Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1-1.5 kWh för min maskin
Tabletten kostar 1-2kr styck.

Kör alltid på natten om inte maskinen är väldigt tom, då förskjuter jag kanske en dag.
Har kört nattetid sen vi skaffade maskinen 2017 eller vad det nu var.

Du kan ju använda pulver istället för tabletter till diskmaskinen. Det är mycket billigare, och det är enklare att minska doseringen ifall man kör diskmaskinen halvfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Du kan ju använda pulver istället för tabletter till diskmaskinen. Det är mycket billigare, och det är enklare att minska doseringen ifall man kör diskmaskinen halvfull.

Känns spontant som det inte finns så stora pengar att hämta på diskmaskinmedel. Jag brukar köpa drygt 100 tabletter för 55 spänn. Det räcker i ett år, minst. Även om jag skulle köra maskinen dubbelt så ofta så handlar det om kanske 30 kr/år extra. Inte per maskin, inte per månad, per år.

Men visst, många bäckar små...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ni får alltså handla ihop och bråka om vad som ska köpas…

Noterade för övrigt senast på ICA att ”Romantica”-tomaterna krympt från 400 g till 300 g…

Märkte också det, riktigt surt. De var liksom inte billiga innan.

Skrivet av DavidtheDoom:

1-1.5 kWh för min maskin
Tabletten kostar 1-2kr styck.

Kör alltid på natten om inte maskinen är väldigt tom, då förskjuter jag kanske en dag.
Har kört nattetid sen vi skaffade maskinen 2017 eller vad det nu var.

Skrivet av Massy:

Känns spontant som det inte finns så stora pengar att hämta på diskmaskinmedel. Jag brukar köpa drygt 100 tabletter för 55 spänn. Det räcker i ett år, minst. Även om jag skulle köra maskinen dubbelt så ofta så handlar det om kanske 30 kr/år extra. Inte per maskin, inte per månad, per år.

Men visst, många bäckar små...

Tabletter är inte bra då de ju är beräknade för att funka alltid, hårt vatten, intorkade rester, proppfull maskin och liknande. Pulver anpassar man efter allt detta. Dessutom funkar det inte att ha tablett i fördisk-facket som alla borde använda.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Märkte också det, riktigt surt. De var liksom inte billiga innan.
Tabletter är inte bra då de ju är beräknade för att funka alltid, hårt vatten, intorkade rester, proppfull maskin och liknande. Pulver anpassar man efter allt detta. Dessutom funkar det inte att ha tablett i fördisk-facket som alla borde använda.

Jag har varken diskmaskin eller tabletter för att spara pengar utan för att spara tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har varken diskmaskin eller tabletter för att spara pengar utan för att spara tid.

Man brukar ju säga "tid är pengar"

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och driftkostnader läggs på hyran och sänks aldrig så..... Alla i bostaden använder mer vatten och el hyran höjs 10 %,
Och när elpriset sänks så kommer hyran bestå och fortfarande inflationsjusteras varje år uppåt.

Nja, det är många men och om. Den lilla förbrukningen är ju redan inräknad och dom fastigheter jag har stött på har inte räknat med diskmaskiner ändå. Tvärtom är det inte alltid lämpligt pga läckrisken. Folk installerar som galningar. Hyran är en förhandling med hyresgästföreningen och berör lite mer än så...

Så att diska för hand minskar ju elkostnaderna för individen. En diskmaskin är ju inte heller gratis. Tabletterna kan man kanske kvitta mot diskmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nja, det är många men och om. Den lilla förbrukningen är ju redan inräknad och dom fastigheter jag har stött på har inte räknat med diskmaskiner ändå. Tvärtom är det inte alltid lämpligt pga läckrisken. Folk installerar som galningar. Hyran är en förhandling med hyresgästföreningen och berör lite mer än så...

Så att diska för hand minskar ju elkostnaderna för individen. En diskmaskin är ju inte heller gratis. Tabletterna kan man kanske kvitta mot diskmedel.

