Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Man kan göra större skada bakom ratten än på cykeln. Jag är inte rädd för att ha ihjäl någon på cykeln (bara mig själv då) men bakom ratten har jag inte bara ansvar för mig själv utan även mina passagerare och trafikanter.

Om man är stresskänslig och känslig för intryck och ska lära sig manuell växellåda så tar det mycket längre tid och kostar mer pengar. Varför ska man lägga ner tid och pengar (som kanske inte finns) när man vet att man aldrig vill sätta sig i en manuellt växlad bil? Är det inte bättre att ha automatkörkort än inget alls? Med det tankesättet kanske man ska ta alla körkortsnivåer för "det kan ju vara bra att ha" typ lastbil eller större husbil fast jag aldrig tänker köra det. Tycker inte det är orimligt alls att ta automatkörkort om man känner att det är rätt.

Att det sen finns de som påstår att automatkörkort inte är ett "riktigt" körkort är bara fånigt. Självklart kan man inte köra manuella bilar men att körkortet bara handlar om växellådan är knäppt. Bara för att en person behärskar växellådan så betyder det inte att hen är en bra chaufför och för mig är i varje fall säkerhet A och O när det kommer till trafiken.

Det här är egentligen två separata problem som har blivit ihopkopplade. Ena problemet är stresskänslighet och det andra problemet är brist på bilkontroll, vilket göder det första problemet.

Stresskänslighet och överkänslig för intryck är ett problem som bör jobbas bort oavsett vad. Även om du tar dig så långt som att klara uppkörningen och få körkortet, så har du inte överkommit det problemet. Du kommer utsättas för många stressiga situationer ute i trafiken, vare sig du vill eller inte. Vad händer exempelvis om det är mycket trafik och folk runtom dig kör oberäkneligt och dåligt? Hur blir det i en paniksituation när ett barn eller ett djur springer ut i vägen? Vad händer om du kör på en is- eller oljefläck och plötsligt får sladd på bilen? Kan du inte hålla huvudet kallt och veta hur du ska hantera detta, så kommer det förr eller senare bli farligt.

Att lära sig köra manuellt växlad bil handlar inte bara om att trycka på en pedal och dra i en spak. Det lär dig även lite grundläggande bilkontroll. För att lyckas krävs i varje fall viss motorik och känsla för motor, koppling och växellåda. Det tvingar dig även att köra mjukt och du får lite mer känsla för lastförskjutningar (manuellt växlade bilar tenderar att motorbromsa mer, och ska du använda den motorbromsen vill du gärna att det ska mjukt istället för ryckigt).

Nu menar jag inte att det är något som kommer göra dig ens tillnärmelsevis till en bra förare, men det är bra för att få in i varje fall lite grundläggande färdigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här är egentligen två separata problem som har blivit ihopkopplade. Ena problemet är stresskänslighet och det andra problemet är brist på bilkontroll, vilket göder det första problemet.

Stresskänslighet och överkänslig för intryck är ett problem som bör jobbas bort oavsett vad. Även om du tar dig så långt som att klara uppkörningen och få körkortet, så har du inte överkommit det problemet. Du kommer utsättas för många stressiga situationer ute i trafiken, vare sig du vill eller inte. Vad händer exempelvis om det är mycket trafik och folk runtom dig kör oberäkneligt och dåligt? Hur blir det i en paniksituation när ett barn eller ett djur springer ut i vägen? Vad händer om du kör på en is- eller oljefläck och plötsligt får sladd på bilen? Kan du inte hålla huvudet kallt och veta hur du ska hantera detta, så kommer det förr eller senare bli farligt.

Att lära sig köra manuellt växlad bil handlar inte bara om att trycka på en pedal och dra i en spak. Det lär dig även lite grundläggande bilkontroll. För att lyckas krävs i varje fall viss motorik och känsla för motor, koppling och växellåda. Det tvingar dig även att köra mjukt och du får lite mer känsla för lastförskjutningar (manuellt växlade bilar tenderar att motorbromsa mer, och ska du använda den motorbromsen vill du gärna att det ska mjukt istället för ryckigt).

