Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det där var otillräckligt i förhållande till hur du uttrycker dig i tråden. Gör ett bättre försök om du vill övertyga eller låt bli att uttrycka dig nedlåtande om andra.

Förstår helt ärligt inte hur du kunde ta det svaret som nedlåtande. Men dagligvaruhandeln står för strax under hälften av hela näringslivets omsättning 2021.
Näringslivets omsättning är (väldigt) liten i förhållande mot pengars rörelse på övriga marknader som tex värdepapper, fastigheter och råmaterial/industrihandel.

Som ett exempel så köper riksbanken statsobligationer för större belopp än vad hela dagligvaruhandeln omsätter varje år.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fextreme_fa:

Förstår helt ärligt inte hur du kunde ta det svaret som nedlåtande. Men dagligvaruhandeln står för strax under hälften av hela näringslivets omsättning 2021.
Näringslivets omsättning är (väldigt) liten i förhållande mot pengars rörelse på övriga marknader som tex värdepapper, fastigheter och råmaterial/industrihandel.

Som ett exempel så köper riksbanken statsobligationer för större belopp än vad hela dagligvaruhandeln omsätter varje år.

Fel tråd men för att snörpa ihop hela sidospåret:

"KPI - Indexet mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige." - https://www.scb.se/pr0101

Skrivet av SCB:

De tolv huvudgrupperna inom konsumentprisindex är:
Livsmedel och alkoholfria drycker
Alkoholhaltiga drycker och tobak
Kläder och skor
Boende
Inventarier och hushållsvaror
Hälso- och sjukvård
Transport
Post och telekommunikationer
Rekreation och kultur
Utbildning
Restauranger och logi
Diverse varor och tjänster.

Källa

Värdepapper och sånt övrigt är inte en del av KPI eller de vanliga inflationsberäkningen. Statsobligationer är inte heller en del av KPI. Vad näringslivet pysslar med är inte heller invägt i KPI även om de såklart påverkas och påverkar KPI.
KPI är inte perfekt, men om du pratar om någon annan inflation än den vi pratar om annars i bolånetråden (som är lån för privatpersoner) så får du vara tydlig med det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fel tråd men för att snörpa ihop hela sidospåret:

"KPI - Indexet mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige." - https://www.scb.se/pr0101

Värdepapper och sånt övrigt är inte en del av KPI eller de vanliga inflationsberäkningen. Statsobligationer är inte heller en del av KPI. Vad näringslivet pysslar med är inte heller invägt i KPI även om de såklart påverkas och påverkar KPI.
KPI är inte perfekt, men om du pratar om någon annan inflation än den vi pratar om annars i bolånetråden (som är lån för privatpersoner) så får du vara tydlig med det.

Helt rätt, sorry för sidospåret, avslutar det med ett litet förtydligande för känns som du missförstod mitt ”rantande” med ditt svar.
-Jag pratar inte om hur inflationen definieras eller beräknas utan vad som driver den. Att KPI ökar är en biprodukt av händelserna på en större marknad.

Permalänk
Medlem

Möte med banken igår angående bolånet

Två lån är rörliga på 450k styck ( 1.1% ränte rabatt )
Ett lån låst på ca 390k som går ut nu i oktober ( 1.24% ränta )

De försökte såklart att få mig att binda rörliga delarna. Helst en på 3 år o en på 1år. Sen låta det låsta lånet gå över till rörligt

Nu sitter man i rätt bra förhandlingsläge iaf när låsta går ut

Swedbanks prognos var att det blir två höjningar på 0.5% vardera iår . Nu i april och augusti typ sen skulle det sakta sjunka till en nivå på ca 3%. Framtiden får visa om de hade rätt eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Möte med banken igår angående bolånet

Två lån är rörliga på 450k styck ( 1.1% ränte rabatt )
Ett lån låst på ca 390k som går ut nu i oktober ( 1.24% ränta )

De försökte såklart att få mig att binda rörliga delarna. Helst en på 3 år o en på 1år. Sen låta det låsta lånet gå över till rörligt

Nu sitter man i rätt bra förhandlingsläge iaf när låsta går ut

Swedbanks prognos var att det blir två höjningar på 0.5% vardera iår . Nu i april och augusti typ sen skulle det sakta sjunka till en nivå på ca 3%. Framtiden får visa om de hade rätt eller inte

Precis, det är bättre att låta allt vara rörligt. Sen när den bundna delen går ut i Oktober kan du begera ut ett amorteringsunderlag. Då kommer de ringa och fråga varför du vill byta bank och i panik försöka ge dig bättre villkor. Men då kan du byta till en annan bank som ger dig bättre villkor där du slipper förhandla en gång om året. Det finns ju jämförelsetjänster för bolån.

