Microsoft slutar sälja Windows 10-licenser

Permalänk
Medlem

Oj varför så drastiskt ? win 10 är det inget fel på.

Permalänk
Medlem

Kan förstå om man inte kan uppdatera pga BIOS osv, men det finns ju sätt att installera utan TPM2.0 ifall det är ett problem. Kör W11 på min laptop som har en Core i3-330M och ett ATI Radeon HD 5470M. Det funkar utmärkt efter att ha följt någon YouTube guide.

Tycker man att Windows 11 ser förjävligt ut så finns det flera sätt att ändra på det för att få startmenyn från Windows 10. Har den gamla context menyn, och alla fönster i utforskaren ser ut precis som det gör i Windows 10, utan att någon tredje part modifikation behöver köras i bakgrunden, mer eller mindre alla Windows 10 funktioner finns kvar i 11an dolt i registret så det går att få den klassiska upplevelsen från W10.

Installera om Windows helt ifall ni uppgraderar, det är i mitt tycke vettigare och så kan man istället installera Windows 11 Pro N som helt kommer utan allt bloatware som är så jäkla drygt att ta bort manuellt i efterhand. Finns dock LoveWindowsAgain som är ett program som löser dessa problemen åt dig ifall du ändå väljer vanliga Pro versionen.

Det som är bra med 11 är att man kan spela i Windowed Fullscreen och ändå få ut nästintill perfekt prestanda utan krångel. Har inte kört Fullscreen exclusive i något spel alls sedan jag uppgraderade och märker ingen skillnad i CS, Battlefield eller MWII mot hur det är att spela i Fullscreen exclusive. Det är skönt att kunna tabba in och ut snabbare när man vill ändra musik i Spotify och liknande.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Livsnjutare 😎

Då får de nog också se över systemkraven om de vill att folk skall gå över till Win11 utan registerhaxx osv, något som den stora massan inte håller på med…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tror att Microsoft underskattat vad deras förändringar i Windows 11 ställt till med.

Idag fick jag hjälpa min pappa att starta om datorn över telefon. Det har bara hänt två ggr på 30 år. Senast var när Windows 8 ändrade startmenyn helt och nu i Windows 11 då de centrerade startmenyn.

Man ska helt enkelt inte flytta runt gränssnitt för en gammal stridspilot.

Visst går det att köra OpenShell eller ändra positionen på startknappen, men det gör ingen normal användare.

Du vet att det är 2 klick för att flytta startknappen till vänster? Behövs inget openshell för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Samma här. Och kravet på inloggat konto.

Man kanske borde köpa på sig några licenser i förebyggande syfte. Oroväckande att det plockas bort redan nu.

Om du använder ditt Microsoft konto på din dator du aktiverade Windows på så kommer alla andra datorer med samma Mircosoft konto som huved använder också få en aktiverad versionen av Windows.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man verkar bli allt raskare med att kapa bort vad som inte är trasigt för att sälja det senaste oavsett förbättring eller ej.
Den dagen det inte går att göra vad jag vill med datorn i Windows 10 så kommer det inte bli Windows 11, utan kanske Linux.

Precis, har man fullt fungerande hårdvara som inte längre stöds av MS så får det bli annat OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Oj varför så drastiskt ? win 10 är det inget fel på.

Inget drastiskt, 10 kommer sluta supportas om 2 år och då är det inte vettigt att sälja nya licenser när 11 redan finns ute.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Precis, har man fullt fungerande hårdvara som inte längre stöds av MS så får det bli annat OS.

Jag har hårdvara som stödjer Windows 11, men jag vill inte ha det. Hade det inte varit för DirectX 10, stöd för mer än 4GB RAM osv. så hade jag fortfarande varit kvar på Windows XP.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Du vet att det är 2 klick för att flytta startknappen till vänster? Behövs inget openshell för det.

Jo, men för mina gamla föräldrar på 75+ så är dessa inställningarna inte lika lätta. OpenShell nämde jag mest som exempel på hur startmenyn såg ut i nära 20 år, tills Windows 8 förstörde allt.

