Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Låt säga att man sparar 2000kr per månad i fem olika fonder med spridda risker och har över en 10-årsperiod en genomsnittlig avkastning om 8% per år.
Så adderar du 5000 du brukar få tillbaka skatten på de 24000 du ursprungligen sparar per år.

10 år är ett kortsiktigt sparande.

24000:- per år under 10 år med en snittränta per år om 8% ger dig 364809:-
Ränta på ränta-effekten ger dig nästan 125000 på endast 8%

Lägger vi till de där ”obetydliga” 5000:- som jag anser att man inte ska låna ut gratis till staten så blir summan efter 10år istället 453719:- med en ränta på ränta-effekt som istället ger dig 163719:- på endast 8% vilket betyder att du har fått 38700kr ungefär i ränta som du annars hade gått miste om när du lånar ut pengar till staten.

För gemene man är det en betydlig summa som GIVETVIS ökar ju längre man sparar.

Varför förutsätter ni alltid att dessa pengar kommer läggas på fonder och aktier? Och inte på sprit, mat eller nöje?

Jag ska få tillbaka strax under 30K, om jag hade fått in dessa pengar på lönen istället hade jag ju inte nödvändigtvis lagt undan drygt 2000 kr varje månad.

Låt folk få tillbaka på skatten, låt "Sluta låna ut gratis till staten!!!!" dö ut please. Vi har läst allt om det, alla år

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Förvånat lågt, 660kr Inte gjort något utan har väl helt enkelt haft tur med arbetsgivaren.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lägger vi till de där ”obetydliga” 5000:- som jag anser att man inte ska låna ut gratis till staten så blir summan efter 10år istället 453719:- med en ränta på ränta-effekt som istället ger dig 163719:- på endast 8% vilket betyder att du har fått 38700kr ungefär i ränta som du annars hade gått miste om när du lånar ut pengar till staten.

Med en årlig insättning på 5000kr och 8% ränta (som är generöst räknat) får jag det till 78227 efter 10 år, d.v.s en ränta på 28'. Och det är ju faktiskt en struntsumma i sammanhanget. På tio år är det en oändlig mängd saker som har en större inverkan på din förmögenhet än det.

Med den svenska meddellönen på 26000 efter skatt har man under samma tid tjänat in 26000*120=3120000 kronor och du har alltså genom att slippa "låna ut pengar till staten" höjt den summan med rafflande 0.9%.
Skulle det gå dåligt så du bara får 5% ränta på dina pengar handlar det istället om ynka 16000kr, eller 0.5%.

Och det här är ju så klart helt under förutsättningen att du sparar hela beloppet. Skulle du istället öka dina omkostnader (vilket ju faktiskt är synnerligen vanligt, speciellt om det ramlar in en klumpsumma en gång) och spara bara 2500kr så pratar vi istället om att du ökar ditt intjänande med mellan 0.25% och 0.4%, beroende på ränta.

Skulle man istället spara skatteåterbäringen två år och skicka chefen på en mutresa för 10'000 spänn och på så sätt få upp din lön med 1% extra ett år skulle du på åtta år (du sparade ju två) faktiskt få in ungefär samma summa efter skatt som i ditt exempel, även det med positiva effekter över tid i form av ränta-på-ränta på lönehöjningar..

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Låt säga att man sparar 2000kr per månad i fem olika fonder med spridda risker och har över en 10-årsperiod en genomsnittlig avkastning om 8% per år.
Så adderar du 5000 du brukar få tillbaka skatten på de 24000 du ursprungligen sparar per år.

10 år är ett kortsiktigt sparande.

24000:- per år under 10 år med en snittränta per år om 8% ger dig 364809:-
Ränta på ränta-effekten ger dig nästan 125000 på endast 8%

Lägger vi till de där ”obetydliga” 5000:- som jag anser att man inte ska låna ut gratis till staten så blir summan efter 10år istället 453719:- med en ränta på ränta-effekt som istället ger dig 163719:- på endast 8% vilket betyder att du har fått 38700kr ungefär i ränta som du annars hade gått miste om när du lånar ut pengar till staten.

För gemene man är det en betydlig summa som GIVETVIS ökar ju längre man sparar.

Du gör dock misstaget att du kan inte räkna ränta på ränta på det sättet, eller "förlorad ränta" för att man inte jämkar, för att du får ju samma summa som skatteåterbäring men bara ett år senare än om du skattejämkar. Dvs skatteåterbäringen i slutet av år ett kommer ha 9 år på börsen jämfört med om du jämkar då du kommer ha pengarna på börsen 1/12+2/12+3/12...12/12 av tiden under det första året, och därefter samma 9 år på börsen som summan om du inte jämkar utan får skatteåterbäring. År två kommer första årets sparande vara samma summa med skillnaden för summan som jämkningen ökat i värde på börsen. Sista året, år 10, kommer förstås skatteåterbäringen inte ha någon tid på börsen alls men det är fortfarande 5000.

Hoppas mitt försök att förklara inte blev helt obegripligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har inte fått mitt besked än men jag hoppas få tillbaka så mycket att jag får råd till kontantinsatsen till ett billån 😁
Med ett till lån på några hundra tusen kommer jag få tillbaka ännu mer på skatten nästa år 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

5200 kr innan reseavdrag.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Har inte fått mitt besked än men jag hoppas få tillbaka så mycket att jag får råd till kontantinsatsen till ett billån 😁
Med ett till lån på några hundra tusen kommer jag få tillbaka ännu mer på skatten nästa år 🙂

Bara att ta mer och mer lån så får du tillbaka mer och mer varje år på skatten! Infinite money glitch! Profit!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast om du får tillbaka 11k när du har betalt 50% skatt så kan det väl inte stämma att du egentligen skulle betala 75%?

