Lättare att ta bort bloatware med Android 14

Permalänk
Melding Plague

Lättare att ta bort bloatware med Android 14

Med nästa version av Android blir det möjligt att ta i med hårdhandskarna mot eventuella oönskade förinstallerade applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"radera alla applikationer, så länge applikationerna inte behövs för att telefonen ska fungera normalt"

Man hoppas ju inte det är telefontillverkaren som får lov att bestämma det där. "joo bixby behövs visst, annars funkar ingenting.."

Permalänk
Medlem

Garanterat att alla googles appar är vitlistade.

Permalänk
Medlem

Vilken fantastisk ändring. har en instegstelefon? vars lagring börjar bli problematisk. mycket av platsen går åt till xiaomis bloatware som inte går att avinstallera..? modell från 2020 så den är väl för gammal för denna version. tur man kan stoppa in ett minneskort när det väl inte går längre

Permalänk
Medlem

Så, vad är oddsen att gmail, google play och maps kommer klassas som vitala för systemet?

Permalänk
Medlem

Så alla mer budgetorienterade lurar kommer stanna på android 13 då?

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Så, vad är oddsen att gmail, google play och maps kommer klassas som vitala för systemet?

Jag skulle faktiskt påstå att Play är vitalt för Android så länge inte en ersättare finns på plats.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skulle faktiskt påstå att Play är vitalt för Android så länge inte en ersättare finns på plats.

Kommer en ersättare någonsin visa sig så länge som Google Play är standardvalet? Varför skulle inte Google kunna ta bort Play och istället låta folk välja butik - om de nu vill ha en sådan - genom att installera via APK? Situationen påminner mycket om den IE befann sig i. Och vi alla hur länge som de lyckades hålla sig kvar i toppen trots urmodig teknik och säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Garanterat att alla googles appar är vitlistade.

Du kan redan nu avinstallera en del av googles appar.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det när jag ser det. Jag har svårt att tänka mig att t.ex. Sony och Samsung inte har en massa egna appar man är tvungna att ha på sin telefon.

Permalänk
Medlem

Beror fortfarande på hur apparna blev installerade, om de är en del av ROM:en så lär de fortfarande inte gå att ta bort. Är de nedladdade automatiskt så lär det gå. Precis som idag, bara att det finns en enkelt lista nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Beror fortfarande på hur apparna blev installerade, om de är en del av ROM:en så lär de fortfarande inte gå att ta bort. Är de nedladdade automatiskt så lär det gå. Precis som idag, bara att det finns en enkelt lista nu.

Förinstallerade appar är per definition en del av imagen, så vissa av dem lär ju kunna gå att ta bort.

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi som får välförtjänt kritik, men de flesta appar som jag verkligen skulle vilja avinstallera och inte får är ifrån Google.

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen, nästa mobil ska som krav ha lägst Android14

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kommer en ersättare någonsin visa sig så länge som Google Play är standardvalet? Varför skulle inte Google kunna ta bort Play och istället låta folk välja butik - om de nu vill ha en sådan - genom att installera via APK? Situationen påminner mycket om den IE befann sig i. Och vi alla hur länge som de lyckades hålla sig kvar i toppen trots urmodig teknik och säkerhet.

F-Droid finns ju t.ex; men om du är beredd att inte ha någon app store från stock och sideloada en APK är du inte direkt en speciellt stor målgrupp och kan lika gärna köpa whatever och roota IMO.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Har en Xiaomi som får välförtjänt kritik, men de flesta appar som jag verkligen skulle vilja avinstallera och inte får är ifrån Google.

Tycker xiaomi ska ha en eloge för de tillåter en att låsa upp bootloader o verkligen göra sig av med den mjukvara man inte önskar.

Skrivet av dlq84:

Beror fortfarande på hur apparna blev installerade, om de är en del av ROM:en så lär de fortfarande inte gå att ta bort. Är de nedladdade automatiskt så lär det gå. Precis som idag, bara att det finns en enkelt lista nu.

Även om du inte har skriv rättigheter till /system partitionen så borde det gå bra att inaktivera apparna. Du har ju ingen nytta av utrymmet iaf så länge du inte partitionerar om luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Tycker xiaomi ska ha en eloge för de tillåter en att låsa upp bootloader o verkligen göra sig av med den mjukvara man inte önskar.

Samtidigt ska dom väl få en känga för att dom samlar in en himla massa personlig identifierbar information utan användares samtycke? Det kanske bara görs i Kina - men vad säger att dom inte gör samma sak här?

