Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Hade bundet elpris till December på 60 Öre kw/h.
Glömde säga upp avtalet och ändra till rörligt. Blev automatiskt bunden på nytt ett år och kommer få betala otroligt låga 8:- kr per kwh inkl allt.

Vattenfall kan dra åt helvete

Oj fungerar det så! Låter galet går det inte ändra?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Oj fungerar det så! Låter galet går det inte ändra?

Ja, de förnyar automatiskt om man inte säger upp i förväg. Dom verkar ju sätta villkoren som de själva vill.
Jag fick iaf 582 öre per KW/h + moms, sedan tillkommer elnät + skatt/moms på det. Så totalt över 8,50 :- per KW/h

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Byt från anvisningsavtalet asap! (antar att du har det med det priset på elen)

Tack för tipset! Jag hade anvisat i början ca tio dagar då jag trodde jag hade ett annat avtal som inte slagit igenom men som de inte bekymrat sig om att meddela mig.
Bytte till rörligt så fort jag fick vet att de satt mig på ett anvisat avtal och det är det rörliga jag har kvar nu. Sänkte från 175.72 till 152.32 öre/kWh då fram till månadsskiftet. Men sedan för december så vill de ha 289.77öre/kWh.
Sedan är 1750 inklusive "allt" då Vattenfall äger nätet också vilket de vill ha runt 450kr för att jag använt.

Permalänk

SE4 med timpris där genomsnittet blev 228.65+moms öre (vanligt rörligt va på 298.13+moms)

Halv stor 1800-tals Villa med Luftvärmepump och ett elelement i Badrumet (avstängt vid höga timpriser), stödeldade dock mkt och har en väldigt liten och ny varmvattenberedare dock en del utebelysning som alltid va på.
Blev totalt med abonnemang 1664:- för 361kwh det är jag nöjd med.

Har dock ett 100m2 garage på annan tomt med rörligt elpris, värmepump och konstant 17grader, där blev räkningen på 3616:- för 701 kwh
delar dock garaget med en annan så betalar bara hälften av det.

Så då blir det ju totalt ca 3500:- ändå väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, de förnyar automatiskt om man inte säger upp i förväg. Dom verkar ju sätta villkoren som de själva vill.
Jag fick iaf 582 öre per KW/h + moms, sedan tillkommer elnät + skatt/moms på det. Så totalt över 8,50 :- per KW/h

Om det bor fler i hushållet kan det gå att skriva över elnätet på en annan och på så sätt bryta avtalet hos vattenfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel87:

Om det bor fler i hushållet kan det gå att skriva över elnätet på en annan och på så sätt bryta avtalet hos vattenfall.

Behöver man inte lösa ut elavtalet som är kvar, dvs om jag har 11 månader kvar så tar de väl min snittförbrukning och debiterar mig för det?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, de förnyar automatiskt om man inte säger upp i förväg. Dom verkar ju sätta villkoren som de själva vill.
Jag fick iaf 582 öre per KW/h + moms, sedan tillkommer elnät + skatt/moms på det. Så totalt över 8,50 :- per KW/h

Vi var nära på att göra samma sak, men ringde in och kunde få timpris istället. Dom sätter ett datum som sista man kan byta själv på mina sidor och ett annat sista datum om man ringer in. Allt för att förvirra kunderna..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Behöver man inte lösa ut elavtalet som är kvar, dvs om jag har 11 månader kvar så tar de väl min snittförbrukning och debiterar mig för det?

Det låter jag vara osagt, men om du skulle flytta vill du ju inte flytta med elavtal? Man blir ju inte tvingad att flytta med det vad jag vet.
Värt att kolla upp iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Behöver man inte lösa ut elavtalet som är kvar, dvs om jag har 11 månader kvar så tar de väl min snittförbrukning och debiterar mig för det?

https://elrakning.se/ta-sig-ur-ett-ingatt-elavtal/

Måste alltså ha annan elhandlare än nätägare (och någon annan boendes på adressen som kan ta över).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vi har haft bundet fram till februari så då blir det fina elräkningar...