Jo, för jag drar extra skatt på lönen, har fått 30k i rest för massa år sedan, vill inte få det igen. 😂
Räntan på bolån påverkar också lite grann.
Jag brukar göra en prognos i början av året, mellan tumme och pekfinger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast det stämmer ju inte alls.

Vad stämmer inte?

Sammanlagd inkomst under året, delat på 12, kolla tabellen vad du ska skatta per månad.

Jag tar ut pengar två gånger per från extragiget till Jul och i Maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jo, för jag drar extra skatt på lönen, har fått 30k i rest för massa år sedan, vill inte få det igen. 😂
Räntan på bolån påverkar också lite grann.
Jag brukar göra en prognos i början av året, mellan tumme och pekfinger.

Men varför anser du att 75% är mer korrekt att dra än 50% då du de facto får tillbaka på skatten så du drar 50%?

Edit: nu förstår jag tror jag. Du drar extra skatt på din vanliga lön så att det räcker med att dra 50% på din extrainkomst.

Permalänk
Medlem

Får tillbaks nästan 3000 kronor på något vänster

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Inga reseavdrag, för mycket hemmajobb. Pallar inte räkna ihop de få dagarna det troligen är, kanske 70-80 om ens det. kommer inte upp i återbetalningsgränsen. Skulle kanske ha lite bättre koll på vilka dagar man kör till arbetsplats.

Annars strax under 10 tebax.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då har mailet trillat in i Kivra. Det blir 19,959kr för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför förutsätter ni alltid att dessa pengar kommer läggas på fonder och aktier? Och inte på sprit, mat eller nöje?

Jag ska få tillbaka strax under 30K, om jag hade fått in dessa pengar på lönen istället hade jag ju inte nödvändigtvis lagt undan drygt 2000 kr varje månad.

Låt folk få tillbaka på skatten, låt "Sluta låna ut gratis till staten!!!!" dö ut please. Vi har läst allt om det, alla år

Och nästa år kommer samma skit diskutteras igen suck. Vet nog inget år det inte ältas samma sak

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

14 lax, helt ok...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Får 3742 tillbaka , inga lån eller några andra avdrag

Permalänk
Medlem

ca 5500kr tillbaka bättre än att behöva betala iallafall imo

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Får tillbaka strax över 7k och ska göra resor till jobb avdrag som brukar bli runt 3,5. Så nästan 11k tillbaka

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Den här tråden har sett likadan ut i alla år. Det finns tre kategorier:

* Folk som får sina besked tidigt och är glada över att få tillbaka lite slantar inför semestern.
* Besserwissrar som jämrar sig över hur bra avkastning alla kan få om man placerar i Indexfond2000 istället för att "låna ut till staten".
* Folk som jämrar sig över att dom alltid får sena besked.

Med det sagt;
Helvete vad jag är trött på att alltid få mitt besked sista dagen varje år, undrar varför man ligger sist i listan.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Vad stämmer inte?

Sammanlagd inkomst under året, delat på 12, kolla tabellen vad du ska skatta per månad.

Jag tar ut pengar två gånger per från extragiget till Jul och i Maj.

Du får det att låta som att man kan förlora/gå back på att tjäna mer? Men jag kanske missförstod dig. Att man skattar mer ju mer man tjänar är vi nog överens om, om det bara var det du menade.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Inte fått besked än. Brukar årligen vara sist att få besked bland vänner och familj. Men räknar med att få tillbaka då jag har bostadsrätt och betalar ränta.

Permalänk

Jag använder aldrig skatteåterbäringen som någon extra konsumtionsbonus utan lägger det direkt på amorteringen. Detta gör att antalet låne år minskar i mitt fall med 10år.

Permalänk
Medlem

Inte fått reda på något ännu, blir väl på fredag med min tur :).

Oavsett nästa år lär det bli jämkning för att få ekonomin att gå ihop i räntekaoset, dvs. noll tillbaka!

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tråkiga och nedlåtande inlägg bortplockade. "Du är dum i skallen för att du lånar ut pengar till staten" och liknande kommentarer kan ni glömma, håll diskussionen på en trevlig nivå or else.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 26500kr, är väl fördelen med att vara student med extrajobb.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Inte fått besked än. Men vanligtvis betalar skatteåterbäringen service på bilarna så jag ser det som +/- 0 ändå.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Kivira tar så lång tid på sig att skicka ut. Förra året fick jag uppgifterna denna dagen.
Om jag har räknat rätt så blir det ca 20K tillbaka. Men nu är jag inte direkt bra på matte haha.
Går till lite skulder och till barnen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag slog någon överslags kalkyl för en månad sen eller två, då verkade det landa på någon tusenlapp eller två tillbaka. Har varit på HR att betala en hundring mindre i skatt så får jag hantera eventuellt underskott själv.
Det verkar dock vara svårt att lösa när det trillar ut bonusar med 30% skatt direkt oavsett lön. Däremot är ju den där lilla skatten som kommer tillbaka mycket mindre än vad den oväntade bonusen ligger på så helt klart ett sånt där I-landsproblem.

(Har ännu inte fått något på Kivra).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis tillbaka minst 7500kr då jag måste skatta 7500kr pga donationer för mods till spel som jag gjort!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Fick en smärre chock när jag fick mitt besked med ett 6-siffrigt belopp som jag ska få tillbaka, måste blivit fel.
Har ringt dom och dom ska kolla på det och återkommer med svar sa dom.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.