Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plockat hem en Series S nu i jul. Främst för att barnen ska kunna börja konsolspela. Kommer stå till vår gamla 50" 1080p-plasma, så kändes lagom.

Några spontana tips på spel stortjejen kan sitta med dels själv, dels tillsammans med mig? Sex år. Minecraft är givet, det har hon spelat på min dator tidigare. Game Pass finns!

Morrn,
Grabben som snart är sex år har spelat en del Slime rancher. Första spelet är nu borttaget från prenumerationen men 2an finns.

Mvh
Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Plockat hem en Series S nu i jul. Främst för att barnen ska kunna börja konsolspela. Kommer stå till vår gamla 50" 1080p-plasma, så kändes lagom.

Några spontana tips på spel stortjejen kan sitta med dels själv, dels tillsammans med mig? Sex år. Minecraft är givet, det har hon spelat på min dator tidigare. Game Pass finns!

Slime Rancher 2 har sonen kört en hel del, barnvänligt men kul. SpiderHeck har han också fastnat för, men han tycker mest det är kul om jag eller någon annan är med. Lego-spelen funkar också förstås, Skywalker Saga finns i GP exempelvis och det är ett av de nyare så det håller rätt hög standard. Han körde mycket Plants vs Zombies Battle for neighbourville eller vad det heter, och även de andra spelen i serien, och original PvZ, men han älskar zombies också. Among Us finns i GP också och det spelar han mycket med en kompis online, men hur barnvänligt det är kan förstås diskuteras. Minecraft Dungeons har han också kört en del, lite hack-n-slash i Minecraft-miljö. Turtles har han också kört en del, men egentligen är väl det lite våldsamt i mina ögon. The Last Kids on Earth gillar han också, vi har läst böckerna och så, så spelet har gått en del, men också kanske inte riktigt för så små barn. Nobody saves the World har vi kört en del ihop. Det är lite svårt att förstå uppdrag och sånt för honom utan mig, men själva spelandet går väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plockat hem en Series S nu i jul. Främst för att barnen ska kunna börja konsolspela. Kommer stå till vår gamla 50" 1080p-plasma, så kändes lagom.

Några spontana tips på spel stortjejen kan sitta med dels själv, dels tillsammans med mig? Sex år. Minecraft är givet, det har hon spelat på min dator tidigare. Game Pass finns!

It takes two
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/it-takes-two-digital-v...
Det kommer ni garanterat ha kul med tillsammans 😊

Permalänk

Rent spontant tänker jag spel som Ori, It Takes Two, Lego Star Wars (finns på Game Pass) och sen har vi High on Life som lades till nyligen (är dock osäker om det innehåller diverse svordomar eller ej).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoeSun:

It takes two
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/it-takes-two-digital-v...
Det kommer ni garanterat ha kul med tillsammans 😊

Det är inget barnspel riktigt dock. Det handlar ju om föräldrar som vill skiljas och de bråkar mer eller mindre konstant i typ hela spelet.

Skrivet av ninjalulz:

Rent spontant tänker jag spel som Ori, It Takes Two, Lego Star Wars (finns på Game Pass) och sen har vi High on Life som lades till nyligen (är dock osäker om det innehåller diverse svordomar eller ej).

High on Life är verkligen inget barnspel heller. Även om man inte alls förstår vad folk säger så handlar det ju om utomjordingar som röker människor och andra arter för att bli höga liksom.

Permalänk
Skrivet av snajk:

High on Life är verkligen inget barnspel heller. Även om man inte alls förstår vad folk säger så handlar det ju om utomjordingar som röker människor och andra arter för att bli höga liksom.

Oj då, har ännu inte testat spelet själv men stryker över det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ninjalulz:

Oj då, har ännu inte testat spelet själv men stryker över det

Jo, det ser ju rätt barnsligt ut, absolut, men det är ju samma typ av humor, storys, och miljöer som i Rick and Morty, och det är väldigt långt från barnvänligt.

Permalänk
Relik 📜

Tack för tips, hörrni! Där har vi lite att börja med. Har ett par handkontroller liggandes med, så blir inga problem att köra tillsammans i de spel där det går!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plockat hem en Series S nu i jul. Främst för att barnen ska kunna börja konsolspela. Kommer stå till vår gamla 50" 1080p-plasma, så kändes lagom.

Några spontana tips på spel stortjejen kan sitta med dels själv, dels tillsammans med mig? Sex år. Minecraft är givet, det har hon spelat på min dator tidigare. Game Pass finns!

Finns ju några "paw patrol" spel på Game pass. Verkar ha fått hyfsade betyg, sen borde ju Tunic kankse funka också.

Permalänk
Medlem

Lego Worlds är lite samma tema som minecraft, fast lite krångligare.
Subnautica kan nog fungera med, samt alla Lego spelen förstås. Lego City är ju sjukt kul

Permalänk
Konsolgrävare

God jul allihopa! 🎁🎅🎄

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

God jul allihopa! 🎁🎅🎄

Detsamma!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det tipsades om Series X för 4995kr i dagens fynd:
https://www.amazon.se/Microsoft-Xbox-1882-Series-1TB/dp/B08H9...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plockat hem en Series S nu i jul. Främst för att barnen ska kunna börja konsolspela. Kommer stå till vår gamla 50" 1080p-plasma, så kändes lagom.

