steam Deck (eller annan liknande enhet, finns ju några stycken snarlika), och det sätt Microsoft själva drar in pengar på spel i någon nämnvärd omfattning utanför Xbox är ju genom just Game Pass.

Bortsett från just att nappa på ett hyggligt erbjudande på prenumerationstjänsten Game Pass och få tillgång till ett ganska stort spelbibliotek den vägen så föredrar väl väldigt få att köpa spel från Microsoft, utan köper sina spel från konkurrenternas butiker? Steam, m.fl.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

Öh... vem bryr sig om Office365 på en Steam Deck? Finns förstås säkert någon, men knappast den stora massan som köper en så utpräglat spelfokuserad enhet.
Det är på den enkla punkten som jag inte köper resonemanget att det skulle vara just de tjänsterna som är relevanta. Om vi hade pratat om situationen bortom Steam Deck så är det en helt annan sak...

Som jag ser det så vill ju folk först och främst spela spel på sin Steam Deck (eller annan liknande enhet, finns ju några stycken snarlika), och det sätt Microsoft själva drar in pengar på spel i någon nämnvärd omfattning utanför Xbox är ju genom just Game Pass.

Bortsett från just att nappa på ett hyggligt erbjudande på prenumerationstjänsten Game Pass och få tillgång till ett ganska stort spelbibliotek den vägen så föredrar väl väldigt få att köpa spel från Microsoft, utan köper sina spel från konkurrenternas butiker? Steam, m.fl.

Mer eller mindre ingen, skulle jag tro, bryr sig om Office365 på en steamdeck.
Å andra sidan så känner jag mer eller mindre ingen som vill köra windows, de flesta känner sig tvingade genom att spel endast gått att spela via Windows. Om det är en grundpelare som ändras så kan det ske stora rörelser i deras kundbas, misstänker jag.

Om/När proton och gaming på linux lyckas, vilket drivs till största del genom och tack vare steamdeck så öppnar det upp ögonen för allt fler att migrera bort, tänker jag.

Om Microsoft då kan lyckas anpassa sitt os till *alla handhelds och lyckas göra det bättre än en linux variant så kan de då äga hela handheld marknaden på lång sikt.

Såklart bara luftiga teorier

Permalänk
Medlem

Känns som att något Linux baserat är en bättre långsiktig lösning.
Medans Windows baserat kanske är bättre just nu för större spel/program-kompatibilitet.

Skrivet av Allexz:

Å andra sidan så känner jag mer eller mindre ingen som vill köra windows, de flesta känner sig tvingade genom att spel endast gått att spela via Windows. Om det är en grundpelare som ändras så kan det ske stora rörelser i deras kundbas, misstänker jag.

Om/När proton och gaming på linux lyckas, vilket drivs till största del genom och tack vare steamdeck så öppnar det upp ögonen för allt fler att migrera bort, tänker jag.

Om Microsoft då kan lyckas anpassa sitt os till *alla handhelds och lyckas göra det bättre än en linux variant så kan de då äga hela handheld marknaden på lång sikt.

Såklart bara luftiga teorier

Jag tror du är något på spåren.
Att Microsoft vill motverka att folk lämnar Windows till förmån för Linux, eller andra alternativ.
Att det kan bli en snöbollseffekt. Om alternativen till Windows blir för bra så fortsätter fler att lämna och det blir mindre och mindre anledning för allt fler att använda Windows.
Att Microsoft vill motverka att detta händer.

Permalänk
Medlem

Finns en användare på reddit, AndrewMT, som säger sig vara utvecklaren bakom hackathon-projektet.
Han säger att hans huvudanledning för windows var stöd för moddar, trainers och andra spelbutiker än steam, för han hade inte lust att krångla med steamOS för att få sånt att fungera.

Före hackathonet.

Citat:

I recently started at Microsoft, and decided that when their hackathon came around, I would pitch the idea of a handheld mode with the first target being the Steam Deck (and especially better Xbox app integration).

https://old.reddit.com/r/SteamDeck/comments/xf7hrx/trying_aga...

Ett halvår senare.

Citat:

I started this hackathon project and it didn’t go much of anywhere, but this article uses wording to make it seem like it’s something under development. Problem is - We just didn’t have the right engineers to do a lot of what we wanted to do in the short hackathon project timeframe. Maybe this odd article can help me pitch this to Microsoft again. Phil Spencer was very nice and tried to drive me to some people that could help, but everyone was tied-up at the time.

The goals would be to smooth over hardware issues (real controller drivers, better support for that odd portrait screen, etc), a gaming shell and tools to get you in and out of all games quickly (regardless of the store), and other refinements to areas of Windows that still don’t perform very well on a screen this size.

My original post in September ‘22 asking for feedback: https://reddit.com/r/SteamDeck/comments/xf7hrx/trying_again_h...

Not sure if it matters, but the reasons I NEED/WANT to use Windows are for mod and trainer support, as well as support for a bunch of other stores (Xbox GamePass, GoG, etc). I just did not want to fight and struggle getting these things running correctly in SteamOS.

https://old.reddit.com/r/SteamDeck/comments/12kjgkh/microsoft...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

nej. punkt

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte varför Microsoft gjort ett Xbox-Mode i Windows. Skulle vara grymt och troligen ta bort en hel del stutter och skit.

Permalänk
Medlem

Men det är väl en fet känga på Gabe, att helt plötslig ha tillgång till Epic store på en Steamdeck, i like!

Konkurrens gynnar folket, oftast

Permalänk
Medlem

Det har du ju redan?
Valve har aldrig försökt göra något för att låsa användare vid steam och steam os på steam decken

Inte så mycket till känga när 'Gabe' ger dig skorna

Skrivet av UncleDirty:

Men det är väl en fet känga på Gabe, att helt plötslig ha tillgång till Epic store på en Steamdeck, i like!

Konkurrens gynnar folket, oftast

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis ignorerar väl Valve det och fortsätter köra på sin linje och bara låter Microsoft försöka anpassa sig till Steam Deck snarare än tvärtom. Det är hälsosamt att det blir lite lättare att spela spel på Linux för det som vill och Valve har ju gjort mycket av det jobb som gjort det möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Men utan DirectX eller OpenGL/Vulcan mot hårdvaran då va?

Vad menar du nu? Steam Deck är ju en vanlig PC med vanliga drivrutiner från AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men det är väl en fet känga på Gabe, att helt plötslig ha tillgång till Epic store på en Steamdeck, i like!

Konkurrens gynnar folket, oftast

Valve är inte ute efter att stänga ute nån.
Epic Games store fungerar på Steam Deck, spelar själv spel från mitt Epic bilbiotek på steam decken, vilket jag kunde göra dag 1 jag fick den.
Varsågod, då lärde du dig nåt nytt idag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc