Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Fått reda lite mer på hur förmånsbil fungerar på vårt företag nu.

De verkar som man betalar leasingavgiften och sociala avgifter(31%) på förmånsvärdet.

Är det en bra deal? Jag har ju bara mindre från min pott att betala ut lön så jag får ju inte göra något nettoavdrag och få ut mindre i lön?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Är kampanjer A och O vid företagsleasing?

Audi har t ex nya Q8 e-tron 55 med en leasingavgift på 9000kr. Det är sjukt lågt med tanke på bilar i den prisklassen brukar ligga runt 15k.

https://businesslease.audi.se/tillval/nya_q8_e-tron_50_quattr...

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Är kampanjer A och O vid företagsleasing?

Audi har t ex nya Q8 e-tron 55 med en leasingavgift på 9000kr. Det är sjukt lågt med tanke på bilar i den prisklassen brukar ligga runt 15k.

https://businesslease.audi.se/tillval/nya_q8_e-tron_50_quattr...

För två år sedan kunde man företagsleasa E-tron 55 Proline för 3700kr + moms. På den tiden fick man miljöbonus som hjälpte att sänka priset med omkring 2000kr/mån.

Sedan tycker jag att Q8 E-tron är ett missvisande namn då bilen är mindre än både Audi Q7 och Q8. Faktiskt hela 15cm kortare än Q7.

Stort tack till Audi som i alla fall förbättrar räckvidden markant på denna bil. Räckvidden och den höga förbrukningen var de stora problemen med den ursprungliga E-tron.

Faktum är att jag verkligen gillar utseendet på Q8 E-tron Sportback. Snygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

För två år sedan kunde man företagsleasa E-tron 55 Proline för 3700kr + moms. På den tiden fick man miljöbonus som hjälpte att sänka priset med omkring 2000kr/mån.

Sedan tycker jag att Q8 E-tron är ett missvisande namn då bilen är mindre än både Audi Q7 och Q8. Faktiskt hela 15cm kortare än Q7.

Stort tack till Audi som i alla fall förbättrar räckvidden markant på denna bil. Räckvidden och den höga förbrukningen var de stora problemen med den ursprungliga E-tron.

Faktum är att jag verkligen gillar utseendet på Q8 E-tron Sportback. Snygg!

Jäklar har de förändrats så mycket? Fortfarande den här schablonsgrejen på 350k som man kan dra av om det är en elbil dock.

Jaa namngivning är väldigt förvirrande med Audi just nu.. Jag tycker vanliga är snyggare, sportback ser mer ut som en gravid coupé hehe men smaken är som baken

tack!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

För två år sedan kunde man företagsleasa E-tron 55 Proline för 3700kr + moms. På den tiden fick man miljöbonus som hjälpte att sänka priset med omkring 2000kr/mån.

Sedan tycker jag att Q8 E-tron är ett missvisande namn då bilen är mindre än både Audi Q7 och Q8. Faktiskt hela 15cm kortare än Q7.

Stort tack till Audi som i alla fall förbättrar räckvidden markant på denna bil. Räckvidden och den höga förbrukningen var de stora problemen med den ursprungliga E-tron.

Faktum är att jag verkligen gillar utseendet på Q8 E-tron Sportback. Snygg!

Fast på en elbilsplattform kan man ju korta ner yttermåtten ytan att tappa invändigt, så det säger ju inget? Nu kan det ju dock ändå hända att den är mindre än specifikt Q8:an, men 15cm kortare än Q7 kan nog ske utan att förlora utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast på en elbilsplattform kan man ju korta ner yttermåtten ytan att tappa invändigt, så det säger ju inget? Nu kan det ju dock ändå hända att den är mindre än specifikt Q8:an, men 15cm kortare än Q7 kan nog ske utan att förlora utrymme.

Det argumentet gäller för elbilar som verkligen är byggda från grunden som en riktigt elbil. Exempelvis Tesla, VW ID, Kia EV6 och liknande. Alla dessa har innerutrymmen som är relativt stora givet storleken på bilen.

Audi E-tron är dock inte konstruerad riktigt så utan den har en lång motorhuv och mer traditional design. E-tron är inte särskilt stor på insidan, även om jag inte vet exakt hur den står sig mot Q7 på den punkten.

Jag tror faktiskt att Audi Q6 E-tron som ska komma om ett år kommer att bli större än nuvarande Q8 E-tron sett till utrymmen. Varför? Jo - för här går det att tillämpa ditt argument att det rör sig om en modern elbilsplattform.

Uppdatering: Jag kollade upp måtten på Audi A6 E-tron (som även kommer som Q6) är den kommer vara 496 cm lång och 196cm bred. Så ungefär 3 cm längre och 3 cm bredare än Q8 E-tron. Dessutom är A6/Q6 E-tron byggda som moderna elbilar.
Om ett år kommer vi alltså ha A6/Q6 E-tron som både är längre och bredare än Q8 E-tron, plus det faktum att A6/Q6 E-tron ska vara byggda som riktiga elbilar och ge gott om utrymme. Slutsats? Namngivningen Q8 E-tron är dålig. Låt oss kalla den för Q5.5 för ungefär där placerar den sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast på en elbilsplattform kan man ju korta ner yttermåtten ytan att tappa invändigt, så det säger ju inget? Nu kan det ju dock ändå hända att den är mindre än specifikt Q8:an, men 15cm kortare än Q7 kan nog ske utan att förlora utrymme.