Några spontana tips på spel stortjejen kan sitta med dels själv, dels tillsammans med mig? Sex år. Minecraft är givet, det har hon spelat på min dator tidigare. Game Pass finns!

Min dotter spelar mest Minecraft med sin atorebror, men hon har i omgångar också spelat bla Donut County, Super Lucky's Tale, Joy Ride Turbo (och andra enklare racing spel) och Zuma själv.

Man får ladda ner lite blandat och se vad som går hem.

Overcooked kan vara kul att spela tillsammans eller liknande spel.

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som nyttjar er Series X för Iptv? Har sett att det ska fungera men har ingen uppfattning om hur bra.

Permalänk
Medlem

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa ett series X eller ett PS5, är det någon som har båda som kan säga vilket ni gillar bäst ? Jag spelar nästan aldrig singelplayer spel, det blir mest multiplayer shooters. Vilken konsol är bäst för mina ändamål ?
Tacksam för svar

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa ett series X eller ett PS5, är det någon som har båda som kan säga vilket ni gillar bäst ? Jag spelar nästan aldrig singelplayer spel, det blir mest multiplayer shooters. Vilken konsol är bäst för mina ändamål ?
Tacksam för svar

Jag spelar inte multiplayer shooters på konsol, men jag har (haft) både XSX & PS5, så jag svarar ändå
Det enskilt största pluset för respektive konsol enligt mig:
XSX har GamePass. Sjukt prisvärd tjänst.
PS5 har skönare kontroller. Älskar feedback'en i dem.

Jag har kvar XSX. PS5:an är såld efter att jag kört igenom två PS-exklusiva-spel.

Har förresten för mig att PS5:an har betydligt större utbud (och billigare alternativ) när det gäller extra lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa ett series X eller ett PS5, är det någon som har båda som kan säga vilket ni gillar bäst ? Jag spelar nästan aldrig singelplayer spel, det blir mest multiplayer shooters. Vilken konsol är bäst för mina ändamål ?
Tacksam för svar

Skrivet av JoeSun:

Jag spelar inte multiplayer shooters på konsol, men jag har (haft) både XSX & PS5, så jag svarar ändå
Det enskilt största pluset för respektive konsol enligt mig:
XSX har GamePass. Sjukt prisvärd tjänst.
PS5 har skönare kontroller. Älskar feedback'en i dem.

Jag har kvar XSX. PS5:an är såld efter att jag kört igenom två PS-exklusiva-spel.

Har förresten för mig att PS5:an har betydligt större utbud (och billigare alternativ) när det gäller extra lagring.

Imo är Xbox’s fördel GamePass. PS5 har dock bättre exklusiva spel.

Antar att det kokar ned till vilken typ av spelare du är och hur mycket du vill lägga på att köpa spel varje månad. Som casual gamer är jag nöjd över GamePass, även om jag önskar att jag kunde lira några av de exklusiva spelen till PS också.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tycker också priset mellan konsolerna börjar bli en större faktor. Nu senast kunde du köpa XSX för 4999 på Amazon. ( Begagnade går att hitta för ca 4200.) Ps5 Disc med ett spel verkar kosta runt 7500kr.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av soder123:

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa ett series X eller ett PS5, är det någon som har båda som kan säga vilket ni gillar bäst ? Jag spelar nästan aldrig singelplayer spel, det blir mest multiplayer shooters. Vilken konsol är bäst för mina ändamål ?
Tacksam för svar

En aspekt, förutom de svar du redan fått, är att XB verkar vara lite mer tekniskt avancerad. Nu har det inte gjort någon direkt skillnad än så länge, men det kan ju bli det, samtidigt kan man ju argumentera för att XB hålls tillbaka av Series S.

Annars är ju Gamepass en stor fördel för XB, den största fördelen skulle jag säga. Quick start är också en väldigt fin grej i mina ögon, som PS5 inte har vad jag förstår. Alltså att konsolen håller ett antal spel "pausade" så man kan växla mellan de senast använda utan att behöva starta dem och utan att behöva ladda en save för man är exakt där man var när man lämnade.

Den stora fördelen för PS5 i mina ögon är mer avancerad haptisk feedback. Det tråkiga är att den sällan används så mycket, men när den används är det riktigt coolt. Å andra sidan, för mig personligen, har PS-kontrollerna gått mot att passa mina händer allt sämre för varje generation. Men det är förstås väldigt individuellt.

Allt tjafs om exklusiva titlar är något överdrivet i mina ögon. XB har några exklusiva serier, PS har några fler, men de allra flesta spel kommer till båda och är inte en av de exklusiva serierna en favorit så är det inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att High on life kom till game pass. Efter att ha sett Gamereactors betyg så trodde man det skulle vara värdelöst(FZ steppade dock upp betydligt! ;). Men helvete vilket grymt spel! Kör förvisso på PC och inte XSX men förmodligen riktigt bra där också! Rekommenderas starkt!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

HITMAN 3 will become ‘HITMAN World of Assassination’, which will also include access to HITMAN 1 and HITMAN 2 through our existing Access Pass system. Current HITMAN 3 owners will get a free upgrade to HITMAN World of Assassination on all platforms
https://www.ioi.dk/hitman-3-to-world-of-assassination/

Permalänk
Medlem

The Callisto Protocol™ for Xbox Series X|S – Digital Deluxe Edition
759,20 kr (Gold)
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/the-callisto-protocol-...