Hyran sätts efter fastighetens kostnader + vad ägaren vill ha i vinst.
Ju mer skenande kostnader desto högre hyra... Detta spelar ingen roll vad hyresgästföreningen vill, fastighetsägaren vill ju inte gå i konkurs.

Men absolut är det mer invecklat än z och y men i grund och botten är driftkostnader+ fondering+% vinst = din hyra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nja, det är många men och om. Den lilla förbrukningen är ju redan inräknad och dom fastigheter jag har stött på har inte räknat med diskmaskiner ändå. Tvärtom är det inte alltid lämpligt pga läckrisken. Folk installerar som galningar. Hyran är en förhandling med hyresgästföreningen och berör lite mer än så...

Så att diska för hand minskar ju elkostnaderna för individen. En diskmaskin är ju inte heller gratis. Tabletterna kan man kanske kvitta mot diskmedel.

Du kanske kan tvätta för hand också.

Men det finns inte tvättrum för handtvätt och ordentlig mangling längre.

Permalänk
Medlem

Bytt till timpris för att testa å se om det är värt det ett par månader.. Satt en shelly pro 3 till min VVB samt en shelly 1 pm i uttaget till avfuktarna i grunden.. Schemalägger själv efter elpris tar typ 30 sek om dagen.. Låter även tibber styra LV-pumpen. Besparing jämförelsevis med rörligt hittills ungefär 20%. Uppskattar att det sparar mig mellan 2000-4000 kr om året. Hade vi inte redan minskat våran användning avsevärt hade det såklart gett mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Märkte också det, riktigt surt. De var liksom inte billiga innan.
Tabletter är inte bra då de ju är beräknade för att funka alltid, hårt vatten, intorkade rester, proppfull maskin och liknande. Pulver anpassar man efter allt detta. Dessutom funkar det inte att ha tablett i fördisk-facket som alla borde använda.

Märkligt att det alltid blir rent år efter år när jag stoppar en tablett i "huvudfacket" då...

(Jag vet att all den här hysterin med tabletter vs ... kommer från en viss YouTube kanal som överdriver det hela något otroligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Känns spontant som det inte finns så stora pengar att hämta på diskmaskinmedel. Jag brukar köpa drygt 100 tabletter för 55 spänn. Det räcker i ett år, minst. Även om jag skulle köra maskinen dubbelt så ofta så handlar det om kanske 30 kr/år extra. Inte per maskin, inte per månad, per år.

Men visst, många bäckar små...

Nej, några större pengar är det väl inte. Men du har ändå väldigt billiga tabletter, och kör din diskmaskin väldigt sällan om det bara går 100 tabletter per år, så de flesta sparar nog lite mer än så.

För min del är det också lite av en principsak att inte betala typ 3 gånger mer för en marknadsföringsgimmick som diskmaskinstabletter, när pulver är billigare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör alltid på natten

Kan kännas som en bra idé tills maskinen börjar läcka vatten eller börjar brinna medans man ligger och sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

För min del är det också lite av en principsak att inte betala typ 3 gånger mer för en marknadsföringsgimmick som diskmaskinstabletter, när pulver är billigare och bättre.

Och ofta kan man minska mängden tvättmedel/tvättsåpa och diskmaskinspulver med i alla fall 30% under rekommenderad nivå innan det börja bli synlig påverkan på tvätt och diskgodset då rekommendationerna är alltid tilltagna med marginal och med tabletter nästan alltid mycket över behövlig nivå då dessa är dimensionerade för i alla fall klara medelhårt vatten.

Med tabletter har man inte val då många modeller idag är inte delbara och bänkdiskmaskiner eller 60-cm bredds diskmaskiner skulle i princip klara sig med halva dosen.

När det gäller tvättsåpa så tog jag av misstag 30 ml istället för 60 ml i en 6kg maskin (har mjukt vatten bit under 8 dH) och kom på det först efteråt när tvätten var klar att det var bara en kapsyl - och jag kunde banne mig inte märka någon skillnaden på tvättgodset efteråt, så det är marginal där också.

