Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Förbrukning på 100kWh och snittpris på 3,284 kr/kWh

Elnät: 179kr
Elhandel: 363kr
Totalt: 542kr

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Såklart gick mitt bundna ut inför December, gick ifrån 0,76kr bundet till 3,6kr för December.
Så ifrån 1500kr i månaden till 6800kr så en fin ökning på ca:480%

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Får jag vara med . Jag brukar ligga på 650 kr i månaden. Fick i dag en faktura på 1800 kr. Jag jag vet, Lite, men en då, Va fan.
Vill bara säga. I December har jag varit vaken på natten och sovit på dagarna, Undra vad jag skulle fått om jag var vaken på dagarna. Skit. Det dubbla Kanske...

De flesta betalar samma för natten som på dagen.

Jag får känslan av att alla tror att de automatiskt får billigare el på natten. Så är inte fallet. Du måste ha ett abonnemang som fungerar så.

Jag vet inte om det är nya tider nu men min erfarenhet är att "standard" på abonnemang är att man betalar snittåpris över hela dygnet, inte "spot" pris.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

De flesta betalar samma för natten som på dagen.

Jag får känslan av att alla tror att de automatiskt får billigare el på natten. Så är inte fallet. Du måste ha ett abonnemang som fungerar så.

Jag vet inte om det är nya tider nu men min erfarenhet är att "standard" på abonnemang är att man betalar snittåpris över hela dygnet, inte "spot" pris.

Precis, har förklarat detta för ett flertalet personer i mitt umgänge att det är totalt skitsamma att köra tvättmaskinen på natten om dom har rörliga avtal, många som verkar tro att rörligt = timavtal.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Lägenheten 47 Kvm - 90 kwh

Huset min mamma bor i 120 Kvm Luftvärmepump, med kamin - 1800 kwh.

Totalt för båda - 9000 Kronor inkl elöverföring osv. Roliga tider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Såklart gick mitt bundna ut inför December, gick ifrån 0,76kr bundet till 3,6kr för December.
Så ifrån 1500kr i månaden till 6800kr så en fin ökning på ca:480%

Det är normala prisökningar som beror på Putin. /sarkasm

Här kan ni läsa vem som tjänar på detta:
https://www.sydsvenskan.se/2023-01-11/vinterns-elpriser-ar-ga...

Vi kommer få stå med mössan i näven hos staten under lång tid tills detta rättar upp sig låter det som.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Precis, har förklarat detta för ett flertalet personer i mitt umgänge att det är totalt skitsamma att köra tvättmaskinen på natten om dom har rörliga avtal, många som verkar tro att rörligt = timavtal.

Men det finns faktiskt en vinst i att köra saker nattetid. Inte för dig och din elräkning personligen men för samhället som helhet. Om vi jämnar ut förbrukningen så mindre behöver förbrukas under dagen så gör det att hela samhällets konsumption placeras bättre, vilket i sin tur är positivt såklart och kan göra att det blir färre toppar dagtid

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Elområde 3. Dalakraft. Två äldre hus om ca 200m2 vardera. Jordvärme. Familj med två vuxna två barn. Förbrukning 3800 kwh. 12.300 kr elhandel, 2.600 kr fasta avgifter, energiskatt, effektavgift. Timavläsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag blir lite förvånad över att se vissas årsförbrukning. Jag har en villa på 160 kvm som fram till nyligen bara körde med elradiatorer som uppvärmning och jag har haft en årsförbrukning på ca 14000 kWh, vilket verkar vara långt under en del som har effektiva system, som bergvärme, i samma region (område 3).

Då jag har nyss installerat en LLVP, mest av solidariska skäl då jag fortfarande är bunden på 36 öre/kWh och inte behöver bry mig om kostnaden än, är det svart på vitt hur markant förbrukningen sjunkit så det är förvånande att se att jag låg så pass bra till med något så uselt som elradiatorer.

14.000 är väldigt lågt för elradiatorer, bor du ensam och har rätt kallt inne?
Eldar du som stödvärme?

Skrivet av Mindfighter:

Du måste titta på hela livssituationen. Vi förbrukade 24.000 kwh 2022, ner från 29.000 kwh 2021. Grannar i liknande hus förbrukar 15.000 kwh. Lågförbrukade fallet är två pensionärer, vi är familj om fyra med två äldre tonåringar (17 och 19). Gissningsvis står t.ex. varmvatten för en stor del av vårt elände o.s.v. Att försöka få tonåringarna att förstå att man inte kan ta långa duschar är som att försöka förklara för ett berg att det borde ta sträcka på benen och ta en promenad. Ja, jag har visat elräkningarna o.s.v., men blir ändå idiotförklarad ”vadå? man måste ju få duscha”.

