GPU = problem med boot device? Mystiskt fel på RX5700

Permalänk
Medlem

GPU = problem med boot device? Mystiskt fel på RX5700

Hej,

TL;DR: Ingen bild och datorn verkar inte boota när GPU är ikopplad, ”BOOT DEVICE LED” lyser (men inte ”VGA LED”), inga andra delar verkar orsaka problemet. Dator bootar och kör Windows när integrerad grafikkrets används.

Min dator slutade boota för några månader sedan. Den har sen stått oanvänd pga flytt. När jag nu fick med den till nya lägenheten har jag felsökt allt jag kan komma på, och det verkar som att GPUn - som ironiskt nog är nästan den enda ”nya” komponenten - är problemet.

Jag har testat att ta ut alla komponenter och boota med bara Mobo+CPU. Då kommer jag till BIOS. Alla andra delar (RAM, SSD, HDD, DVD) fungerar också när jag kopplar i dem och jag kommer in i Windows utan problem (med integrerad grafik) - tills jag sätter i min GPU, då får jag inte ens någon bild och ”BOOT DEVICE LED” lyser. Dock lyser inte ”VGA LED”, vilket jag tycker är märkligt om det är GPUn som är trasig…

Har en M.2-SSD via en adapter i en PCI-E-slot, men kopplade ur den under felsökningen och det påverkade inget.

Jag har rensat CMOS med jumpers. Jag har även tagit ur CMOS-batteriet i en kvart, sen använt jumpers. Jag har rensat gamla AMD-drivers med DDU.

Jag har inte testat GPUn i en annan rigg (eller annan GPU i denna) då jag inte känner någon här i Stockholm som har en stationär dator.

(Innan datorn slutade boota gick nån plastgrej på chassit sönder så att man inte kan komma åt power-knappen, så jag fick montera loss knappen och hänga den inne i chassit. Så för att starta måste chassit vara öppet. Minns inga andra fel i samband med boot-problemen, men har dåligt minne och det är ett halvår sedan datorn slutade boota.)

Har säkert glömt skriva något jag testat för det känns som att jag testat allt.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Operativsystem: Microsoft Windows 10

Processor: Intel Core i5 2500k

Processorkylare: Corsair H20

Moderkort: ASUS P8Z68-VPRO

Minne: 4 x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz

Grafikkort: ASUS DUAL-RX5700-O8G-EVO

Hårddisk: WD Caviar Green 1TB
SSD: Samsung EVO 840 250 GB, M.2 1TB i IcyBox PCI-E-adapter

Nätaggregat: Corsair Super Series 750W

Övrig kylning: 2x120mm

Övriga komponenter: DVD-brännare

Tldr, en sammanfattning för dem som tycker det är segt med detaljer.
Permalänk
Medlem

UPDATE: Har nu testat GPUn i annan rigg hos Webhallen, men där fungerade den...

Killen i butiken föreslog att jag skulle flasha CMOS (antar han menar BIOS) och installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många saker jag kommer att tänka på som mycket väl kan vara bidragande orsaker, men istället för att komma med massor med olika tips om saker det kan vara men som det mest troligt ändå inte är så finns frågan:

Är Nätagget lika gammalt som CPU:n? Äldre?
Jag skulle börja med att undersöka denna då en strömkälla som inte ger tillräckligt med ström kan påvisa väldigt många mycket konstiga problem.

Edit:
Har du provat att starta datorn, väntat på att "allt ska starta upp" och sedan startat om systemet genom att använda "reset"-knappen? Denna bryter ju inte strömmen när du startar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Är Nätagget lika gammalt som CPU:n? Äldre?

Edit:
Har du provat att starta datorn, väntat på att "allt ska starta upp" och sedan startat om systemet genom att använda "reset"-knappen? Denna bryter ju inte strömmen när du startar om.

Är nästan säker på att jag både stängt av och hardresettat datorn under testerna, men blir osäker när du frågar...

