Permalänk

Räknar med att räntan kommer hamna runt 5% innan den går nedåt igen, för vår del så skulle det innebära cirka 40kkr i månaden inkl amortering men innan avdrag. För ganska exakt ett år sen så låg den kostnaden på 17kkr, och även om man får anpassa nöjeskontot så går det att överleva med de beräkningarna bankerna gjorde för några år sen. Värre om man genomgått en skilsmässa och tagit över lånen, eller blivit av med jobbet. i dessa tider så är båda scenarion inte helt ovanliga.

Även om det kan hända sjukt mycket på ett år, så är ett år inte så lång tid för att säkra sig mot de höjda kostnaderna. Börjar redan se att många säljer av sina fina bilar dom plockade ut när räntan var låg. Nu har vi tuffa tider framför oss, så det gäller att spela sina kort rätt och ha lite tur i livet, samtidigt som man visar sympati och förståelse för de som inte har det.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Om du har lån på 5 miljoner har du inte köpt en villa för 5 miljoner. Snarare en villa för 7-10 miljoner vilket är över snittet i Stockholm.

Jag håller med om att är det människor med lägre inkomster som kommer få det svårare, det var du som skrev specifikt att människor med 100K brutto och 5-6 miljoner i lån kommer få det svårt. Och det är väl lite poängen med mina inlägg.

I en tråd som handlar om tips om bolån och i förlängningen husköp är det kontraproduktivt att kasta ur sig saker som du inte har en aning om. Det kanske är bättre att ge råd utifrån din egen situation (vilket du precis gjorde, så bra jobbat där).

är nog färgad av en bekant som köpte nyligen och jag fick lite siffror. Jag tog ju inte med belåningsgraden. Man kan lika gärna sitta på en villa för 20 miljoner, med 5 miljoner i lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Räknar med att räntan kommer hamna runt 5% innan den går nedåt igen, för vår del så skulle det innebära cirka 40kkr i månaden inkl amortering men innan avdrag. För ganska exakt ett år sen så låg den kostnaden på 17kkr, och även om man får anpassa nöjeskontot så går det att överleva med de beräkningarna bankerna gjorde för några år sen. Värre om man genomgått en skilsmässa och tagit över lånen, eller blivit av med jobbet. i dessa tider så är båda scenarion inte helt ovanliga.

Även om det kan hända sjukt mycket på ett år, så är ett år inte så lång tid för att säkra sig mot de höjda kostnaderna. Börjar redan se att många säljer av sina fina bilar dom plockade ut när räntan var låg. Nu har vi tuffa tider framför oss, så det gäller att spela sina kort rätt och ha lite tur i livet, samtidigt som man visar sympati och förståelse för de som inte har det.

Hur skulle du räkna på i mitt fall? Med 2,8 miljoner i lån. Borde jag likvidera mina tillgångar och betala av hela radhuset på ett bräde. Jag menar indexfonder ger 7%/år över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Roligt att ni diskuterar höginkomsttagare och deras farhågor. 100k?? Medianlönen är 33k, så rimligare är att prata 66k brutto i hushållet och hur de påverkas. De med 100k brutto kommer klara sig, så oroa er inte.

Ja tjänar man 100k tillsammans tror jag inte det är några problem om man inte tagit massa lån för dyra bilar och båt och annat.

Värmekostnaden ökar ju ganska lika för alla. Vi som bor i billig liten ort drabbas lika mycket som någon med 5m hus i lite större stad. Så länge du inte har herrgård du ska värma upp så har de flesta hus runt 150kvm. Oavsett om man bor i billig håla som vi eller i större stad. Större städer har dessutom ofta fjärrvärme vilket inte finns i hålan där vi bor.

Låginkomsttagare drabbas betydligt hårdare och vi som bor i hus och är i behov av bil extra mycket så. Min kompis som bara har sjukpension drabbas inte alls lika hårt då han bor i hyreslägenhet och för bostadsbidrag för den och ökningen på elen är försumbar då värme ingår i hyran och är fjärrvärme. Han har inte heller barn. Enda han märkt av är maten men är fortfarande inte så farligt då han köper mat för 1 och inte 4 personer.

Nu ska jag inte klaga allt för mycket för vi skulle kunna varit i mycket sämre sits om vi inte betalt av billånet redan och hade behövt låna mer om vi inte hade fått mer för lägenheten vi sålde än huset vi köpte. Det är också nyrenoverat så inga renoveringar behövs på flera år.

