Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Man får väl hoppas att personer som har det knapert inte sitter med rörligt avtal utan har bundit det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man får väl hoppas att personer som har det knapert inte sitter med rörligt avtal utan har bundit det.

Det får man hoppas

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tja vart lite dåligt läge när ens fasta avtal gick ut i augusti sen har det varit runt 3kr att binda ett år... Så nu är det rörligt för min del.
Men inga problem för min del att sänka inomhustemperaturen några grader och se till att elda mer i braskaminen. Handla mat på extrapriser också är ännu mer självklart dessa dagar tycker jag. Det som passar då när jag storhandlar 1ggr/vecka.

Permalänk

Coronarestriktionerna sätter sina spår på Frankrike som nu kanske får stänga av all el i landet 2 timmar per dag efter årsskiftet. Precis som oss har dom fått börja importera el.

Detta blir dyrt! Hoppas folk tänker efter i vinter.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Coronarestriktionerna sätter sina spår på Frankrike som nu kanske får stänga av all el i landet 2 timmar per dag efter årsskiftet. Precis som oss har dom fått börja importera el.

Detta blir dyrt! Hoppas folk tänker efter i vinter.

Och Frankrike som har massa en kärnkraftverk... där hälften inte fungerar. I alla fall så funderar jag på att åka till Atlanterra i Spanien. Runt 20 grader därnere. Sätta luftvärmepumpen på 8-10 läget och hyra en månad för 6 000 kr + 5 000 kr bensin kanske blir vinst och slippa den vintern jag alltid avskytt? Beror lite på hur kallt det bli till mitten på januari och elpriserna. Gör åt 40KWh/dag nu och fryser ändå hela dagarna (17 grader inne). Elräkningen med nätavgifterna + alla härliga skatter kommer landa på mellan 6 000 - 8 000 denna månad. Tänkte mest träna löpträning och vandra. Bor själv pensionerad i liten stuga så inga problem med att sticka iväg.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Coronarestriktionerna sätter sina spår på Frankrike som nu kanske får stänga av all el i landet 2 timmar per dag efter årsskiftet. Precis som oss har dom fått börja importera el.

Detta blir dyrt! Hoppas folk tänker efter i vinter.

Jag vet inte var du har fått det här ifrån men det är inte vad som sades. Det finns stunder, kl8-13 och kl18-20 där elsystemet kan vara mycket ansträngt vissa dagar (beroende på ovanligt väder) men genom att sänka elförbrukningen går det att undvika. Det är än så länge osannolikt att det kommer krävas avstängningar.
Det som är sant är att de för första gången på 42 år har blivit elimportörer sett över hela året, det är dock inte precis som oss eftersom vi är elexportör sett över hela året.

Skrivet av yrfhar:

Och Frankrike som har massa en kärnkraftverk... där hälften inte fungerar. I alla fall så funderar jag på att åka till Atlanterra i Spanien. Runt 20 grader därnere. Sätta luftvärmepumpen på 8-10 läget och hyra en månad för 6 000 kr + 5 000 kr bensin kanske blir vinst och slippa den vintern jag alltid avskytt? Beror lite på hur kallt det bli till mitten på januari och elpriserna. Gör åt 40KWh/dag nu och fryser ändå hela dagarna (17 grader inne). Elräkningen med nätavgifterna + alla härliga skatter kommer landa på mellan 6 000 - 8 000 denna månad. Tänkte mest träna löpträning och vandra. Bor själv pensionerad i liten stuga så inga problem med att sticka iväg.

De har 40 stycken igång (av 56 totalt). Några till planeras att komma igång kring årsskiftet.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag vet inte var du har fått det här ifrån men det är inte vad som sades. Det finns stunder, kl8-13 och kl18-20 där elsystemet kan vara mycket ansträngt vissa dagar (beroende på ovanligt väder) men genom att sänka elförbrukningen går det att undvika. Det är än så länge osannolikt att det kommer krävas avstängningar.
Det som är sant är att de för första gången på 42 år har blivit elimportörer sett över hela året, det är dock inte precis som oss eftersom vi är elexportör sett över hela året.
De har 40 stycken igång (av 56 totalt). Några till planeras att komma igång kring årsskiftet.