Har man underdimensionerad bergvärme t.ex. (var vanligt att man satte in det så, att det beräknades på 80% pump/20% elspets och då är det ”normal” familj det räknas på vilket kan vara lågt räknat beroende på fas i livet o.s.v.) så kör man överskjutande behov av värme och varmvatten med elspets och det är lika ”effektivt” som direktverkande el, så det kan nog förklara att även folk med bergvärme ibland har höga siffror.

Att döma av folks inlägg på facebook är många bergvärmepumpar felinställda / dåligt optimerade dessutom. Fick tummen ur att lära mig min ordentligt nu inför vintern. Här finns inget direkt facit utan man måste lägga tiden på att förstå pumpen och testa vad som fungerar i ens egna hus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Villa 126kvm. Ny fjärrvärmeväxlare, Ngenic Tune och nya radiatorer plus tilläggsisolerat.

444kwh el (Tibber timpris) = 1473:-
2987kwh fjärrvärme = 3760:- (inkl nätavgift, sophämtning, vatten/avlopp)

5233:-

Helt okej i tycker jag. Vi duktiga med att styra tvätt och disk till lågpristimmar så skönt att se att det lönar sig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk

Villa 200kvm med inredd källare. Luft/vatten. Spabad nedställd till ca 20 grader.
Kalmar, elområde 4.

December:
1654kWh totalt 7997:- för allt.
1980kWh förra året.

Sänkt värmen, stängt av golvvärme, duschar mest på gym, ingen torktumlare. Nästa steg är väl typ att köra ordentliga storkok men det är vi inte jättesugna på.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har raderat ett sidospår om politik som @aje drog igång.

Kan ni inte följa §1.7 så kommer tråden låsas som den senaste elräkningstråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet på 85 kvm.
Förbrukade 169 kWh - 672:85kr elhandel (totalt 873:-).

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Villa 143 m2 i område 3, vattenburen elvärme + luft-luft-värmepump. Hamnade på ca 10600:- för 2282 kWh i december ink nätavgifter. (Ner från 3064 kWh december 2021.)

Permalänk

3400 inkl allt. 712 kwh se4
120 kvm
Kört med en llvp (den andra dödad på strömbrytaren)
Kamin
FTX system som ibland värmt på och då drar det oerhörda mängder ström.

Kört mycket belysning i fönster. En ljusstake drog t.ex. totalt under december 7 kwh.

Jag tror misstaget folk gör är att ha på golvvärme och duschar och tvättar händerna i varmvatten alldeles för ofta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

När man läser dessa hutlösa elpriser kan man inte vara annat än tacksam för att man inte betalar någon elräkning. Är förvisso inte gratis, men priset är ju fast bundet till hyran. Klart att detta påverkar pågående hyresförhandlingar å andra sidan . Har ingen aning om hur mycket jag förbrukar i el men jag har då inte ändrat mina vanor sen tidigare.

Permalänk
Medlem

Förutsättningarna

  • Elområde 4

  • Villa på 250kvm

  • Laddhybrid som laddas varje dag

  • Ett elelement ställt på 5-6 grader i garaget för att hålla frosten borta från färg och annat

  • Jobbar hemma

  • 2 vuxna, 2 barn

  • Jordvärme med vattenburen golvvärme på nedervåning, två oljeelement på ovanvåning, FTX-ventilation som går på 100 % värmeåtervinning

  • Värme ställd på cirka 20 grader

  • Obunden el genom C4Energi på el och nät (flyttade in i Juli, var inte läge att binda då heller direkt)

Resultatet

  • 2238kwh i December

  • 9990 kr för allt (moms, el, elnät)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Precis, har förklarat detta för ett flertalet personer i mitt umgänge att det är totalt skitsamma att köra tvättmaskinen på natten om dom har rörliga avtal, många som verkar tro att rörligt = timavtal.

Nja, det finns vissa nätägare som har börjat med effektavgift och då är det olika pris att förbruka elen på olika tider på dygnet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du måste titta på hela livssituationen. Vi förbrukade 24.000 kwh 2022, ner från 29.000 kwh 2021. Grannar i liknande hus förbrukar 15.000 kwh. Lågförbrukade fallet är två pensionärer, vi är familj om fyra med två äldre tonåringar (17 och 19). Gissningsvis står t.ex. varmvatten för en stor del av vårt elände o.s.v. Att försöka få tonåringarna att förstå att man inte kan ta långa duschar är som att försöka förklara för ett berg att det borde ta sträcka på benen och ta en promenad. Ja, jag har visat elräkningarna o.s.v., men blir ändå idiotförklarad ”vadå? man måste ju få duscha”.

Har man underdimensionerad bergvärme t.ex. (var vanligt att man satte in det så, att det beräknades på 80% pump/20% elspets och då är det ”normal” familj det räknas på vilket kan vara lågt räknat beroende på fas i livet o.s.v.) så kör man överskjutande behov av värme och varmvatten med elspets och det är lika ”effektivt” som direktverkande el, så det kan nog förklara att även folk med bergvärme ibland har höga siffror.