Men tjänar man 100k måste man nog gjort mer än bara ta ett 5m lån för att vara riktigt illa ute även om räntan ökar några procent mer.

Kan uppdatera då jag pratat med banken idag och som folk nämnde så var det omöjligt att få mer rabatt.

Den rabatt som automatiska systemet gett på 0,35 på rörligt och 0.20 på bundna var Max sa de. De rekommenderar ta rörligt. Då lånet är så litet för varje procent bara ca 350kr mer i månaden så bara kris om det ökar enormt med ränta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Det är mitt fel. Jag bara drog till med 100K vilket är ändå lite mer än medianlönen. Ett försök att förklara varför borätter ökar, men inte villorna, men det verkar som alla som bor i villor här på forumet lever svinbilligt. Så min tes gick ju sönder lite. :/

För att återgå till varför priserna ökat igen så tror jag att det beror dels på att gemene man har kunnat spara väldigt mycket under många år av låga räntor I kombination med att de under covid inte kunna spendera pengar som tidigare. I kombination med att folk börjar känna att bostadsmarknaden stabiliserats något efter 20% nedgång senaste året gör att man vågar köpa och kan gå in med mycket sparkapital vilket gör att de höjda räntorna inte gör så mycket om man köper något dyrare än vad man har men man har sparkapital att gå in med. Men det är min personliga teori/analys.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För att återgå till varför priserna ökat igen så tror jag att det beror dels på att gemene man har kunnat spara väldigt mycket under många år av låga räntor I kombination med att de under covid inte kunna spendera pengar som tidigare. I kombination med att folk börjar känna att bostadsmarknaden stabiliserats något efter 20% nedgång senaste året gör att man vågar köpa och kan gå in med mycket sparkapital vilket gör att de höjda räntorna inte gör så mycket om man köper något dyrare än vad man har men man har sparkapital att gå in med. Men det är min personliga teori/analys.

Jag håller med om den gissningen.

Men alltid svårt att veta. Kan vara den så kallade död katt effekten. Om en död katt kastas ut ett höghus kommer den studsa upp en gång när den slår i marken (aldrig provat själv men det är tydligen så enligt den ekonomiska teorin) men det betyder inte att den lever utan den är lika död ändå.

Detta fenomen syns ofta oavsett vad man pratar om men brukar främst användas till att förklara börsen. Då priserna gått ner ett tag hoppar många in i tron att botten är nådd och ökar temporärt priset men när de köpt klart sjunker priset igen då grundläggande problemet finns kvar dvs katten är fortfarande död.

Sen har ju folk minskat försäljningen rejält. Detta minskar utbudet och drar upp priset. Folk gör precis vad AMD och Nvidia gör med grafikkort och stryper utbudet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag håller med om den gissningen.

Men alltid svårt att veta. Kan vara den så kallade död katt effekten. Om en död katt kastas ut ett höghus kommer den studsa upp en gång när den slår i marken (aldrig provat själv men det är tydligen så enligt den ekonomiska teorin) men det betyder inte att den lever utan den är lika död ändå.

Detta fenomen syns ofta oavsett vad man pratar om men brukar främst användas till att förklara börsen. Då priserna gått ner ett tag hoppar många in i tron att botten är nådd och ökar temporärt priset men när de köpt klart sjunker priset igen då grundläggande problemet finns kvar dvs katten är fortfarande död.

Tänker att det är lite svårt att jämföra bostadsmarkanden med aktiemarknaden, är så mycket mer som spelar in i ett bostadsköp än att man öppnar sin investeringsapp och trycker köp eller sälj...

Man köper ju i regel bostäder för att man behöver och vill bo där, inte som spekulation.

Samtidigt håller jag med om att det nog kommer långsamt falla tills dess att andra faktorer börjar se bättre ut igen: räntan, inflationen, löneökningar...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Spännande! Ränterabatten skulle omförhandlas då den löpte ut 28/2, började efter trögt förhandlande på 1,14%, sen kom en på att man kunde tillämpa grönt bolån så då hamnade den på 1,24% och efter att jag efterfrågade amorteringsunderlaget (för att kunna kolla på flytt till annan bank) så fattade banktjänstemannen att det var dags att agera så nu är den på 1,38%.