Jag läste det i någon blasktidning.

8 kronor skrev media att det skulle bli på måndag. Lätt man dras med och läser med ett halvt öga men allt är lögner.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här artikeln är bra läsning på ämnet: https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpris...

<tl;dr>
Göran Ekenstierna, som har lång bakgrund i energibraschen, argumenterar att vi har inte elbrist i sverige, men däremot i europa. Genom att separera inhemsk prissättning från extern europeisk marknad skulle vi normalisera våra elpriser tillbaka till 20-45 öre/kwh samtifigt som elpriset mot europa skulle vara oförändrat. Principiellt skulle vi sätta våra egna behov frömst, men frågan som ställs är varför vi skall ta ansvar för t ex Tysklands dåliga vägval avseende naturgas och supportera en prismodell som genererar enorma "övervinster" för energibolag när det finns en lösning som har en tydlig vinnare (Sveriges elkonsumenter) men som inte försämrar för Europas elkonsumenter.

Göran drar sedan en försiktig slutsats att svenska staten agerat ointresserade av detta därför att incitament att lösa problemet saknas, då situationen i Sverige innebär att s k flaskhalsavgifter, ägande i Vattenfall och höga momssatser gör statskassan avsevärt rikare på kort tid och att man är mer instresserad av kortsiktiga politiska pluspoäng som bidrag och elprisstöd.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leadc4ge:

Jag tycker den här artikeln är bra läsning på ämnet: https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpris...

<tl;dr>
Göran Ekenstierna, som har lång bakgrund i energibraschen, argumenterar att vi har inte elbrist i sverige, men däremot i europa. Genom att separera inhemsk prissättning från extern europeisk marknad skulle vi normalisera våra elpriser tillbaka till 20-45 öre/kwh samtifigt som elpriset mot europa skulle vara oförändrat. Principiellt skulle vi sätta våra egna behov frömst, men frågan som ställs är varför vi skall ta ansvar för t ex Tysklands dåliga vägval avseende naturgas och supportera en prismodell som genererar enorma "övervinster" för energibolag när det finns en lösning som har en tydlig vinnare (Sveriges elkonsumenter) men som inte försämrar för Europas elkonsumenter.

Göran drar sedan en försiktig slutsats att svenska staten agerat ointresserade av detta därför att incitament att lösa problemet saknas, då situationen i Sverige innebär att s k flaskhalsavgifter, ägande i Vattenfall och höga momssatser gör statskassan avsevärt rikare på kort tid och att man är mer instresserad av kortsiktiga politiska pluspoäng som bidrag och elprisstöd.

Det har väl också att göra med att vi har förbundit oss att delta i EU's energimarknad till vissa villkor som är svåra att ändra på egen hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har väl också att göra med att vi har förbundit oss att delta i EU's energimarknad till vissa villkor som är svåra att ändra på egen hand?

Sverige och andra länder i EU har valt att ignorera vissa påbud från och delar av avtal med EU i olika frågor. Vi skulle kunna göra det även i den här frågan.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

En fundering till er smarta människor här på forumet. Jag har ett hus, enplans med källare och 63kvm per plan. Inredd källare. Bor i elprisområde två och värmer huset med fjärrvärme som efter årsskiftet kommer att kosta runt 0.85kr/kWh har jag för mig. Gör av med ca 14000kWh fjärrvärme på ett år.

Har planer på att installera en luftvärmepump. Dels för att komplettera uppvärmningen men även för att kunna köra kyla på sommaren, något som verkligen behövs i det här huset. Brukar ha uppåt 28-30 grader på hela övervåningen om det är en varm sommar.

