Permalänk

Kan inte uppnå 2560X1440

Har köpt en ny bildskärm Philips V-line 275V8 med HDMI och DP input. Enligt fabrikanten skall den klara av 75Hz vid 2560x1440.
Min stationära dator är en Lenovo Desktop-9HGUU21. AMD Ryzen 5 med Vega mobile Gfx 2.10 GHz. Hårddisken har ett bildskärmskort AMD Vega 8 Grapic. Enigt manualen så skall hårddisken klara av upp till 2560x1440, men saknar en DP input.
Nu till problemet. Vid 2560x1440 får jag bara ut cirka 60-65 % på bildskärmen. Däremot så får jag fullskärm vid vissa startsidor.
För att jag skall få fullskärm så måste jag ändra till 1920x1080 i upplösning. Det lustiga är att min gamla bildskärm klarade av just 1920x1080 i skärmupplösning.
Skulle verkligen uppskatta om någon har något förslag till lösning på mitt problem.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det ofta är problematiskt att få ut 1440p över HDMI på en skärm som bara stödjer HDMI 1.4.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du länka din dator?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Timmervagnen:

Enigt manualen så skall hårddisken klara av upp till 2560x1440, men saknar en DP input.

say again?

får lite modermodemet hjärtat i hårddisken känslor av den kommentaren...

vet inte riktigt vad du menar hårddiskar har aldrig några bildutgångar vad jag vet iaf?

och kan du skicka en länk till datorn. namnet du angav gav inte ett enda sökresultat för mig.

fungerar det om du går ner till 60Hz?

kan va om du använder hdmikabeln som följde med skärmen att det är en riktig pisskabel de skickade med som inte pallar trycket av 75hz med 1440p

för teoretiskt ska 1440p 75hz (7 Gbps eller nå sånt )va kompatibelt på hdmi 1.4 som ska kunna trycka igenom 8Gbps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Provat ändra upplösningen via AMD's mjukvara istället för via kontrollpanelen?
Det är ett vanligt problem med microsofts användande av EDID info att den inte läser in alla modes som faktiskt stöds utan väljer att bara visa de som de finner mest optimala.
Om det läget du vill använda, lägg till det via grafikkortsmjukvaran och testa.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ska vi läsa mellan raderna att det handlar om en laptop med Ryzen 5 3500U som är ansluten till en extern skärm Philips 275V8?

Och att den är ansluten via HDMI.

Och att skärmen i sin tur visar 1920x1080 även om datorn är inställd på högre upplösning så att hela bilden inte visas på skärmen?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Ska vi läsa mellan raderna att det handlar om en laptop med Ryzen 5 3500U som är ansluten till en extern skärm Philips 275V8?

Och att den är ansluten via HDMI.

Och att skärmen i sin tur visar 1920x1080 även om datorn är inställd på högre upplösning så att hela bilden inte visas på skärmen?

kan även vara någon av dessa stationära datorer iom att TS namngav den som "Lenovo-desktop" med ett modellnummer som inte verkar existera vad jag kan hitta iaf..
https://www.prisjakt.nu/c/stationara-datorer?1124=31051&brand...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Timmervagnen:

Nu till problemet. Vid 2560x1440 får jag bara ut cirka 60-65 % på bildskärmen. Däremot så får jag fullskärm vid vissa startsidor.
För att jag skall få fullskärm så måste jag ändra till 1920x1080 i upplösning. Det lustiga är att min gamla bildskärm klarade av just 1920x1080 i skärmupplösning.

Jag läser igenom inlägget och reagerar på detta. För mig låter det inte som rubriken beskriver det. Du uppnår i själva verket 2560x1440. Detta kan man bekräfta genom inställningar och genom vad skärmens info-ruto säger om signalen.

Vad det låter som är att det är första gången du kör 2560x1440 och inte är van med hur det skiljer sig. webbsidor hanter olika upplösingar på olika sätt. Din referenspunkt är hur det ser ut på 1920x1080. Med 2560x1440 blir det annorlunda och måste bli annorlunda. Vissa webbsidor är byggda så att de bättre utnyttjar bredden med en större pixelmatris och andra webbsidor utnyttjar inte mer. Sweclockers till exempel når endast en viss bredd.

Då får du mer tom yta på sidorna med 2560x1440 jämfört med 1920x1080

Alternativet är att zooma mer i webbläsaren så att du fyller mer åt sidorna. Du tappar i höjd men ökar i textkvalitet:

Finns inga rätt eller fel utan alla finner sina vägar runt detta. Och det finns många vägar att välja.

Nu kan det förstås vara annat, men det är i alla fall så här jag tolkar det hela.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag läser igenom inlägget och reagerar på detta. För mig låter det inte som rubriken beskriver det. Du uppnår i själva verket 2560x1440. Detta kan man bekräfta genom inställningar och genom vad skärmens info-ruto säger om signalen.

Vad det låter som är att det är första gången du kör 2560x1440 och inte är van med hur det skiljer sig. webbsidor hanter olika upplösingar på olika sätt. Din referenspunkt är hur det ser ut på 1920x1080. Med 2560x1440 blir det annorlunda och måste bli annorlunda. Vissa webbsidor är byggda så att de bättre utnyttjar bredden med en större pixelmatris och andra webbsidor utnyttjar inte mer. Sweclockers till exempel når endast en viss bredd.

Då får du mer tom yta på sidorna med 2560x1440 jämfört med 1920x1080
<Uppladdad bildlänk>

Alternativet är att zooma mer i webbläsaren så att du fyller mer åt sidorna. Du tappar i höjd men ökar i textkvalitet:
<Uppladdad bildlänk>

Finns inga rätt eller fel utan alla finner sina vägar runt detta. Och det finns många vägar att välja.

Nu kan det förstås vara annat, men det är i alla fall så här jag tolkar det hela.

Hej och tack för ditt svar! Du har helt rätt i ditt antagande. Själv har jag grubblat över problemet i drygt en vecka. Tusen tack för din klargörande text.
Min datakunskap är tyvärr inte den bästa

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Timmervagnen:

Hej och tack för ditt svar! Du har helt rätt i ditt antagande. Själv har jag grubblat över problemet i drygt en vecka. Tusen tack för din klargörande text.
Min datakunskap är tyvärr inte den bästa

Ah, vissa saker är liksom givna när man hunnit på att testa olika skärmar och skärmstorlekar genom åren. Detta är en fråga som ofta dyker upp med ultrawide-skärmar. Har man reflexen att alltid köra fullskärm blir det väldigt mycket tomt på sidorna. Så man får finna andra vägar.

Välkommen till forumet förresten.