Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Löjligt billigt! Och då syftar jag på elnätet. Jag betalar minst det dubbla! Antar att skrotnisse inte bor i varken se3 eller se4 och inte har sin dator på mer än fyra timmar per dygn.

Kan ni inte se vad det var för Augusti? Priserna är exklusive moms då?

Du menar tvärtom att du blir nipprig vid 18 inte 20? Jag fryser vid 20. Behöver minst 23 grader.

Nepp, hellre för kallt än för varmt. ^^

Dels är det mysigt att pylsa på sig något skönt och burra ner sig i soffan. Dels så är det betydligt lättare att värja sig från kyla än värme. Är det för kallt så går det att klä sig varmare / dra upp elementen / använda saker som alstrar värme / röra på sig. Är det för varmt så finns det egentligen inte så mycket att göra.

När det gäller att tina i kylskåp, en ytterligare sak värd att nämna är att maten mår bättre av att tinas långsamt. Tinas vissa saker för fort så tar det skada.

Permalänk
Medlem

Okej, om man accepterar en två dagars pipeline så är den optimala strategin antagligen dag 1) frys->kyl, dag2) kyl->rumstemp->micro. Skulle vara kul att se hur mycket det ger, men orkar inte. Det är värt något att kunna bestämma vad som ska ätas samma dag som det ska ätas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Okej, om man accepterar en två dagars pipeline så är den optimala strategin antagligen dag 1) frys->kyl, dag2) kyl->rumstemp->micro. Skulle vara kul att se hur mycket det ger, men orkar inte. Det är värt något att kunna bestämma vad som ska ätas samma dag som det ska ätas också.

Energimässigt sparar du in på två olika saker. Det ena är den extra energin som krävs för att värma maten. Sedan får du en besparing i vad vitvaran drar. Tinar du saker i kylskåpet så sjunker elförbrukningen för det skåpet.

Du skulle kunna göra ett test där du värmer på maten efter din upptiningsprocedur samt har en likvärdig matlåda som du tar ur frysen och sedan värmer. Skillnaden i tid ger energimängd, vilket svarar på frågan hur mycket mindre ström det ger att tina upp den på det varsamma sättet.

Permalänk
Medlem

På mina 37 kvm så hade jag 218 kWh förra månaden. Gick dock ner från 444 i augusti (semester hemma + AC på hela tiden). Min faktiska kostnad gick från 297 kr i juli till 1122 i augusti och sen 552 kr i september. Försöker snåla in genom att släcka så mycket det går och handdiska istället. Har ju också golvvärme i badrummet som drar en del antar jag.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande stränga el-restriktioner hemma hos er eller har ni slappat till.
December ser ut att bräcka augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Är det fortfarande stränga el-restriktioner hemma hos er eller har ni slappat till.
December ser ut att bräcka augusti.

Jag kom ner till ca 288 kWh i september genom att koppla ur en rad saker som jag inte använde (ner från ca 320-330), och testade att vara mer generös under oktober, med resultatet att det blev ungefär samma, 291. Lite högre igen nu i november när jag har spelat mycket mer, så det hamnade på ca 307. Hittills 122, så det lär väl landa på 300-310 igen för december.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Blev 100 kWh i november så jag har varit lite sämre.

Men nu jag tjänar på bundet. Skillnader på elräkningen månad till månad är tior som mest.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Blev 100 kWh i november så jag har varit lite sämre.

Men nu jag tjänar på bundet. Skillnader på elräkningen månad till månad är tior som mest.

Förbrukade också 100 kWh i November. Fick betala 291kr med ett rörligt elpris på 260 öre/kWh. Har nu bytt då jag tyckte de vara för dyra men men.

Vad för fasta kostnader har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förbrukade också 100 kWh i November. Fick betala 291kr med ett rörligt elpris på 260 öre/kWh. Har nu bytt då jag tyckte de vara för dyra men men.

Vad för fasta kostnader har du?