Nu menar jag inte att det är något som kommer göra dig ens tillnärmelsevis till en bra förare, men det är bra för att få in i varje fall lite grundläggande färdigheter.

Vill bara påpeka där att flertalet nya bilmodeller, både el och vanliga har en väldigt kraftfull motorbroms jämfört med äldre modeller trots avsaknad av manuell växellåda. Något man dock vänjer sig vid ganska omedelbart, så det är ett ickeproblem egentligen. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här är egentligen två separata problem som har blivit ihopkopplade. Ena problemet är stresskänslighet och det andra problemet är brist på bilkontroll, vilket göder det första problemet.

Stresskänslighet och överkänslig för intryck är ett problem som bör jobbas bort oavsett vad. Även om du tar dig så långt som att klara uppkörningen och få körkortet, så har du inte överkommit det problemet. Du kommer utsättas för många stressiga situationer ute i trafiken, vare sig du vill eller inte. Vad händer exempelvis om det är mycket trafik och folk runtom dig kör oberäkneligt och dåligt? Hur blir det i en paniksituation när ett barn eller ett djur springer ut i vägen? Vad händer om du kör på en is- eller oljefläck och plötsligt får sladd på bilen? Kan du inte hålla huvudet kallt och veta hur du ska hantera detta, så kommer det förr eller senare bli farligt.

Anekdot på det temat:

En av tjejerna på halkbanan, när jag gjorde den för tusen år sedan, släppte ratten fullständigt när bilen sladdade. Det löser ju problemet… Och det i en situation där man kan förvänta sig att det inte kommer vara världens bästa underlag.

Permalänk
Medlem

Handlar ju inte bara om vad som är vanligast.

Själv känner jag att jag har bättre koll på bilen med manuell och är flera gånger jag skulle gört fast i snön med automat växlad bil.

När jag kör en liten lätt bil med svag motor är det för mig ett krav med mauell låda.

Kör jag en tung och stark bil föredrar jag om den har automat växel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vill bara påpeka där att flertalet nya bilmodeller, både el och vanliga har en väldigt kraftfull motorbroms jämfört med äldre modeller trots avsaknad av manuell växellåda. Något man dock vänjer sig vid ganska omedelbart, så det är ett ickeproblem egentligen. 😀

Ja, det förekommer i många hybrider och elbilar (men inte alla). En manuellt växlad bil kommer dock tvinga dig att vara mer medveten om lastförskjutningen bara av det faktum att du behöver kunna lyfta på gasen, eventuellt bromsa, och växla ner utan att passageraren bredvid spiller ut sitt kaffe i knät.

Känslan för lastförskjutning och vad som händer med bilen är i sin tur helt grundläggande för att ha någon kontroll på bilen. Det är inte så att man måste köra manuell för att få den, men däremot tvingar en manuellt växlad bil att man fokuserar mer på det. För någon som har svårt för manuellt växellåda skulle jag säga att det är ytterligare en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Anekdot på det temat:

En av tjejerna på halkbanan, när jag gjorde den för tusen år sedan, släppte ratten fullständigt när bilen sladdade. Det löser ju problemet… Och det i en situation där man kan förvänta sig att det inte kommer vara världens bästa underlag.

Jag minns att jag delade bil med en tjej som gjorde precis samma sak. Nu kan man förvisso räta upp bilen genom att kort släppa på ratten och sen greppa den igen, men det var inte vad hon gjorde. Tror hon blev sur på mig efter en lakonisk kommentar om "bromsa, koppla ur - v kommer åka av nu". Jag tyckte det var skitkul, det var ju typ bara en guppig gräsplätt vi åkte ut på, men hon var halvt panikslagen.