Assassin's Creed Valhalla + Immortals Fenyx Rising Bundle
337 kr
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/assassins-creed-valhal...

Assassin's Creed Valhalla + Watch Dogs: Legion-paket
337 kr
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/assassins-creed-valhal...

Need for Speed™ Unbound Palace Edition
569 kr
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/need-for-speed-unbound...

Permalänk

Folk här med LG-tv: Sitter med en LG CS och möts av "No signal"-skärmen på tvn praktiskt taget varje gång jag hoppar ur ett spel som använder VRR och/eller 120fps. Enda lösningen jag hittat är att stänga av och slå på VRR/G-sync på tvn för att få signal från xboxen, men det känns jävligt omständligt att behöva göra det konstant. Är det någon mer som upplever detta och kanske lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevolutionBruce:

Folk här med LG-tv: Sitter med en LG CS och möts av "No signal"-skärmen på tvn praktiskt taget varje gång jag hoppar ur ett spel som använder VRR och/eller 120fps. Enda lösningen jag hittat är att stänga av och slå på VRR/G-sync på tvn för att få signal från xboxen, men det känns jävligt omständligt att behöva göra det konstant. Är det någon mer som upplever detta och kanske lyckats lösa det?

TVn blir svart när du aktiverar funktioner som t.ex. VRR, HDR eller byter Hz på skärmen mellan 60Hz till 120Hz etc. Det är inte möjligt att bli av med. Kör du ett spel med HDR och går tillbaka till Xbox-menyn så stängs HDR av och det blir därmed svart. Gå tillbaka till spelet så blir det svart igen.

Funktionen QMS (Quick Media Switching) som finns i HDMI 2.1-standarden löser problem med att det blir svart när skärmen ändrar Hz men ingen TV på marknaden har stöd för det ännu.

Edit: Jag missförstod nog ditt problem! Jag trodde att bilden kom tillbaka direkt? Är det fortsatt svart för dig?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

TVn blir svart när du aktiverar funktioner som t.ex. VRR, HDR eller byter Hz på skärmen mellan 60Hz till 120Hz etc. Det är inte möjligt att bli av med. Kör du ett spel med HDR och går tillbaka till Xbox-menyn så stängs HDR av och det blir därmed svart. Gå tillbaka till spelet så blir det svart igen.

Funktionen QMS (Quick Media Switching) som finns i HDMI 2.1-standarden löser problem med att det blir svart när skärmen ändrar Hz men ingen TV på marknaden har stöd för det ännu.

Edit: Jag missförstod nog ditt problem! Jag trodde att bilden kom tillbaka direkt? Är det fortsatt svart för dig?

Skärmen blir svart i någon sekund, sen möts jag av "No signal detected"-skärmen som stannar kvar

Edit: Har hittat en reddit-tråd med samma problem men verkar sakna lösning https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/vt27w5/lg_c2_xb...

Permalänk
Medlem

Making a return to the Game Pass library
Mortal Shell: Enhanced Edition

Leaving January 15
Danganronpa: Trigger Happy Havoc (Cloud, Console, and PC)
Nobody Saves The World (Cloud, Console, and PC)
Pupperazzi (Cloud, Console, and PC)
The Anacrusis (Game Preview) (Cloud, Console, and PC)
We Happy Few (Cloud, Console, and PC)
Windjammers 2 (Cloud, Console, and PC)

https://news.xbox.com/en-us/2023/01/10/game-pass-january-2023...

Permalänk
Medlem

fråga om orginal xbox controllen som medföljer xbox series X.

Går det alltså inte att bara sätta in uppladdningsbara batterier och sedan ladda med USB-C kabeln? Måste man ha ett sånt speciellt batteripaket för det?

Om ja, får någon gärna tipsa om bra och billig lösning för det.
Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fråga om orginal xbox controllen som medföljer xbox series X.

Går det alltså inte att bara sätta in uppladdningsbara batterier och sedan ladda med USB-C kabeln? Måste man ha ett sånt speciellt batteripaket för det?

Om ja, får någon gärna tipsa om bra och billig lösning för det.
Tack

Ja, och lösningen:
https://www.xbox.com/sv-SE/accessories/batteries-chargers/pla...

Jag vet inte vad du tycker är billigt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fråga om orginal xbox controllen som medföljer xbox series X.

Går det alltså inte att bara sätta in uppladdningsbara batterier och sedan ladda med USB-C kabeln? Måste man ha ett sånt speciellt batteripaket för det?

Om ja, får någon gärna tipsa om bra och billig lösning för det.
Tack

Kan rekommendera IKEAs uppladdningsbara batterier annars. Billiga och funkar bra

Visa signatur

---