Elnätsavtalet är 925 kr/år, 40 öre/kWh elöverföring, 45 öre/kWh energiskatt. Elhandel 134,88 öre/ kWh. Totalt 295,60 kr denna månad för 100 kWh.

Elpriset hade kunnat vara bättre, men avtalet tecknades i somras när jag flyttade.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Elnätsavtalet är 925 kr/år, 40 öre/kWh elöverföring, 45 öre/kWh energiskatt. Elhandel 134,88 öre/ kWh. Totalt 295,60 kr denna månad för 100 kWh.

Elpriset hade kunnat vara bättre, men avtalet tecknades i somras när jag flyttade.

134,88 öre/kwh är ju rena rånet. När tecknade du det och hos vem? I vilken elzon bor du i? Ser också att du har väldigt billig elöverföring hos ditt elnätsbolag. Väldigt orättvist då jag betalar mer än det dubbla än vad du gör för elöverföringen. Abonnemangskostnaden är ungefär densamma.

För mig blev det 516kr totalt i November. 225kr för elnätet inkl allting och 291kr för elhandelsbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

134,88 öre/kwh är ju rena rånet. När tecknade du det och hos vem? I vilken elzon bor du i? Ser också att du har väldigt billig elöverföring hos ditt elnätsbolag. Väldigt orättvist då jag betalar mer än det dubbla än vad du gör för elöverföringen. Abonnemangskostnaden är ungefär densamma.

För mig blev det 516kr totalt i November. 225kr för elnätet inkl allting och 291kr för elhandelsbolaget.

Det är inklusive moms alltså, alla priserna.

EEM och Vattenfall har jag, tecknat i juni – när jag flyttade i somras som sagt. EEM hade varit dyrare. SE3 alltså.

Elhandelsbolaget lägger inte på några extra avgifter då de försvinner i deras så kallade rabatter man får som bunden, var 134,60 kr för 100 kWh.

Vattenfall hade ca 244,65 öre/kWh för november om man hade haft rörligt med samma förbrukning.

EEM kostar relativt mycket 76 kr i månadsavgift på en 30 dagars månad, plus 0,85 kr/kWh med energiskatten inräknad. Finns garanterat billigare nätägare, betalar du mer bor du nog i SE4.

Trotts högt pris och låg förbrukning lär jag tjäna igen skillnaden och vet vad det kommer kosta. Det var nu ett tag sedan man kunde få under 100 öre/kWh (exkl moms) på bundet. 107,90 öre/kWh är inte så jättedåligt med tanke på hur det ser ut nu, se https://www.energimarknadsbyran.se/media/1582/elhandelspris-f.... Givetvis jättedåligt mot om jag hade kunnat teckna 3-årsavtal 2020.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inklusive moms alltså, alla priserna.

EEM och Vattenfall har jag, tecknat i juni – när jag flyttade i somras som sagt. EEM hade varit dyrare. SE3 alltså.

Elhandelsbolaget lägger inte på några extra avgifter då de försvinner i deras så kallade rabatter man får som bunden, var 134,60 kr för 100 kWh.

Vattenfall hade ca 244,65 öre/kWh för november om man hade haft rörligt med samma förbrukning.

EEM kostar relativt mycket 76 kr i månadsavgift på en 30 dagars månad, plus 0,85 kr/kWh med energiskatten inräknad. Finns garanterat billigare nätägare, betalar du mer bor du nog i SE4.

Trotts högt pris och låg förbrukning lär jag tjäna igen skillnaden och vet vad det kommer kosta. Det var nu ett tag sedan man kunde få under 100 öre/kWh (exkl moms) på bundet. 107,90 öre/kWh är inte så jättedåligt med tanke på hur det ser ut nu, se https://www.energimarknadsbyran.se/media/1582/elhandelspris-f.... Givetvis jättedåligt mot om jag hade kunnat teckna 3-årsavtal 2020.

Okej känner att du måste vara lite mer detaljerad blir lite rörigt här nu. EEM är ditt elnätsbolag medan Vattenfall är ditt elhandelsbolag? Du skriver 107,90 öre/kwh hos ditt elhandelsbolag medan du ovan skrev att du bundit dig för 134,88öre/kwh.

Jag bor i samma zon som dig men har EON. EON är generellt väldigt dyra dyrast av alla elnätsbolag i hela landet. Tackar monopolet för det! Vet EEM är väldigt billiga som elnätsbolag då jag hade ett ex som också hade EEM.

Min plan är att binda mig i vår istället. Runt maj, juni då jag vet att priserna då oftast är som billigast. EON kommer jag inte undan men väl elhandelsbolag kan jag byta.

Du fick ett väldigt förmånligt pris hos Vattenfall. Men det måste ha varit Juni eller Juli du band dig ett år då priserna var generellt billiga och innan inflationen steg rakt upp i skyn. Jag är iallafall tacksam att jag inte drar så mycket per månad. Min ekonomi hade inte klarat det om jag använt tre gånger så mycket som jag gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du skriver 107,90 öre/kwh hos ditt elhandelsbolag medan du ovan skrev att du bundit dig för 134,88öre/kwh.

Moms.

Länkade till priser och de jämförs utan moms, se https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energ....

Permalänk

Kollade igenom lite gamla elfakturer från 2015-2019 och det är galet hur mycket mindre vi betalade för elen då speciellt 2015 då låg elpriset under 30 öre hela jävla vintern och nu ligger det nästan tiodubbla! Hade man haft ett 450W grafikkort då så hade man nog knappast brytt sig även om ett sådant medför andra problem givetvis.

Betalade runt 75kr runt vintermånaderna om man tar ett genomsnitt de åren. Idag ligger vi fyra gånger högre, min senaste var på nästan 300kr och det bara för elhandelsbolaget rörligt.

Hur tror regeringen både den gamla och nya att svenskars ekonomi ska klara det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kollade igenom lite gamla elfakturer från 2015-2019 och det är galet mycket mindre vi betalade för elen då speciellt 2015 då låg elpriset under 30 öre hela jävla vintern och nu ligger det nästan tiodubbla!

Betalade runt 75kr runt vintermånaderna om man tar ett genomsnitt de åren. Idag ligger vi fyra gånger högre, min senaste var på nästan 300kr och det bara för elhandelsbolaget rörligt.

Hur tror regeringen både den gamla och nya att svenskars ekonomi ska klara det här?

Jag hoppas inte att elen är det som du tycker blivit så mycket dyrare då vi gått från extremt billigt till relativt normal pris i världen...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hoppas inte att elen är det som du tycker blivit så mycket dyrare då vi gått från extremt billigt till relativt normal pris i världen...

Där håller jag verkligen inte med dig! Vi har aldrig betalat så här mycket för el förut. Jag kan gå tillbaka längre tillbaka i tiden minst 20 år vad jag kan minnas har elpriset aldrig legat på sådana här nivåer. Vad är det som plötsligt skiftade elpriserna från de "normala" till dessa hutlösa priser på bara 1,5 år?

Började vi koppla upp oss mot resten av Europa på den korta tiden? Som att slå på en on/off knapp? Vilka har bestämt att alla hushåll plösligt ska betala 4-5ggr högre för elpriset? Inte är det Ukrainakriget för även om det möjligen har en påverkan så började priserna redan gå upp innan kriget.

Den gröna omställningen är möjligen en bov men det byggdes vindkraftverk redan innan 2021 innan elpriset slog igenom atmosfären.

Permalänk
Medlem

Denna månad lär det blir dyrt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Där håller jag verkligen inte med dig! Vi har aldrig betalat så här mycket för el förut. Jag kan gå tillbaka längre tillbaka i tiden minst 20 år vad jag kan minnas har elpriset aldrig legat på sådana här nivåer. Vad är det som plötsligt skiftade elpriserna från de "normala" till dessa hutlösa priser på bara 1,5 år?

