Permalänk
Medlem

~3600:- tillbaka, sätter dom på sparkkontot.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

I min sits landar vi på 9.5k. Villhöver ett nytt grafikkort, ett 6800xt hade varit end of platform och nog i lång tid framöver. *bort/mod*

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

gött mos blir extra kebab pizzor nu då eller max hamgurgare lyx

Menar du hamburgerkedjan Max lyx eller hamburgare i allmänhet? 😂🍔

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu kom mitt besked. 10k tillbaka. Mer än jag räknat med.

Permalänk
Skrivet av oakar:

Exklusive ränta handlar väl inte om ränteutgifter för huslånet? Eller missuppfattar jag dig?

Jag har inget huslån, min skatt är endast räknad från inkomst från ett jobb.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Du får några kronor extra.

De var ju ännu mera goda nyheter! Trodde de va nån ränta kvar att betala 🙂

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast nej du skattar inte mer på lönen än vad du hade gjort annars, däremot blir din genomsnittliga skattesats högre för att skatten på extrapengarna är högre, men det är inte samma sak som att du skattar mer på lönen än vad du hade gjort annars. För om det hade varit så som du säger så hade du fått mindre kvar totalt sett när du hoppar upp en krona upp i nästa skattetabell.

Hoppar du upp 1kr så du hamnar över nästa brytpunkt så får du ju skatta mer än den kronan om arbetsgivaren följer skattetabellen vilket de flesta gör, men den slutliga skatten som räknas ut när året är slut kanske ger dig det tillbaka, särskilt om du varit sjuk någon gång.

Ökar du inkomsten med säg 150000kr vid sidan av jobbet så kommer du antingen får skatta stenhårt på de pengarna för att ta hänsyn till din andra inkomst som slås ihop med dessa pengar då årsinkomsten är det som sätter skattesatsen, eller så slår du ihop allting innan och kan be arbetsgivaren att dra ett visst belopp i skatt varje månad.

Säg att du tjänar 60k i månaden och har ett annat gig som ger dig 300k om året, då kan du beräkna din månadsinkomst till 85000kr, kolla skattetabellen och där står vad du ska betala per månad i skatt om du inte väljer att skatta hårdare på extrapengarna.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Hoppar du upp 1kr så du hamnar över nästa brytpunkt så får du ju skatta mer än den kronan om arbetsgivaren följer skattetabellen vilket de flesta gör, men den slutliga skatten som räknas ut när året är slut kanske ger dig det tillbaka, särskilt om du varit sjuk någon gång.

Ökar du inkomsten med säg 150000kr vid sidan av jobbet så kommer du antingen får skatta stenhårt på de pengarna för att ta hänsyn till din andra inkomst som slås ihop med dessa pengar då årsinkomsten är det som sätter skattesatsen, eller så slår du ihop allting innan och kan be arbetsgivaren att dra ett visst belopp i skatt varje månad.

Säg att du tjänar 60k i månaden och har ett annat gig som ger dig 300k om året, då kan du beräkna din månadsinkomst till 85000kr, kolla skattetabellen och där står vad du ska betala per månad i skatt om du inte väljer att skatta hårdare på extrapengarna.

Ja jag menar såklart den slutliga skatten. Om det besvärar dig att du får betala mer skatt varje månad för att få tillbaka det efter deklarationen är det en annan sak. Du kan ju alltid jämka? Men det innebär oavsett inte att du "skattar mer för varje hundralapp på din vanliga lön", inte I slutändan iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja jag menar såklart den slutliga skatten. Om det besvärar dig att du får betala mer skatt varje månad för att få tillbaka det efter deklarationen är det en annan sak. Du kan ju alltid jämka? Men det innebär oavsett inte att du "skattar mer för varje hundralapp på din vanliga lön", inte I slutändan iaf.

Jag kan inte jämka, jag betalar in extra skatt för att inte få restskatt.
På inkomsten i år låg jag 3 tusen back i skatt, men jag fick tillbaka på räntan jag betalat förra året.

Jag gillar att separera inkomst och utgifter, räntan i ett fack, inkomsten i ett annat osv, har massa konton uppdelat för olika sorters sparande, 1 för resor, 1 för prylar, 1 för aktier, 1 för fonder osv, lånar aldrig mellan kontona utan har jag inte tillräckligt på resekontot så blir det ingen resa förräns medel finns.
Får väl snart börja med kontering av mina egna fakturor…
Vill att inget av dem ska gå minus, är väl bara skadad från tidigare liv helt enkelt. 😂

Permalänk
Medlem

30 riksdaler tillbaka blev det!

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

2500 tillbaka, kommer läggas till min budget för nytt grafikkort, mitt 1660 Super har gjort sitt

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Ingen aning ännu, men bör bli mer än förra året (16.400). Helt vansinnigt vad räntorna stigit, och ev 0,75 till i April! Kanske ytterligare 0,25-0,50 i Juni! Blir väl ett fattigt år, med ännu större återbäring nästa år. Lånet delat på tre, och sista löper ut i mitten av Juni. Andra bundna löpte ut i december. Taskig timing milt sagt

Och vi som behöver köpa dator till vår dotter. Jag hade tänkt en ny till mig (och familjen), och att hon kunde ta över 9900k´n. Men det får vänta!