Hade tänkt att luftvärmepumpen kunde ge billigare uppvärmning men nu när elpriserna skenat iväg för oss här uppe också så kanske det inte är lönt längre eftersom fjärrvärmen är så pass "billig" per kWh jämfört med elen. Betalar just nu ca 1.1kr/kWh inklusive alla avgifter, skatter, moms osv men det blir annat i mars när mitt nuvarande avtal löper ut och ska bindas om. Som det ser ut nu så kommer jag landa på runt 4-5kr/kWh om jag väljer bundet. Kommer jag kunna tjäna igen det med en luftvärmepump eller är det bortkastade pengar?

Edit: Kan tillägga att jag har smarta termostater på alla element på övervåningen och skulle på så vis kunna stänga av elementen och köra enbart på luftvärmepumpen. Nya treglasfönster. Tunna väggar men har tilläggsisolerat så gott det går. 200mm Pordrän runt hela grunden också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det bästa man kunde gör är att säga upp alla bundna avtal. För den som har 60 öre/kWh har ju 0-incitament att spara liksom. Spelar ju ingen roll hur mycket vi sparar.. vi är ju ändå rökta. Blir 300kWh.. kommer inte ned mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

En fundering till er smarta människor här på forumet. Jag har ett hus, enplans med källare och 63kvm per plan. Inredd källare. Bor i elprisområde två och värmer huset med fjärrvärme som efter årsskiftet kommer att kosta runt 0.85kr/kWh har jag för mig. Gör av med ca 14000kWh fjärrvärme på ett år.

Har planer på att installera en luftvärmepump. Dels för att komplettera uppvärmningen men även för att kunna köra kyla på sommaren, något som verkligen behövs i det här huset. Brukar ha uppåt 28-30 grader på hela övervåningen om det är en varm sommar.

Hade tänkt att luftvärmepumpen kunde ge billigare uppvärmning men nu när elpriserna skenat iväg för oss här uppe också så kanske det inte är lönt längre eftersom fjärrvärmen är så pass "billig" per kWh jämfört med elen. Betalar just nu ca 1.1kr/kWh inklusive alla avgifter, skatter, moms osv men det blir annat i mars när mitt nuvarande avtal löper ut och ska bindas om. Som det ser ut nu så kommer jag landa på runt 4-5kr/kWh om jag väljer bundet. Kommer jag kunna tjäna igen det med en luftvärmepump eller är det bortkastade pengar?

Edit: Kan tillägga att jag har smarta termostater på alla element på övervåningen och skulle på så vis kunna stänga av elementen och köra enbart på luftvärmepumpen. Nya treglasfönster. Tunna väggar men har tilläggsisolerat så gott det går. 200mm Pordrän runt hela grunden också.

Luftpump för värme är ren förlust för dig. Om fjärrvärmen kostar 0,85 hade elen i princip behövt vara gratis för att ens gå jämnt upp.
Eftersom du har två våningar blir det lite dumt med installation, för värme vill du ha den nere, för kyla vill du ha den uppe.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Regeringen ger ett företag godkänt att anlägga strömkablar på Östersjöns botten. Strömkablarna ska enligt ansökan bidra till en mer integrerad europeisk elmarknad.

Integrerad europeisk marknad = vi får betala mer för våran el? Men kul att företaget kan tjäna pengar för inte gör de det av ideologiska själ.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Regeringen ger ett företag godkänt att anlägga strömkablar på Östersjöns botten. Strömkablarna ska enligt ansökan bidra till en mer integrerad europeisk elmarknad.

Integrerad europeisk marknad = vi får betala mer för våran el? Men kul att företaget kan tjäna pengar för inte gör de det av ideologiska själ.

Det betyder att vi måste leverera MER el eftersom vi MÅSTE slösa ut 70% av vår el till "marknaden".. vilket betyder.. den dyraste kWh sätter priset på allt annat..
Så Hej mycket dyrare el..