Nu skrive iofs. Grumme själv att man kan gå 30% under rekommenderad dos vid lättare smutsat tvätt och öka 30% över rek nivå vid hårt smutsad tvätt. ligger man i underkanten på hårdhetsintervallen så kan man nog minska lite ytterligare eller dosera för en 4 kg maskin fast den är 6 kg.

Man dock inte minska för mycket då en stor del av tvättsåpan är för att hantera kalken och magnesiumet som gör vattnet hårt och under en viss nivå och det inte kan binda all kalk och magnesium som finns i vattnet med fosfor/fosfonat och citrat-salter så får det snabbt verkan på tvättförmågan då det som inte binds - binds av de anjoniska tensiderna i tvättvätskan istället (blir kalktvål/kalksåpa av tvåltvättmedel) som fort minskar i halt och kalktvålet flyter också runt som partiklar och kan fastna i tvättgodset igen och det ser inte tvättat ut.

Om man som jag har minireningsverk som enskild avlopp så undviker jag zeolitbaserade pulvertvättmedel då det ökar turbiditeten (grumligheten) på utgående renade vattnet då zeoliterna mals ned så fint i tvätten att delar av det knappt sedimenteras längre och fosfor och fosfonat-baserade tvättmedel innebär högre tillsatt dos med flockmedel i reningsverket för att hålla sig under max godkända fosfor-nivå om man tvättar regelbundet med tvättmedlet ifråga, samma regler gäller också med maskindiskmedel då en del av dessa ännu är fosfonat-baserade. - en gång ibland kan man komma undan med buffertkapaciteten i reningsverket, men är det regelbunden basis så är det som en ytterligare person flyttat in i hushållet och doseringen av flockmedel måste ökas motsvarande grad.

Trodde aldrig för ett år sedan innan köpet och flytten att jag skulle läsa innehållsförteckningen och slå up vad de innebär så noga som jag gör nu när det gäller hushållskemikalier - död bioslam i reningsverken pga. hällt i olämpliga saker skulle innebära kostnader med slamsugning och sedan att försöka få igång bioslammet på nytt kan ta månader och kanske måste ympas med slam från annan reningsverk för rätt bakeriekultur - det är som magen, eller få en vildjäsning av vin/öl, fel kultur som blir dominerande och det blir bara skit av det...

---

När det gäller diskmaskin och handdisk så hävdas det ofta att maskindisk drar mindre energi än handdisk.

Om man sköljer under rinnande varmvatten så håller jag med - men när jag kollade med litermått när jag hällde upp för en disk på en 2-ho:s diskbänk (en stor ho för disken och en mindre smalare för skölj) så var det ca 7 liter på diskdelen för 'bekväm diskande inklusive grytor och karotter' och 3 liter för sköljdelen. Räknar man med att vattnet (10 liter) värms 35 grader (5 grader in 40 grader ut) så handlar det om 406 Wh för disken och dessutom klar på typ 10 minuter, medans en diskmaskin i eco-läget kan köra i flera timmar och det är vattenpumpen med pumparbetet som står för en stor del av uppvärmningen. En diskmaskin brukar deklareras att den drar 1 - 1.5 kWh för en disk beroende på modell och ålder.

Handdisk med sköljbytta totalt 10 liter värmd drygt hand-jummen vatten så är det hälften till en 1/3-del av vad en diskmaskin drar i ström. Diska för kallt går heller inte då fettet blir stelt och då hjälper det inte ens med hög koncentrat diskmedel för att emulgera upp det.

När det gäller diskmedel så rekommenderas 2-3 ml per 5 liter vatten (YES 2 ml, andra 3 ml) - men varför har man inga angivna mängder på tex. per pumptryck på en pumptvålsbehållare eller en pump på en duchflaska - min empiriska mätande indikerar att det är ganska lika och ligger på ca 1.1 ml per 'tryck'.

