Dumt att köra AMD om jag sitter på en äldre Gsync skärm?

Permalänk
Medlem

Dumt att köra AMD om jag sitter på en äldre Gsync skärm?

Sitter på en Asus PG279 skärm med gsync och ett Nvidia kort. Har dock funderingar på att köra AMD men jag undrar om jag skjuter mig själv i foten om jag gör så? Som jag förstår det har dessa äldre Gsync skärmarna inte stöd för AMDs lösning. Hur stor skillnad blir det att köra helt utan någon sync?

Permalänk
Medlem

Intressant fråga som jag också är intresserad att veta om.

Något @laxpudding kanske kan besvara? 🤩

Permalänk
Medlem

eh bör funka bra. gsync var i princip lurendrejeri till att börja med. är rätt säker att det knappt blir någon skillnad, själv använder jag knappast någon sync för något spel.

men du kan alltid testa först om du är så pedantisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

eh bör funka bra. gsync var i princip lurendrejeri till att börja med. är rätt säker att det knappt blir någon skillnad, själv använder jag knappast någon sync för något spel.

men du kan alltid testa först om du är så pedantisk

Håller med här.
Jag har en AMD freesync skärm. Så blir inget sync med mitt nvidia kort.
Så jag har aldrig nån sync på. Märker då ingen tearing o skit som folk svär åt. Skärmen står på 144Hz hela tiden. Rullar på fint. medan mina FPS går upp o ner.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Sitter på en Asus PG279 skärm med gsync och ett Nvidia kort. Har dock funderingar på att köra AMD men jag undrar om jag skjuter mig själv i foten om jag gör så? Som jag förstår det har dessa äldre Gsync skärmarna inte stöd för AMDs lösning. Hur stor skillnad blir det att köra helt utan någon sync?

Precis, om det är en skärm med "Gsync™" (inte "Gsync Compatible™") så blir det ingen variabel synk tillsammans med annat än Nvidias grafikkort.

Du får väl då antingen latencyproblemen som kommer med traditionell vsync aktiverad eller risk för tearing (bildartefakter i form av delar av två olika bildrutor samtidigt på skärmen) om du stänger av vsync.

Det beror nog mycket på hur känslig du är för tearing, om det känns som ett jobbigt val eller ej. Personligen tycker jag det är hemskt störande, svårt att fokusera på något annat öht

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmar med G-Sync-modul kommer med AMD-kort att bete sig som vilken gammal icke-adaptiv synkskärm som helst. Det man missar är följande:

• Ingen adaptiv synk. Så man kör old school V-sync on/off beroende på vad man vill uppnå.
• Ingen ULMB. Eftersläpsreduceringen/BFI:n kommer inte fungera med AMD-kort
• Ingen "överklockning". Ställer man 165 Hz på exempelvis PG279Q kommer AMD-kortet bara kunna nå 120 Hz som standard.

Var några år sedan jag testade detta, runt 2017-18 kanske med vad som var aktuell då i GPU-väg. Det var tal för ett par år sedan om att Nvidia skulle göra modernare G-syncmoduler VESA Adaptive-compatibla, men jag har inte hört eller sett något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skärmar med G-Sync-modul kommer med AMD-kort att bete sig som vilken gammal icke-adaptiv synkskärm som helst. Det man missar är följande:

• Ingen adaptiv synk. Så man kör old school V-sync on/off beroende på vad man vill uppnå.
• Ingen ULMB. Eftersläpsreduceringen/BFI:n kommer inte fungera med AMD-kort
• Ingen "överklockning". Ställer man 165 Hz på exempelvis PG279Q kommer AMD-kortet bara kunna nå 120 Hz som standard.

Var några år sedan jag testade detta, runt 2017-18 kanske med vad som var aktuell då i GPU-väg. Det var tal för ett par år sedan om att Nvidia skulle göra modernare G-syncmoduler VESA Adaptive-compatibla, men jag har inte hört eller sett något mer.

