Permalänk
Medlem

prebuilt dålig ide?

råkade spontanköpa en ny stationär dator på el-giganten igår men då man hör så mycket dåligt om prebuilts så undrar jag om det går att få något bättre för max 13k

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...
köpte ett returex av den som jag fick för 12707 och tyckte det verkade som en bra deal för vad det fanns i den. Svårt att bygga ihop en med delar som motsvarar det såvida man kanske inte ska köra på radeon istället?

Permalänk

De skrev ju faktiskt ut ett 3d mark score så det ger ju iaf en fingervisning hur hårt nedlåst den är prestandamässtigt.

11838p

Jämför andras resultat med samma cpu och gpu modell.

Största nackdelen med oem är att de kan va lite nedlåsta på allt möjligt. Typ ingen xmp, nedlåst tdp för att kunna montera billigare kylare, osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusthoi:

råkade spontanköpa en ny stationär dator på el-giganten igår men då man hör så mycket dåligt om prebuilts så undrar jag om det går att få något bättre för max 13k

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...
köpte ett returex av den som jag fick för 12707 och tyckte det verkade som en bra deal för vad det fanns i den. Svårt att bygga ihop en med delar som motsvarar det såvida man kanske inte ska köra på radeon istället?

Du kan bygga likvärdig dator billigare, med samma komponenter ish

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Prebuilts är typ alltid en dålig idé.
Dom har billigast möjligt kylning, Nätagg, ram, oftast egna hittepå Moderkort med strypt ström till CPU o ingen möjlighet att köra XMP på RAM. Många har oxå bara en RAM sticka så man går miste om prestandan man får från Dual channel.

(Ja, jag spyr galla över prebuilts)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni kunna rekommendera istället för någon som är totalt okapabel till att bygga ihop en egen dator och då det kostar en hel del att få de ihopbyggda så blir det rätt dyrt. Försökt kolla på inet tidigare och då gick det på minst 15000 för att få ihop något vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Prebuilts är typ alltid en dålig idé.
Dom har billigast möjligt kylning, Nätagg, ram, oftast egna hittepå Moderkort med strypt ström till CPU o ingen möjlighet att köra XMP på RAM. Många har oxå bara en RAM sticka så man går miste om prestandan man får från Dual channel.

(Ja, jag spyr galla över prebuilts)

Finns bättre och finns sämre. Varit med om de med egna moderkort och kontaklösningar etc. Vilket är ett helvete. Men just lenovo legion t5 och t7 tycker jag de lyckats bra med.
Standard size moderkort (om jag inte ser fel), standard nätagg, till och med standard kylare (även om backplaten är limmad, gissningvis för enklare montering i fabrik), backplaten och montering kompatibel med flera arctic modeller så man är inte körd. De har haft bra prissättning på prebuilts, speciellt under senaste året så svårt att matcha prismässigt.

Största problemet är att de sällan kör xmp. Men om man tar en intelmodell med ddr5 så är det mindre problem då ddr5 inte är jättemycket snabbare än jedec bas farterna än så även på base speed så förlorades väldigt lite mot att köpa minnen med med högre fart.

Kan du verkligen rekomendera en custombuilt till en inte så insatt förälder? Jag kunde inte även om han var villig och byggt eget förr men vi hittade en modell legion modell med 12700 ddr5 och 3070 för bra pris i höstas som jag kunde rekomendera för det bara var enklare för alla parter. Hade inte fått ihop något för bättre pris själv....I tried. Var verkligen 3060 custom built eller 3070 pre built när black friday kom och då har man en dator som kommer färdig med garanti etc.
Även utan rea så var priskillnaden inte så stor

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14