Permalänk
Medlem

Vi betalar mer för elen, ja, men integrationen med övriga länders elnät gör att vi kan importera de gånger vi har effektbrist, vilket är fasen så mycket billigare än att bygga egen produktion som klarar 100 % i alla situationer (det innebär i praktiken mycket mer än de faktiska hundra procenten eftersom man måste räkna med bortfall som från de stora kärnkraftverken nu). Problemet är bara att kostnaden för kraftverk betalas lite mer kollektivt medan höga elpriser har en gigantisk variation mellan olika hushåll pga stora skillnader i elförbrukning och skillnader i prisavtal och prisregler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi betalar mer för elen, ja, men integrationen med övriga länders elnät gör att vi kan importera de gånger vi har effektbrist, vilket är fasen så mycket billigare än att bygga egen produktion som klarar 100 % i alla situationer (det innebär i praktiken mycket mer än de faktiska hundra procenten eftersom man måste räkna med bortfall som från de stora kärnkraftverken nu). Problemet är bara att kostnaden för kraftverk betalas lite mer kollektivt medan höga elpriser har en gigantisk variation mellan olika hushåll pga stora skillnader i elförbrukning och skillnader i prisavtal och prisregler.

Fast en stor del av problemet är att vi inte bara har dyra elpriser när det är effektbrist i Sverige, utan även när vi inte har det. Vi kan exportera en stor effekt men ändå importera höga elpris (så länge ledningarna uttåt inte är maxxade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Fast en stor del av problemet är att vi inte bara har dyra elpriser när det är effektbrist i Sverige, utan även när vi inte har det. Vi kan exportera en stor effekt men ändå importera höga elpris (så länge ledningarna uttåt inte är maxxade)

Om du läser mitt inlägg ordentligt ser du att det var det jag skrev. Vi har generellt högre elpriser, men alternativet hade varit att bygga upp en enormt mycket större inhemsk elproduktion som klarar alla toppar, för först då kan vi frikoppla oss från grannländernas elnät. Det blir dyrt dels genom att man måste bygga och driva kraftverken, dels genom att vi förlorar intäkter när vi säljer el vid överskott.

Normalt sett vinner vi stort på det här upplägget, för det är sällan brist på alla ställen samtidigt. Det är först nu i år som det blivit ett problem, pga en extraordinär händelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Känns som det seriöst börjar bli dags att överväga att stänga av kyl och frys, det är väl det som finns kvar att göra.
Garaget kan fungera som sval och växthuset som frys för det som finns kvar i frysen så länge det är så här kallt.
Och minimera andelen mat som behöver tillagas på spisen eller i ugnen.

Hejt sjukt. Ska el behöva bli en klassfråga? Ska vi i framtiden inte bara ha soppkök utan också elutlämningsstationer?

Mina rumänska kollegor berättade att de har ett tag runt 0.3€ om jag minns rätt, sen tar regeringen kostnaden över det.
Här nämns det knappt i nyheterna mer än att det är höga kostnader, och hur man ska minska det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Normalt sett vinner vi stort på det här upplägget, för det är sällan brist på alla ställen samtidigt. Det är först nu i år som det blivit ett problem, pga en extraordinär händelse.

Det är absolut ingen ”extraordinär händelse” med elen, utan politikerskapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hejt sjukt. Ska el behöva bli en klassfråga? Ska vi i framtiden inte bara ha soppkök utan också elutlämningsstationer?

El är nog redan en klassfråga. Sen är elanvändning riktigt ”taskig” på så sätt att man använder den och vet inte riktigt vad priset är (om man har vanligt rörligt avtal, där föregående månads pris bestäms EFTER månaden är slut baserat på medelvärde) förrän räkningen kommer. Tror genuint att rätt många kommer bli chokade när de får decembers elräkning hur mycket det än skrivs i media just.

Så framöver kommer Sverige delas upp i de som har råd att ha varmt inne och ta en dusch och de som kommer behöva frysa och där en varm dusch blir en lyx-tjänst man kan kosta på sig om man har råd.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Ja och januari är redan svårt för många efter att man tänjt sina gränser över "förväntningarna" på dyrare och dyrare klappar till jul och all mat osv (som dessutom då är galet dyr både att köpa, förvara och tillaga).