Men det antog vi ju redan att dom gjorde, så man är inte förvånad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Samtidigt ska dom väl få en känga för att dom samlar in en himla massa personlig identifierbar information utan användares samtycke? Det kanske bara görs i Kina - men vad säger att dom inte gör samma sak här?

Men det antog vi ju redan att dom gjorde, så man är inte förvånad.

Ingen aning. Jag antar att de iaf inte är sämre än någon annan o gör precis så som du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ingen aning. Jag antar att de iaf inte är sämre än någon annan o gör precis så som du skriver.

Nya analyser och nyheter påstår att dom gör det mycket mer än andra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skulle faktiskt påstå att Play är vitalt för Android så länge inte en ersättare finns på plats.

Jag som börjar bli lite till åren skulle istället påstå att det är mycket tragiskt att väldigt många resonerar som du gör i det jag citerade.

Varför ska det vara absolut nödvändigt och "vitalt" att ladda ner all sin mjukvara från en central "store" ?

Bekvämt? Absolut! Enkelt? Jajjemen! Men vitalt?

Vad är det som gör det så otroligt omöjligt att ladda ner den mjukvara man är intresserad av direkt från tillverkarens/utvecklarens hemsida?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Jag som börjar bli lite till åren skulle istället påstå att det är mycket tragiskt att väldigt många resonerar som du gör i det jag citerade.

Varför ska det vara absolut nödvändigt och "vitalt" att ladda ner all sin mjukvara från en central "store" ?

Bekvämt? Absolut! Enkelt? Jajjemen! Men vitalt?

Vad är det som gör det så otroligt omöjligt att ladda ner den mjukvara man är intresserad av direkt från tillverkarens/utvecklarens hemsida?

Säkerhetsaspekten. Väldigt många användare har inte kunskapen att bedöma det de laddar ner. Eller att de ens laddar från rätt sida. Om de ens vet hur de ska göra.

För de som har kunskapen är det ju bara att göra det. Och inlägget du citerade syftar ju till att Google Play är vitalt idag, inte att det inte går att göra annorlunda i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Säkerhetsaspekten. Väldigt många användare har inte kunskapen att bedöma det de laddar ner. Eller att de ens laddar från rätt sida. Om de ens vet hur de ska göra.

För de som har kunskapen är det ju bara att göra det. Och inlägget du citerade syftar ju till att Google Play är vitalt idag, inte att det inte går att göra annorlunda i framtiden.

Så är det ju garanterat för den stora massan som är fullständigt ointresserade av tekniken i sig, det är bara glada att det är enkelt och det mesta sköter sig självt automagiskt....

Nu är ju detta ett diskussionsforum för teknikintresserade "nördar", det var det som gjorde att jag reagerade på att någon valde att uttrycka sig att det är "vitalt" att ha tillgång till någon form av "play store" där man laddar ner all sin mjukvara ifrån.

Google play store är långt ifrån nödvändig ens idag, den var det inte heller igår, eller förra året...

Att den stora merparten av ren lättja lagt sig till med ovanan att göra sig beroende av dessa tjänster är inte samma sak som att något är nödvändigt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag som börjar bli lite till åren skulle istället påstå att det är mycket tragiskt att väldigt många resonerar som du gör i det jag citerade.

Varför ska det vara absolut nödvändigt och "vitalt" att ladda ner all sin mjukvara från en central "store" ?

Bekvämt? Absolut! Enkelt? Jajjemen! Men vitalt?

Vad är det som gör det så otroligt omöjligt att ladda ner den mjukvara man är intresserad av direkt från tillverkarens/utvecklarens hemsida?

Skrivet av Kasken:

Så är det ju garanterat för den stora massan som är fullständigt ointresserade av tekniken i sig, det är bara glada att det är enkelt och det mesta sköter sig självt automagiskt....

Nu är ju detta ett diskussionsforum för teknikintresserade "nördar", det var det som gjorde att jag reagerade på att någon valde att uttrycka sig att det är "vitalt" att ha tillgång till någon form av "play store" där man laddar ner all sin mjukvara ifrån.

Google play store är långt ifrån nödvändig ens idag, den var det inte heller igår, eller förra året...

Att den stora merparten av ren lättja lagt sig till med ovanan att göra sig beroende av dessa tjänster är inte samma sak som att något är nödvändigt.

