Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

4044kr för 1141kWh, SE3, 120kvm+121kvm. LLVP har stått för uppvärmningen helt på egenhand i väntan på installation av bergvärme. Monterade ner alla elraddar under vintern för att göra plats för det nya vattenburna systemet.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd
3x20A 140kvm+källare. Bara led å relativt nya vitvaror -spis/tvätt/tork/kyl/frys/frysbox (max 6år)
Minst +23 inomhus 2xluft/luft, värmefläkt i källare, vvb, 2x motor/kupevärmare 3h/dag över vintern
Samt vedpanna kopplad genom vvb. (Ej eldat i vintern)
Ska installera en till luft/luft till källare, blir perfekt till kommande relax rum.
Lite över 2700kWh blev just under 4000. De tråkiga är att nätavgiften är nästan densamma.
Bundet 5år precis innan höjning

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Lite svårt att förstå vad du menar, men du kan inte extrapolera förbrukningen när du bara har en totalkostnad framför dig. Likaväl är det meningslöst att jämföra totalkostnader när man vill jämföra det man faktiskt kan påverka; elpris och förbrukning.

Hur menar du att det är svårt att förstå? Man kan ju påverka hur mycket man betalar i moms eller överföringsavgift genom att ändra sin förbrukning. Vill man jämföra så är det rimligt att man jämför det man faktiskt betalar för sin el, dvs elpris + överföringsavgift + energiskatt + moms.

Nätavgiften bör man enligt mig utelämna, dels för att den oftast är en fast avgift och dels för att man inte kan påverka den med mindre än att man flyttar eller inte har el alls.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis kan man det så länge man är medveten om att det är en kvalificerad gissning.
Chansen att de bundit priset lågt och haft en ännu högre förbrukning än ~4000kWh är osannolikt eftersom redan 4000kWh är väldigt högt för vad som beskrivs.
De kan ju såklart ha bundit till ett riktigt högt pris, men även med de högsta priserna jag sett blir det en förbrukning på ~2500kWh vilket även det är rätt högt för vad som beskrivs.

Precis! Även med en "mellan-tummen-och pekfingret" uppskattning så ter sig förbrukningen i det fallet som hög. Därmed borde man som husägare se över vad som kan vara fel. Som någon tidigare beskrev så kan ju felaktigt bergvärme få för sig att dra en hemskans massa.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Nej, det är inte rimligt om man vill jämföra elkostnad och avtal. Man har det nät man har, och är inget man kan byta, och skiljer sig mellan olika platser. Om man slår ihop dem och endast redovisar totalkostnad så går det inte att jämföra.

Ok, rättelse, det beror på syftet, men trodde tråden var en tråd där vi skröt om högst kostnad för el? Att ha kwh priser listade är inte heller så relevant, någon har bundit för två år sen och någon har rörligt, något har timpris, någon har portföljförvaltat, någon är svåger till en som driver ett elhandelsföretag o.s.v. Vi har alla olika priser givet våra förutsättningar.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

En bra övning är att göra sin egen sammanställning och leka runt lite med tänkbara värden.
Jag tycker att hur leverantören grupperar olika kostnader är lite förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Nej, det är inte rimligt om man vill jämföra elkostnad och avtal. Man har det nät man har, och är inget man kan byta, och skiljer sig mellan olika platser. Om man slår ihop dem och endast redovisar totalkostnad så går det inte att jämföra.

Men om man vill jämföra elräkningen så är det rimligt.

Och en del av "elnätet" är variabelt med förbrukningen, så enda rätta är att slå ihop allt man betalar om det ska gå att jämföra rättvist mellan olika personer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Så du skyller på elleverantören för ditt misstag. Hur tänker du?

Skrivet av Lodisen:

Hade bundet elpris till December på 60 Öre kw/h.
Glömde säga upp avtalet och ändra till rörligt. Blev automatiskt bunden på nytt ett år och kommer få betala otroligt låga 8:- kr per kwh inkl allt.

Vattenfall kan dra åt helvete

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Nätavgift 781kr Räkning 1600kr, låg väl på ca 450kr december 2021.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av xSean145:

Är dessa priser här för att stanna ?

Nej men dom kommer knappast att gå tillbaka till hur det var innan på många många år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Nej men dom kommer knappast att gå tillbaka till hur det var innan på många många år

Vad baserar du det på, vad kommer förändras som sänker priserna? Vi har som kollektiv sett sänkt vår förbrukning rätt ordentligt redan, för att sänka mycket mer behövs det investeringar och det är dessutom brist på värmepumpar, solceller o.s.v. Ny elproduktion kommer ta tid att bygga, så jag ser inget som kommer sänka priserna närmsta åren, sen kommer den vara billig när det blåser, billigare på sommarhalvåret o.s.v. förstås och inte decemberpriser konstant.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Så du skyller på elleverantören för ditt misstag. Hur tänker du?

