Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Nästan så det är billigare att åka och köpa färdiga lussekatter än att köra igång ugnen och baka idag :/

Fast dina lussekatter har nog garanterat saffran i och inte gul färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast dina lussekatter har nog garanterat saffran i och inte gul färg.

Om man inte tillhör den sjuka gruppen människor som kallar lusekatt utan saffran för lussekatt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Frun försöker tvinga bort mig från att handla mat igen, hon är sådan som gillar att leta extrapriser osv medan jag inte själv märkt ifall priserna ökat eftersom jag inte vet vad något kostade innan heller. Trots det verkar våra matkostnader gått ned sedan jag började handla oftare eftersom jag endast köper det som vi behöver och inget extra bara för att det är billigt, matsvinnet har också gått ned. Frågan är väl vilken effekt som kommer bli störst i slutändan eller om en kombination är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast dina lussekatter har nog garanterat saffran i och inte gul färg.

Gurkmeja är det man brukar stoppa i för att slippa höga saffranskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frun försöker tvinga bort mig från att handla mat igen, hon är sådan som gillar att leta extrapriser osv medan jag inte själv märkt ifall priserna ökat eftersom jag inte vet vad något kostade innan heller. Trots det verkar våra matkostnader gått ned sedan jag började handla oftare eftersom jag endast köper det som vi behöver och inget extra bara för att det är billigt, matsvinnet har också gått ned. Frågan är väl vilken effekt som kommer bli störst i slutändan eller om en kombination är bättre.

Ni får alltså handla ihop och bråka om vad som ska köpas…

Noterade för övrigt senast på ICA att ”Romantica”-tomaterna krympt från 400 g till 300 g…

Permalänk
Medlem

Tvingar ned temp så långt man står ut.
Men barnen ska inte bli kalla om dagarna heller.

Har frånluftvärmepump idag som är lastgammal, så har satt in en luft/luft som är igång ibland när man börjar frysa..
Frånluft står fortfarande för varmvatten så inte mycket att göra där.
Lampor är LED sedan alltid, ingen värme igång i golven/badrum.
Eldar 2-3 gånger per vecka.

Landar nog på runt 1000kWh denna månad.
Har lagt undan 100kkr som buffert, så att kunna betala för sig lär väl inte vara några problem, men ju mindre desto bättre.

Börjat se över prenumerationer med mera, sagt upp gymkortet. Har inte tid för det, har spinningcykel i garaget som jag använder.

EDIT:
Solceller är beställt, men vem vet när de kommer.
Leveranstiden har gått ut och säljaren bara menar på att de kommer snart.
Ingen föranmälan är gjord till e.on iallafall..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Inte ändrat så mycket och har tidigare energieffektiviserat belysningen till princip allt på LED och bytt en del vitvaror till mer energisnålare modeller. Handdiskar numera allt istället för att använda diskmaskinen och vid behov tvättar kläderna med full maskin senare på kvällen såvida det inte blåser ordentligt ute och samma gäller det med dammsugaren. Lån och räntor är för närvarande inget problem.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Inte ändrat så mycket och har tidigare energieffektiviserat belysningen till princip allt på LED och bytt en del vitvaror till mer energisnålare modeller. Handdiskar numera allt istället för att använda diskmaskinen och vid behov tvättar kläderna med full maskin senare på kvällen såvida det inte blåser ordentligt ute och samma gäller det med dammsugaren. Lån och räntor är för närvarande inget problem.

Det är antagligen energisnålare att använda diskmaskinen än att diska för hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är antagligen energisnålare att använda diskmaskinen än att diska för hand.

Japp det är det. Givetvis beroende på hur man diskar men gör man det "vanligt" så är diskmaskin ofta mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Japp det är det. Givetvis beroende på hur man diskar men gör man det "vanligt" så är diskmaskin ofta mycket bättre.

Nej oavsett hur man diskar så är det billigare med diskmaskin.... Man måste räkna in vatten, uppvärmning, etc
Man kan iofs elda med egen ved för varmvatten och diska. men men...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Handdiskar numera allt istället för att använda diskmaskinen

Stor miss. Handdisk drar mer energi än diskmaskinen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske inte. Bor man i hyresrätt är vattnet inräknat i hyran. Således lindrar man på dom privata kostnaderna (men belastar fastigheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Kanske inte. Bor man i hyresrätt är vattnet inräknat i hyran. Således lindrar man på dom privata kostnaderna (men belastar fastigheten).

Fast nu skrev jag inte om pris utan om energiförbrukningen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Kanske inte. Bor man i hyresrätt är vattnet inräknat i hyran. Således lindrar man på dom privata kostnaderna (men belastar fastigheten).

Och driftkostnader läggs på hyran och sänks aldrig så..... Alla i bostaden använder mer vatten och el hyran höjs 10 %,
Och när elpriset sänks så kommer hyran bestå och fortfarande inflationsjusteras varje år uppåt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är antagligen energisnålare att använda diskmaskinen än att diska för hand.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Japp det är det. Givetvis beroende på hur man diskar men gör man det "vanligt" så är diskmaskin ofta mycket bättre.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej oavsett hur man diskar så är det billigare med diskmaskin.... Man måste räkna in vatten, uppvärmning, etc
Man kan iofs elda med egen ved för varmvatten och diska. men men...

