Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Förbrukning 107 kWh. 455kr. Lägenhet 2a. Rörligt pris fortum. 296 öre/kWh.
Jobbar hemifrån mestadels. Tvättmaskin, jobblaptop + privat laptop + 48" ledtv + kyl/frys, kaffebryggare/vattenkokare, lampor (försöker släcka där jag inte befinner mig).

TV´n går väl igång lite för mycket när jag egentligen sitter o göra annat. Knappar på databurken etc.
Tvättar maskintvätt hemma ca 1 ggn per vecka i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Det sjuka är ju alla "påhittade" extra avgifter i form av årsavgifter, spotpåslag, energiskatter, elcertifikatskostnad och helt otroliga 25 % moms. Som extra krydda på moset betalar vi alla detta med redan skattade pengar....

Det enklaste för regeringen vore väl att sänka momsen / skatten på det, istället för att lägga massa administration på ett elstöd som aldrig kommer.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Det sjuka är ju alla "påhittade" extra avgifter i form av årsavgifter, spotpåslag, energiskatter, elcertifikatskostnad och helt otroliga 25 % moms. Som extra krydda på moset betalar vi alla detta med redan skattade pengar....

Ja, systemet är helt trasigt.
Någonstans måste det ju även göras helt brutala vinster? Det har väl(?) inte blivit dyrare att producera (den vanliga delen) av energin? Överpriset vi betalar beror alltså på att folk slåss om elen på en börs?

Permalänk

617kWh
2242kr elhandel timpris via Tibber
644kr elavgifter

138kvm radhus. 2 vuxna 2 barn

Laddhybrid som jag laddar ca 8-9kW 5 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, systemet är helt trasigt.
Någonstans måste det ju även göras helt brutala vinster? Det har väl(?) inte blivit dyrare att producera (den vanliga delen) av energin? Överpriset vi betalar beror alltså på att folk slåss om elen på en börs?

Ja svenska kraftnät gör ex.vis stora vinster som gör att det går att få ut ett elstöd.

Jag har följande:
Ca 7900 kr för 1570 kWh inkl. nätavgift och avgifts-avgifter och skatter.
Område 3.
Hus ca 80 m2. 2 personer, 2 katter.
Luftvärmepump och el-vvb.
Frånluft utan återvinning.

Känner mig rånad eller nåt

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Villa i SE3 ca 200m2 uppvärmt.

Bergvärme + Elbil, Server m.m....

2512kwh totalkostnad med allt 3500:- (EON Fastpris till November 2024).

Huset byggt 1965 och har mekanisk frånluft 3-glas 90%.

Har ca 20 grader inomhus.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

2680kWh inkl elbilsladdning ca 500kWh
Raduhs 140+40 kvm. Luftvärmepump + direktel + kamin

Ca 9800kr inkl nätavgift

Permalänk
Medlem

237kwh 1400kr totalt.

Permalänk
Medlem

Villa 120kvm SE3. 1498kwh landade på 7026kr denna månad. 55% lägre förbrukning än 2021. Men så hade vi drygt 15 grader inne också.

Ringde eon i augusti 2021 och bad om att få binda elpriset 3år. Fick 57öre som erbjudande. Tackade nej, tyckte det lät dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja svenska kraftnät gör ex.vis stora vinster som gör att det går att få ut ett elstöd.

Pratas väldigt tyst om elproducenter och statskassan... T.ex. vattenkraft kostar inte mer än igår att producera, men nu får vattenfall mångdubbelt betalt för elen från älvarna. Och statskassan eftersom momsen läggs procentuellt ovanpå, så de intäkterna lär ha rusat iväg.

Och värmepumptillverkare, prisena har ökat 25% senaste året och det är inte enbart motiverat av ökade tillverkningskostnader, inte för inte som Nibe t.ex. går bra på börsen.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Vi minskade förbrukningen i december från 4300 kWh till 3600. I januari är prognosen en minskning från 3900 kWh till 2600. Främst på grund av att jag bytte gamla element till smarta och således sänkt temperaturen i stora delar av huset.

Decembers räkning på strax över 6000 kr, inklusive nät. Förra året hade jag en elräkning på över 16000 kr i december.