Nu bröt ju dom mot lagen då det INTE stod med i ursprungsavtalet under deras villkor.
Dessutom förlängdes det utan att de informerat i tid (Om än 57 dagar istället för 60). Lagbrott #2.

Är det ändå mitt fel då, eller? (Avtalet bröts efter jag påpekade detta)

Från första början så bör det vara olagligt att förlänga avtal utan att kunden gör ett aktivt val.
Skulle det kännas OK för dig om jag band om dig på ett avtal som löpte över en 10-årsperiod, så länge du blivit informerad i förväg?
Jag låg sjuk med +40c feber under tre veckor när det var dags att ta ställning. Att kolla elavtalet står inte högt upp på priolistan i det läget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Nej men dom kommer knappast att gå tillbaka till hur det var innan på många många år

Tycker det känns lite bakvänt att man ska behöva ha elbrist i ett modern samhälle som Sverige efter att man i åratal har pushat och jagat efter grönare och förnybar energi. Nötterna som sitter i toppen måste väll haft lite framförhållning?

Permalänk
Medlem

Du skrev ju "Hade bundet elpris till December på 60 Öre kw/h.
Glömde säga upp avtalet och ändra till rörligt. Blev automatiskt bunden på nytt ett år och kommer få betala otroligt låga 8:- kr per kwh inkl allt.

Vattenfall kan dra åt helvete
"
Men samtidigt skriver du att att avtalet avbröts, dvs de rättade till eventuella misstag. Faktum kvarstår att det är upp till dig som kund att alltid läsa avtalet och det finstilta, att du ligger hemma med feber spelar ingen roll. Sen kan jag tycka att man behöver inte vänta in i det sista för att göra ett aktivt val, du kan förlänga avtalet några månader innan om man så vill.

Skrivet av Lodisen:

Nu bröt ju dom mot lagen då det INTE stod med i ursprungsavtalet under deras villkor.
Dessutom förlängdes det utan att de informerat i tid (Om än 57 dagar istället för 60). Lagbrott #2.

Är det ändå mitt fel då, eller? (Avtalet bröts efter jag påpekade detta)

Från första början så bör det vara olagligt att förlänga avtal utan att kunden gör ett aktivt val.
Skulle det kännas OK för dig om jag band om dig på ett avtal som löpte över en 10-årsperiod, så länge du blivit informerad i förväg?
Jag låg sjuk med +40c feber under tre veckor när det var dags att ta ställning. Att kolla elavtalet står inte högt upp på priolistan i det läget.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du skrev ju "Hade bundet elpris till December på 60 Öre kw/h.
Glömde säga upp avtalet och ändra till rörligt. Blev automatiskt bunden på nytt ett år och kommer få betala otroligt låga 8:- kr per kwh inkl allt.

Vattenfall kan dra åt helvete
"
Men samtidigt skriver du att att avtalet avbröts, dvs de rättade till eventuella misstag. Faktum kvarstår att det är upp till dig som kund att alltid läsa avtalet och det finstilta, att du ligger hemma med feber spelar ingen roll. Sen kan jag tycka att man behöver inte vänta in i det sista för att göra ett aktivt val, du kan förlänga avtalet några månader innan om man så vill.

Jag trodde du citerade det gamla inlägget för att du läste #19894416 som postades på sidan före ditt inlägg, någon timme innan.

"Faktum kvarstår att det är upp till dig som kund att alltid läsa avtalet och det finstilta"
Det omnämndes aldrig i det ursprungliga avtalet som tecknades. Vare sig under villkor eller i någon appendix.
Jag kan ju inte läsa mig till det som inte finns.

Med det sagt så ändrade de priset för December till 371,46 öre/kWh

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu bröt ju dom mot lagen då det INTE stod med i ursprungsavtalet under deras villkor.
Dessutom förlängdes det utan att de informerat i tid (Om än 57 dagar istället för 60). Lagbrott #2.

Är det ändå mitt fel då, eller? (Avtalet bröts efter jag påpekade detta)

Från första början så bör det vara olagligt att förlänga avtal utan att kunden gör ett aktivt val.
Skulle det kännas OK för dig om jag band om dig på ett avtal som löpte över en 10-årsperiod, så länge du blivit informerad i förväg?
Jag låg sjuk med +40c feber under tre veckor när det var dags att ta ställning. Att kolla elavtalet står inte högt upp på priolistan i det läget.