Jag kan hålla med på sätt och vis, men nu handlar det som sagt inte om hur det har varit eller hur det kan bli utan hur det är i dagsläget, vilket är att dagens ungdom ofta inte ens vet vad en mapp/katalog är.
Vad är väsentligt här, var drar vi gränsen? Browser? Launcher? Terminal så att du kan köra wget eller curl? Ska WPA_supplicant ha ett gui? Ska köparen koppla telefonen till sin dator och slanga över APKer och flasha ett ROM innan? Inget av det "vitalt" med den logiken.

Jag gillar också att mecka med saker, jag gillar att hitta och tanka program via sökning, tips osv; jag avskyr Windows Store och konceptet med att inte få hantera sina programversioner själv, jag avskyr ramverk, gillar inte ens chocolatey, att inte få refunds som jag blivit utlovad för något jag annars hade hittat en trial på, hur Google förstört reviewsystemet, hur deras sökfunktion för appar fungerar osv osv osv men i verkligheten finns inget bättre val funktion kontra bekvämlighet på just denna punkten.

Att ett vääääääldigt litet antal (sett till användare globalt sett) inte tycker att Play Store väsentligt har både rätt och fel - är det väsentligt med en fönsterhanterare i Linux? En TCP/IP-stack i kerneln? Att Windows automatiskt installerar dina enheter och har drivrutiner för majoriteten av dem från start? Att du har ett GUI att göra det i? Att din dator vid köp har ett förinstallerat CMOS-batteri?
Inget av det är vitalt, men det skulle vara såååååå mycket drygare att jobba enligt den metodiken.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Play Store är vitalt av flera anledningar. Säkerhetsaspekten är väl den viktigaste för mig, jag har visserligen inga problem med att kolla hashar och vem som signerat en viss mjukvara/APK-paket, men det är ändå inget jag skulle vilja hålla på med för varenda app jag installerar liksom, än mindre om man råkar behöva typ en parkeringsapp när man är ute och rör på sig eller så. Sen handlar det ju om att faktiskt hitta bra mjukvara som fungerar, och där är recensionerna väldigt bra att ha. Lite som med Amazon, jag litar inte på att de inte säljer skit bredvid bra produkter, men har den ena tusentals bra recensioner och den andra typ tre så underlättar det ju valet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

F-Droid finns ju t.ex; men om du är beredd att inte ha någon app store från stock och sideloada en APK är du inte direkt en speciellt stor målgrupp och kan lika gärna köpa whatever och roota IMO.

Vi kan ju även tänka oss lösningen som uppstod i samband med EU-versionen av Windows 7 där de istället för att bara installera IE som standard tvingades länka till en sida med en handfull olika webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera och Safari och användaren kunde därifrån enkelt välja sin standardläsare. Google Play är på många sätt i samma sits som IE var 15 år sedan. Dominant och allting fungerande, men även tungrott och i botten fanns ganska värdelös teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Inget av det är vitalt, men det skulle vara såååååå mycket drygare att jobba enligt den metodiken.

Tack för ett snyggt inlägg.

Precis som du är inne på så blir det en avvägning, hur mycket bekvämlighet är man villig att offra?

För mig personligen upplever inte jag just detta som en stor uppoffring eftersom 95% av all mjukvara jag installerar görs timmen/timmarna efter att jag gjort en fullständig ominstallation av operativsystemet, eller startar upp enheten för första gången.
Jag ser inte installation/avinstallation av mjukvara som en vardagssyssla.
När jag sen väl använder enheten (oavsett om det så handlar om min primära speldator eller min telefon) i min vardag så använder jag den mjukvara jag redan har, jag sitter ju inte t.ex och laddar ner en ny väder-app, kalender eller "office-paket" varje dag.

Skrivet av snajk:

Play Store är vitalt av flera anledningar. Säkerhetsaspekten är väl den viktigaste för mig, jag har visserligen inga problem med att kolla hashar och vem som signerat en viss mjukvara/APK-paket, men det är ändå inget jag skulle vilja hålla på med för varenda app jag installerar liksom, än mindre om man råkar behöva typ en parkeringsapp när man är ute och rör på sig eller så. Sen handlar det ju om att faktiskt hitta bra mjukvara som fungerar, och där är recensionerna väldigt bra att ha. Lite som med Amazon, jag litar inte på att de inte säljer skit bredvid bra produkter, men har den ena tusentals bra recensioner och den andra typ tre så underlättar det ju valet liksom.

Se svaret ovan.

Perspektivet blir ett helt annat om man bara ger faan i att installera en nya "app" varje gång man t.ex ska parkera eller äta lunch...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Tack för ett snyggt inlägg.