Men, när vi skulle förnya så påstod kundtjänst att vår nya elmätare var inställd så det bara gick att ha timpris. Vilket jag inte tror en sekund på då dom i samma veva sa att vi kunde byta till sommaren. Tror Det blir byte bort från vattenfall som dom håller på..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Till slut kom räkningen från Dalakraft.
1181kWh för 297,83 öre styck. SE3.
Totalt med nätavgifter 4653,65:-

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Betalar per kvartal och räkning som kom nu låg på 1400kr mycket lägre än jag väntat mig. Förra räkningen låg på 1800kr så förvånad att det inte blev mer när det vart så mycket skriverier i media att dec skulle va så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

De flesta betalar samma för natten som på dagen.

Jag får känslan av att alla tror att de automatiskt får billigare el på natten. Så är inte fallet. Du måste ha ett abonnemang som fungerar så.

Jag vet inte om det är nya tider nu men min erfarenhet är att "standard" på abonnemang är att man betalar snittåpris över hela dygnet, inte "spot" pris.

Du har så rätt. Men det beror ju på vilket abonnemang man har. Finns i dag så man kan styra det.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-P...

Permalänk
Medlem

Kostnader för december 2022
Elnät: Ellevio
Fast avgift 105:-/mån
Rörlig avgift: 52 öre/kWh 117 kWh totalt 60.84 kr
Energiskatt: 45 öre/kWh totalt 52.65 kr
Totalt: 218 kr

Elhandelsbolag: Borås Elhandel
Förbrukning: 117 kWh 364.76 öre/kWh totalt 426.78
Rabatt: 46.25 kr
Totalt: 380.53 kr

Förbrukning December 2022: 117 kWh -5.65%
Förbrukning December 2021: 124 kWh

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Elområde 4. Lgh 4rum 113kvm, 2 personer

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

1 rok på 51 kvm
Elområde 4
557 kr för 103 kWh
Rörligt pris

Har tvättmaskin och torktumlare men kört tvättmaskin 2 ggr och torktumlare 1 gång om jag minns rätt. Försöker fylla framför allt torktumlare för att spara på strömmen då jag ser störst påverkan av denna. Använder ekoprogrammet på tvättmaskinen men även program för känsligare plagg.

Äldre kyl/frys. I övrigt 4K TV och strömsnål dator men med 4K skärm.

Permalänk
Medlem

Strax över 7000:- för strax över 2000 kWh, så det blev äckeldyrt här uppe i norr också.

Rörligt pris, för jag vägrar bundet. Oftast vinner man på det, ibland inte, shit happens.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Boende: Villa 200kvm inkl källare.
Uppvärmning: Bergvärme.

Förbrukning: 1 922 kWh
Rörligt elpris, 299,382 öre/kWh

Kostnad El: 6 952,40 kr
Kostnad nätavgifter: 1 493,13 kr
Totalt: 8 445,53

Skjut mig.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

2a på 55kvm. Två personer.

Permalänk
Medlem

Elhandel: 1007:-
Elnät: 338,45:-
(261 kWh)

2:a på 58kvm, två personer (3 personer under en tid i december)

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det skillnad i pris om man har en 16A eller 20A huvudsäkring?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Är det skillnad i pris om man har en 16A eller 20A huvudsäkring?

Det blir högre fast avgift med 20A.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fick inalles ca 9000kr i el och elhandel, 2042 kw, och då har vi sänkt ganska mycket så runt 19-20 inne och i källaren 15 o de kallaste dagarna körde jag vedeldning och sänkte bv pumpen, (50 tals hus med självdrag så man kan ju inte täta för mycket ) hade tur dock med att förre ägaren som gjort många konstiga val / prioriteringar dock satt in en kamin som är godkänd använda som primär värmekälla ie man kan elda den 24/7 om man vill , tjejen har en PHEW som hon laddar också så ca 200kw försvinner där + vi har säkrat upp till 20a så de är några hundringar extra

Permalänk
Medlem

Villa 136 kvm med semiuppvärmt (en radiator som tuffar på) garage. Fjärrvärme + FTX.
SE03.
2 vuxna, 2 barn (6 och 9 år gamla).
Elfondslösning.