Tack för alla bra svar, så man kan alltså inte ens nå upp till 144hz?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karazhan:

Sitter på en Asus PG279 skärm med gsync och ett Nvidia kort. Har dock funderingar på att köra AMD men jag undrar om jag skjuter mig själv i foten om jag gör så? Som jag förstår det har dessa äldre Gsync skärmarna inte stöd för AMDs lösning. Hur stor skillnad blir det att köra helt utan någon sync?

Svaret beror helt på vilka spel du spelar och vilka FPS-nivåer du strävar efter. Adaptiv synk har som störst effekt i när frekvenserna sjunker och typiskt som tydligast/effektivast runt 60 FPS där traditionella v-sync on/off ger ryck eller tearing. Kör du däremot enbart spel idag där du kör på i högre FPS än de 144/165 Hz skärmen kan synka mot, har du i vilket fall klivit bortom det behov som adaptiv synk är tänkt att svara mot eller ens kan göra något för.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karazhan:

Tack för alla bra svar, så man kan alltså inte ens nå upp till 144hz?

Ifall du stänger av "överklockningen" ska du kunna köra 144 Hz.

Edit: Åh, förresten. Innan du köper ett AMD-kort kan du testa om du märker skillnad genom att stänga av G-Sync i Nvidia-inställningarna. Kör du FPS över skärmens Hz är det alltså ingen skillnad (och kan inte vara någon skillnad) med AMD-kort och ingen adaptiv synk.

Permalänk
Medlem

Jag var också inne på det här frågan inte så länge sen, med liknande skärm modell. Screen tearing är nåt som märks mer ju lägre fps man spelar med.

Jag valde ett begagnat 3080 över amd då jag planerade att spela på 4k stundvis. Blev också positivt överraskad över hur fint dlss 2 fungerar på de spelen det finns till, vilket jämnar utt prestandan lite mot amd alternativ.

Spelar du endast 1440p eller lägre och på höga fps så känns AMD ändå som ett ok val känner jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk

Kan högt rekommendera att använda ett nvidia-kort om du har gsync men inte har freesync på skärmen, adaptiv synk gör stor skillnad och du får mycket "billigare" framerate eftersom att du behöver lägga mindre pengar för att få samma flyt i bilden.

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass / prestanda söker du efter?

När det kommer till nypris så ser 4070 väldigt kompetent ut i 8000kr klassen. Jämfört med rx 6950 xt som finns att köpa för 8500 just nu så förlorar 4070n bara med 10-18 fps, men då får du tillgång till dlss3 och gsync. Ett begagnat 3080 kan vara ett billigare alternativ till samma prestanda som 4070, och kommer nog bli billigare nu efter 4070ns release.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Håller med här.
Jag har en AMD freesync skärm. Så blir inget sync med mitt nvidia kort.
Så jag har aldrig nån sync på. Märker då ingen tearing o skit som folk svär åt. Skärmen står på 144Hz hela tiden. Rullar på fint. medan mina FPS går upp o ner.

Låter märkligt. Vad jag förstått ska det fungera. Kanske någon inställning som behöver göras först dock. Har själv inget nvidia-kort från 1000-serien och uppåt så kan inte testa och således inte svära på det.

Alternativt så fungerar det utan att du vet om det och det är därför du inte får tearing.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Låter märkligt. Vad jag förstått ska det fungera. Kanske någon inställning som behöver göras först dock. Har själv inget nvidia-kort från 1000-serien och uppåt så kan inte testa och således inte svära på det.

Alternativt så fungerar det utan att du vet om det och det är därför du inte får tearing.

Jag vet att vissa skärmar ska det funka med.
Men min skärm gör det inte det med. Är jag 95% säker.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Bildexpert 📺

Tearing blir svårare och svårare att upptäcka ju högre FPS man når och viceversa när det sjunker ned mot de FPS-nivåer där adaptiv synk gör som mest nytta. Vilket är väntat då ligger i sakens natur med temporal aliasing. Plus att alla är olika hur mycket man lägger märke saken.

Vid 200+ FPS och v-sync: OFF märker jag personligen det sällan när jag spelar aktivt. Fokus är någon annanstans. Då behöver jag leta efter tearing genom att studera på grafik med höga kontraster. Idealet är en hög mörk stolpe eller raka linjer i någon form, kant på byggnad etc. mot en ljus bakgrund. Snabba rörelser gör att stolpen eller kanten på byggnaden inte längre rör sig enhetligt utan i brutna segment.