Precis som du är inne på så blir det en avvägning, hur mycket bekvämlighet är man villig att offra?

För mig personligen upplever inte jag just detta som en stor uppoffring eftersom 95% av all mjukvara jag installerar görs timmen/timmarna efter att jag gjort en fullständig ominstallation av operativsystemet, eller startar upp enheten för första gången.
Jag ser inte installation/avinstallation av mjukvara som en vardagssyssla.
När jag sen väl använder enheten (oavsett om det så handlar om min primära speldator eller min telefon) i min vardag så använder jag den mjukvara jag redan har, jag sitter ju inte t.ex och laddar ner en ny väder-app, kalender eller "office-paket" varje dag.

Se svaret ovan.

Perspektivet blir ett helt annat om man bara ger faan i att installera en nya "app" varje gång man t.ex ska parkera eller äta lunch...

Ja, fast nej, det är fortfarande väldigt mycket jobbigare än att ha en butik. Hur menar du att du gör? Har du ett gäng apk-arkiv som du installerar på din nya telefon? Hur ser du till att det inte är för gamla versioner eller att de uppdateras när det behövs? Har du aldrig råkat ut för att du behöver installera en app när du inte är hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, fast nej, det är fortfarande väldigt mycket jobbigare än att ha en butik. Hur menar du att du gör? Har du ett gäng apk-arkiv som du installerar på din nya telefon? Hur ser du till att det inte är för gamla versioner eller att de uppdateras när det behövs? Har du aldrig råkat ut för att du behöver installera en app när du inte är hemma?

Självklart är det väldigt mycket mera jobbig och tidskrävande än att bara, som en tränad schimpans, bläddra i en lista och trycka på en stor grön knapp som det står "installera" på, jag har aldrig påstått något annat.

Nej, jag kan ärligt säga att jag aldrig installerat en "app" när jag inte är hemma.
Jag har heller aldrig över huvud taget funnit mig tvungen att installera någon "app" alls, eller ha en fickdator för den delen. Det enda behovet på området jag upplever är att kunna ta emot samtal så att mina barn, eller deras skola och förskola, kan nå mig vid ev krissituationer. Allt annat är enbart fluff som kanske underlättar vardagen, men på inget sätt egentligen är absolut nödvändigt.

Det jag påstod är att det inte är nödvändigt att ha en "app-butik", det är inte en vital mjukvara för att få datorn eller telefonen att fungera. Allt som "app-butiken" gör går att utföra manuellt, enheten kan fungera utan den, men livet blir kanske inte lika "snabbt och enkelt".
Gör en liknelse med den mänskliga kroppen om du vill, det finns en anledning till att vissa kroppsdelar bedöms just vitala och andra inte. Vissa kroppsdelar kan du faktiskt förlora utan att dö, det är t.ex möjligt att leva utan armar och ben, det gör dock kanske att livet inte blir lika "snabbt och enkelt".

Det är mycket som blivit just enkelt, smidigt och bara fungerar automagiskt senaste 10-15åren inom detta område, samtidigt som väldigt mycket programvara och digitala tjänster erbjuds utan kostnad för användaren.... Till mångas glädje...
Börjar man ställa sig själv frågor på hur allt detta hänger ihop och läser på lite så inser man dock ganska snart att allt som erbjuds "enkelt och smidigt" eller "gratis" egentligen innebär en enorm uppoffring för användaren.

Personligen krånglar jag hellre med att gräva fram några .apk nångång om året när mobila bank-id eller internetbanken kräver uppdatering för att fortsätta fungera, än alternativet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Självklart är det väldigt mycket mera jobbig och tidskrävande än att bara, som en tränad schimpans, bläddra i en lista och trycka på en stor grön knapp som det står "installera" på, jag har aldrig påstått något annat.

Nej, jag kan ärligt säga att jag aldrig installerat en "app" när jag inte är hemma.
Jag har heller aldrig över huvud taget funnit mig tvungen att installera någon "app" alls, eller ha en fickdator för den delen. Det enda behovet på området jag upplever är att kunna ta emot samtal så att mina barn, eller deras skola och förskola, kan nå mig vid ev krissituationer. Allt annat är enbart fluff som kanske underlättar vardagen, men på inget sätt egentligen är absolut nödvändigt.