Många med mig har säker diskmedlet utspädd till hälften till 2/3-del med vatten i en blomspruta - dels att kunna spruta på med ganska koncentrerat på lager av fett och annat på diskgodset eller viska ur stekpannan - men också enkelt räkna antal tryck för lagom dos för tex. 5 liter diskvatten.

Många trycker på alldeles för mycket diskmedel fast överdosering inte ger någon märkbar förbättring, det är samma här upptill en viss nivå är mängden diskmedel nödvändigt och ganska hårt kopplad till vattenmängden för att fungera - utöver när man väl nått nivå så ger ytterligare dosering ingen större märkbar förbättring, förutom när massor av fett och proteiner med emulgering har bundit upp stor del av diskmedlet, kort sagt när tendens att inte vilja ge ny skum under diskningen och befintlig försvinner fort - då kan man ta ett pumptag till från duschflaskan med utblandad diskmedel.

Nu är diskmaskin förvisso väldigt bekvämt men när elströmmen kostar > 4:- kWh så får man se till att den är välfylld innan man startar den...

Permalänk
Medlem

Vi är en småbarnsfamilj och hade ingen diskmaskin i ett halvår nyligen. Det ska behöva vara många gånger dyrare med diskmaskin för att jag ska överväga stå över en timme dagligen i köket bara för att städa och diska igen, fyfan. Helt omöjligt att ordna det på 10min, det kan jag inte ens om jag använder diskmaskin.

Permalänk
Medlem

1 kr per diskmaskinstablett/pulver och ca 2-3 kr för el är inte dyrt, förstör inte kroppen över någon diskbänk i fel höjd. 3-4 kr per disk (blir ungefär där jag landar) är underbart!

På elräkningen innebär diskmaskinen en ökning på cirka 40-50 kr/mån för mig. Förutsatt att jag faktiskt diskar en hel del. Dumsnål är väl kanske rätt ord om man ska fokusera på sånt.

Att jag säger ökning är för att jag har varmvatten som ingår i hyran, annars går det åt mer energi att handdiska i praktiken så hade jag haft varmvattenberedare på el hade det inte varit någon ökning utan minskning.

Om du handdiskar med 10 l vatten kan du i princip inte laga mat, det räcker inte för att hålla kastruller, ugnsformar, plåtar, matlådor o.s.v. rena. Klarar du av att handdiska för 2 kr så pratar vi om att spara några tior varje månad, handdiskar du som de flesta gör med sköljning under rinnande vatten sparar du inget alls - bara vattnet kommer kosta mer än mitt maskindiskande inklusive el, vatten och medel. Snittet med diskmaskin är bättre än snittet med handdisk.

Permalänk
Medlem

Äter betydligt mindre ute och har inte gått på något fik sen i juni. Krogen blir det inte tal om.
Har billig el och solceller så hittills har högsta elräkningen legat på 90kr.
Bostadslånet är bundet fram till augusti 2024.
Har ett privatlån och billån som ökat lite i kostnad men det är några hundralappar.
Nu är det slut på sambons hemmafruarnde!

Har sparat en hel del sista halvåret. Allt brändes under BF!! 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har varken diskmaskin eller tabletter för att spara pengar utan för att spara tid.

Poängen är väl inte så mycket att spara några kronor på diskmedel (även om det förstås blir en del i längden med tanke på hur dyra tabletterna är, jag kör Finish exempelvis och tabletter kostar ju minst det tredubbla mot pulver) utan att dels slippa skölja disken, om man har diskmedel i fördiskfacket, och att inte sprida onödigt mycket kraftiga kemikalier i naturen.

Skrivet av Massy:

Märkligt att det alltid blir rent år efter år när jag stoppar en tablett i "huvudfacket" då...