De vill bara att du skall binda på olika bindningstider så att du inte skall ha möjligheten att kunna byta bank. Så att du inte får ett övertag i förhandlingarna. Ännu hellre att du inte hör av dig så räntan övergår till deras listränta.

Deras prognoser har konsekvent slagit fel i ett år nu. Men det är troligt att Riksbanken följer ECB och höjer med 0,5 procentenheter i April. Sedan kanske ytterligare 0,25-0,50 procentenheter i Juni. Det är väldigt osäkra prognoser nu, marknadsräntorna gick upp och ner som en jojjo efter bankproblemen.

Räntebeskeden kommer 26 april, 29 juni, 21 september och 23 november

Permalänk

Inte direkt en lånefråga utan mer en skattefråga men eftersom du jobbar med banklån och rådgivning i ämnet på bank så kanske du vet svaret som gäller alla som köper och säljer sina fastigheter.

Om man har ärvt en fastighet som ex är värd 10 miljoner som man vill sälja av olika orsaker (ex att den är för liten) som det inte finns några lån på. Man hittar en annan fastighet som är betydligt större men till samma summa. Kan man då bara sälja den ärvda fastigheten och ta dessa 10 miljoner och köpa den "nya" fastigheten för?
ELLER - måste man först betala REAVINSTSKATT på dessa 10M kronor dvs 22% av 10M kronor = 2,2M kronor och man bara har 7,8M kronor kvar att köpa en större fastighet för?

Samma fråga gäller väl i princip för nybyggnad. Om man istället väljer att bygga en ny fastighet har man 10M kronor att spendera eller bara 7,8M kronor efter det att den ärvda fastigheten är såld? Dvs ska man betala reavinstskatt även om man köper eller bygger nytt för samma summa?

Beklagar min okunnighet i ämnet.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Skatteverket har en del matnyttigt om uppskov. Arvskatten är borttagen men vinstskatten kan inte ändras via t. ex. bouppteckningen.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Inte direkt en lånefråga utan mer en skattefråga men eftersom du jobbar med banklån och rådgivning i ämnet på bank så kanske du vet svaret som gäller alla som köper och säljer sina fastigheter.

Om man har ärvt en fastighet som ex är värd 10 miljoner som man vill sälja av olika orsaker (ex att den är för liten) som det inte finns några lån på. Man hittar en annan fastighet som är betydligt större men till samma summa. Kan man då bara sälja den ärvda fastigheten och ta dessa 10 miljoner och köpa den "nya" fastigheten för?
ELLER - måste man först betala REAVINSTSKATT på dessa 10M kronor dvs 22% av 10M kronor = 2,2M kronor och man bara har 7,8M kronor kvar att köpa en större fastighet för?

Samma fråga gäller väl i princip för nybyggnad. Om man istället väljer att bygga en ny fastighet har man 10M kronor att spendera eller bara 7,8M kronor efter det att den ärvda fastigheten är såld? Dvs ska man betala reavinstskatt även om man köper eller bygger nytt för samma summa?

Beklagar min okunnighet i ämnet.

Nja, du ärver anskaffningsvärdet (plus relevanta förbättringskostnader o dyl) också, som sannolikt är över noll. I övrigt, se tidigare länk.

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Vänligen släpp diskussionen om skenande matvarupriser och återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Lägligt nog till att styrräntan höjs så blev det ju givetvis dags att binda om mitt bolån -- timingen hade inte kunnat vara sämre. Erbjuds emellertid riktiga fulpriser av min nuvarande bank, Nordea, där priserna ser ut som följande:
3 mån: 2,29%
1 år: 3,69%
2 år: 4,25%
3 år: 4,44%
4 år: 4,49%
osv.

Har emellertid också skickat in en ansökan till SBAB om att få flytta mitt bolån dit. Där får jag bättre priser:
https://i.imgur.com/jEywSXH.png

Har inte kikat med andra banker ännu men SBAB brukar väl i regel vara bland de billigare?

Hur som haver så har jag ökat min inkomst ordentligt sedan lånet ursprungligen togs och kommer inte ha några problem oavsett, även om det såklart är tråkigt.