Det jag påstod är att det inte är nödvändigt att ha en "app-butik", det är inte en vital mjukvara för att få datorn eller telefonen att fungera. Allt som "app-butiken" gör går att utföra manuellt, enheten kan fungera utan den, men livet blir kanske inte lika "snabbt och enkelt".
Gör en liknelse med den mänskliga kroppen om du vill, det finns en anledning till att vissa kroppsdelar bedöms just vitala och andra inte. Vissa kroppsdelar kan du faktiskt förlora utan att dö, det är t.ex möjligt att leva utan armar och ben, det gör dock kanske att livet inte blir lika "snabbt och enkelt".

Det är mycket som blivit just enkelt, smidigt och bara fungerar automagiskt senaste 10-15åren inom detta område, samtidigt som väldigt mycket programvara och digitala tjänster erbjuds utan kostnad för användaren.... Till mångas glädje...
Börjar man ställa sig själv frågor på hur allt detta hänger ihop och läser på lite så inser man dock ganska snart att allt som erbjuds "enkelt och smidigt" eller "gratis" egentligen innebär en enorm uppoffring för användaren.

Personligen krånglar jag hellre med att gräva fram några .apk nångång om året när mobila bank-id eller internetbanken kräver uppdatering för att fortsätta fungera, än alternativet.

"OK boomer"

Väldigt få saker är ju strikt nödvändiga för att kunna leva, det funkar att bo i en lerhydda också liksom. Men för att vara en del av, eller ta del av, vårt samhälle behöver man mer. Till exempel finns det inget annat sätt än via en app att lägga in eller ändra schemat till fritids för min son. Jag behöver två appar för att kunna öppna vissa dörrar på mitt jobb. Etc.

Frågan är vad du tjänar på att välja bort allt detta? Är du gladare av att lägga timmar på att leta efter uppdaterade appar på nätet, och på att se till att de är säkra (vilket jag antar att du gör för annars är det ju som att kissa i byxorna för att man fryser: kontraproduktivt). Blir apparna mindre påträngande eller spårar dig mindre för att du själv tar ner dem från osäkra ställen snarare än plattformens butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"OK boomer"

Till exempel finns det inget annat sätt än via en app att lägga in eller ändra schemat till fritids för min son. Jag behöver två appar för att kunna öppna vissa dörrar på mitt jobb. Etc.

Jag tror mitt perspektiv färgas väldigt mycket av att jag lyckades leva i detta samhälle de första 35åren av mitt liv helt utan fickdator, de första 20 faktiskt helt utan mobiltelefon alls...
Det blir nog svårare för de valpar som formats av att ständigt ha tillgång till denna teknik under uppväxten att ens föreställa sig ett liv utan internet och olika "appar" som sköter allt åt en.

För att bemöta dina exempel så går det helt utmärkt att skriva ner tiderna du behöver nyttja förskolan på en fysisk papperslapp med en bläckpenna, ge sen denna till personalen på förskolan så ser de till att mata in informationen i systemet.
Det har faktiskt inte ens gått 12mån sen den digitala lösningen "IST skola" infördes i min kommun, så fram tills för mindre än 1 år sen var det enda sättet att ange vistelsetider att just lämna in fysiska papperslappar.... O vi överlevde...
Varken staten eller någon kommun har någon som helst rätt att förlita sig på att alla medborgare har tillgång till varken dator, smartphone med rätt operativsystem, eller ens internet.
De är därför tvingade att erbjuda ett alternativ, än så länge finns inga juridiskt hållbara krav på att alla medborgare måste vara ständigt uppkopplade och äga en fickdator av "rätt" modell och som har "rätt operativsystem" för att kunna nyttja samhällstjänster.

Precis samma princip gäller i arbetslivet, ingen arbetsgivare kan ha som krav att de anställda ska äga en telefon privat av rätt modell för att kunna utföra sitt arbete.
Har arbetsgivaren valt lösningar inom verksamheten som kräver tillgång till en smartphone av rätt modell för att "öppna vissa dörrar" som du skrev, då är det upp till arbetsgivaren att tillhandahålla den utrustningen.
Jag är själv omgiven av datorer, telefoner och handdatorer på mitt arbete, men självklart använder jag inte min privata telefon till något av det, den har inte min arbetsgivare någon rätt att utnyttja. Detta av det enkla skälet att det finns inget som säger att jag ens måste äga en mobiltelefon, då kan de inte basera verksamheten utifrån att "alla har det"....

Om du bara ens lite försöker se mina resonemang ur mitt perspektiv så är det nog inte så svårt att inse "vad jag vinner" på att aktivt ta ställning och vägra nyttja tjänster som tillhandahålls av ett så vidrigt företag som Google.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d