Veckans fråga: Vad får en stationär dator kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

En intressant fråga jag undrar över är: hur mycket lägger ni totalt på spel under "en dators" livslängd? Tittar jag på mig själv så lägger jag mer på mjukvaran än jag lägger på hårdvaran. och då försöker jag ändå köpa de flesta spel när det är 50% rabatt. Jag tror att denna kostnad kommer öka framöver med utvecklingen man ser. Högre produktionskvalitet javisst. Men mer innehållsfattiga spel för en högre peng. Framtiden ser inte bara ljus ut.
Perioder där man fastnar i ett mmorpg är väldigt billigt. jämfört när man känner sig trött på multiplayer och mest vill spela själv iofs.

Efter jag räknat på det så ligger det ca 1:1 när jag räknat med skärmuppgraderingar, missade visst det hehe

Spel? knappast mycket, då jag har två spel som jag spelar mest hela tiden och alla andra är mer eller mindre backlogg enbart.

Men sen är mitt mest spelade spel +15000 timmar och mitt nästa efter det är på 5000 timmar så det är väl inte speciellt vanligt att många spelar så utanför mmo spel.

Sen har man ju rena chill spel som stardew valley, terraria och soulfarer som man spelar ett tag och sen lägger ner för att återkomma till dom flera månader eller år senare.

Grammatik
Permalänk
Medlem

Är det inte så att många har löpande köpt komponenter, bytt ut, uppgraderat osv?
Då blir det väl snarare vad din dator kostat över tid och jämför det med vad den hade kostat om du köper allting nytt nu?

oh fy äcckel vad komponentkollen är klyddig... testar med Inet... nä det går inte heller... wtf. Prylar som inte längre finns i lager

landar på ca 25.000 för det jag har nu... inte klokt egentligen... jag röstade på 10.

Vågar inte konfa ny.

Visa signatur
Permalänk

Runt 15k för en midrange skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Ja, man köper ofta vissa saker från start, sedan uppgraderar man allt eftersom. Så det är väl aldrig som att man sätter ett maxpris utan man ökar på del för del.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

En intressant fråga jag undrar över är: hur mycket lägger ni totalt på spel under "en dators" livslängd? Tittar jag på mig själv så lägger jag mer på mjukvaran än jag lägger på hårdvaran.

Om vi utgår från Microsofts definition att det är moderkortet som är "datorn" och livslängden är den tid man använder moderkortet i sin primära dator så blir "livslängden" kanske fem år...
Med tanke på att jag lägger <1000 kr/år på spel så blir den kostnaden definitivt inte högre än kostnaden för hårdvaran.

Skrivet av Homdax:

Är det inte så att många har löpande köpt komponenter, bytt ut, uppgraderat osv?
Då blir det väl snarare vad din dator kostat över tid och jämför det med vad den hade kostat om du köper allting nytt nu?

Jag köpte en nästan komplett dator (saknade floppy-drive, som jag plockade från min tidigare dator) julen 2000. Den kostade ganska exakt 20k och var en habil speldator, en bit över medel men inte high end.
Dåvarande plan var att budgetera 10k per år på hårdvaruuppgraderingar för att hålla den på ungefär samma nivå.
Visade sig att det inte alls behövdes så mycket uppgraderingar, utan jag kunde uppgradera mer sällan och till lägre kostnad utan att halka efter nämnvärt. Inte förrän senaste tioårsperioden har high-end stuckit iväg och fått en dyr "svans" som gjort det ekonomiskt omotiverbart att bibehålla statusen.

Permalänk

Kände någonstans att jag inte kommer köpa någon mer stationär dator. Huvudsakligen på grund av priserna på grafikkort.
För jobb räcker en bra laptop och kunderna har miljöerna.
Laptop räcker ju bra till lite Vpcer, docker, databaser osv.
Men, min xsx är trevlig. Även med tangentbord och mus.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här