Vi låga FPS runt ≈60 med tillhörande variation är den temporala upplösningen så låg att alla avbrott märks så väl. Tearingen kan upplevas som att bilden ändras i delar oberoende av varandra och är extremt störande, rent av yrselframkallande. Då är alternativet v-sync: ON och den varierande ryckighet som uppstår när FPS:n hoppar mellan jämna multiplar av skärmens frekvens är illa på ett annat sätt istället. Pest eller kolera. Där är adaptiv synk lösningen på båda problemen.

Fast alla är olika även där. Finns de som svär vid behovet av adaptiv synk på 200 FPS också därför att de hela tiden märker av tearingen. Och jag satt ju en gång i tiden med ≈15–45 FPS och v-sync: on/off och njöt genom tidiga spel som Doom och Unreal eftersom jag inte hade bättre hårdvara och inte hade lärt mig att det kunde vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Kör på, du kommer inte bli besviken. Beroende på vilka spel du spelar så skulle jag säga antingen ett 6800Xt eller 6950XT. Det dock man ska vara uppmärksam på är att 4070 är mycket snålare när det kommer till strömåtgång vilket medför att den går svalare i chassit. Och gillar man RT / DLSS3 så är Nvidia ett måste.

Har själv ett 6950xt

Kolla denna video för bra jämförelse där de, till skillnad mot Sweclockers, testar om alla kort med senaste drivrutinerna.
Där ser man att 6800XT och 4070 är verkligen jämna i Raster laster. 6950XT drar ifrån lite till.

https://www.youtube.com/watch?v=DNX6fSeYYT8

//Lanhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag vet att vissa skärmar ska det funka med.
Men min skärm gör det inte det med. Är jag 95% säker.

Jag kunde köra freesync med mitt 1080ti mot min förra xiaomi-skärm, stod en varning om att den inte var supportar officiellt, men det fungerade utan problem.
Det var tvunget att aktivera det på skärmen för att inställningen skulle dyka upp i nVidias kontrollpanel.
Rekommenderar absolut att aktivera det om man kan

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

eh bör funka bra. gsync var i princip lurendrejeri till att börja med. är rätt säker att det knappt blir någon skillnad, själv använder jag knappast någon sync för något spel.

men du kan alltid testa först om du är så pedantisk

Vad är det jag läser herregud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad är det jag läser herregud..

man ska inte mata trollen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

man ska inte mata trollen

Känner mig givmild idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag kunde köra freesync med mitt 1080ti mot min förra xiaomi-skärm, stod en varning om att den inte var supportar officiellt, men det fungerade utan problem.
Det var tvunget att aktivera det på skärmen för att inställningen skulle dyka upp i nVidias kontrollpanel.
Rekommenderar absolut att aktivera det om man kan

Hmm får gå in o kolla. Min skärm e rätt gammal. Får se om inställningen finns.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Sitter på en Asus PG279 skärm med gsync och ett Nvidia kort. Har dock funderingar på att köra AMD men jag undrar om jag skjuter mig själv i foten om jag gör så? Som jag förstår det har dessa äldre Gsync skärmarna inte stöd för AMDs lösning. Hur stor skillnad blir det att köra helt utan någon sync?

