Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kenny from High On Life has an important message to share
https://twitter.com/Xbox/status/1602403421511831552

Skrivet av Micke_JKUR:

Verkar vara ett skönt spel

Märkligt val av dag att lansera på dock. Förväntade mig att det skulle lanserats nu i helgen, men till min förvåning (och besvikelse) märkte jag att det lanseras först i veckan.

Visa signatur

---

Permalänk

tips på handkontroll om man vill lira gamepass på surfplattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

tips på handkontroll om man vill lira gamepass på surfplattan?

En Xbox-kontroll förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

En Xbox-kontroll förstås.

tänkte om det fanns något billigare alternativ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tjena!
Någon som vet hur man kan skaffa gamepass billigare? Minns att man kunde köpa gold innan och omvandla det till gamepass för 10kr. Gäller det fortfarande eller hur gör man idag?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tjena!
Någon som vet hur man kan skaffa gamepass billigare? Minns att man kunde köpa gold innan och omvandla det till gamepass för 10kr. Gäller det fortfarande eller hur gör man idag?

Det bör fortfarande fungera så länge du inte har något aktivt gamepass utan aktiverar live-koderna först.

12 månader live finns på elgiganten för 499:- t.ex men man kan köpa max två utan strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tjena!
Någon som vet hur man kan skaffa gamepass billigare? Minns att man kunde köpa gold innan och omvandla det till gamepass för 10kr. Gäller det fortfarande eller hur gör man idag?

#19846316

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkligen sjukt kul spel, med betoning på sjukt. Älskar dessutom Polar Opposites, ska väl sägas.

Väldigt ojämn svårighetsgrad, och lite buggigt här och där. Men det känns som en del av charmen. Perfekt för att slå ihjäl en stund efter jobbet när man är för slut för något seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Verkligen sjukt kul spel, med betoning på sjukt. Älskar dessutom Polar Opposites, ska väl sägas.

Väldigt ojämn svårighetsgrad, och lite buggigt här och där. Men det känns som en del av charmen. Perfekt för att slå ihjäl en stund efter jobbet när man är för slut för något seriöst.

Har bara spelat ett par timmar (precis dödat boss nr 2) och tycker det är helt okej. Humorn är skoj men hittills ganska repetitiv. Gameplay är okej, men inget som sticker ut. Känslan när man skjuter är rakt uppochned dålig, skulle jag säga. Känns som ett vattenkrig.

Men totalt sett är det ett helt okej ”casual gamer”-lir. Jag kommer högst troligen spela igenom det, men känner ingen stark lockelse att göra det så snart som möjligt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Uppföljningsfråga, räcker det med att endast säga upp befintligt abonnemang? Eller måste kvarvarande tid också löpa ut?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Uppföljningsfråga, räcker det med att endast säga upp befintligt abonnemang? Eller måste kvarvarande tid också löpa ut?

All tid måste ha löpt ut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

All tid måste ha löpt ut.

Tackar! Då blir det att testa detta i januari

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

SIFU kommer till Xbox

Permalänk
Medlem

Hej

Den eviga frågan, xbox s eller xbox x?
Jag har 65" tv 4k.
Har gamepass ultimate, spelar lite ibland, tänkte köpa mest för kanske spela något då och då.

Värt att snåla?
Eller jag kommer ångra skillnaden i grafiken? Cd skiva?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Den eviga frågan, xbox s eller xbox x?
Jag har 65" tv 4k.
Har gamepass ultimate, spelar lite ibland, tänkte köpa mest för kanske spela något då och då.

Värt att snåla?
Eller jag kommer ångra skillnaden i grafiken? Cd skiva?

Omöjligt att veta om du kommer tycka att det är värt den extra kostnaden eller inte. Med Series X får du rejält mycket bättre prestanda, tillgång till billigare spel på fysisk skiva och nästan dubbelt så mycket utrymme.

Många är väldigt nöjda med Series S och det är en otroligt prisvärd konsol.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Omöjligt att veta om du kommer tycka att det är värt den extra kostnaden eller inte. Med Series X får du rejält mycket bättre prestanda, tillgång till billigare spel på fysisk skiva och nästan dubbelt så mycket utrymme.

Många är väldigt nöjda med Series S och det är en otroligt prisvärd konsol.

Är spelen så mycket billigare på skiva?

Jag tänker annars man får köpa hem en Xbox S och starta upp.
Tack för infon.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAnDis:

Är spelen så mycket billigare på skiva?

