Permalänk
Medlem

Jag har bytt familjens hjul i 15år med en sån här https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/mutterdragare/hjulmu... bland dom bättre 400kr jag har spenderat. Tror till och med att jag gav den till farsan i julklapp så win-win

Permalänk
Medlem

När jag var ung och okunnig så körde jag med fälgkors.. och drog åt för kung och fosterland...
När man sedan skulle byta däck efter ett halvår använde jag en hävarm på 1,5m... och då var det forfarande ibland så man undrade om bultarna skulle lossna...

Jag skaffade vid ett tillfälle en billig mutterdragare som var specad 350-450Nm och börjarde vid detta tillfälle undra hur hårt man egentligen ska dra bultarna...

Det slutade med att jag skaffade mig en momentnyckel för att dra åt bultarna.
Jag har pensionerat mutterdragaren och använder ett klassiskt utdragbart skaft för att lossa bultarna, en skruvdragare för att dra bultarna ut och in och sedan momentnyckeln för att dra åt.

110-140Nm är mycket mindre än man tror... särskillt om man använder fälgkors då man med lätthet kan använda hela kroppen till att dra åt...

Permalänk
Medlem

Jula säljer en Bahco verktygssats för 799kr. Blandat gods. Man kan hävda att Bahco var bättre förr, men de gör (eller beställer) fortfarande snygga verktyg och även om Julas "nedsatt från 2799" kan diskuteras, då dessa kit är gjorda att säljas på rea, så är det ändå ett bra pris.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Jag har en liknande men mer fokus på hylsor osv, tycker om väskan - enda verktygen jag har koll på känns det som, det mesta annat jag har ligger och dräller överallt.

Om man redan har en del verktyg kanske ovanstående inte "behövs", men för den som har lite skralt och vill få ett kit - det här är rätt ok.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jula säljer en Bahco verktygssats för 799kr. Blandat gods. Man kan hävda att Bahco var bättre förr, men de gör (eller beställer) fortfarande snygga verktyg och även om Julas "nedsatt från 2799" kan diskuteras, då dessa kit är gjorda att säljas på rea, så är det ändå ett bra pris.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Jag har en liknande men mer fokus på hylsor osv, tycker om väskan - enda verktygen jag har koll på känns det som, det mesta annat jag har ligger och dräller överallt.https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/016456.jpg

Om man redan har en del verktyg kanske ovanstående inte "behövs", men för den som har lite skralt och vill få ett kit - det här är rätt ok.

799:- för dedär skulle jag inte betala, men då köpte jag en bahco s910 för 990:-.

Känns som en konstig kombination av verktyg, varför ha hylsor upp till storlek 24? Vettigare att ha typ storlek 3-14 då det är ett startkit.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

799:- för dedär skulle jag inte betala, men då köpte jag en bahco s910 för 990:-.

Känns som en konstig kombination av verktyg, varför ha hylsor upp till storlek 24? Vettigare att ha typ storlek 3-14 då det är ett startkit.

https://www.clasohlson.com/se/Bahco-Verktygssats%2C-91-delar/...
Finns på classe för 1200kr nu, bra pris med tanke på inflation och allt

Edit: eller nej det var kanske fel sats jag hittade nu?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

https://www.clasohlson.com/se/Bahco-Verktygssats%2C-91-delar/...
Finns på classe för 1200kr nu, bra pris med tanke på inflation och allt

Edit: eller nej det var kanske fel sats jag hittade nu?

Det är fel, sats, men den du länkade är betydligt vettigare än länkade från jula, just för att den har hylsor som faktiskt används i hemmet, tumstock och hammare kostar väl en 40kr

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ja, jag har den från Clas Ohlson, bättre för mina behov, den gick för 899 för ett par år sedan tror jag.

Känns som att det här är presentartiklar till viss del. Jag skulle gärna se ett par fasta skruvmejslar också, tycker sådana är underskattade. Eller så har folk redan sådant

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Skulle behöva få lite tips på frässtål, vi bygger en platsbyggd hylla och ska fräsa in 4mm masonit på baksidan, men finns det någon frässtål som är gjort för det? skulle vilja ha ett stål som fräser typ 5-10mm in i sdan och 0-10mm djupt.
Jag använder borsch lilla 12v fräs så det är bra om stålet passar den. biltema,jula och k-rauta finns i närheten om dom har passade stål.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En lite nättare skruvdragare och sortimentlåda fick utöka under BF.

Frugan ogillar när jag nyttjar slagisen på kvällarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Skulle behöva få lite tips på frässtål, vi bygger en platsbyggd hylla och ska fräsa in 4mm masonit på baksidan, men finns det någon frässtål som är gjort för det? skulle vilja ha ett stål som fräser typ 5-10mm in i sdan och 0-10mm djupt.
Jag använder borsch lilla 12v fräs så det är bra om stålet passar den. biltema,jula och k-rauta finns i närheten om dom har passade stål.

Kika på https://www.wealdentool.com/ Köper alla mina frässtål därifrån, bra kvalitet.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Kika på https://www.wealdentool.com/ Köper alla mina frässtål därifrån, bra kvalitet.