Permalänk
Medlem

Jag får 8000kr tillbaka i april redan.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 5000 spänn. Ungefär 20000 mindre än jag räknat med 🤬
Får fuska ordentligt när deklarationen fylls i sen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Får tillbaka 5000 spänn. Ungefär 20000 mindre än jag räknat med 🤬
Får fuska ordentligt när deklarationen fylls i sen.

Haha, du får vara glad för dina 5000 kr istället, för inte ska du väl lura staten på dina egna skattepengar

Ditt inlägg påminde mig om denna härliga klassiker:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

13,5k tydligen, hade bara förväntat mig ett par tusen som bäst. Sitter perfekt nu när jag precis lagt 20k på nya möbler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Får tillbaka 5000 spänn. Ungefär 20000 mindre än jag räknat med 🤬
Får fuska ordentligt när deklarationen fylls i sen.

Då får jag hålla tummarna på att du får en härlig granskning nästa år

Fick meddelandet från Kivra nu på morgonen och det blir 6k tillbaka för min egen del!

Permalänk
Medlem

4800 kr tillbaka, lite mindre än vanligt men med tanke på vår riktigt låga ränta på bolånet det senaste året så var det ungefär vad jag räknade med. Blir ytterligare ca 1200 kr med reseavdrag.

Varför jag inte jämkar? För liten summa i vårt fall. Landar på semesterkontot och om vi (jag & frun) löpande sparar 800 kr/mån för extra konsumtion under semestern eller låter skatteåterbäringen gå till den utgiften spelar ingen roll.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

16000 drygt för mig att betala preliminärt ser det ut som. Har lite smågrejs jag borde kunna göra avdrag för men inte är det så kul inte. Får väl se det från den ljusa sidan, att det finns tillgångar att beskatta är väl på sätt och vis positivt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

2800 tillbaka blev det för min del, brukar normalt sätt ligga ganska rätt o få betala de ~3000 kronorna i min del av fastighetsavgiften, men nu börjar ränteavdraget synas vårt relativt låga lån till trots,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Skatteverket är inte enig med dig om att man inte får göra avdrag för kollektivtrafik kostnader.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Nej se där. Jag trodde det var så det funkade, sen berättade någon på lönekontoret på mitt förra jobb att det inte var så, men de hade uppenbarligen fel.

Skrivet av Dem8n:

Jag kan inte jämka, jag betalar in extra skatt för att inte få restskatt.
På inkomsten i år låg jag 3 tusen back i skatt, men jag fick tillbaka på räntan jag betalat förra året.

Jag gillar att separera inkomst och utgifter, räntan i ett fack, inkomsten i ett annat osv, har massa konton uppdelat för olika sorters sparande, 1 för resor, 1 för prylar, 1 för aktier, 1 för fonder osv, lånar aldrig mellan kontona utan har jag inte tillräckligt på resekontot så blir det ingen resa förräns medel finns.
Får väl snart börja med kontering av mina egna fakturor…
Vill att inget av dem ska gå minus, är väl bara skadad från tidigare liv helt enkelt. 😂

Grejen som jag tror gör det lite svårt att greppa är att skattetabeller inte bestämmer skatten utan de är en hjälp till arbetsgivaren så att den drar ungefär rätt mängd skatt. Har du samma månadslön hela året stämmer det ganska bra (ofta lite för mycket då det finns jobbskatteavdrag) då skattetabellerna bygger på just månadslön, men har man exempelvis två olika jobb så kommer man att betala för lite, om man inte ber arbetsgivarna att dra lite extra skatt eller så. Har man konstiga löneperioder, säg att du inte får månadslön utan lön var tredje månad exempelvis, så kommer ju din lön hamna högt upp i skattetabellen och mer skatt dras än vad som krävs. Men hur mycket man faktiskt ska betala framgår när deklarationen är godkänd, innan dess är allt bara preliminärt, och den faktiska skatten beräknas ju inte per månad utan på helåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej se där. Jag trodde det var så det funkade, sen berättade någon på lönekontoret på mitt förra jobb att det inte var så, men de hade uppenbarligen fel.

Det brukar vara bättre att gå till källan direkt om man har möjlighet.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka lite över 3k men sen ska jag göra lite avdrag och kolla med reseavdrag. Hur ska man veta hur många dagar man har pendlat? Jag jobbar olika antal dagar varje vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Får tillbaka lite över 3k men sen ska jag göra lite avdrag och kolla med reseavdrag. Hur ska man veta hur många dagar man har pendlat? Jag jobbar olika antal dagar varje vecka.

Man får hålla koll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

28k. Ca 12k hamnar på semesterresa

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Sambon får tillbaka ca 8700kr. Jag får veta mitt imorgon när man kan logga in...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hushållets totala återbäring blev ca 25 000:- (mest för att vi flyttat och fått mer i bolån).
Rakt in på semesterkontot.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Får tillbaka lite över 3k men sen ska jag göra lite avdrag och kolla med reseavdrag. Hur ska man veta hur många dagar man har pendlat? Jag jobbar olika antal dagar varje vecka.

Du får sätta dig ner och räkna de dagar som du har arbetat.

Annars kan du gå på schablon och "vanliga" arbetsdagar 2022 var 253 (borträknat lördagar, söndagar och andra röda dagar) Ej avräknat semester.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag också veta, tillbaka ~6800kr. Jag har bett min arbetsgivare dra 500kr extra i månaden för att dom historiskt dragit för lite, så 6000kr av det är ju den biten, men nu skulle man kanske sluta med det när man har huslån och grejer.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

2329kr att betala…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2