Började vi koppla upp oss mot resten av Europa på den korta tiden? Som att slå på en on/off knapp? Vilka har bestämt att alla hushåll plösligt ska betala 4-5ggr högre för elpriset? Inte är det Ukrainakriget för även om det möjligen har en påverkan så började priserna redan gå upp innan kriget.

Den gröna omställningen är möjligen en bov men det byggdes vindkraftverk redan innan 2021 innan elpriset slog igenom atmosfären.

Tyvärr är det inte så konstigt att priset nu rusar.

Hela prismodellen som används för el är designad kring att det i stort sett är ett konstant överskott på elkraft, vilket vi historisk haft. Om/när det blir balans/underskott är det en enorm hävstångseffekt på priset (by design).

Frågan är nog i första hand om man inte kanske måste revidera prismodellen givet att det inte finns några snabba sätt att öka produktionen samtidigt som den "gröna omställningen" av allt att döma kommer kraftigt öka behovet av elkraft (finns beräkningar som pekar på mer än fördubbling av Sveriges elförbrukning till 2045).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Där håller jag verkligen inte med dig! Vi har aldrig betalat så här mycket för el förut. Jag kan gå tillbaka längre tillbaka i tiden minst 20 år vad jag kan minnas har elpriset aldrig legat på sådana här nivåer. Vad är det som plötsligt skiftade elpriserna från de "normala" till dessa hutlösa priser på bara 1,5 år?

Började vi koppla upp oss mot resten av Europa på den korta tiden? Som att slå på en on/off knapp? Vilka har bestämt att alla hushåll plösligt ska betala 4-5ggr högre för elpriset? Inte är det Ukrainakriget för även om det möjligen har en påverkan så började priserna redan gå upp innan kriget.

Den gröna omställningen är möjligen en bov men det byggdes vindkraftverk redan innan 2021 innan elpriset slog igenom atmosfären.

Precis som Yoshman säger så är prisbilden beroende av EU prismodell.

Ryssland började strypa gasen lite redan 2015 och hade mycket "drift fel" som fick priset långsamt upp.

När sedan efterfrågan ökade i takt med elbilar och datacenter etc så är produktionens högsta pris för sista kWh som sätter hela prisbilden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

EU:s prismodell hit och EU:s prismodell dit. Det är som vanligt vår politikerklass - och för all del väljare, som glatt tillåter det - som vill vara bäst i klassen. Frankrike, som senaste jag kollade hörde lika mycket till EU som någonsin Sverige, har en modell där landets produktion säljs till ett kraftigt rabatterat pris i landet medan man deltar fullt ut i "marknadspriset" på den el som man exporterar. Sverige ser sig förstås förhindrat att göra samma sak och skyller detta på EU-regler, men har märkligt nog inte dragit Frankrike till EU-domstolen för detta flagranta brott mot EU:s regelverk, så som det uttolkas av genierna på Helgeandsholmen. Kombinera detta med en massiv destruktion av våra inhemska baskraftsgeneration och du har kokat ihop det katastrofläge Sverige försatt sig i.

Permalänk
Medlem

On topic: 117 kwh för 113 kvm i december. Mer än vårt sexmånaderssnitt, men mitt i vintern tillbringar man mer tid i hemmet, med allt vad det innebär i dator- och tv-tid. Fortfarande ganska nöjd för ett 2 vuxna + 2 barn-hushåll. Men jag är lite sur över att ha tagit klivet över 1 kwh/1kvm/mån...

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Precis som Yoshman säger så är prisbilden beroende av EU prismodell.

Ryssland började strypa gasen lite redan 2015 och hade mycket "drift fel" som fick priset långsamt upp.