Fast elpris i två år till så vi har lite tid att effektivisera. Funderar bland annat på en luftvärmepump på nedre plan, samt spiskasett i öppna spisen. Eventuellt bergvärme, men det blir väldigt omfattande att dra vattenburen värme genom två plan och 230 kvadrat.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

1751kWh kostade totalt 8023kr. Villa 180kvm med två vuxna och tre barn i SE3. Laddat hybriden 128kWh under december, dragit ner på värmen och snålat på varmvattnet sparade oss ca 800kWh mot december 2021. Har bergvärmepump men det finns några fönster kvar som skulle behöva bytas mot bättre. Absurda priser, har länge ansett att elmarknaden behöver rensas upp från alla konstiga avgifter och påslag.
Nu vet inte jag hur ett kraftverk fungerar men borde inte de där serviceavbrotten som varit i vinter kunnat göras tidigare på året och inte under den kallaste perioden på året?

Permalänk

Bor i 1½-plans villa på med ca 200kvm boyta fördelat på båda planen. Byggt 1974, så ni gissade rätt, direktverkande el som uppvärmning... (Har satt in en LLVP sedan fem år tillbaka, kopplad till HA)

Har nu bytt alla radiatorer till nya moderna oljefylda från LVI med Touch E3 enhet vilket innebär att jag kan styra dem från mobilen och sätta schema osv. (Tyvärr ingen integration till HA på dessa)

Varmvattenberedaren är från 1992, så gammal och dum och vill inte göra något med denna utan den kommer att bytas när den dör.

Förra året med fast elpris så förbrukade vi strax under 3000kWh, men detta året med Tibber så har vi planerat förbrukningen med schemaläggning och automation på LLVP baserat på topparna i elpriset och inte direkt dragit ned på badandet i badkar för dottern. (Hon skall inte behöva "lida" så att säga, så hon badar en eller två ggr i veckan som vanligt)

December resulterade i en förbrukning på 1440kWh istället med en kostnad på strax under 5000 (Exklusive elnät som landade på ca 1200kr)

Bara genom förändringarna i beteende och när vi värmer upp har förbrukningen halverats och vi har ändå runt 21 grader inomhus, så jag är mer än nöjd med det. (Inte med priserna dock utan bara förbrukningen)

(Givetvis en investering i nya element som man får räkna in, men det var ändå "planerat" att dessa skulle bytas. Sen att alla byttes direkt är en annan sak)

Har beställt kamin som kommer att installeras i Mars/April. Kombinerad pellets och ved med app- och temperatur-styrning. Så kan elda på med pellets under nästa år och förhoppningsvis sänka förbrukningen ännu mer nästa vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Pratas väldigt tyst om elproducenter och statskassan... T.ex. vattenkraft kostar inte mer än igår att producera, men nu får vattenfall mångdubbelt betalt för elen från älvarna. Och statskassan eftersom momsen läggs procentuellt ovanpå, så de intäkterna lär ha rusat iväg.

Och värmepumptillverkare, prisena har ökat 25% senaste året och det är inte enbart motiverat av ökade tillverkningskostnader, inte för inte som Nibe t.ex. går bra på börsen.

Ja statskassan borde fyllas på bra. Vad jag förstår så har ofta elproducenterna sålt sin el i förväg till ett visst pris till elhandelsbolag, så det är inte säkert att producenterna i sig tjänar så mycket på situationen.

Jag retar mig lite på hela el-stöd grejjen för det känns som en silvertejp-lösning o sen kommer vi få höra hur givmilda våra politiker är som räddar oss från denna hemska sits. Politikerna borde fanimej skämmas.
Nu ska vi få ett stöd till för november och december, men vem vet hur lång tid det tar innan det går i lås.

Det verkar behövas otroligt många politiker-timmar för att göra denna efterhands-lagningen som inte ens är en bra lösning.

Fattar inte att priserna är som dom är heller för tydligen är ju gaspriserna tillbaka till det som var före invasionen. Nästan som att all skuld som gått till Putin bara var en tillfällig syndabock, och att dom egentligen bara ljög om sk. rysspriser.

För att nå fram till en lösning på längre sikt (om det ens nån gång blir bättre) så kommer det väl krävas ett till riksdagshus om man ser till hur saktfärdiga dom är med detta.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag retar mig lite på hela el-stöd grejjen för det känns som en silvertejp-lösning

Verkligen, den är helt värdelös, energin (höhö) och pengarna borde läggas på att lösa problemet istället.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Vi bor 4 personer (2 vuxna, 2 barn) i en villa, 170+40 kvm byggd 1880 med luft/vatten-värmepump och vedkasett.
En elradiator inne på lilla toaletten, och en i det fristående garaget som kördes när jag lagade ena bilen.