Mina tankar går givetvis i hur jag bör tänka kring bindningstiden? Förstår att det är en omöjlig fråga men skulle gärna vilja höra hur ni andra tycker och tänker. Just nu lutar jag åt att binda det på hela fem år för att känna mig trygg. Även om det skulle vara en rejäl ökning från mina nuvarande 1.44%.

Om inflationen återgår till det normala inom kort tack vare ett otippat lyckligt slut på kriget så vore det ju emellertid skitdumt att binda det till 5 år.

Här har vi ett uttalande från SBABs chefsekonom:
https://i.imgur.com/XVOgKnU.png
...och om man ska tro på vad han säger så vore det dumt att binda räntorna över huvud taget egentligen. Men ingen vet ju.

Hur tycker och tänker ni?

Detta är alltså mitt egna inlägg från i Juni. Nu sitter jag med en rörlig ränta som är högre än vad till och med 10-års-alternativet på SBAB var då.

Aldrig blir det rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Detta är alltså mitt egna inlägg från i Juni. Nu sitter jag med en rörlig ränta som är högre än vad till och med 10-års-alternativet på SBAB var då.

Aldrig blir det rätt...

De flesta prognoser gissar ju på att räntan vänder ned igen inom några år, så det är för tidigt att säga att du gjorde fel val tycker jag.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Detta är alltså mitt egna inlägg från i Juni. Nu sitter jag med en rörlig ränta som är högre än vad till och med 10-års-alternativet på SBAB var då.

Aldrig blir det rätt...

Vad betalar du för ränta nu?!

Om du slår ut det på ett år, har du i snitt betalat mer i ränta än om du bundit ett år förra sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Vad betalar du för ränta nu?!

Om du slår ut det på ett år, har du i snitt betalat mer i ränta än om du bundit ett år förra sommaren?

4,44%. Nordéa.

Är i den smått olyckliga situationen där 10% av min bostad är skriven på min pappa som nyligen fick en stroke. Ingen bank vill ge en bolån när man inte står själv på lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

De flesta prognoser gissar ju på att räntan vänder ned igen inom några år, så det är för tidigt att säga att du gjorde fel val tycker jag.

Tror du räntorna kommer bli så låga igen, som de var 2021 typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Tror du räntorna kommer bli så låga igen, som de var 2021 typ?

I England var peak ränta beräknad till 2% under 10 en års period innan kriget.
Nu har dem väl 5%

Skulle kriget sluta och inflationen sjunker så faller räntan fort.
Dock lär vi nog ha 3%+ ett tag då vår krona är så svag... Inflationshöjande

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

4,44%. Nordéa.

Är i den smått olyckliga situationen där 10% av min bostad är skriven på min pappa som nyligen fick en stroke. Ingen bank vill ge en bolån när man inte står själv på lägenheten.

Kan han inte skriva på pga stroken?
Annars ska det inte vara några problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I England var peak ränta beräknad till 2% under 10 en års period innan kriget.
Nu har dem väl 5%

Skulle kriget sluta och inflationen sjunker så faller räntan fort.
Dock lär vi nog ha 3%+ ett tag då vår krona är så svag... Inflationshöjande

Det finns ingen mekanisk koppling mellan de sakerna du nämnde och bankernas ränta. Så varför skulle räntan sjunka ifall något helt orelaterat till bankerna sker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicke9:

Det finns ingen mekanisk koppling mellan de sakerna du nämnde och bankernas ränta. Så varför skulle räntan sjunka ifall något helt orelaterat till bankerna sker?

För inflationen sjunker när mat från Ukraina kommer ut i större kvantitet. Mat är den största inflationsdrivaren just nu...
Ukraina är en väldigt stor producent av spannmål, solrosolja mm
Sänkt inflation = lägre reporänta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

En tanke om inflation och de räntehöjningarna som pågår. Jag är inte på något sätt ekonom men jag förstår att Sverige måste höja räntan i samband med att andra länder gör det för att försvara den svenska kronans värde.

Men varför är Räntan det enda medel som man tar till när man vill minska människor köpkraft? Amorteringskrav är ju ett sätt som gör att en viss del av befolkningen har mindre kvar i plånboken men slår inte jämnt på befolkningen.