Vad bör jag köra för taktik för att kunna spela ut dom andra bankerna som jag skickat ansökningar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Spännande! Ränterabatten skulle omförhandlas då den löpte ut 28/2, började efter trögt förhandlande på 1,14%, sen kom en på att man kunde tillämpa grönt bolån så då hamnade den på 1,24% och efter att jag efterfrågade amorteringsunderlaget (för att kunna kolla på flytt till annan bank) så fattade banktjänstemannen att det var dags att agera så nu är den på 1,38%.

Vad bör jag köra för taktik för att kunna spela ut dom andra bankerna som jag skickat ansökningar till?

Det var riktigt bra rabatt. Medan Nordea till mig påstod att det var helt omöjligt att ge mer än 0,20% rabatt. Datorn sa nej påstod hon.

Men jag har aldrig lyckats få rabatter som andra. Det jag hade innan hade jag bara 0,10 rabatt på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det var riktigt bra rabatt. Medan Nordea till mig påstod att det var helt omöjligt att ge mer än 0,20% rabatt. Datorn sa nej påstod hon.

Men jag har aldrig lyckats få rabatter som andra. Det jag hade innan hade jag bara 0,10 rabatt på.

Där hade jag irriterat sagt att det är bara att kolla på snittränterapporteringen för se att det är ren lögn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Spännande! Ränterabatten skulle omförhandlas då den löpte ut 28/2, började efter trögt förhandlande på 1,14%, sen kom en på att man kunde tillämpa grönt bolån så då hamnade den på 1,24% och efter att jag efterfrågade amorteringsunderlaget (för att kunna kolla på flytt till annan bank) så fattade banktjänstemannen att det var dags att agera så nu är den på 1,38%.

Vad bör jag köra för taktik för att kunna spela ut dom andra bankerna som jag skickat ansökningar till?

Väldigt intressant, låter som en bra rabatt!

Kan du dela lite mer förutsättningar? Belåningsgrad?

Permalänk
Medlem

Jag köpte kåk med bolån förra året tillsammans med sambo. I våra deklarationer så står att vi betalat ca 21 000kr var i ränta. Vi ser dock ingenting om ränteavdraget? Blir det på nästa års deklaration eller? 🧐

Permalänk
Medlem

FYI
Pratade nyligen med SEB om bolån och de räknar på att man ska klara 6% ränta och att man ska ha 10.157kr kvar efter utgifterna på ränta, hyra och amortering.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Där hade jag irriterat sagt att det är bara att kolla på snittränterapporteringen för se att det är ren lögn.

Jag försökte med det men de sa att det ändrar sig fort nu och på bara en månad så är det en helt annan marknad.

Men jag tror det hänger mycket på att vi har liten inkomst och litet lån. Sen är jag kass förhandlare. På mitt förra jobb jobbade jag för 16k innan skatt i flera år och vågade inte be om förhöjning. När jag väl gjorde det anklagade VDn mig för att vara girig och jag skulle vara glad för att jag inte var arbetslös. Men jag vågade aldrig säga upp mig fast det var extremt dåligt jobb inte bara lönemässigt utan vi fick jobba gratis övertid ibland också plus satt i rivningshus med trasiga fönster.

Har lite bättre nu med kollektivavtal men just det där att man ska vara glad för man får någonting alls sitter i mig som berget. Skäms rejält hemma för min fru när man köper datorgrejer och annat fast det är min enda hobby och jag ändå jobbar för pengarna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag köpte kåk med bolån förra året tillsammans med sambo. I våra deklarationer så står att vi betalat ca 21 000kr var i ränta. Vi ser dock ingenting om ränteavdraget? Blir det på nästa års deklaration eller? 🧐

Står det inget om skattereduktion för underskott av kapital i skatteuträkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag köpte kåk med bolån förra året tillsammans med sambo. I våra deklarationer så står att vi betalat ca 21 000kr var i ränta. Vi ser dock ingenting om ränteavdraget? Blir det på nästa års deklaration eller? 🧐

Det står på sidan där stycket KAPITAL .

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag försökte med det men de sa att det ändrar sig fort nu och på bara en månad så är det en helt annan marknad.

Ta ut amorteringsunderlaget så ska du se att det händer grejer. De tjänar ju mindre på räntenettot så för varje kund de förlorar, desto mer svider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det var riktigt bra rabatt. Medan Nordea till mig påstod att det var helt omöjligt att ge mer än 0,20% rabatt. Datorn sa nej påstod hon.