(Jag vet att all den här hysterin med tabletter vs ... kommer från en viss YouTube kanal som överdriver det hela något otroligt)

Tabletten är dimensionerad för att göra rent utan fördisk, men de flesta som inte fyller fördiskmedel sköljer också allt innan diskningen vilket förstås hjälper till med att få det rent trots avsaknad av fördiskmedel. Men jag vet inte förstås, du kanske har en grym diskmaskin som diskar rent även för intorkade rester och liknande utan fördisk, men det är inte så vanligt enligt min erfarenhet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu är det nog dags att vi lämnar diskmaskinsämnet? Går bra att starta egen tråd!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu är det nog dags att vi lämnar diskmaskinsämnet? Går bra att starta egen tråd!

Blir man diskad om man fortsätter?

Kollade över elförbrukningen för november nu. Den landade straxt över 1300kwh. Samma period förra året var 1900kwh.

Får se om trenden håller i sig under december.

Väntar på godkännande från elbolaget att få dra igång solpanelerna. Inte för att de lär göra så mycket nytta nu över vintern men det är ju tråkigt att inte kunna utnyttja dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

2022-11-01 - 2022-11-30
511,123 kWh
-13 %

2021-11-01 - 2021-11-30
584,659 kWh

Liten förändring jämfört med förra året, men inget dramatiskt. Svårt att se hur jag kan komma så mkt lägre utan att ta bort tv-spelen och datorerna från barnen

(200kvm villa, fjärrvärme, solceller, elbil)

Permalänk
Medlem

Inget.
Mindre lyxkonsumtion kanske.
Som jag såg nån skriva nån annanstans för ett tag sen och jag håller med till 100%.
För dom flesta är det ingen riktig kris. Ni har inte varit med om kris.
Det är lyxkonsumtionen som minskat. Alla som tidigare hade råd med mat på bordet och tak över huvudet kommer fortfarande att ha det.
Håller man tex på röker eller snusar fortfarande ska man def inte gnälla om nån kris.
Har man överbelånat sig, ja då är det en läxa att lära sig till nästa gång. 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Poängen är väl inte så mycket att spara några kronor på diskmedel (även om det förstås blir en del i längden med tanke på hur dyra tabletterna är, jag kör Finish exempelvis och tabletter kostar ju minst det tredubbla mot pulver) utan att dels slippa skölja disken, om man har diskmedel i fördiskfacket, och att inte sprida onödigt mycket kraftiga kemikalier i naturen.

Väldigt sällan man behöver skölja av något.

Edit: Inte menat att fortsätta spåret, hade öppnat svara innan moderators inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Äter betydligt mindre ute och har inte gått på något fik sen i juni. Krogen blir det inte tal om.
Har billig el och solceller så hittills har högsta elräkningen legat på 90kr.
Bostadslånet är bundet fram till augusti 2024.
Har ett privatlån och billån som ökat lite i kostnad men det är några hundralappar.
Nu är det slut på sambons hemmafruarnde!

Har sparat en hel del sista halvåret. Allt brändes under BF!! 🙂

Du har dragit ner din vardagskonsumption för att kunna konsumera på BF? Oj vilken dålig sits du är i

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har dragit ner din vardagskonsumption för att kunna konsumera på BF? Oj vilken dålig sits du är i

Haha ja, men det var inte meningen. Det skulle användas till att betala av på billånet eller ha som buffert.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Trodde man skulle klara sig då man bor i region 2, kan ju direkt säga att det blir inte kul för de som bor norrut och har betydligt saftigare kyla även med bergvärme och luftvärmepump som typ alla kör med. Vi bor har dock bara runt 300Kwh i månaden, så även vid 10kr blir det "bara" 3k. Själv har man fjärrvärme och bor inne i stan och den skulle dom bara höja med 5%.

Så nu är det alltså att elen inte längre är billig här uppe, nu ska vi se:
Vädret suger pung både vinter och sommar, på vintern är det fucking kallt, och på sommaren, ja då är det fortfarande kallt.
Det är förjävla mörkt, förutom på sommaren, då är det så ljust att det är problem att sova trots rejäl mörkläggning.
Skatten är fucking hög tack vare extra kostnader som fucking kyla och snöröjning samt avstånd.