Men framförallt så borde man väl kunna höja skatten för att minska köpkraften på en väldigt bredfront. Personligen så betalar jag hellre mer i skatt än att skicka pengar till en bank, dessa skattehöjningar kan ju dessutom öronmärkas för att betala av på statsskulden. Men detta är aldrig på tal någonstans. Är det jag som missar något eller är det bara politiker som är rädda för att tappa röster?

1. Räntehöjningarna har inget med Svenska kronans värde att göra, du tänker antagligen på situationen i början på 90-talet när RB aggressivt höjde räntan för att försvara kronans värde? Därefter övergav RB och Sverige tanken om en fixerad växelkurs för SEK, vi har numera en sk. "flytande" växelkurs.

2-3. (Styr)Räntan är ett trubbigt instrument för att minska tillgången till likviditet i systemet, RB tar alltså "tillbaka" pengar från ekonomin vilket generellt bromsar ekonomisk utveckling (kyler ner ekonomin). En vanlig skatt skulle slå ojämnt över hushåll, företag och sektorer samt att pengarna kan användas till satsningar (skattemedel) som motverkar prisstabilitet (2% inflation), på ren svenska kan politiker sabotera ekonomin och driva på inflationen ytterligare (skillnad mellan penningpolitik och finanspolitik).
Skatter "tar inte ut" pengar från systemet utan kan sägas slå ojämnt och ha liten eller ingen större nedkylningseffekt på ekonomin om dessa inte är otroligt träffsäkra. Således är styrräntan den bäst beprövade och verkanssamma metoden som riksbanken förfogar över, utan risk för politisk åskådning ska påverka RB självständighet och handlande.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag dödade ett sidospår om inflation.
Denna tråden handlar om Bolån först och främst. Orsaken/betydelse/härkomsten till/om inflation är dock välkommen att placeras i annan tråd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad är rimlig rörlig ränta att begära idag? 1,7msek lån, ca 40% belåningsgrad. Fått erbjudande om 3,54% men bör finnas förhandlingsmån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Vad är rimlig rörlig ränta att begära idag? 1,7msek lån, ca 40% belåningsgrad. Fått erbjudande om 3,54% men bör finnas förhandlingsmån.

Det är en bra ränta. Snitträntorna för rörligt ligger på ca 4% nu.
Vad är det för bank, vad är listräntan och vad är ränterabatten?

Kommer du få "rätt" ränta redan efter 3 månader kanske? 4 eller 4,5% efter RB:s höjning i slutet av April?

Storbankerna är listiga med sina otyg listräntor och individuella rabatter. Gör det väldigt svårt att jämföra framåt.

Permalänk
Skrivet av cp_:

Det är en bra ränta. Snitträntorna för rörligt ligger på ca 4% nu.
Vad är det för bank, vad är listräntan och vad är ränterabatten?

Kommer du få "rätt" ränta redan efter 3 månader kanske? 4 eller 4,5% efter RB:s höjning i slutet av April?

Storbankerna är listiga med sina otyg listräntor och individuella rabatter. Gör det väldigt svårt att jämföra framåt.

Håller med om att det låter riktigt bra. Har också runt 40% belåning, dock 4M i lån och 3,64% var lägsta jag kunde få och det var med 0,1% i rabatt pga grönt bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Vad är rimlig rörlig ränta att begära idag? 1,7msek lån, ca 40% belåningsgrad. Fått erbjudande om 3,54% men bör finnas förhandlingsmån.

Det är en bra ränta i dessa tider då riksbankens ränta är på 3% så mycket billigare lär du inte kunna få.

Räkna dock med att riksbanken höjer räntorna i april.

Du kan alltid försöka få billiga med andra banker.

Jag fick mer rabatt efter jag kollade med annan bank och sedan kontaktade min bank igen. Dock är min rabatt fortfarande sämre än de flestas. Är på 4,44 efter nyaste rabatten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fråga, är det dags att flytta lånet eller ska jag sitta still i båten?

Jag har länge suttit med mitt bolån hos Hypoteket. Under den tiden har de kontinuerligt hållit en förmånligt låg ränta. När jag jämfört med t.ex. SBAB och min bank (Skandia) har de undantagslöst varit billigast.

Sedan den senaste ränteökningen ligger jag emellertid på 4,07%, vilket är väsentligt högre än de 3,77% resp. 3,89% som SBAB resp. Skandiabanken erbjuder. Till och med Nordea ger efter rabatter bättre ränta (3,94%).