Fastpriset löpte ut veckan efter att elbolagen slutade låsa priser, så vi ska betala 11 106 kr för 2385 kWh i zon 3 (skatt och avgifter inräknat).
Minskad förbrukning med ungefär 300 kWh från förra December men ca 5x dyrare faktura.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

755 spänn / 141 kWh på 33kvm *skjut mig*
Novembers räkning låg på strax under 500-ingen.

Permalänk
Medlem

Förbrukning 473kr (114 kWh)
Ellevio 220kr
(Rörligt avtal)

Bor i lgh (44 kvm) i sthlm, där värme & vatten ingår i avgiften

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av clappen:

Antar att du vet mer om mitt bankkonto än mig själv av någon anledning.

Bankkonto vad pratar du om? Majoriteten har inte gratis el. Antingen är du för dum för att läsa elfakturan eller är du en av extremt få som har elen inbakad i hyran.

Permalänk
Medlem

Runt 1700kwh och det blev ca 8200kr. Har sedan dess sänkt garage tempen till 10 grader och satt vindsavfuktaren i eco läge. Få se hur det blir

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bankkonto vad pratar du om? Majoriteten har inte gratis el. Antingen är du för dum för att läsa elfakturan eller är du en av extremt få som har elen inbakad i hyran.

Jag betalar samma hyra där elen är inkluderad oavsett elförbrukning, antar att han har samma typ av avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, systemet är helt trasigt.
Någonstans måste det ju även göras helt brutala vinster? Det har väl(?) inte blivit dyrare att producera (den vanliga delen) av energin? Överpriset vi betalar beror alltså på att folk slåss om elen på en börs?

Ja, produktionskostnaden är ju lägre för vatten och vind åtminstone, annars kan man ju stoppa vindkraften för "underhåll" och vattenkraften för att "minska bristen i magasinen" eller nåt.

Ska inte kapa tråden med det, men min nätavgift höjs tydligen med ca 50% nu vid årsskiftet. Inte påverkbar såklart. Vid ett rimligt elpris betalar jag nästan mer för elnätet än för elen tycks det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Lägenhet 3 RoK
96 kWh - 155 kr inkl. allt, kommer på månadsfaktura (elavtal upphandlat av föreningen och bundet, blir en annan historia när det ska omförhandlas). Genomsnittlig kostnad senaste året 175 kr/mån.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bankkonto vad pratar du om? Majoriteten har inte gratis el. Antingen är du för dum för att läsa elfakturan eller är du en av extremt få som har elen inbakad i hyran.

Jag betalar inte för elen, hur svårt är det att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag betalar samma hyra där elen är inkluderad oavsett elförbrukning, antar att han har samma typ av avtal.

Skrivet av clappen:

Jag betalar inte för elen, hur svårt är det att förstå?

Oavsett vilket så är inte elkostnaden 0, den är en del av hyran. Förvisso förändras den inte men den är fortfarande inte 0. Tror för övrigt att de flesta värdar kommer vilja göra om detta framöver. Med de elkostnader som vi har tror jag inte någon hyresvärd eller bostadsrättsförening vill ha kvar detta upplägg.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Flera här som sitter på dubbla kostnaden mot det genomsnittliga rörliga priset för december. Det bör ligga kring 320-360 öre/kWh inkl. moms och avgifter, exkl. nätavgift.

Ni bör se över era avtal så att ni inte sitter på till exempel anvisningspris (överpris man får automatiskt om man inte själv väljer bolag och avtal).

Permalänk
Skrivet av clappen:

Jag betalar inte för elen, hur svårt är det att förstå?

Du betalar visst för elen. Den är inbakad i din hyra. Att du inte ens är medveten om det visar hur lite koll du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Det sjuka är ju alla "påhittade" extra avgifter i form av årsavgifter, spotpåslag, energiskatter, elcertifikatskostnad och helt otroliga 25 % moms. Som extra krydda på moset betalar vi alla detta med redan skattade pengar....

Finns inget som heter "skattade pengar". Transaktioner beskattas, inte "pengar".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

SE3. 8139 kr
Tibber timpris (snitt 296 öre)
1979 kWh = 5864 kr

Laddning elbil
436 kWh (snittpris 148 öre) 647 kr
Moms

Villa 140 m2. Luftvärmepump och stödelement.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Man börjar ju bli lite kissnödig. Vårt hus står färdigt i mitten av sommaren 146m2 enplans med frånluftsvärmepump. Kan bli dyrt nästa vinter.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan