Permalänk
Avstängd

Har inte fått än, men vet redan att det blir lite mer än förra året.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid hoppas man slipper betala.. Men tror det blir att betala in lite åt pappa staten.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Kan ju alltid hoppas man slipper betala.. Men tror det blir att betala in lite åt pappa staten.

Bättre betala än låta dem sitta på sånt som man skulle kunna låta växa

Permalänk
Medlem

Har vi haft något år här i tråden det inte gnälls på varför folk betalar in extra skatt eller inte ?

😅
Samma visa varje år.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan1994:

Nu blev jag nyfiken, varför är du anti mot kivra?

Det var en enkel fråga att svara på. Staten har satt sig i klorna på ett privat företag. Det sjuka är att företaget har gått med förlust sedan dag ett och går fortfarande med förlust. Hur är det ens möjligt?

När stat och myndighet låst in vartenda system i Kivra så kommer företaget plötsligt gå med vinst och säljas till en skurkstat, troligtvis Kina!

Näst efter Klarna så är det Kivra jag hatar mest.
Jag har aldrig loggat in på Kivra och kommer aldrig heller göra det. Jag tänker inte gynna det och på sikt vill jag inte att mitt liv ska inte hamna i Kina.

Edit: Saknar belägg för/tar tillbaka att stat och myndigheter plöjt ned miljarder i Kivra. Dock är det illa nog som det redan är.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 11360kr, fått liknande senaste 5 åren, har ett sidogig som jag egentligen borde skatta 75% på men valt att skatta 50%, annars hade det blivit lite mer, gillar dock att hålla det på sidan av få tillbaka än betala, det är ändå så pass små belopp det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det var en enkel fråga att svara på. Staten har plöjt ner miljarder och satt sig i klorna på ett privat företag. Det sjuka är att företaget har gått med förlust sedan dag ett och går fortfarande med förlust. Hur är det ens möjligt?

När stat och myndighet plöjt ner ett par miljarder till och låst in vartenda system i Kivra så kommer företaget plötsligt gå med vinst och säljas till en skurkstat, troligtvis Kina!

Näst efter Klarna så är det Kivra jag hatar mest.
Jag har aldrig loggat in på Kivra och kommer alldrig heller göra det. Jag tänker inte gynna det och på sikt vill jag inte att mitt liv ska inte hamna i Kina.

Kivra ägs ju av en av Sveriges rikaste så de får väl fortsätta pytsa in stålar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Såklart får man aldrig veta tidigt. Refresheat kivra 10 ggr idag ihopp om att det skulle dykt upp och jag av någon anledning inte skulle fått notis.

Men men, man har ju veckan på sig att få det. Men lite ivrig är man allt.

Permalänk
Entusiast

Det lär bli rätt många som får tillbaka i år p.g.a ränteavdraget om man inte jämkat, på förekommen anledning

Själv inväntar jag notisen i Kivra... Men för mig finns det skatt att manuellt rapportera för biluthyrning så det kan mycket väl bli restskatt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Har vi haft något år här i tråden det inte gnälls på varför folk betalar in extra skatt eller inte ?

😅
Samma visa varje år.

Själv betalar jag in hela min månadsinkomst som extraskatt, för att faktiskt överleva kör jag på SMS-lån.

Så, nu kan alla kasta kritik på mig istället och låta resten vara.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2023/02/28/hur-m...

Kan någon förklara denna för mig? Min trötta hjärna vägrar att fatta hur det fungerar. Vi har rätt stor skillnad i inkomst hemma och frugan har börjat studera, samtidigt har vi ett bolån på 3.5miljoner, så jag funderar på om detta är något som kan bli aktuellt för oss?

Är man en person får man fullt ränteavdrag för räntor upp till totalt 100.000kr (30%, avdraget minskar till 21% på räntekostnader över det). Är man två som på lånet ska man se till att fördela räntekostnaden (kan man göra när man deklarerar) så vips har man fullt ränteavdrag för 200.000kr (2*100.000). Kräver ju förstås att man skatt att betala på 100.000kr också för full effekt, har frun lägre skatt kan ni ju fördela så mycket skatt som hon skulle ha betalat.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pls1337:

Skitsnack

Är det det så att jag har fel så backar jag gärna, men så hade jag i alla fall förstått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det var en enkel fråga att svara på. Staten har plöjt ner miljarder och satt sig i klorna på ett privat företag. Det sjuka är att företaget har gått med förlust sedan dag ett och går fortfarande med förlust. Hur är det ens möjligt?