Ja, självklart räknar jag med att andra kan ligga högre totalt pga fler personer i hushållet än två, samt att man kan ha större hus än 160 kvm utan källare, jag var bara förvånad över att det blev så pass stor skillnad då jag räknade med att borde ligga långt över i uppvärmningen. Som du säger kan det nog ligga en hel del i underdimensionerat värmesystem så skillnaden där inte varit så stor som jag förväntat mig. En av mina kollegor har bergvärme och i övrigt ganska lika förutsättningar (aningen mindre hus, men värmer garage också) och han ligger på max 10000 kWh/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Precis, har förklarat detta för ett flertalet personer i mitt umgänge att det är totalt skitsamma att köra tvättmaskinen på natten om dom har rörliga avtal, många som verkar tro att rörligt = timavtal.

Dock bättre för samhället om folk kan skifta strömförbrukande aktiviteter till natten oavsett vilket elavtal dom har. Och om tillräckligt många gör det så sänker det kostnaden även för de med rörliga icketim-priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

14.000 är väldigt lågt för elradiatorer, bor du ensam och har rätt kallt inne?
Eldar du som stödvärme?

Vi är två vuxna med 21 grader inne. Jag hade inget annat sätt att generera värme innan jag skaffade LLVP. Det har fluktuerat lite och mitt lägsta år var 12800 kWh, men då bodde jag själv.

Med LLVP räknar jag med att förbrukningen skulle sjunka nedåt 10000 kWh om jag förbrukade på samma sätt som tidigare, fast det blir nog säkert lite högre då jag troligen också kommer kyla huset på sommaren när det är som varmast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dock bättre för samhället om folk kan skifta strömförbrukande aktiviteter till natten oavsett vilket elavtal dom har. Och om tillräckligt många gör det så sänker det kostnaden även för de med rörliga icketim-priser.

Finns många saker som borde göras om på elmarknaden, men ta bort rörliga avtal och gå över till timpriser och senare 15-minuters priser när alla elmätare är utbytta för att klara det vore kanske inte så dumt. Kombinera det med en smart app så kan alla se vad det kostar att laga mat o.s.v. så kan man välja om man vill göra det (eller inte). Idag när man får reda på vad priset är först i EFTERHAND om man har rörligt avtal är egentligen väldigt märkligt. Hur ofta använder man en tjänst och får reda på priset först efteråt?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur ofta använder man en tjänst och får reda på priset först efteråt?

Mitt livs absolut största köp är precis så. (bostad och dess ränta på lånet..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mitt livs absolut största köp är precis så. (bostad och dess ränta på lånet..)

bind lånet på 50 år

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hade bundet elpris till December på 60 Öre kw/h.
Glömde säga upp avtalet och ändra till rörligt. Blev automatiskt bunden på nytt ett år och kommer få betala otroligt låga 8:- kr per kwh inkl allt.

Vattenfall kan dra åt helvete

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Lägenhet på 60ish kvm med frånluftsvärmepump: 692,65 kWh
Elnät: 777,2 kr
Elhandel: 2562,81 kr
Totalt: 3340 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mitt livs absolut största köp är precis så. (bostad och dess ränta på lånet..)

Inte ens där, bonlåneräntan får du reda på vad den är kommande period även om man har rörligt. Funderat en stund, men jag kommer inte på något annat där vi får reda på priset först EFTER vi använt produkten/tjänsten. (eftersom det rörliga elpriset räknas ut EFTER månaden har passerat)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tog över en 4a på 100kvm i SE3 i mitten på november. Så från mitten av november och december har jag visst gjort av med 340kWh vilket Vattenfall vill ha 1750kr för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tog över en 4a på 100kvm i SE3 i mitten på november. Så från mitten av november och december har jag visst gjort av med 340kWh vilket Vattenfall vill ha 1750kr för.

Byt från anvisningsavtalet asap! (antar att du har det med det priset på elen)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Villa i Göteborg, byggd 1906 med outnyttjad förbättringspotential när det kommer till isolering. Cirka 100 kvm. Ingen elbil. Två personer. Ett litet rackskåp som går dygnet runt (när jag mätte sist verkar det ligga på runda slängar 75 kWh i månaden) - i övrigt inga stora förbrukare.

Kastade ut den gamla kombipannan i november och ersatte med en LVVP från Mitshubishi. Den höll på och krångla hela december (den frostade igen och gick skitdåligt - men nu verkar det vara fixat, det var visst för lite köldmedia i den).

Min elhandelsfaktura landade på 6 170 kronor, för 1746 kWh. Har spotmätning, och viss styrning av värme och vitvaror mot elpriset.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.