Jag tänker annars man får köpa hem en Xbox S och starta upp.
Tack för infon.

Reorna är ganska bra i butiken, men det är ju ändå bara en butik liksom. Spel på skiva har man större chans att hitta på rea i någon av de hundratals butiker som säljer dem. Det sagt så köper jag i princip inte spel på skiva ändå, det är mekigt att hålla koll på skivor och behöva byta dem när man ska spela, så merkostnaden att köpa "digitalt" är ofta värt det. Sen med Gamepass så har man ju aldrig någon brist på spel att spela så man kan ju vänta tills "det där spelet man verkligen vill ha men inte så mycket att man är beredd att betala fullpris" kommer på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Är spelen så mycket billigare på skiva?

Jag tänker annars man får köpa hem en Xbox S och starta upp.
Tack för infon.

Även digitala spel har förstås rabatter men ja, skiva är normalt sett mycket billigare och sjunker normalt sett i pris väldigt mycket snabbare. Flera hundra kronor billigare vid release och sjunker därefter mycket snabbare i pris jämfört med digitala versionen.

Om man inte har några problem med att sälja sina spel när man är klar så får man dessutom tillbaka en del där.

Vill man utöka utrymmet på sitt Xbox Series S i framtiden så är man för tillfället låst till Seagates extra dyra minneskort och redan där är man i princip uppe i kostnaden av ett Series X, med skillnaden att Series X även har mycket högre prestanda.

När det gäller prestanda så är jag personligen van att spela spel i 1440p med 120fps på PC och steget ner att spela dom flesta spelen i 30fps och under 1080p finns inte på kartan för mig.

Men det kanske är alldeles lagom för dig och då är det bara att köra på. Series S är en väldigt prisvärd konsol.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Den eviga frågan, xbox s eller xbox x?
Jag har 65" tv 4k.
Har gamepass ultimate, spelar lite ibland, tänkte köpa mest för kanske spela något då och då.

Värt att snåla?
Eller jag kommer ångra skillnaden i grafiken? Cd skiva?

IMO är det främst lagringen som tippar till X’s fördel. Men det är förstås upp till var och en att bedöma vad ens behov är.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

IMO är det främst lagringen som tippar till X’s fördel. Men det är förstås upp till var och en att bedöma vad ens behov är.

Skillnaden i grafikprestanda är iofs som skillnaden mellan ett riktigt budget grafikkort och ett bra mellanklasskort (3ggr kraftfullare GPU på X). Något som värderas till många tusenlappar på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Skillnaden i grafikprestanda är iofs som skillnaden mellan ett riktigt budget grafikkort och ett bra mellanklasskort (3ggr kraftfullare GPU på X). Något som värderas till många tusenlappar på PC.

Men hur mycket märks det? Jag har förstått det som att utvecklarna till mångt och mycket optimerar främst med S i åtanke och att skillnaden till X inte är vidare stor.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men hur mycket märks det? Jag har förstått det som att utvecklarna till mångt och mycket optimerar främst med S i åtanke och att skillnaden till X inte är vidare stor.

Vi vet inte hur mycket du kommer märka av skillnaderna, men skillnaderna är normalt sett väldigt stora, både i upplösning, texturer, högre fps m.m. Extremt tydliga skillnader enligt mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men hur mycket märks det? Jag har förstått det som att utvecklarna till mångt och mycket optimerar främst med S i åtanke och att skillnaden till X inte är vidare stor.

Kolla Digital Foundry-videos ser du att det är stor skillnad.
Som extramaskin eller om man bara ska spela något enstaka spel duger den väl, men man får vara beredd på att spelen kommer prestera sämre. Den motsvarar ju en upphottad xbox one x i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men hur mycket märks det? Jag har förstått det som att utvecklarna till mångt och mycket optimerar främst med S i åtanke och att skillnaden till X inte är vidare stor.

Nej så är det inte vad jag har sett iaf. Series X och PS5 verkar var huvudspåret under utvecklingen. Sen på Series S så sänker man dynamisk upplösning och andra grafikinställningar tills det funkar ok.

Men det är ju många som sitter för långt bort från skärmen/TV (i relation till skärmens storlek) för att i praktiken få någon nytta av den högre upplösningen. Sitter man i soffan 3m från en 55-tums TV så ser man nog ingen direkt skillnad på 1080p och 4k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Även digitala spel har förstås rabatter men ja, skiva är normalt sett mycket billigare och sjunker normalt sett i pris väldigt mycket snabbare. Flera hundra kronor billigare vid release och sjunker därefter mycket snabbare i pris jämfört med digitala versionen.