Körde själv ett tag med en PG279QZ och 6800XT och skulle inte rekommendera det om du spelar mer "tunga" AAA-spel som inte går lätt att låsa i t ex 120Hz. Märkte problemet mest i titlar som AC: Valhalla där fps:en är lite "överallt" beroende på vilket håll du tittar, så fort jag panorerade kameran över lite större landskap märktes det direkt att flytet i bilden inte var så jämnt som jag var van vid. Andra enklare spel som kunde låsas i stort sett utan tappad fps kunde i princip köras utan problem.
Skulle personligen inte köra ett AMD-kort med en skärm som har "riktig" gsync, tror du kommer ångra dig om du inte antingen köper Nvidia igen eller skaffar en freesync skärm till AMD-kortet. Själv köpte jag en freesync monitor och körde min PG279QZ som sekundär monitor istället för en gammal 1080p panel som jag hade tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Körde själv ett tag med en PG279QZ och 6800XT och skulle inte rekommendera det om du spelar mer "tunga" AAA-spel som inte går lätt att låsa i t ex 120Hz. Märkte problemet mest i titlar som AC: Valhalla där fps:en är lite "överallt" beroende på vilket håll du tittar, så fort jag panorerade kameran över lite större landskap märktes det direkt att flytet i bilden inte var så jämnt som jag var van vid. Andra enklare spel som kunde låsas i stort sett utan tappad fps kunde i princip köras utan problem.
Skulle personligen inte köra ett AMD-kort med en skärm som har "riktig" gsync, tror du kommer ångra dig om du inte antingen köper Nvidia igen eller skaffar en freesync skärm till AMD-kortet. Själv köpte jag en freesync monitor och körde min PG279QZ som sekundär monitor istället för en gammal 1080p panel som jag hade tidigare.

Super, tack för bra info, var just ett 6800XT jag tittade på. Blir nog ingen ny skärm och ett grafikkort så får avvakta lite

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag förstått fel, men precis som andra skriver.

Ifall du maxar grafiken i 1440p och ändå lyckas hålla stabila 144fps (för 144hz mode) alternativt 165fps (för 165hz OC) så ska det inte vara så stor fara att köra utan G-sync. Tanken med G-sync och VRR är att skärmens hz går ner till respektive FPS för att minska tearing osv.

En 6800XT är mellan 1440p till 4K, vilket betyder att du kommer få bra FPS av den. Sen kan det diffa lite, men så länge den inte flyger ner till <60fps så märks det inte av så mycket.

Warzone/COD anses ju vara AAA spel och där hade jag med denna grafikkort och skärm nära 170-200fps stabilt. Körde dock FidelityFX (skalningsteknik) och minmaximerade settings för bästa FPS + grafik.

Permalänk
Bildexpert 📺

En evig missuppfattning som adaptiv synk som jag mött under alla år jag skrivit om tekniken är just denna.

Adaptiv synk är användbart när antalet FPS är LÄGRE än skärmens frekvens i Hz. För då måste man traditionellt välja mellan ryck eller tearing. Där har adaptiv synk en möjlighet att vända en nästan omöjlig situation till en som är fullt spelbar.

Typexemplet på när adaptiv synk är lösningen: när man kämpar runt 60 FPS på en 144 Hz-skärm.

Är antalet FPS i spelen man kör däremot HÖGRE än skärmens frekvens i Hz har adaptiv synk ingen effekt eftersom det inte kan ha någon effekt. Skärmen gör redan så mycket den kan vilket är 144 Hz.

Typexemplet på när adaptiv synk inte påverkar något: när man kör rappa spel i 200 FPS på en 144 Hz-skärm. Adaptiv synk applicerat inte ens i den situationen.

Ergo: vad som avgör vad som fungerar eller inte är vilka spel man spelar och vad man strävar efter. Därför kan AMD-kort till en gammal G-Syncmodul skärm vara både bu och bä på samma gång.

Permalänk
Medlem

För att tillägga till laxpudding, det är rätt populärt bland alla former av sync användare att låsa bildfrekvensen till precis under skärmens maximala fps för att bibehålla en helt screen tear fri bild. Går du över gränsen kan man fortfarande få tearing men det kan vara värt för snabba skjutspel osv.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Till de som säger att gsync är lurendrejeri. Lol på er
Och den andra som inte ens provat det och konstaterar att sync inte gör nån skillnad. Lol.

Stor skillnad mellan sync och ingen sync beroende på spel och spelmotor.
Och med sync upplever man mindre hack inte bara tearing. Dumt förklarat så är det som mindre judder. Framförallt i panoreringar. Bara world of warcraft lidrr av stutter i panoreringar och mer oskärpa på något vis utan sync teknik.
Warzone hade olidligt mycket tearing utan sync för mig.

Är det värt att byta från nvidia till amd om du har en gsync skärm och är van med tekniken? Nej. Om du inte ska köpa en freesync skärm också. Fast de är lagom billiga nu.