Oftast bara lite disk så fyller en använd kastrull med 1/4 ljummet vatten och diskar allt i den, då går det åt ytterst lite tvättmedel också samt ingen dyrbar el, varmvattnet värms upp av fjärrvärme som ingår avgiften.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast dina lussekatter har nog garanterat saffran i och inte gul färg.

Saffran är billigt idag jämfört med tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Oftast bara lite disk så fyller en använd kastrull med 1/4 ljummet vatten och diskar allt i den, då går det åt ytterst lite tvättmedel också samt ingen dyrbar el, varmvattnet värms upp av fjärrvärme som ingår avgiften.

Och fjärrvärmen är inte gratis oavsett om den är i hyran eller inte 😊 den höjs med 7-15% nästa år skall också tilläggas. Vilken dina hyra kommer täcka.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och fjärrvärmen är inte gratis oavsett om den är i hyran eller inte 😊 den höjs med 7-15% nästa år skall också tilläggas. Vilken dina hyra kommer täcka.

Den höjs oavsett om jag handdiskar eller inte, men elavgiften betalar jag beroende på hur mycket jag använder den och lär bli dyr i vinter. Men som andra skrivit så beror det lite på hur energieffektivt diskning med maskin eller handskakning är, om man varit slapp och byggd upp ett berg med disk i köket kan nog vara mer effektivt att köra en runda med fylld maskin på kvällen när elen är billigare då man troligtvis använder mindre vatten, båda sätten kan dock missbrukas om man vill vara en miljöbov.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Den höjs oavsett om jag handdiskar eller inte, men elavgiften betalar jag beroende på hur mycket jag använder den och lär bli dyr i vinter. Men som andra skrivit så beror det lite på hur energieffektivt diskning med maskin eller handskakning är, om man varit slapp och byggd upp ett berg med disk i köket kan nog vara mer effektivt att köra en runda med fylld maskin på kvällen när elen är billigare då man troligtvis använder mindre vatten, båda sätten kan dock missbrukas om man vill vara en miljöbov.

Jo fast konsumtion och avgifter går upp pga använding av vatten.

Att diska dagligen eller var tredje dag kommer fortfarande använda lika mycket vatten. Vilket är mer energi än diskmaskin skulle ha använd vid full last

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Saffran är billigt idag jämfört med tidigare.

Jag har inte hittat nån lussekatt med saffran i nån butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Saffran är billigt idag jämfört med tidigare.

Såklart det är, eftersom jag köpte i helgen
(Såg att Lidl hade kampanj nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej oavsett hur man diskar så är det billigare med diskmaskin.... Man måste räkna in vatten, uppvärmning, etc
Man kan iofs elda med egen ved för varmvatten och diska. men men...

Du kan ju kall diska i vattenpölar eller närbelägen sjö eller å. Jobbigare men definitivt billigast 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag kör alltid glas, bestick, tallrikar och slevar i diskmaskinen. Bor man ensam tar det minst en vecka innan den fylls. Men allt stort handdiskas med en droppe yes och lite varmvatten i botten. Detta funkar för mig och tror det är billigast.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag kollar på kostnaden för diskmaskin, stämmer det att de relativt nya bara drar 1-1.5 kWh/timme, så timmar * (1-1.5) * elpris?

Jag trodde det var betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag kollar på kostnaden för diskmaskin, stämmer det att de relativt nya bara drar 1-1.5 kWh/timme, så timmar * (1-1.5) * elpris?

Jag trodde det var betydligt mer.

Min drar 1kwh/ Eco och 1.4/ 70C program

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min drar 1kwh/ Eco och 1.4/ 70C program

Så min lilla beräkning stämmer?

Det står inget om faktisk drift i min manual, men hittade detta på någon reviewsida:

Energy consumption 270.0 kWh/year
Energy consumption per wash 960.0 Wh

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Så min lilla beräkning stämmer?

Det står inget om faktisk drift i min manual, men hittade detta på någon reviewsida:

Energy consumption 270.0 kWh/year
Energy consumption per wash 960.0 Wh

Ja det stämmer ganska bra ☺️ sen lägg på disktabletten så är det runt 3-7kr/ full maskin.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja det stämmer ganska bra ☺️ sen lägg på disktabletten så är det runt 3-7kr/ full maskin.

Ok, den får rulla på då!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:

Min drar 1kwh/ Eco och 1.4/ 70C program

Skrivet av Swedishchef_90:

Ja det stämmer ganska bra ☺️ sen lägg på disktabletten så är det runt 3-7kr/ full maskin.

1-1.5 kWh för min maskin
Tabletten kostar 1-2kr styck.

Kör alltid på natten om inte maskinen är väldigt tom, då förskjuter jag kanske en dag.
Har kört nattetid sen vi skaffade maskinen 2017 eller vad det nu var.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1-1.5 kWh för min maskin
Tabletten kostar 1-2kr styck.

Kör alltid på natten om inte maskinen är väldigt tom, då förskjuter jag kanske en dag.
Har kört nattetid sen vi skaffade maskinen 2017 eller vad det nu var.

Japp och elen 1kr och uppåt!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25