Det kan vara svårt att få bra rabatt om lånet är litet. Stort lån och låg belåningsgrad brukar generera bäst rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Värmekostnaden ökar ju ganska lika för alla. Vi som bor i billig liten ort drabbas lika mycket som någon med 5m hus i lite större stad. Så länge du inte har herrgård du ska värma upp så har de flesta hus runt 150kvm. Oavsett om man bor i billig håla som vi eller i större stad. Större städer har dessutom ofta fjärrvärme vilket inte finns i hålan där

Fast det är ju skillnad om du kör direktverkande el eller om du har bergvärme&/luftvärmepump för att värma upp kåken.

Numera skriver de ju ut driftkostnader och en villa med direktverkande el i SE4 gissar jag får sämre betalt än en dito med bergvärme

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det står på sidan där stycket KAPITAL .

Så ser det ut där.

Vår bolånebank är SBAB men jag har även ett bankkonto där med lite ränta.

Permalänk

Jag känner att det verkligen blivit svårt att få en vettig ränta (eller rabatt för den sakens skull idag).

Har haft rörligt med 1,3% rabatt has Länsförsäkringar ett antal år nu men vi omförhandling nu ville de bara ge mig 1,12% (och 1,25% efter jag bett om att få tala med chefen) vilket skulle ge en ränta på 3,89% från april.

Då borde jag ändå vara en bra kund. Lån på 4,4M, hus värt 10M och bra löner inom säkra områden (jag statligt och frugan inom vård).

Bästa just nu verkar vara SBAB där jag kan få 3,64%. Inte kul alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Så ser det ut där.

Vår bolånebank är SBAB men jag har även ett bankkonto där med lite ränta.

Det är med i deklarationen iaf. Om du går tillbaka till sidan två så kommer du att ha underskott på kapital, 2800-6600-22000= cirka 13000kr och 30% på det är din del av ränteavdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag känner att det verkligen blivit svårt att få en vettig ränta (eller rabatt för den sakens skull idag).

Har haft rörligt med 1,3% rabatt has Länsförsäkringar ett antal år nu men vi omförhandling nu ville de bara ge mig 1,12% (och 1,25% efter jag bett om att få tala med chefen) vilket skulle ge en ränta på 3,89% från april.

Då borde jag ändå vara en bra kund. Lån på 4,4M, hus värt 10M och bra löner inom säkra områden (jag statligt och frugan inom vård).

Bästa just nu verkar vara SBAB där jag kan få 3,64%. Inte kul alls.

Du är ju en sån där typiskt en som inte behöver oroa dig alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du är ju en sån där typiskt en som inte behöver oroa dig alls.

Jasså? Varför det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är med i deklarationen iaf. Om du går tillbaka till sidan två så kommer du att ha underskott på kapital, 2800-6600-22000= cirka 13000kr och 30% på det är din del av ränteavdraget.

Aha jag fattar nog.

Min ränta är 21 712kr
Vinst värdepapper: 2858kr
Inkomst på räntor 6599kr

21712-2858-6599=12 255kr. Sen då 30% på det,
12 255*0.3= 3676.5kr tillbaka?

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Du är ju en sån där typiskt en som inte behöver oroa dig alls.

Nu sa jag inte heller att jag oroade mig. Vad jag egentligen försöker säga är att alla kommentarer om att bara be om amorteringsunderlag så ska du se att du får bra rabatt inte direkt stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jasså? Varför det?

Det var ett skämt. Min tes att de som hade 100K brutto in och 5 miljoner i lån skulle ha svårt att få kalkylen gå ihop blev motbevisad.

Skrivet av Doomfarer:

Nu sa jag inte heller att jag oroade mig. Vad jag egentligen försöker säga är att alla kommentarer om att bara be om amorteringsunderlag så ska du se att du får bra rabatt inte direkt stämmer.

Försöker bara vara lite rolig efter veckans kaos med inskolning på förskola. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag känner att det verkligen blivit svårt att få en vettig ränta (eller rabatt för den sakens skull idag).

Har haft rörligt med 1,3% rabatt has Länsförsäkringar ett antal år nu men vi omförhandling nu ville de bara ge mig 1,12% (och 1,25% efter jag bett om att få tala med chefen) vilket skulle ge en ränta på 3,89% från april.

Då borde jag ändå vara en bra kund. Lån på 4,4M, hus värt 10M och bra löner inom säkra områden (jag statligt och frugan inom vård).