När stat och myndighet plöjt ner ett par miljarder till och låst in vartenda system i Kivra så kommer företaget plötsligt gå med vinst och säljas till en skurkstat, troligtvis Kina!

Näst efter Klarna så är det Kivra jag hatar mest.
Jag har aldrig loggat in på Kivra och kommer alldrig heller göra det. Jag tänker inte gynna det och på sikt vill jag inte att mitt liv ska inte hamna i Kina.

EXAKT den känslan har jag emot rödlök och epic games.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

Är det det så att jag har fel så backar jag gärna, men så hade jag i alla fall förstått det

Från 2020: https://www.dagensarena.se/innehall/sa-vill-naringslivet-tjan...

Citat:

I dagsläget är Kivra gratis för användare att ta emot brev. Intäkterna kommer ifrån de företag, och i framtiden myndigheter, som vill göra utskick digitalt till de kunder som valt att få sin post digitalt.

På frågan om Kivra i framtiden kommer börja kosta pengar för individen som tar emot post digitalt, eller kräva ett premium abonnemang för att man inte ska få reklam skickad till sig svarar Henrik Höglin att grundtjänsten, att ta emot brev och kvitton, kommer även i fortsättningen vara gratis för användarna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Får tillbaka 11360kr, fått liknande senaste 5 åren, har ett sidogig som jag egentligen borde skatta 75% på men valt att skatta 50%, annars hade det blivit lite mer, gillar dock att hålla det på sidan av få tillbaka än betala, det är ändå så pass små belopp det handlar om.

Vad har du för lön om marginalskatten är 75%? Med reservation att jag tänker fel.

Permalänk
Medlem

Inte fått något besked ännu, men hoppas jag får något tillbaka. Hade inte placerat mina pengar i någon jävla fond eller aktie i vilket fall så det kvittar för min del.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Bara på inkomst borde jag få tillbaka över 20k. Varit pappaledig mer än halva året och fick sen skatta fullt på min inkomst när jag började jobba igen, så har tjänat betydligt mindre för hela året jämfört med vad skatten varit beräknad på.

Permalänk
Medlem

Redan väntat, men får tillbaka 5900 kr

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Räknade på det för ett tag sedan och tror jag kommer få runt ~8000:- tillbaka. Vi får se...

~11.000:- blev det visst. Måste glömt nån ränta eller nått men jag klagar inte. 😄

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

2600kr

Hade lagt undan 20k för att betala i skatt så detta är en win trots att jag normalt brukar få 20k.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Brukar inte få mailet förrän mot slutet av veckan men i år kom det tidigt
~2000 tillbaka, trodde jag skulle ha restskatt.
Före avdrag, några tusen till när allt är klart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Får tillbaka strax under 8000kr. Besviken då jag lånat ut pengar till staten "gratis". 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Får tillbaka strax under 8000kr. Besviken då jag lånat ut pengar till staten "gratis". 😥

Hur kommer det sig att du får tillbaka dessa pengarna då? Det låter som att du är överraskad att de kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för lön om marginalskatten är 75%? Med reservation att jag tänker fel.

Problemet uppstår när man kliver flera steg i skattetabellen pga extra inkomst, då skulle man ha skattat mer per hundralapp på den vanliga lönen, suger rent ut sagt, men så länge jag tycker det är kul kommer jag fortsätta med det lilla extragiget.
Påverkar ju tyvärr inte pensionen för där har de ett tak, men lägger de pengarna på det jag tycker är kul, dvs flugfiske. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Brukar personer med noll koll på ekonomi och ekonomiska investeringar och intressen säga. Du är dock inte ensam i den klubben - ni är många axelryckare.

Noll koll vet jag inte om jag har, jag är snart på mitt miljonmål på ISK. Det har gått bra.

Det är just därför jag inser att förstå-sig-påare utan någon som helst kunskap bara sitter och pekar meningslösa fingrar. Du pekar med korvfingrarna mot småspar med korvören för spenderande i närtid, som om det är obildat. Som om det ger några som helst nämnvärda inkomster. Skattebeskedet är bara helt enkelt ett gyllene tillfälle för alla förstå-sig-påare att låtsas som om de har ekonomisk kunskap genom argument som.

"Nu HaR dU lÅnAt uT 4800 kr til STATEN"

Istället för att eventuellt tjänat 5-10% (200-300 kr) i en globalfond, om man faktiskt haft tur och den gått upp. För sitt kortsiktiga sparande.

Suck. Du är långt ifrån så duktig som du tror på ekonomi, uppenbarligen.

Skrivet av medbor:

Är det det så att jag har fel så backar jag gärna, men så hade jag i alla fall förstått det

Du kanske ska backa upp ett påstående du kommit med istället?`

Det är inte Kivras affärsmodell kort och gott.

Skrivet av Lessismore:

Det var en enkel fråga att svara på. Staten har plöjt ner miljarder och satt sig i klorna på ett privat företag. Det sjuka är att företaget har gått med förlust sedan dag ett och går fortfarande med förlust. Hur är det ens möjligt?

När stat och myndighet plöjt ner ett par miljarder till och låst in vartenda system i Kivra så kommer företaget plötsligt gå med vinst och säljas till en skurkstat, troligtvis Kina!

Näst efter Klarna så är det Kivra jag hatar mest.
Jag har aldrig loggat in på Kivra och kommer alldrig heller göra det. Jag tänker inte gynna det och på sikt vill jag inte att mitt liv ska inte hamna i Kina.

Fast nu sitter du ju bara och ljuger. Staten har inte investerat i Kivra. Det staten har gjort är att bilda myndighetsgemensamma tjänsten "Mina meddelanden", som Kivra anslutit sig till. Precis som vilken annan digital brevlåda också kan göra.

Det staten skapat själv är Min myndighetspost, som också är ansluten och har inget med Kivra att göra. Har du fastnat i dina egna konspirationsteorier eller vadå?

Permalänk
Medlem

Blir väl några tusen pga ränteavdrag.
Sedan måste jag nog deklarera mina adsense/admob intäkter.

Eller inte

Skulle inte direkt få dåligt samvete av att inte deklarera. om man säger så.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Problemet uppstår när man kliver flera steg i skattetabellen pga extra inkomst, då skulle man ha skattat mer per hundralapp på den vanliga lönen, suger rent ut sagt, men så länge jag tycker det är kul kommer jag fortsätta med det lilla extragiget.
Påverkar ju tyvärr inte pensionen för där har de ett tak, men lägger de pengarna på det jag tycker är kul, dvs flugfiske. 😊

Fast om du får tillbaka 11k när du har betalt 50% skatt så kan det väl inte stämma att du egentligen skulle betala 75%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur kommer det sig att du får tillbaka dessa pengarna då? Det låter som att du är överraskad att de kommer?

Semi, har inte dunderkoll men har inga ränteavdrag eller annat som påverkar. Kan vara kopplat till årsbonus på jobbet eller utbetalning av semesterersättning. Där dras det ibland rätt bra med skatt. Inte värt att jämka för och hellre lite tillbaka än återbetalningskyldig givetvis.

Kände för att gubbgnälla lite bara 😘

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Problemet uppstår när man kliver flera steg i skattetabellen pga extra inkomst, då skulle man ha skattat mer per hundralapp på den vanliga lönen, suger rent ut sagt, men så länge jag tycker det är kul kommer jag fortsätta med det lilla extragiget.
Påverkar ju tyvärr inte pensionen för där har de ett tak, men lägger de pengarna på det jag tycker är kul, dvs flugfiske. 😊

Fast det stämmer ju inte alls.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pls1337:

Låt säga att man sparar 2000kr per månad i fem olika fonder med spridda risker och har över en 10-årsperiod en genomsnittlig avkastning om 8% per år.
Så adderar du 5000 du brukar få tillbaka skatten på de 24000 du ursprungligen sparar per år.

10 år är ett kortsiktigt sparande.

24000:- per år under 10 år med en snittränta per år om 8% ger dig 364809:-
Ränta på ränta-effekten ger dig nästan 125000 på endast 8%

Lägger vi till de där ”obetydliga” 5000:- som jag anser att man inte ska låna ut gratis till staten så blir summan efter 10år istället 453719:- med en ränta på ränta-effekt som istället ger dig 163719:- på endast 8% vilket betyder att du har fått 38700kr ungefär i ränta som du annars hade gått miste om när du lånar ut pengar till staten.

För gemene man är det en betydlig summa som GIVETVIS ökar ju längre man sparar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.