Tack för tipset, jag han dock åka förbi jula och köpa en sats som löste upgiften galant, enda som behövdes göras var att byta kullager på en av fräsarna så passade det kanon.och jag slapp klabba med stödlist, Så första hyllan är byggd och inställd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Efter att ha byggt ihop ett par möbler nu med min biltemamejsel och fått ont i handled pga kass ergonomi sä letar jag en ny mejsel.

LTTs mejsel är ju dyr som satan men har iaf rätt kvalite.
Är det någon som har nåt annat tips på en bra bitmejsel med magnetiska bits?
Försökt hitta lite olika men får inte fram några bra tester här i sverige.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Efter att ha byggt ihop ett par möbler nu med min biltemamejsel och fått ont i handled pga kass ergonomi sä letar jag en ny mejsel.

LTTs mejsel är ju dyr som satan men har iaf rätt kvalite.
Är det någon som har nåt annat tips på en bra bitmejsel med magnetiska bits?
Försökt hitta lite olika men får inte fram några bra tester här i sverige.

Sånt där är ju rent subjektivt så det är svårt med tester. Jag har haft lite olika bitsmejslar under åren och den enda som hållt vettigt är min Wera Kraftform Kompakt. Eller mina två, för jag har både 28 med bits i skaftet och 27 RA med spärrfunktion. Den med Turbo har jag testat, men det är mer en gimmick än någonting man faktiskt använder

Bahcos bitsmejsel kostar någon hundring mindre än 28an, men den jag hade rasade bitsmagasinet ut på och då är det mer irriterande än användbart.

Wiha 2831 har en helt värdelöst klen spärr på bitsmagasinet, går sönder illa kvickt. Finns en sådan i jourväskan på jobbet och den här helt jävla genomusel. Skitprodukt från ett företag som annars gör bra grejer. Dyr är den också i förhållande till vad man får (bajs).

Om du kan tänka dig en bitsmejsel utan bitsmagasin och utan spärrfunktion kan du ta vad som helst, det är en skruvmejsel. Du borde inte få ont i handleden av att skruva i lite träskruv, då är det nog arbetsställningen snarare än mejseln som är boven. Kanske en liten elektrisk skruvdragare vore ett bra komplement till bitsmejseln du har?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Sånt där är ju rent subjektivt så det är svårt med tester. Jag har haft lite olika bitsmejslar under åren och den enda som hållt vettigt är min Wera Kraftform Kompakt. Eller mina två, för jag har både 28 med bits i skaftet och 27 RA med spärrfunktion. Den med Turbo har jag testat, men det är mer en gimmick än någonting man faktiskt använder

Bahcos bitsmejsel kostar någon hundring mindre än 28an, men den jag hade rasade bitsmagasinet ut på och då är det mer irriterande än användbart.

Wiha 2831 har en helt värdelöst klen spärr på bitsmagasinet, går sönder illa kvickt. Finns en sådan i jourväskan på jobbet och den här helt jävla genomusel. Skitprodukt från ett företag som annars gör bra grejer. Dyr är den också i förhållande till vad man får (bajs).

Om du kan tänka dig en bitsmejsel utan bitsmagasin och utan spärrfunktion kan du ta vad som helst, det är en skruvmejsel. Du borde inte få ont i handleden av att skruva i lite träskruv, då är det nog arbetsställningen snarare än mejseln som är boven. Kanske en liten elektrisk skruvdragare vore ett bra komplement till bitsmejseln du har?

Tack för tips, ska kika runt lite om det finns nån demo att känna o klämma på.

Jo, arbetsställningen var ju inte optimalt men sen är handtaget inget bra heller. Att behöva rotera handen för att fortsätta skruva istället för att ta fram o tillbaka osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Efter att ha byggt ihop ett par möbler nu med min biltemamejsel och fått ont i handled pga kass ergonomi sä letar jag en ny mejsel.

LTTs mejsel är ju dyr som satan men har iaf rätt kvalite.
Är det någon som har nåt annat tips på en bra bitmejsel med magnetiska bits?
Försökt hitta lite olika men får inte fram några bra tester här i sverige.

https://www.amazon.se/s?k=bitsmejsel&crid=2R841L0HRO8U5&spref...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Tack.. så långt kommer jag själv. Nu ville jag ha tips om något bra och inte bara köpa valfri mejsel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tack.. så långt kommer jag själv. Nu ville jag ha tips om något bra och inte bara köpa valfri mejsel.

https://www.clasohlson.com/se/Bitsskruvmejsel-Cocraft/p/40-87...

Den här fungerar bra tycker jag. Själva bitsarna är inte den bästa kvalitén men duger, räkna med att byta ut dem efter ett tag.

Edit:
Den är inte magnetisk nu när jag tänker efter, du får byta ut bitsarna med en gång om du vill ha magnetiska

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag eller tips vart man skulle kunna hitta liknande verktygslådor som på bilden? något mer smalare och högre än "normalt"?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl