Permalänk
Medlem

Yes
Några tusen lapp som går direkt till amorteringen.
Vi har köpt elbil alltså.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Håller inte riktigt med om att detta är ekonomiskt smart. Du lånar alltså ut 400kr i månaden till staten utan att få något tillbaka.
Bättre sätta in dessa på sparkonto med ränta eller investera de över tid för att få de att växa.

Kan vi inte få ett år utan att någon finurlig typ som påpekar i vad de själva tror är en stor ekonomisk förlust som gemene man inte varit smart nog att förstå?

400 kr i 12 mån ger liksom 4800 kr, inget som hade blivit nämnvärda summor det senaste året på börsen. Man kanske inte ens hade gått med vinst. Hur mycket hade det gett på ett sparkonto med någon enstaka % ränta på?

Om det ändå är en summa man ändå tänkt sätta sprätt på så är det ett alldeles perfekt sätt för folk att spara småsummor på.

Permalänk
Medlem

3500 är första beskedet, men ska fixa med reseavdrag också så får jag tillbaka lika mycket till typ

Permalänk
Medlem

2 kronor får jag tillbaka och jag är glad för det. Förra året fick jag en skattesmäll på 8000 pga. att ISK-kontot växt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Håller inte riktigt med om att detta är ekonomiskt smart. Du lånar alltså ut 400kr i månaden till staten utan att få något tillbaka.
Bättre sätta in dessa på sparkonto med ränta eller investera de över tid för att få de att växa.

Nu får jag faktiskt ränta på det.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Snusfri

8500:- ca blir det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr lär man få tillbaka någonting mellan 15-20k, orkar inte jämka dock.

Permalänk
Medlem

Får vänta på mitt preliminära besked, men ska lägga till reseavdrag oavsett.

Permalänk

6000-7000 när jag räknade på det förra månaden.

Permalänk
Medlem

17k tillbaka

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Vägrar skaffa Kivra, så väntar på att det ska dimpa ner i brevlådan.

Permalänk
Medlem

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2023/02/28/hur-m...

Kan någon förklara denna för mig? Min trötta hjärna vägrar att fatta hur det fungerar. Vi har rätt stor skillnad i inkomst hemma och frugan har börjat studera, samtidigt har vi ett bolån på 3.5miljoner, så jag funderar på om detta är något som kan bli aktuellt för oss?

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Ingen aning. Vägrar skaffa Kivra, så väntar på att det ska dimpa ner i brevlådan.

Gäller detta digital brevlåda? Om så, varför inte https://www.minmyndighetspost.se?

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Ingen aning. Vägrar skaffa Kivra, så väntar på att det ska dimpa ner i brevlådan.

Nu blev jag nyfiken, varför är du anti mot kivra?

Permalänk
Medlem

Räknade på det för ett tag sedan och tror jag kommer få runt ~8000:- tillbaka. Vi får se...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Enligt mina beräkningar bör jag får runt 30k tillbaka. Hoppas att jag räknat rätt
(inte fått något på Kivra än)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Var ser jag om jag får tillbaka eller måste betala på skatten? Är det Skattemyndigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var ser jag om jag får tillbaka eller måste betala på skatten? Är det Skattemyndigheten?

Det står på din inkomstdeklaration som du kan se digitalt om du har t.ex. Kivra sedan innan alt. får du den i din brevlåda.

Personligen får jag betala tillbaka då jag sålt bostad med vinst, kom ihåg att betala in på Skattekontot i tid för att undvika ränta (olika datum för olika belopp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

kom ihåg att betala in på Skattekontot i tid för att undvika ränta (olika datum för olika belopp).

Om man skall betala in över 30000 kr så är det redan försent (13 feb var sista datum) om man vill undvika räntan.

Permalänk
Medlem

Ha! Får ALDRIG tillbaka på skatten - alltid restskatt eftersom jag har företag och därmed får betala skatt på utdelningen. I-landsproblem av rang men nej får aldrig tillbaka något.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Haha är det redan dags? Känns som man deklarerade igår. Har inte fått något besked än och inte orkat räkna på vad det kommer bli, +-0 skulle jag tro.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Plus minus noll, som det ska vara. Varför låta staten hålla på pengar jag annars får ränta för - dumdristigt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Plus minus noll, som det ska vara. Varför låta staten hålla på pengar jag annars får ränta för - dumdristigt.

En vanlig förklaring är att man kanske inte orkar jämka? I mitt fall så är det framförallt ISK-skatten och reseavdraget som avgör om jag får pengar tillbaka eller behöver betala in kvarskatt. Om jag hade haft lån så hade jag nog jämkat då det är ett relativt känt belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan1994:

Nu blev jag nyfiken, varför är du anti mot kivra?

Mitt stora problem är att de tar sig rättigheten att läsa din post och basera annonser på detta

Edit: enligt andra i tråden så stämmer inte detta, i så fall vet jag inte var jag fått det från

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Plus minus noll, som det ska vara. Varför låta staten hålla på pengar jag annars får ränta för - dumdristigt.

För att det är helt irrelevant i dessa småsummor det handlar om. Är snarare ett gubbtjurigt principfast ställningstagande än något som ger direkt avkastning.

Permalänk
Medlem

Drygt fyra Dag Hammarsköld åter!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på min elstödscheck, det är nog enda skatteåterbäringen jag får, det brukar annars vara ett fåtal kronor som inte betalas ut ändå, då dom är för få.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Herregud vika summor många får tillbaka.. Så e det samma personer som har gnällt över det höga elpriset..

Permalänk
Medlem

10804kr tillbaka i år.
Skattar 500kr extra varje månad för att slippa/minimera risken att behöva betala tillbaka samt så är jag värdelös på att spara pengar så bättre att jag får det i en klump summa 1 gång per år.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mitt stora problem är att de tar sig rättigheten att läsa din post och basera annonser på detta

Skitsnack