Vill även minnas att instruktören blev sur på mig efter att jag, trots hans insisterande om att sakta ner, klarade älgtestet i mycket högre hastighet än vad som var avsett... Ah, good times!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Anekdot på det temat:

En av tjejerna på halkbanan, när jag gjorde den för tusen år sedan, släppte ratten fullständigt när bilen sladdade. Det löser ju problemet… Och det i en situation där man kan förvänta sig att det inte kommer vara världens bästa underlag.

Skrivet av DasIch:

Jag minns att jag delade bil med en tjej som gjorde precis samma sak. Nu kan man förvisso räta upp bilen genom att kort släppa på ratten och sen greppa den igen, men det var inte vad hon gjorde. Tror hon blev sur på mig efter en lakonisk kommentar om "bromsa, koppla ur - v kommer åka av nu". Jag tyckte det var skitkul, det var ju typ bara en guppig gräsplätt vi åkte ut på, men hon var halvt panikslagen.

Vill även minnas att instruktören blev sur på mig efter att jag, trots hans insisterande om att sakta ner, klarade älgtestet i mycket högre hastighet än vad som var avsett... Ah, good times!

Sluta nu gubbar, ni var inga mästare på halkbanan när det begav sig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Sluta nu gubbar, ni var inga mästare på halkbanan när det begav sig.

Nu var inte poängen med vad jag skrev eventuell expertis, som jag inte kommenterade alls, utan beteendet att släppa ratten i halv panik för att bilen fick sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Sluta nu gubbar, ni var inga mästare på halkbanan när det begav sig.

Verkligen ingen mästare, men jag hade faktiskt kört en 10 000 mil vid det laget, däribland lite dagligt "rally" på en enskild grusväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu var inte poängen med vad jag skrev eventuell expertis, som jag inte kommenterade alls, utan beteendet att släppa ratten i halv panik för att bilen fick sladd.

Japp, fel av mig. Gott Nytt!

Skrivet av DasIch:

Verkligen ingen mästare, men jag hade faktiskt kört en 10 000 mil vid det laget, däribland lite dagligt "rally" på en enskild grusväg.

10 000 mil innan körkortet? Vart det i GT4 eller hur löste du detta?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

10 000 mil innan körkortet? Vart det i GT4 eller hur löste du detta?

Nu är det preskriberat sedan lång tid tillbaka men... eh, låt oss säga att jag hade en lite väl flexibel tolkning av lagen, i min ungdom.

Permalänk
Inaktiv

Vill du någon gång bli "idragkörd" med en lina så kan du räkna bort automat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu är det preskriberat sedan lång tid tillbaka men... eh, låt oss säga att jag hade en lite väl flexibel tolkning av lagen, i min ungdom.

Då släpper jag det, Gott Nytt År!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Manuell låda, ta kortet med det så får du framföra alla bilar och kanske sedan andra fordon med just manuell låda om du skulle få för dig att ta ytterligare behörigheter ^^

Bara för att automatiska lådor är vanligare så begränsar man ju sig rejält, tex vid köp av begagnade bilar är automat rätt mycket dyrare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

En sak som kan vara bra att ha i åtanke är att automatbilar suger vid vinterväglag. T.ex. svårt att "gunga" loss bilen vid fastkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Manuell låda, ta kortet med det så får du framföra alla bilar och kanske sedan andra fordon med just manuell låda om du skulle få för dig att ta ytterligare behörigheter ^^

Bara för att automatiska lådor är vanligare så begränsar man ju sig rejält, tex vid köp av begagnade bilar är automat rätt mycket dyrare.

Att det finns resonemanget att varför lära sig assembler när alla idioter programmerar i högnivåspråk med färdiga funktionsblock. Det jag menar är att varför utesluta? Lite så att man föraktar kunskap. Minns fortfarande min kusin i USA som köpte en manuell växlad Honda (han fick specialbeställa den). Bilförsäljaren fick köra hem den till honom och sen fick han lära sig köra ”stick-shift”. Gav honom lite tips att man får jobba med lådan och inte låta motorn varva upp till 4000 varv på ettan innan han växlade till tvåan.