Permalänk
Medlem

P1 programmet Plånboken sa någon energi expert att vi skulle räkna med ungefär dubbel så dyr elräkning för december i år som december förra året. Vår el (totalt, skatter, moms, överföring) var cirka 10.000kr i januari. Vi har sparat riktigt bra, ner nästan 20% i elförbrukning i år, men det kommer ändå bli en käftsmäll i januari. Folk här skriver att GPU:er är dyra, det är ju löjligt en 4080 kostar ju bara som en månads värme, några duschar och möjlighet att laga mat.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Vi har ett enplanshus ifrån 1971 på 125kvm och som värms upp med vattenburen el till radiatorer plus en gammal LLVP som står och kör.
Detta är min El-handel senaste tiden, alltså exklusive nätavgiften
November: 2097kWh och 4056kr
December hittills: 1443kWh och 7121kr

Tibberappen estimerar att jag kommer göra av med 2537kWh i December och betala 11625kr för den, i bara el-handel.

Beställde en luft/vatten värmepump häromdagen som levereras om 6månader, hoppas att det ska förenkla mycket till nästa vinter!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

En fundering till er smarta människor här på forumet. Jag har ett hus, enplans med källare och 63kvm per plan. Inredd källare. Bor i elprisområde två och värmer huset med fjärrvärme som efter årsskiftet kommer att kosta runt 0.85kr/kWh har jag för mig. Gör av med ca 14000kWh fjärrvärme på ett år.

Har planer på att installera en luftvärmepump. Dels för att komplettera uppvärmningen men även för att kunna köra kyla på sommaren, något som verkligen behövs i det här huset. Brukar ha uppåt 28-30 grader på hela övervåningen om det är en varm sommar.

Hade tänkt att luftvärmepumpen kunde ge billigare uppvärmning men nu när elpriserna skenat iväg för oss här uppe också så kanske det inte är lönt längre eftersom fjärrvärmen är så pass "billig" per kWh jämfört med elen. Betalar just nu ca 1.1kr/kWh inklusive alla avgifter, skatter, moms osv men det blir annat i mars när mitt nuvarande avtal löper ut och ska bindas om. Som det ser ut nu så kommer jag landa på runt 4-5kr/kWh om jag väljer bundet. Kommer jag kunna tjäna igen det med en luftvärmepump eller är det bortkastade pengar?

Edit: Kan tillägga att jag har smarta termostater på alla element på övervåningen och skulle på så vis kunna stänga av elementen och köra enbart på luftvärmepumpen. Nya treglasfönster. Tunna väggar men har tilläggsisolerat så gott det går. 200mm Pordrän runt hela grunden också.

Nyligen bytt till tre glas fönster i huset vi hyr men jag märker verkligen ingen skillnad mot dom tidigare två glas fönstren det är ungefär lika dålig värme ändå i huset. Luftvärmepumpen fungerar dåligt då det har varit - 22-26 grader senaste veckan.. Har också smarta el element får se vad elräkningen hamnar på nästa månad. Eldar i kaminen dygnet runt känns det som.

Permalänk
Avstängd

Jävligt tungt är det. Bor i tvåvåningshus och här nere i Skåne var det -13 i morse. Är glad att jag har fast pris på 1,35kr/kWh nu, och då landar räkningarna ändå på 3,000-3,500kr/mån.

Permalänk
Medlem

Bor i norrland men önskar att jag varit på gran canaria istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

<Uppladdad bildlänk>

Bor i norrland men önskar att jag varit på gran canaria istället

14 grader inomhus? Brrrrrrrr!

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

14 grader inomhus? Brrrrrrrr!

Eldar i kaminen hela dagen och framåt kvällen brukar det bli en 20 grader inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

14 grader inomhus? Brrrrrrrr!

Den står i ett fönster, sambon tittade på vår liknande sån igår och undrade om vi verkligen bara hade 13 grader inne.
I rummet var drygt 20 grader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."