Men ja, PSU:n är gammal... äldre än CPU:n. Chieftec Super Series 750W PSU inköpt 2009: https://www.komplett.se/product/386812

Har testat båda GPU-uttagen på PSU:n. Antar att det kan ha blivit så gammalt att det inte ger samma W längre? Kan inget om PSU. Hur stor effekt behövs om jag byter ut? 600 W?

Permalänk
Medlem

Har du testat att precis innan du startar datorn att starta skärmen och direkt efter starta datorn? När jag startar min dator och inte har satt på skärmen så får jag gpu fel med ljudsignaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobieski:

Är nästan säker på att jag både stängt av och hardresettat datorn under testerna, men blir osäker när du frågar...

Men ja, PSU:n är gammal... äldre än CPU:n. Chieftec Super Series 750W PSU inköpt 2009: https://www.komplett.se/product/386812

Har testat båda GPU-uttagen på PSU:n. Antar att det kan ha blivit så gammalt att det inte ger samma W längre? Kan inget om PSU. Hur stor effekt behövs om jag byter ut? 600 W?

Ja, det ska räcka och bli över när man tittar på bequites kalkylator. Då ska ditt system ligga strax under 400W, men 600W ger en bra marginal.

Nätagg åldras med tiden och jag bytte själv ut mitt gamla corsair-agg, ~2010 då systemet började bete sig märkligt med jämna mellanrum.

Tänker dock lägga till följande, för det är värt att utesluta ett potentiellt fel om du inte redan provat detta.
Har du provat att montera grafikkortet i någon av de andra PCIe-x16-portarna? Detta för att utesluta att det är något fel på den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

Har du testat att precis innan du startar datorn att starta skärmen och direkt efter starta datorn? När jag startar min dator och inte har satt på skärmen så får jag gpu fel med ljudsignaler.

Ah, intressant... men jo det har jag testat

Skrivet av Viita:

Ja, det ska räcka och bli över [...]
Har du provat att montera grafikkortet i någon av de andra PCIe-x16-portarna? Detta för att utesluta att det är något fel på den första.

Tack. Japp, testat annan port också.

Får väl köpa en ny PSU, även om det tar emot för nån så snål som jag... men om det inte hjälper så finns ju alltid öppet köp

Permalänk
Medlem

Bara en varningens kommentar.

Om du har ett modulärt nätagg och köper ett nytt modulärt, se till att byta ut ALLA strömkablar, använd endast de som följer med det nya i annat fall kan man bli belönad med högvinsten "Smelly Smoke of Great Sadness."

Änden som ansluts till nätagget följer ingen standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Bara en varningens kommentar.

Om du har ett modulärt nätagg och köper ett nytt modulärt, se till att byta ut ALLA strömkablar [...]

Bra inspel. Blir nog inte modulärt, vill ha ett så jag kan fixa med detta imorgon och ett av få som verkar finnas i butik i Stockholm är Corsair CV550 550 W Bronze på Kjell. Finns även 650W, men låter ju onödigt.

Permalänk
Medlem

LGA 1155 blev ökänd för att ha problem med de nya grafikkorten när UEFI började användas. Har du provat byta mellan Legacy och UEFI i BIOS? Även tvinga PCI-E 2.0 istället för Auto?

Något du också kan prova är att ha i grafikkortet när du har skärmen kopplad till den integrerade grafikdelen, då ska 5700 iaf synas i Enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

LGA 1155 blev ökänd för att ha problem med de nya grafikkorten när UEFI började användas. Har du provat byta mellan Legacy och UEFI i BIOS? Även tvinga PCI-E 2.0 istället för Auto?

Något du också kan prova är att ha i grafikkortet när du har skärmen kopplad till den integrerade grafikdelen, då ska 5700 iaf synas i Enhetshanteraren.

Inte provat. Tack för tips.

Datorn bootar tyvärr inte alls när GPUn sitter i, blir ingen bild via integrerad grafik. Så ska jag ändra i BIOS måste det göras utan GPUn i t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

byta mellan Legacy och UEFI i BIOS? Även tvinga PCI-E 2.0 istället för Auto?