Sen har man ju klassikerna, varför ska man lära sig gå när man kan hoppa över och springa direkt. Eller att man är stolt att man inte har ett körkort för lastbil/buss/släp. Jag är stolt för jag behöver ju inte skiten. Kan ju be andra köra istället.

Permalänk

Kan man inte köra manuellt så ska man inte köra bil alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kan man inte köra manuellt så ska man inte köra bil alls

Hur länge gäller den sanningen? Tills 60% av alla bilar är automat? 80%? 98%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kan man inte köra manuellt så ska man inte köra bil alls

Hur många bilar har manuell växellåda idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kan man inte köra manuellt så ska man inte köra bil alls

Ska dock påpeka att de värsta förarna jag känner tog körkort med manuell. Folk som jag personligen inte borde ha körkort och jag är rädd att åka bil med. Dålig förare är en dålig förare och om det är automat vs manuellt körkort spelar ingen roll. Men jag tycker dåliga vanor förstärks i automat bilar, samt alla automatiska system som dödvinkel lampa som folk använder istället för att faktiskt kolla döda vinkeln

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Är det för att automatlådan är bättre på alla sätt som det sitter en kylare på den för att kyla bort effektförlusterna?
Är det också därför man måste hålla fast den med bromsen när man står vid ett rödljus?

Det sitter (oftast) en kylare på den för att den i teorin kan producera en hel del värme under icke ideala förhållanden (lite som att en del bilar har extra kylare till diffrentialen).
T.ex. tung husvagn och vilt accelererande uppför en lång backe.
Vid normal drift däremot så har man ju alltid lockup på det flesta växlarna och därmed direkt drivning, inget slirande alls.

Att du "måste" bromsa för att hålla en automat stilla är för att automatbilar helt enkelt är gjorda för att ha långsam drivning när en växel ligger i.
Detta för att enkelt kunna hålla bilen i uppförsbacke och för att göra smygkörning enklare.
Bilar med högre stallspeed (varvtalet där convertern nyper i) brukar ha väldigt liten eller ingen drivning på tomgång.
Vill du inte bromsa, t.ex. i en bilkö, så kan du ju lägga i parkering eller neutral.

Dessutom så har ju manuella växellådor nått vägs ände vad gäller utveckling.
6 växlar verkar vara det maximala man enkelt kan hantera med en växelspak (utan att ta till lastbilsfinesser).
Medans automatlådor passerade det för >20 år sedan och numera ligger på 9+ (?).
Plus att en dator som styr växlingarna är bättre än vad normala människor är.

Men visst är det ju roligare att köra en manuell bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

En sak som kan vara bra att ha i åtanke är att automatbilar suger vid vinterväglag. T.ex. svårt att "gunga" loss bilen vid fastkörning.

D och R skiljs av N, det gör det otroligt enkelt att bara dra spaken fram och tillbaka ofta utan att ens behöva nudda gasen.
Plus att det är mycket enklare att köra mjukt med en automatlåda, vilket ju gör risken att fastna lägre.

Vid en viss period av bilens historia så kunde ju en "chokad" bil (d.v.s. nystartad kall förgasarmotor) ha betydligt högre tomgång, vilken kunde göra det trixigt att köra i halka med automat.
Men det var ju länge sedan det var ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Vill du någon gång bli "idragkörd" med en lina så kan du räkna bort automat.

Det finns automatbilar som kan bogseras igång.
Men man måste läsa manualen för att kunna proceduren.
Men har man en bil att dra med så kan man ju lika gärna kabla igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dessutom så har ju manuella växellådor nått vägs ände vad gäller utveckling.
6 växlar verkar vara det maximala man enkelt kan hantera med en växelspak (utan att ta till lastbilsfinesser).
Medans automatlådor passerade det för >20 år sedan och numera ligger på 9+ (?).
Plus att en dator som styr växlingarna är bättre än vad normala människor är.