När sedan efterfrågan ökade i takt med elbilar och datacenter etc så är produktionens högsta pris för sista kWh som sätter hela prisbilden

Priserna här var rekordlåga 2015. Ditt påstående har ingen bäring. Eller menar du att vi inte var uppkopplade till resten av Europa 2015? Hur kan då gaspriset påverkat oss här i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Priserna här var rekordlåga 2015. Ditt påstående har ingen bäring. Eller menar du att vi inte var uppkopplade till resten av Europa 2015? Hur kan då gaspriset påverkat oss här i Sverige?

Effektbehovet var inte stort nog för att påverka oss 2015, men gas priset har stigit sedan 2015 förutom 1 april 2020 då det var lägsta någonsin (kraftig ner och uppgång)
2000-2005 var gaspriset betydligt högre än nu dock.

Men om vi har 100 MWh från billig energi 2015 och folk använde kanske 99 MWh av dem

2022 så har vi behov av mer energi, men de 100Mwh billig energi räcker inte och resterande 30 MWh täcks av gas som har en kostnad avsevärt högre än kärnkraft/vind etc

Så oavsett tidigare år så har vi inte påverkats av de energikällor som täcker upp det extra effekt behovet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Datavetare

On topic: 340 kWh för 125 kvm i december, vilket faktiskt är lite lägre än snittet senaste 12 månaderna (390 kWh).

En förändring är att dottern flyttande hemifrån under hösten, så nu är vi tre personer i hushållet.

Skrivet av Dinkefing:

Priserna här var rekordlåga 2015. Ditt påstående har ingen bäring. Eller menar du att vi inte var uppkopplade till resten av Europa 2015? Hur kan då gaspriset påverkat oss här i Sverige?

Vi har ju varit uppkopplade hela tiden, men sedan 2015 har en hel del kärnkraft stängts ned + gas har blivit väsentligt dyrare.

Andelen vindkraft har samtidigt ökat rätt mycket, bl.a. p.g.a. det har vi numera ibland negativt elpris samtidig som vi också har betydligt fler perioder med lägre produktion än tidigare. Kort och gott: vi har betydligt större volatilitet i elpriset nu än bara några år tidigare. P.g.a. den stora hävstången påverkas tyvärr genomsnittet uppåt en hel del.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

On topic 194kwh denna månad, 64m2 och 3 i hushållet.
Dock bortrest över jul vilket hjälpte

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

On topic: 186kWh för en 75m2 hyres trea i december med julen hemma.(12pers)
Som lägst låg elen på 164kWh i November.
1 person i hushållet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

313kWh i december, 100m², 2 vuxna och ett barn. Värme och varmvatten ingår, jag har min dator på nån timme totalt per månad för att beställa mat (från att ha spelat/surfat dagligen innan vårat fast-pris gick ut)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

1055 kWh i December, 84kvm med en vuxen, en hund och två barn på halvtid...

Hyresrätt med kallhyra så jag får stå för uppvärmning av vatten och även värme av lgh där jag då har ett par små el element som står för all uppvärmning här. Isolerat med gamla tidningar eller något i väggarna här för dragit och kallt som fan, dom var inte grymma på att bygga energi effektivt när detta hus byggdes i början av sjuttiotalet.

När jag inte har ungarna så är allt helt avstängt och mörkt med en medeltemp om 17 grader inne och datorer helt avstängda förutom en laptop och lite nätverk enheter.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Skrivet av Steffe:

313kWh i december, 100m², 2 vuxna och ett barn. Värme och varmvatten ingår, jag har min dator på nån timme totalt per månad för att beställa mat (från att ha spelat/surfat dagligen innan vårat fast-pris gick ut)

Lever du på 70-talet? Hur kan man inte använda datorn mer än en timme per dag? Du använder säkert diskmaskinen flera gånger per dag med tanke på att du har ungar. Bara den drar mer än en dator per kwh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

313kWh i december, 100m², 2 vuxna och ett barn. Värme och varmvatten ingår, jag har min dator på nån timme totalt per månad för att beställa mat (från att ha spelat/surfat dagligen innan vårat fast-pris gick ut)

Sluta beställ mat ute och kör pc istället!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25