Jag tog aldrig del av infon när jag tecknade om dagen efter mitt gick ut.
Visste inte ens att detta fanns, då det förr i tiden blev du inkastat i timdebitering.
Jag är helt med dig att detta är totalt galet av...
1:DU har inte tagit aktivt val.
##:Bra om företaget vill behålla dig som kund med ett "ansenligt" bud.
2:Dom ger dessutom uppsägningstid på detta icke aktiva val.
##:Just detta är de mest skeptiska å idiotiska jag nånsin hört.
3:Har mage å ge straffdebitering för kontraktsbrott som du själv inte tagit.
##:Denna straffdebitering var för mig över 5k
4:Hur rättssäkert är det med att mail/brev kunna påvisa att kund tagit del å förstått information?
##:Här skriver tillochmed Vattenfall att jag inte ens läst deras mail (dold banner som sänder info)
##:Denna del gör mig illa tillmods.
##:Dom säger att deras system har skickat ett brev som jag aldrig fått.

Skrivet av Lodisen:

"Faktum kvarstår att det är upp till dig som kund att alltid läsa avtalet och det finstilta"

5:Är jag inte helt ute så är jag tämligen säker att kund väsentlig information ej får döljas i det finstilta å detta skall vara prövat av HD i ett prejudikat.
##:Oavsett faktum. Att företag lägger sig med formalia gentemot kunder som gör de dom anser sig rätt är osmakligt.
##:Inte ens för att nämna Vattenfall som är statligt ägt å skall föregå med gott exempel.

Driver just ett sådant ärende å jag kommer stå på mig.
Länk för info om liknande ärende.
https://www.energimarknadsbyran.se/arn/arn-items/2009/informa...

Hur skulle det se ut om du tecknar ett Netflix abonnemang på 1år å efter tiden gått ut blir du automatisk kund 1år till å vill du avbryta kostar det dig 500.

Det blir ALDRIG mer vattenfall iallafall. Skit ska med skit förgås!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tycker det känns lite bakvänt att man ska behöva ha elbrist i ett modern samhälle som Sverige efter att man i åratal har pushat och jagat efter grönare och förnybar energi. Nötterna som sitter i toppen måste väll haft lite framförhållning?

Vi har ju visserligen fått mer sol och vind men samtidigt mindre kärnkraft, inte minst i Tyskland. Sedan kom kriget och då vill man inte ha rysk naturgas heller.

Hade det inte blivit krig så hade den förda politiken kanske varit framförhållning, men nu blev det krig och då var det inte att ha framförhållning.

Permalänk
Medlem

Varför är elen så dyr då? Vi har ju en stor export o gasen är lika billig nu som före invasionen? Jag fattar inte längre

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Varför är elen så dyr då? Vi har ju en stor export o gasen är lika billig nu som före invasionen? Jag fattar inte längre

Det har varit en generell ökning av gaspriset sedan sommaren 2021. Nu tror jag priset ligger på ungefär samma nivå som hösten 2021 men då hade som sagt priset redan börjat öka. Backar du till 2020 så är gasen rejält mycket dyrare idag.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Varför är elen så dyr då? Vi har ju en stor export o gasen är lika billig nu som före invasionen? Jag fattar inte längre

Större delen av exporten sker när vi har som minst belastning och inte behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det har varit en generell ökning av gaspriset sedan sommaren 2021. Nu tror jag priset ligger på ungefär samma nivå som hösten 2021 men då hade som sagt priset redan börjat öka. Backar du till 2020 så är gasen rejält mycket dyrare idag.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Ok men elen i december var väl kanske 10ggr dyrare även att gasen var hyfsad. Hur mycket mer export måste Sverige ha om vi ska ha få normala priser? Vi har ca 4000 mw i överflöd men priserna är ändå sjuka.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Större delen av exporten sker när vi har som minst belastning och inte behov av det.

Va det där stämmer inte. Kolla in i kontrollrummet. Vi har export i princip hela tiden?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ok men elen i december var väl kanske 10ggr dyrare även att gasen var hyfsad. Hur mycket mer export måste Sverige ha om vi ska ha få normala priser? Vi har ca 4000 mw i överflöd men priserna är ändå sjuka.

