Skrivet av Iskra:
För min del är det också lite av en principsak att inte betala typ 3 gånger mer för en marknadsföringsgimmick som diskmaskinstabletter, när pulver är billigare och bättre.
Och ofta kan man minska mängden tvättmedel/tvättsåpa och diskmaskinspulver med i alla fall 30% under rekommenderad nivå innan det börja bli synlig påverkan på tvätt och diskgodset då rekommendationerna är alltid tilltagna med marginal och med tabletter nästan alltid mycket över behövlig nivå då dessa är dimensionerade för i alla fall klara medelhårt vatten.
Med tabletter har man inte val då många modeller idag är inte delbara och bänkdiskmaskiner eller 60-cm bredds diskmaskiner skulle i princip klara sig med halva dosen.
När det gäller tvättsåpa så tog jag av misstag 30 ml istället för 60 ml i en 6kg maskin (har mjukt vatten bit under 8 dH) och kom på det först efteråt när tvätten var klar att det var bara en kapsyl - och jag kunde banne mig inte märka någon skillnaden på tvättgodset efteråt, så det är marginal där också.
Nu skrive iofs. Grumme själv att man kan gå 30% under rekommenderad dos vid lättare smutsat tvätt och öka 30% över rek nivå vid hårt smutsad tvätt. ligger man i underkanten på hårdhetsintervallen så kan man nog minska lite ytterligare eller dosera för en 4 kg maskin fast den är 6 kg.
Man dock inte minska för mycket då en stor del av tvättsåpan är för att hantera kalken och magnesiumet som gör vattnet hårt och under en viss nivå och det inte kan binda all kalk och magnesium som finns i vattnet med fosfor/fosfonat och citrat-salter så får det snabbt verkan på tvättförmågan då det som inte binds - binds av de anjoniska tensiderna i tvättvätskan istället (blir kalktvål/kalksåpa av tvåltvättmedel) som fort minskar i halt och kalktvålet flyter också runt som partiklar och kan fastna i tvättgodset igen och det ser inte tvättat ut.
Om man som jag har minireningsverk som enskild avlopp så undviker jag zeolitbaserade pulvertvättmedel då det ökar turbiditeten (grumligheten) på utgående renade vattnet då zeoliterna mals ned så fint i tvätten att delar av det knappt sedimenteras längre och fosfor och fosfonat-baserade tvättmedel innebär högre tillsatt dos med flockmedel i reningsverket för att hålla sig under max godkända fosfor-nivå om man tvättar regelbundet med tvättmedlet ifråga, samma regler gäller också med maskindiskmedel då en del av dessa ännu är fosfonat-baserade. - en gång ibland kan man komma undan med buffertkapaciteten i reningsverket, men är det regelbunden basis så är det som en ytterligare person flyttat in i hushållet och doseringen av flockmedel måste ökas motsvarande grad.
Trodde aldrig för ett år sedan innan köpet och flytten att jag skulle läsa innehållsförteckningen och slå up vad de innebär så noga som jag gör nu när det gäller hushållskemikalier - död bioslam i reningsverken pga. hällt i olämpliga saker skulle innebära kostnader med slamsugning och sedan att försöka få igång bioslammet på nytt kan ta månader och kanske måste ympas med slam från annan reningsverk för rätt bakeriekultur - det är som magen, eller få en vildjäsning av vin/öl, fel kultur som blir dominerande och det blir bara skit av det...
---
När det gäller diskmaskin och handdisk så hävdas det ofta att maskindisk drar mindre energi än handdisk.
Om man sköljer under rinnande varmvatten så håller jag med - men när jag kollade med litermått när jag hällde upp för en disk på en 2-ho:s diskbänk (en stor ho för disken och en mindre smalare för skölj) så var det ca 7 liter på diskdelen för 'bekväm diskande inklusive grytor och karotter' och 3 liter för sköljdelen. Räknar man med att vattnet (10 liter) värms 35 grader (5 grader in 40 grader ut) så handlar det om 406 Wh för disken och dessutom klar på typ 10 minuter, medans en diskmaskin i eco-läget kan köra i flera timmar och det är vattenpumpen med pumparbetet som står för en stor del av uppvärmningen. En diskmaskin brukar deklareras att den drar 1 - 1.5 kWh för en disk beroende på modell och ålder.
Handdisk med sköljbytta totalt 10 liter värmd drygt hand-jummen vatten så är det hälften till en 1/3-del av vad en diskmaskin drar i ström. Diska för kallt går heller inte då fettet blir stelt och då hjälper det inte ens med hög koncentrat diskmedel för att emulgera upp det.
När det gäller diskmedel så rekommenderas 2-3 ml per 5 liter vatten (YES 2 ml, andra 3 ml) - men varför har man inga angivna mängder på tex. per pumptryck på en pumptvålsbehållare eller en pump på en duchflaska - min empiriska mätande indikerar att det är ganska lika och ligger på ca 1.1 ml per 'tryck'.
Många med mig har säker diskmedlet utspädd till hälften till 2/3-del med vatten i en blomspruta - dels att kunna spruta på med ganska koncentrerat på lager av fett och annat på diskgodset eller viska ur stekpannan - men också enkelt räkna antal tryck för lagom dos för tex. 5 liter diskvatten.
Många trycker på alldeles för mycket diskmedel fast överdosering inte ger någon märkbar förbättring, det är samma här upptill en viss nivå är mängden diskmedel nödvändigt och ganska hårt kopplad till vattenmängden för att fungera - utöver när man väl nått nivå så ger ytterligare dosering ingen större märkbar förbättring, förutom när massor av fett och proteiner med emulgering har bundit upp stor del av diskmedlet, kort sagt när tendens att inte vilja ge ny skum under diskningen och befintlig försvinner fort - då kan man ta ett pumptag till från duschflaskan med utblandad diskmedel.
Nu är diskmaskin förvisso väldigt bekvämt men när elströmmen kostar > 4:- kWh så får man se till att den är välfylld innan man startar den...