Permalänk

1. Lustigt hur alla är så rädda för att logga in i windows, men steam och alla 400 alla tjänster är man inloggad på.
2. Jobbar med it och det går superbra att skapa ett lokalt konto, det är lite "gömt" bara för det otränade ögat.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för en stackare som hållit sig undan windows 11. Om man skapat ett microsoft-konto för inloggning, funkar det även om man inte har internetanslutning, låt oss säga som exempel när man kommer på nått man vill skriva ned på bussen på väg genom obygden, eller måste man vänta tills man har internetanslutning för att kunna logga in?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Lite dumt när många inte ens kan installera 11an

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

1. Lustigt hur alla är så rädda för att logga in i windows, men steam och alla 400 alla tjänster är man inloggad på.
2. Jobbar med it och det går superbra att skapa ett lokalt konto, det är lite "gömt" bara för det otränade ögat.

Lite skillnad på maktfaktor. Steam lär inte kunna blockera körning av vissa program som MS med W11 kommer att kunna göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hade uppgraderat till 11an om man slapp de där (dumma TPM 2.0) kraven...

Det finns fler skäl att låta bli, den dumma nya högerklicksmenyn som kräver ett klick extra för att komma åt den gamla menyn och som kräver obskyra registerändringar för att bli av med.

Samt att den nya "fotoappen" är idiotisk sen Windows 8 och fortfarande inte slår den gamla som fanns på Win7, men som går att få tillbaka, dock genom ännu ett obskyrt ingrepp i registret.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

som vanligt man flamear och byter inte tills dom trycker bort det man använder och blir tvingad att uppgradera och allt är som det ska ändå.. sedan win2k?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dyluck:

Kan boota min window 10 partition både native och i kvm, skulle bli rätt irriterad om det slutade fungera. Har för mig att windows historiskt blivit nedgraderat från enterprise till billigare edition vid "uppgradering"?

Klart du kommer kunna boota installationer, de slutar inte fungera bara för att MS lägger ned uppdateringar till det. Liksom man kan installera vilket Windows OS man vill iadg.

Men "nedgraderat från Enterprise till billigare vid uppgradering?" du kommer inte mycket "högre" än Enterprise?*

Skrivet av theBoosing:

1. Lustigt hur alla är så rädda för att logga in i windows, men steam och alla 400 alla tjänster är man inloggad på.
2. Jobbar med it och det går superbra att skapa ett lokalt konto, det är lite "gömt" bara för det otränade ögat.

1. Man vill helt enkelt inte använda MS-tjänster för man har ingen nytta av det? Men vill man spela så måste man ha Steam exempelvis..
2. Det är helt jävla efterblivet att dölja och försöka tvinga folk till att använda Ms-konto för inloggning, problemen började redan i W10 men slutanvändare ska få bara göra ett val "Använda lokalt konto" eller "Använda MS-konto"

Permalänk
Medlem

Windows 11 Är Bäst

Var gång de skriver en artikel om Windows 11. Så börjar samma historia ingen. Innan ni klagar så prova köra 11an någon månad.
Windows 11 är är stabil. Inga problem alls. Bra menyer och hur bra som helst med den nya kontrollpanelen som blir bättre och bättre efter var månad. Finns igen fel alls med 11an. Hur bra som helst. Hur stabil som helst. Finns igen att klaga på alls.
Kan skriva mycket mer positivt.

Windows 11 Är Bäst

Permalänk

Vem använder Windows 11 framför 10? Finns det någonting bättre med Windows 11 än dito?

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 som default, men uppgraderar ibland till Win 11, men brukar återgå till 10:an efter ett tag.

Tycker man har bättre kontroll över 10:an och ser inga fördelar med 11:an än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Nice kan köra w10 fram till 2025 minst då…

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det gamla vanliga är att man låter bli att stoppa i nätverkskabeln..

Nja, det går inte längre, du möts av ett fönster som säger att du måste koppla enheten på nätet om kabeln inte är i.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nja, det går inte längre, du möts av ett fönster som säger att du måste koppla enheten på nätet om kabeln inte är i.

Det går fortfarande att komma runt ganska simpelt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnne39:

Det går fortfarande att komma runt ganska simpelt .