Efterfrågan på el är högre därav våra priser.
Räcker att 1kwh måste köpas in dyrt så blir allt dyrt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Varför är elen så dyr då? Vi har ju en stor export o gasen är lika billig nu som före invasionen? Jag fattar inte längre

Vad jag förstår så är det på grund av att vi måste ha liknande (eller samma) priser som vi har internationellt när vi exporterar? Annars skulle det ju lätt kunna bli ocker. Något EU-direktiv som jag tyvärr inte lyckas hitta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Efterfrågan på el är högre därav våra priser.
Räcker att 1kwh måste köpas in dyrt så blir allt dyrt

Blir inte nåt klokare av ditt svar. Vad driver upp efterfrågan isf?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ok men elen i december var väl kanske 10ggr dyrare även att gasen var hyfsad. Hur mycket mer export måste Sverige ha om vi ska ha få normala priser? Vi har ca 4000 mw i överflöd men priserna är ändå sjuka.

Rent teoretiskt måste vi ha överskott så stamlänkarna mellan oss och resten av Europa är mättade men det 1. lär inte ske 2 lär byggas ut om behovet faktiskt är så stort.
Mycket har att göra med kostaden för el går på sista förbrukade kw (tror jag det heter) så vi kan ha billig producerad el men är behovet på marknaden så stort att gunnar kan starta oljeverk från 1800 talet kan sälja sin 100kr/kw el så kostar elen 100kr/kw. Lite förenklat.
Hela elprissystemet var uppsatt när det var ett överskott av el och då var det inget problem att gunnar ville ta 100kr/kw för ingen använde gunnar för alla billigare tillverkare gick före. Men med tyskland stänger ner kärnkraft, gaspriserna (var) dyra, fler gick över från gas -> el etc etc. så fick vi en mer bristmarknad och då falerade hela kostnadssystemet i praktiken för det var gjort för en överskottsmarknad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Blir inte nåt klokare av ditt svar. Vad driver upp efterfrågan isf?

Folk som laddar elbil, industrier etc
Vindkraftverk kompenserar inte för nedläggning av kärnkraft alltid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Rent teoretiskt måste vi ha överskott så stamlänkarna mellan oss och resten av Europa är mättade men det 1. lär inte ske 2 lär byggas ut om behovet faktiskt är så stort.
Mycket har att göra med kostaden för el går på sista förbrukade kw (tror jag det heter) så vi kan ha billig producerad el men är behovet på marknaden så stort att gunnar kan starta oljeverk från 1800 talet kan sälja sin 100kr/kw el så kostar elen 100kr/kw. Lite förenklat.
Hela elprissystemet var uppsatt när det var ett överskott av el och då var det inget problem att gunnar ville ta 100kr/kw för ingen använde gunnar för alla billigare tillverkare gick före. Men med tyskland stänger ner kärnkraft, gaspriserna (var) dyra, fler gick över från gas -> el etc etc. så fick vi en mer bristmarknad och då falerade hela kostnadssystemet i praktiken för det var gjort för en överskottsmarknad

Med stängda kärnkraftverk i Tyskland är svaret nu då. Det pumpades ut 'rysspriser' o 'putinpriser' i media. Men inte en enda gång hör man om tyskpriser.

Edit : det låter som omvänd konkurrens i elnätet. Upplägg för att alla ska betala så dyrt som möjligt. Crime of the century är vad vi upplever

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad jag förstår så är det på grund av att vi måste ha liknande (eller samma) priser som vi har internationellt när vi exporterar? Annars skulle det ju lätt kunna bli ocker. Något EU-direktiv som jag tyvärr inte lyckas hitta nu.

Jag skulle säga att vi redan blir utsatta för ocker.
Läser man hur ocker definieras stämmer denna situation väl överens. Vi betalar multum mot vad elen kostar att tillverka

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Bor i SE3, villa på 98 kvm + källare som till största delen är uppvärmd (den ouppvärmda delen är inte heller isolerad mot resten av källaren). Vattenburen värme med bergvärmepump. Originalfönster och tveksamt isolerad vind. Ca 21 grader inomhus.

I december gjorde vi av med 1842 kWh.
Räkningen från Tibber landade på 6780 kr.
Vattenfall vill ha 1968,19 kr för att leverera elen (3*20A som huvudsäkringar).
Totalt 8748,19 kr.

Löjligt mycket pengar för elen under en månad men vi överlever utan problem. Känns fel att vara nöjd med räkningen men när det var som kallast i december började jag räkna med en elkostnad på 12000 kr för december... Tittade på vad vi gav för elen med rörligt avtal 2020. Samma förbrukning hade hamnat på knappt 3000 kr.

Är iaf glad att vi kör med bergvärme. Tidigare ägare gjorde av med 33000 kWh/årligen (en LvP, direktverkande el, vattenburen golvvärme i källaren med elpatron) och vi ligger nu på knappt 14000 kWh/år.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]