Om man inte har några problem med att sälja sina spel när man är klar så får man dessutom tillbaka en del där.

Vill man utöka utrymmet på sitt Xbox Series S i framtiden så är man för tillfället låst till Seagates extra dyra minneskort och redan där är man i princip uppe i kostnaden av ett Series X, med skillnaden att Series X även har mycket högre prestanda.

Jo lagringen kan absolut begränsa en, men det går ju att koppla in vanliga USB-diskar, man kan bara inte använda de för Series-spel utan bara för de hundratals spelen till 360 och XBone (och för media förstås).

Citat:

När det gäller prestanda så är jag personligen van att spela spel i 1440p med 120fps på PC och steget ner att spela dom flesta spelen i 30fps och under 1080p finns inte på kartan för mig.

Men det kanske är alldeles lagom för dig och då är det bara att köra på. Series S är en väldigt prisvärd konsol.

1080p är ju en acceptabel kompromiss tycker jag, men det är synd att den rätt ofta inte når högre än 30 FPS. På X får man ju ofta valet mellan typ 4K och RT i 30 FPS eller utan RT i 60 (sen att den emellanåt renderar i något lägre upplösning får man ju ta), då borde S klara av samma i "1080p", lätt till och med, men där finns inte valet i många spel. Där det finns verkar det för det mesta funka bra dock.

Annars är det ju på många sätt en trevlig maskin. Den är liten och diskret, vilket man inte kan säga om Series X direkt och definitivt inte om PS5. Att den är en kompromiss är ju uppenbart förstås, men det är också den absolut billigaste vägen till att spela alla nya spel idag och några år framåt.

Skrivet av Bozzeta:

Kolla Digital Foundry-videos ser du att det är stor skillnad.
Som extramaskin eller om man bara ska spela något enstaka spel duger den väl, men man får vara beredd på att spelen kommer prestera sämre. Den motsvarar ju en upphottad xbox one x i princip.

Man kan inte riktigt jämföra så. Series S har alla fördelar från den nya generationen, som Quick Start exempelvis, den bara renderar spelen i lägre upplösning. One X är ju tvärtom, renderar i "4K" (ibland i alla fall) men är i övrigt lika seg som en OG XBone. One X är också mestadels begränsad till 30 FPS medan Series S hyfsat ofta kan leverera 60 och ibland till och med 120 FPS.

Skrivet av teejee:

Nej så är det inte vad jag har sett iaf. Series X och PS5 verkar var huvudspåret under utvecklingen. Sen på Series S så sänker man dynamisk upplösning och andra grafikinställningar tills det funkar ok.

Jo "grafikinställningarna" får ju sänkas förstås, men i övrigt är de ju väldigt lika i CPU, lagring och så, så det blir inte så stor skillnad i utvecklingen vad jag förstår. Ska man kunna köra spelet på förra generationen också så blir det mycket större kompromisser däremot.

Citat:

Men det är ju många som sitter för långt bort från skärmen/TV (i relation till skärmens storlek) för att i praktiken få någon nytta av den högre upplösningen. Sitter man i soffan 3m från en 55-tums TV så ser man nog ingen direkt skillnad på 1080p och 4k.

De beräkningarna som ligger bakom sådana påståenden är väldigt teoretiska, i praktiken så gör högre upplösning skillnad även på längre avstånd även om det förstås finns en gräns där det inte spelar roll längre. Jag sitter ungefär 3,3 meter från min 65'' TV exempelvis vilket är något över den teoretiska gränsen där 4K är "värt det" enligt sådana tabeller, men i praktiken är ju skillnaden mellan 1440p och 4K markant för mig. 1440p eller än mer 1080p ser ju väldigt suddigt ut i jämförelse, i spel alltså. För video är skillnaden ofta mindre men det beror ju på att video sällan är så extremt skarpt som ett spel är.

Permalänk
Relik 📜

Plockat hem en Series S nu i jul. Främst för att barnen ska kunna börja konsolspela. Kommer stå till vår gamla 50" 1080p-plasma, så kändes lagom.

Några spontana tips på spel stortjejen kan sitta med dels själv, dels tillsammans med mig? Sex år. Minecraft är givet, det har hon spelat på min dator tidigare. Game Pass finns!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S