Vad tror forumets bolåneexperter? Kommer trenden fortsätta, med ett Hypoteket som plötsligt är dyrare än konkurrenterna? Eller handlar det bara om att Hypoteket varit snabbare på bollen med sina höjningar, så att det inom några månader planar ut och blir jämnt/jämnare mellan alternativen igen?

Edit: Ligger på rörligt lån eftersom det i långa loppet tenderar att vara billigast. Dessutom räknar jag med att flytta inom ett år och vill inte betala ränteskillnadsersättning.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det är en bra ränta. Snitträntorna för rörligt ligger på ca 4% nu.
Vad är det för bank, vad är listräntan och vad är ränterabatten?

Kommer du få "rätt" ränta redan efter 3 månader kanske? 4 eller 4,5% efter RB:s höjning i slutet av April?

Storbankerna är listiga med sina otyg listräntor och individuella rabatter. Gör det väldigt svårt att jämföra framåt.

Handelsbanken, ligger på 3,14% nu och villkorsändringsdag 1/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Fråga, är det dags att flytta lånet eller ska jag sitta still i båten?

Jag har länge suttit med mitt bolån hos Hypoteket. Under den tiden har de kontinuerligt hållit en förmånligt låg ränta. När jag jämfört med t.ex. SBAB och min bank (Skandia) har de undantagslöst varit billigast.

Alla dessa "utmanare" uppstod när pengar inte hade ett "värde" (nollränta eller till och med negativ ränta). Nu har investerare beslutet att investera i amerikanska stadspapper till 5% yield som ses som lägst risk av alla räntepapper eller svenska bostadsobligationer som är medel till hög risk med 4%.

Marknaden för deras koncept har med andra ord mer eller mindre gått under i och med nya räntemiljön, därför tror jag att de kommer ligga över snittet generellt framöver. Marknaden de har kvar är väl när lånen är "låga", under 1 MSEK verkar inte bankerna vilja hantera längre och de bekväma som inte vill omförhandla var 12 till 24:e månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Alla dessa "utmanare" uppstod när pengar inte hade ett "värde" (nollränta eller till och med negativ ränta). Nu har investerare beslutet att investera i amerikanska stadspapper till 5% yield som ses som lägst risk av alla räntepapper eller svenska bostadsobligationer som är medel till hög risk med 4%.

Marknaden för deras koncept har med andra ord mer eller mindre gått under i och med nya räntemiljön, därför tror jag att de kommer ligga över snittet generellt framöver. Marknaden de har kvar är väl när lånen är "låga", under 1 MSEK verkar inte bankerna vilja hantera längre och de bekväma som inte vill omförhandla var 12 till 24:e månad.

Tack för ett bra och förklarande svar! 👍

Det låter onekligen som om det är dags att undersöka vilken ränta jag kan få hos andra långivare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Öland 4ever:

Inte direkt en lånefråga utan mer en skattefråga men eftersom du jobbar med banklån och rådgivning i ämnet på bank så kanske du vet svaret som gäller alla som köper och säljer sina fastigheter.

Om man har ärvt en fastighet som ex är värd 10 miljoner som man vill sälja av olika orsaker (ex att den är för liten) som det inte finns några lån på. Man hittar en annan fastighet som är betydligt större men till samma summa. Kan man då bara sälja den ärvda fastigheten och ta dessa 10 miljoner och köpa den "nya" fastigheten för?
ELLER - måste man först betala REAVINSTSKATT på dessa 10M kronor dvs 22% av 10M kronor = 2,2M kronor och man bara har 7,8M kronor kvar att köpa en större fastighet för?

Samma fråga gäller väl i princip för nybyggnad. Om man istället väljer att bygga en ny fastighet har man 10M kronor att spendera eller bara 7,8M kronor efter det att den ärvda fastigheten är såld? Dvs ska man betala reavinstskatt även om man köper eller bygger nytt för samma summa?

Beklagar min okunnighet i ämnet.

Man kan skjuta upp reavinstskatten till nya fastigheten men det finns lite regler och villkor kring det som du kan läsa mer om på skatteverkets hemsida.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Handelsbanken, ligger på 3,14% nu och villkorsändringsdag 1/5.

Snittränta för februari 3,74, listränta 4,94 https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bolan/bolanerantor

Bra tajming och rabatt om du lyckades få 3,14% i i början av Februari. 0,6 procentenheter under snittet.