Finns bilar med sjuväxlade manuella lådor, även om det inte är så vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

D och R skiljs av N, det gör det otroligt enkelt att bara dra spaken fram och tillbaka ofta utan att ens behöva nudda gasen.
Plus att det är mycket enklare att köra mjukt med en automatlåda, vilket ju gör risken att fastna lägre.

Det förutsätter att du kan byta mellan fram och back utan att stampa på bromsen, för det var ju en modern bil med femtiotolv växlar och lika många elektroniska grinpellar som bestämmer vad du får göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

D och R skiljs av N, det gör det otroligt enkelt att bara dra spaken fram och tillbaka ofta utan att ens behöva nudda gasen.
Plus att det är mycket enklare att köra mjukt med en automatlåda, vilket ju gör risken att fastna lägre.

Vid en viss period av bilens historia så kunde ju en "chokad" bil (d.v.s. nystartad kall förgasarmotor) ha betydligt högre tomgång, vilken kunde göra det trixigt att köra i halka med automat.
Men det var ju länge sedan det var ett problem.

Köra mjukt… nja i stort sett alla som kör automat kör också taxi-inbromsningen enligt min erfarenhet. Sista centimetrarna innan stillastående blir tvära. Alltid (nästan ☺️). Är väl värst när det är något slags auto-park läge påslaget kanske.

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att flera arbetsgivare då de kräver B körkort även kräver att det är manuell och inte automat.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Tar man den ansträngningen att skaffa körkort varför begränsa sej till automatväxellådor? Visst är det lättare med automatik och det är möjligt att man aldrig kommer behöva något annat men lära sej hantera manuell växellåda är lite som att lära sej cykla, när man väl får in känslan så blir förmågan att använda transmission självgående och generellt leder till en mer aktiv körning som man går miste om med automat. Områden med mycket köbildning och mängder av trafikljus typ storstäder kan dock automat vara en fördel för det kan bli lite tröttsamt i längden med manuellt men då har man möjlighet att välja det alternativ man föredrar.

Sen kan det uppstå behov låna större transportbilar vid flytt eller inköp av möbler och dom gånger jag gjort det har det endast varit möjligt med manuell växellåda, dock var det ett tag sedan och utbudet kan ha ändrats. Vidare om man vill köra motorcykel så är de allra flesta av dom med manuella växellådor så även om de fungerar lite annorlunda så har man mycket vunnet med erfarenhet med hantering av koppling mm.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

*bort/mod*

Faktum kvarstår att man inte får köra manuellt alls om du inte tar körkort med just manuell låda, man får inte framföra något som körs med manuell. Kan säga såhär, man byter inte ut fordon/utrustning i en fordonspark i onödan och speciellt inte för att en "potentiell" anställd inte kan framföra det. Då har man ett femtio - hundratal CVs till att kolla igenom.

Dem flesta bilar som rullar idag är ju inte spritt nya från -20 + det är äldre bilar med, 90 - 00 uppåt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Faktum kvarstår att man inte får köra manuellt alls om du inte tar körkort med just manuell låda, man får inte framföra något som körs med manuell. Kan säga såhär, man byter inte ut fordon/utrustning i en fordonspark i onödan och speciellt inte för att en "potentiell" anställd inte kan framföra det. Då har man ett femtio - hundratal CVs till att kolla igenom.

Dem flesta bilar som rullar idag är ju inte spritt nya från -20 + det är äldre bilar med, 90 - 00 uppåt.

Precis så är det hos min arbetsgivare. Det har talats om att ta bort kravet på B-körkort för manuell låda och alla nya bilar som köps in är automater. Problemet är ju, precis som du säger, att man inte bara förnyar hela fordonsparken. Finns många manuellt växlade bilar kvar, spridda över hela landet, och de lär hållas i drift i många år till.