Som tur är, när jag installera min nya dator så hitta inte senaste windows setupen några drivers som fungerade till varken wifi eller ethernet kortet på moderkortet. Så istället för att slänga in drivers på usb stickan och installera i setup miljön så körde jag bara shift+f10 och OOBE\BYPASSNRO vilket då också gav möjlighet att skapa lokalt konto.

Nu kör jag visserligen MS konto då jag har office365 prenumeration så kopplar det alltid till windows ändå.

Men skulle ju inte förvåna mig om de går all in i framtida windows 11 eller windows 12 och tar bort alla möjligheter att installera utan nätverk och tvång till MS konto.

Lite tragiskt att de inte har detta som standard funktion i setupen egentligen.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

1. Lustigt hur alla är så rädda för att logga in i windows, men steam och alla 400 alla tjänster är man inloggad på.

Ett operativsystem är ett måste, windows är installerat på betydligt fler datorer än Steam och "alla 400 tjänster". Det går att aktivt välja bort tjänster som man inte litar på när det gäller hantering av sin personliga data.

En till sak som kanske irriterar folk med lite förmåga att spå framtiden är att detta är steget innan "Windows as a service" där användaren måste prenumerera på tjänsten.

Det kanske är ett gammalmodigt sätt att tänka, men om jag betalar för något så vill jag inte fastna i en dold prenumeration där jag betalar med mina personuppgifter, utan möjlighet att säga upp prenumerationen annat än att byta ut produkten. Kanske skulle vi kräva en ny typ av märkning/konsumentupplysning där företagen får specificera inköpspris samt hur mycket personliga uppgifter som inhämtas per år i medel?

Det är även sjukt att se hur folk i allmänhet helt skiter i att deras data samlas in. Det har skett en enorm glidning senaste decenniet i den frågan. Ingen på 80-, 90-talet hade accepterat att staten sätter upp mikrofoner i hemmen, eller att brev skickade på posten var uppsprättade vid ankomst.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Var gång de skriver en artikel om Windows 11. Så börjar samma historia ingen. Innan ni klagar så prova köra 11an någon månad.
Windows 11 är är stabil. Inga problem alls. Bra menyer och hur bra som helst med den nya kontrollpanelen som blir bättre och bättre efter var månad. Finns igen fel alls med 11an. Hur bra som helst. Hur stabil som helst. Finns igen att klaga på alls.
Kan skriva mycket mer positivt.

Windows 11 Är Bäst

Jag antar att du är en sån person som byter plats på tangenterna på tangentbordet också?
En kontrollpanel vill man inte ha i flux där olika funktioner flyttas runt.
Visst kanske det kan vara kul en stund att knappar flyttas runt, men därefter så brukar dom flesta tröttna på att jaga funktionen man är ute efter, alla vill inte spela "hit the monkey" när dom ska byta skrivbordsbakgrund eller dylikt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Kan förstå om man inte kan uppdatera pga BIOS osv, men det finns ju sätt att installera utan TPM2.0 ....

Aktiverade till TPM2.0 (uppstartsskydd) fast jag kör med Windows 10. Ingen aning om det var bra gjort eller inte? Skulle uppgraderat stationära till Windows 11 men har det på min Laptop och saknar detta så har faktiskt undvikit det bara för den sakens skull. Småaktigt kanske men viktigt för mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ser ingen vits med att gå upp till W11, är mest det. Det enda jag noterat som erbjuds är lite stiligare ikoner, HDR trams som inte lockar ens lite och sen Direct storage som känns helt ointressant.

Så nej tack. Stannar kvar tills jag bygger ny burk eller 2025 anländer, vilket som nu än inträffar först.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vad hände förresten med slls uttalande 2015-2016 att win10 var den sista Windows ugåvan ever osv?

Permalänk
Medlem

2023-1995=28 års muskelminne för att hitta startknappen och onlinekonto gör att linux är närmare än W11 nästa gång jag byter dator.

Ja jag vet att det går att lösa men för mig är det irritationer som microsoft skapat bara för att djävlas.

Skrivet av theBoosing:

1. Lustigt hur alla är så rädda för att logga in i windows, men steam och alla 400 alla tjänster är man inloggad på.

Steam, GOG och liknande underlättar för mig och gör mitt liv bättre. windows inloggning underlättar för microsoft.

Edit:
Är det någon som vet när W10 når EOL?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.