Elnät Mälarenergi Elnät AB 993 kwh: 957,34 kr.
Elhandel Mälarenergi AB 993 kwh: 3 296,02 kr.
El totalt: 4 253 kr.
(Därtill fjärrvärme: 2 484 kr totalt)

Har elgolvvärme som uppvärmning i tvättstugan som ligger lite avskilt och långt från närmsta element, gissningsvis den stora boven här hemma. Stänger jag av golvvärmen där så blir det svinkallt där och i den anslutande hallen (som inte har någon värmekälla alls). Hade själv kunnat stänga av den och acceptera 12 grader i tvättstugan (som också utgör en toalett m dusch) men det är inte aktuellt för resten av familjen...

Permalänk
Medlem

Elområde 2, SE2.

December 2022
Förbrukning: 2353kWh.
Elnät, Sundsvalls Elnät: 1812kr
Elhandel, Sundsvalls Energi: 6309kr (2,68kr/kWh)
Totalt: 8121kr

December 2021
Förbrukning 2930kWh
Elnät, Sundsvalls Elnät: 1983kr
Elhandel, Sundsvalls Energi: 2836kr (0,97kr/kWh)
Totalt: 4819kr

Bor själv med två barn i 70-tals villa, 1 1/2 plan, 120 kvm, nya 3-glas fönster.
Har direktverkande el som uppvärmning, kompletterat med luft-luft värmepump. Samt braskamin. Alla ljuskällor är LED och släcks alltid när dom inte behövs. Kör dator och TV några timmar varje dag. Lagar alltid mat på spisen hemma varje dag.

I år har all golvvärme varit avstängd, sänkt inomhustemperatur till 19-20 grader. Eldat 4-6 timmar VARJE dag.
Duschar på jobb/gym osv. Inte kört tvättmaskin/diskmaskin/torktumlare annat än absolut nödvändigt och alltid fyllda till max.

Så det svider ordentligt i plånboken trots att man lyckats sänka förbrukningen. Vet inte riktigt vad mer man kan göra? Tilläggsisolera huset hade ju varit fint, borrat bergvärme likaså, men har inte dom pengarna tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag blir lite förvånad över att se vissas årsförbrukning. Jag har en villa på 160 kvm som fram till nyligen bara körde med elradiatorer som uppvärmning och jag har haft en årsförbrukning på ca 14000 kWh, vilket verkar vara långt under en del som har effektiva system, som bergvärme, i samma region (område 3).

Då jag har nyss installerat en LLVP, mest av solidariska skäl då jag fortfarande är bunden på 36 öre/kWh och inte behöver bry mig om kostnaden än, är det svart på vitt hur markant förbrukningen sjunkit så det är förvånande att se att jag låg så pass bra till med något så uselt som elradiatorer.

De flesta hus är extremt dåligt isolerade. Kanske har du turen att bo i ett välisolerat hus. För mig är det obegripligt att inte en halvmeter isolering är standard sen 100 år, i synnerhet i taket. Treglasfönster och små fönsterytor sparar också en hel del. Ventilation som återvinner värmen sparar väldigt mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har inte någon koll på vad jag förbrukat. Men bor i bostadsrätt där vi bara betalar för hushållselen. I december var räkningen på 800:- och i december 1900:-.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hade bundet elpris till December på 60 Öre kw/h.
Glömde säga upp avtalet och ändra till rörligt. Blev automatiskt bunden på nytt ett år och kommer få betala otroligt låga 8:- kr per kwh inkl allt.

Vattenfall kan dra åt helvete

Fick du inget meddelande med nya priset innan?

Från Vattenfalls villkor:
12b. Automatisk förlängning: Om Avtalet inte sägs upp förlängs det automatiskt med den avtalsform och till de priser och villkor som framgår av det meddelande som sänds till kunden tidigast 90 dagar och senast
60 dagar före innevarande bindningstids utgång. Bindningstiden för det
nya avtalet är maximalt tolv månader.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Är dessa priser här för att stanna ?

Permalänk

465:-
216 kWh @55.63 öre

31m2