Vi måste faan flytta, jag åker ju varken skoter eller hänger i liften.

Med det sagt. Vi försöker hålla nere på belysningen, dock gör det så lite och försöker torktumla mindre tvätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Trodde man skulle klara sig då man bor i region 2, kan ju direkt säga att det blir inte kul för de som bor norrut och har betydligt saftigare kyla även med bergvärme och luftvärmepump som typ alla kör med. Vi bor har dock bara runt 300Kwh i månaden, så även vid 10kr blir det "bara" 3k. Själv har man fjärrvärme och bor inne i stan och den skulle dom bara höja med 5%.

Så nu är det alltså att elen inte längre är billig här uppe, nu ska vi se:
Vädret suger pung både vinter och sommar, på vintern är det fucking kallt, och på sommaren, ja då är det fortfarande kallt.
Det är förjävla mörkt, förutom på sommaren, då är det så ljust att det är problem att sova trots rejäl mörkläggning.
Skatten är fucking hög tack vare extra kostnader som fucking kyla och snöröjning samt avstånd.

Vi måste faan flytta, jag åker ju varken skoter eller hänger i liften.

Med det sagt. Vi försöker hålla nere på belysningen, dock gör det så lite och försöker torktumla mindre tvätt.

Kollade på Greenely och på 4 dagar har jag förbrukat el för 173 kr. Den här december blir en riktig intressant månad. Men det här är helt galet. Då förbrukar jag också bara runt 300kWh per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Trodde man skulle klara sig då man bor i region 2, kan ju direkt säga att det blir inte kul för de som bor norrut och har betydligt saftigare kyla även med bergvärme och luftvärmepump som typ alla kör med. Vi bor har dock bara runt 300Kwh i månaden, så även vid 10kr blir det "bara" 3k. Själv har man fjärrvärme och bor inne i stan och den skulle dom bara höja med 5%.

Så nu är det alltså att elen inte längre är billig här uppe, nu ska vi se:
Vädret suger pung både vinter och sommar, på vintern är det fucking kallt, och på sommaren, ja då är det fortfarande kallt.
Det är förjävla mörkt, förutom på sommaren, då är det så ljust att det är problem att sova trots rejäl mörkläggning.
Skatten är fucking hög tack vare extra kostnader som fucking kyla och snöröjning samt avstånd.

Vi måste faan flytta, jag åker ju varken skoter eller hänger i liften.

Med det sagt. Vi försöker hålla nere på belysningen, dock gör det så lite och försöker torktumla mindre tvätt.

Är inte huvudsaken till höga elpriser för 1 och 2 just nu att de håller på att fryslägga vattendragen vid kraftverken? Tror priserna kommer vända nedåt igen när det är klart.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Det enda som gör materiell skillnad är uppvärmningen på vårt hus så vi har stöngt ner badtunna, sänkt kurvan rakt av 4 grader på varmvattnet i elementen (bergvärme), och satt nya lister på fönster och dörrar (var nog inte gjort på 20 år). Bytte äv3n ut de sista halogenlamporna mot led. I gengäld eldar vi en gång om dagen. November landade på 1300kwh jmf med 2700kwh förra året. 20-21 grader inomhus på 300kvm.

Jag skaffade en elmätare och mätte upp allt, och tramsformatorer, diskmaskiner, tumlare, tvättmaskiner, spis etc drar verkligen inga mastodontsiffror så där kör vi ungefär som vanligt. Har satt en extern strömbrytare på mitt klass-A steg dock eftersom den drog 80W i tomgång vilket kändes fel.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Rensade luftfiltren på innedelen av luft-luft-värmepumpen, något jag inte vet när det gjordes senast (inflyttad sen ett halvår).

Ingen aning om hur mkt det gjorde, men utan att ha mätt så upplevde vi att rummet blev varmare, vilket tyder på att elradiatorerna som "täcker upp" får jobba mindre. Kostnad: 0, verkan: okänd men > 0.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d