Bästa just nu verkar vara SBAB där jag kan få 3,64%. Inte kul alls.

Styrräntan är ju på 3% så 3.64 låter ju väldigt billigt enligt mig åtminstone. De behöver någon form av vinst.

Får 4.79% på rörligt eller 4.19 på 8år. Men väntar till april och se vad som händer. Hoppas på 8 åriga faller även om korta räntan lär öka. Allt beror väl på om inflationen börjar sakta in lite åtminstone.

Historiskt är det ändå inte så höga räntor. Med 10% inflation och 4% ränta minskar lånet i realt värde.

Senast vi hade så hög inflation på 80talet låg räntorna på runt 15%.

Jag tycker det var otroligt dumt av riksbanken att få ner på minusränta. De sänkte 2008 pga krisen vilket var ok och började höja igen 2010 när ekonomin slutade falla. Men sen blev de bessatta i att inflationen var för låg på 1% även fast det var bra den var låg och sänkte och sänkte även fast vi inte var i lågkonjunktur. Pga ökade priserna rejält och folk har stora lån. Klyftorna ökade då de som kunde köpa ökade inkomsterna mer än de andra. Hade de fortsatt med de 2% vi hade 2012 och kanske sakta höjt med 0,25 per år eller vartannat år hade det varit ett helt annat läge nu. Med betydligt lägre värden på bostadsmarknaden och lägre lån. Värt hus kostade bara 250k när tidigare ägaren köpte det 2012 det ökade 5x i pris på 10 år.

Nu kan de inte höja så mycket som de borde. Egentligen borde räntan ligga betydligt högre pga inflationen men de vågar inte höja så mycket.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Styrräntan är ju på 3% så 3.64 låter ju väldigt billigt enligt mig åtminstone. De behöver någon form av vinst.

Får 4.79% på rörligt eller 4.19 på 8år. Men väntar till april och se vad som händer. Hoppas på 8 åriga faller även om korta räntan lär öka. Allt beror väl på om inflationen börjar sakta in lite åtminstone.

Historiskt är det ändå inte så höga räntor. Med 10% inflation och 4% ränta minskar lånet i realt värde.

Senast vi hade så hög inflation på 80talet låg räntorna på runt 15%.

Jag tycker det var otroligt dumt av riksbanken att få ner på minusränta. De sänkte 2008 pga krisen vilket var ok och började höja igen 2010 när ekonomin slutade falla. Men sen blev de bessatta i att inflationen var för låg på 1% även fast det var bra den var låg och sänkte och sänkte även fast vi inte var i lågkonjunktur. Pga ökade priserna rejält och folk har stora lån. Klyftorna ökade då de som kunde köpa ökade inkomsterna mer än de andra. Hade de fortsatt med de 2% vi hade 2012 och kanske sakta höjt med 0,25 per år eller vartannat år hade det varit ett helt annat läge nu. Med betydligt lägre värden på bostadsmarknaden och lägre lån. Värt hus kostade bara 250k när tidigare ägaren köpte det 2012 det ökade 5x i pris på 10 år.

Nu kan de inte höja så mycket som de borde. Egentligen borde räntan ligga betydligt högre pga inflationen men de vågar inte höja så mycket.

Det är en väldigt bra sammanfattning. Det går inte att höja räntan hur mycket som helst, även om vi ser här att många klarar av en betydlig högre ränta. Det man inte får glömma att svenska tillgångar är väldigt billigt nu. I andra länder har man lagar för att förhindra att utlänningar kommer och köper upp mark och dylikt. Här var vi ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ja, förmodligen blir det så och så länge företagen inte varslar så är det piano. Det är först när folk blir av med jobbet, men @kakann kanske kan svara på om det faktiskt är någon kris på bomarknaden

Vet inte hur man ska definiera kris, men lite problematiskt är det absolut men än så länge är det mest yngre förstagångsköpare som jag har stött på som har problem på riktigt. Alltså t.ex. köpt för första gången för 12-36 månader sedan och som nu av någon anledning kanske tvingas sälja (separation t.ex.). Då kan hela kontantinsatsen och mer därtill vara stekt och det är så klart en problematisk situation, ingen insats till nytt boende och väldigt svårt att få tag i hyres.

I övrigt är de flesta som hör av sig om amorteringsfrihet folk som prompt vill fortsätta konsumera som förut och inte vill inse att det är lyx att ha två leasingbilar och äta ute tre gånger i veckan.