Menar du PCI ROM Priority? Den står på Legacy ROM, kan ställas till EFI Compatible ROM. Ska jag testa att ändra detta?

Hittar ingen inställning för PCI-E 2.0/Auto, ens efter Googling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobieski:

Menar du PCI ROM Priority? Den står på Legacy ROM, kan ställas till EFI Compatible ROM. Ska jag testa att ändra detta?

Hittar ingen inställning för PCI-E 2.0/Auto, ens efter Googling.

Ja, prova den. När det begav sig släppte ett flertal tillverkare även nya BIOS-uppdateringar för att fixa kompatibiliteten med nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Ja, prova den.

Testade detta nu. Fortfarande ingen bild, men BOOT DEVICE LED lyser inte längre, istället lyser VGA LED… såattehh nåt gjorde det ju, men inte löst än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobieski:

Testade detta nu. Fortfarande ingen bild, men BOOT DEVICE LED lyser inte längre, istället lyser VGA LED… såattehh nåt gjorde det ju, men inte löst än.

Ok, surt. Tror att man måste installera om Windows också, men du borde åtminstone fått upp BIOS-loggan på skärmen. På mitt gamla moderkort fanns "CSM", som innebar att BIOS var inställt på att kunna ladda båda typerna.

Vad gäller nätaggregat så har jag aldrig själv varit med om att en enskild PCI-E-kabel varit trasig, men har du kompatibel Molex-adapter kan man ju prova att använda den för att se om det gör någon skillnad.

Man kan även prova att inte koppla in någon extra strömkabel alls, beroende på märke eller modell så kan det då visas ett meddelande på skärmen om att man måste koppla in alla kablar för att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

[…] har du kompatibel Molex-adapter kan man ju prova att använda den för att se om det gör någon skillnad.

Man kan även prova att inte koppla in någon extra strömkabel alls, […]

Har ingen annan kabel, men testat de andra PCI-E-uttagen på PSUn utan framgång. GPUn har dessutom LEDs på båda strömportarna, dessa indikerar båda att kortet får ström som det ska (lyser rött om en kabel inte är i och enl google blinkar de vid otillräcklig strömtillförsel).

Har nu installerat om Windows 10 och flashat BIOS. Får fortfarande ingen bild med 5700:an. Nu lyser dock varken BOOT DEVICE LED eller VGA LED. Dessutom snurrar fläktarna på 5700:an nu! Tidigare snurrade de kort vid start och stannade helt.

(Inte bytt PSU än)

EDIT: Om jag spammar delete under start, som när man vill in i BIOS, så lyser BOOT DEVICE LED igen, och slocknar inte.

EDIT 2: Märker att GPUn blir rätt varm nu, det har den inte blivit innan. Så den verkar jobba.

Permalänk
Medlem

Och… vi har bild!

Herrejesus vilken felsökning det krävts… tack för all hjälp!

Har inte bytt PSU. Det verkar som flashat BIOS hjälpte. Märkte nämligen att DP-kabeln hade lossnat lite från monitorn… :’D så när jag startade efter flash måste det ha funkat hela tiden, medan jag pillat med allt annat och inte märkt att sladden kasat ut… Haha, man tror man lärt sig efter över femton år med egenbyggen, men ingen är immun mot sladdutåkning!

Permalänk
Medlem

Härligt.

Måste dock ställa en fråga.
Har du haft två olika bildskärmskablar ansluta? en DP-kabel till 5700-kortet och en HDMI? till moderkortet?
Jag drog uppenbart en felaktig slutsats om att du använt samma kabel till båda...

Permalänk
Medlem

Jag har en HDMI-kabel och en DP-kabel, dessa har jag mixtrat med i alla möjliga konfigurationer under felsökningens alla steg. Dvs, HDMI har jag flyttat mellan GPU och moderkort och DP (som inte finns på mobo) har jag flyttat mellan portarna på GPUn.