Q8 etron är inte byggd på elbilsplattform utan på samma plattform som den gamla etron 55.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det argumentet gäller för elbilar som verkligen är byggda från grunden som en riktigt elbil. Exempelvis Tesla, VW ID, Kia EV6 och liknande. Alla dessa har innerutrymmen som är relativt stora givet storleken på bilen.

Audi E-tron är dock inte konstruerad riktigt så utan den har en lång motorhuv och mer traditional design. E-tron är inte särskilt stor på insidan, även om jag inte vet exakt hur den står sig mot Q7 på den punkten.

Jag tror faktiskt att Audi Q6 E-tron som ska komma om ett år kommer att bli större än nuvarande Q8 E-tron sett till utrymmen. Varför? Jo - för här går det att tillämpa ditt argument att det rör sig om en modern elbilsplattform.

Uppdatering: Jag kollade upp måtten på Audi A6 E-tron (som även kommer som Q6) är den kommer vara 496 cm lång och 196cm bred. Så ungefär 3 cm längre och 3 cm bredare än Q8 E-tron. Dessutom är A6/Q6 E-tron byggda som moderna elbilar.
Om ett år kommer vi alltså ha A6/Q6 E-tron som både är längre och bredare än Q8 E-tron, plus det faktum att A6/Q6 E-tron ska vara byggda som riktiga elbilar och ge gott om utrymme. Slutsats? Namngivningen Q8 E-tron är dålig. Låt oss kalla den för Q5.5 för ungefär där placerar den sig.

Skrivet av MacAllan:

Q8 etron är inte byggd på elbilsplattform utan på samma plattform som den gamla etron 55.

Förstår, hade fått för mig den var MEB och inte bara en face-lift av etron!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av troglodyt:

Att räckvidden minskar när det är kallt beror på batteritemperaturen. Så om man står i varmgarage och åtminstone startar med varmt batteri, får man då bättre räckvidd? Eller kallnar batteriet så snabbt att det inte spelar någon större roll?

Angåend just specifikt batteritemperaturen, så om du har LFP-batterier i bilen så är de mycket känsliga för låg temperatur. Dessa har många goda egenskaper, men känsligheten för köld är väl största svagheten. Och varmgarage har då jag hört från länge sedan att det ska man inte ha, då det orsakar kondens inne i hålrum och dylikt och därmed påskyndar rostangrepp på bilen. Kanske mer gällde fordon från 70/80-talen typ än dagens kärror, men bra är det väl ändå inte skulle jag tro...

Sedan kostar det ju på att köra in en stor 2-tons isklamp av metall i ett uppvärmt garage också, att värma upp hela bilskrället i garaget är ineffektivt helt enkelt. Koppla istället in bilen till elnätet vid parkering och använd fordonets funktion för förkonditionering innan avfärd så värms bara de delar av fordonet upp som behöver värmas, dvs batteri och kupé. Då kringgår man ju också LFP-batteriets svaghet i kyla för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

pre-conditioning will stop or not start at all if:
- Time to reach optimal temperature > travel time to charger

Hur tänkte de här? Bara för att man inte hinner få perfekt temperatur så ger vi upp direkt? Den känns direkt felaktig, men det är väl bara jag.

Gränsen på 20% SOC är också lite tråkig, då om man verkligen ska optimera en långresa så vill man ju komma fram med kanske 10%! Samtidigt förstår jag ju problemet, att det ökar risken för att folk inte kommer fram om de har för kort räckvidd...

Generellt så tycker jag dessa smarta aloritmer är ok, men man borde som användare kunna styra uppvärmninen manuellt också! Om du vet med dig att inte kommer bli strandad och du vill värma så bra det går även om det inte blir perfekt, så varför inte tillåta det i någon obskyr meny? Vet att det finns någon kinesisk bil som har detta men det är ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Hur tänkte de här? Bara för att man inte hinner få perfekt temperatur så ger vi upp direkt? Den känns direkt felaktig, men det är väl bara jag.

Gränsen på 20% SOC är också lite tråkig, då om man verkligen ska optimera en långresa så vill man ju komma fram med kanske 10%! Samtidigt förstår jag ju problemet, att det ökar risken för att folk inte kommer fram om de har för kort räckvidd...

Generellt så tycker jag dessa smarta aloritmer är ok, men man borde som användare kunna styra uppvärmninen manuellt också! Om du vet med dig att inte kommer bli strandad och du vill värma så bra det går även om det inte blir perfekt, så varför inte tillåta det i någon obskyr meny? Vet att det finns någon kinesisk bil som har detta men det är ovanligt.

Håller med dig i allt du skrev!

Permalänk
Medlem

(bil i varmgarage) Det beror på om garaget är värmd med direktel eller har värmepump eller fjärrvärme med betydligt lägre kWh-pris än elströmmen.

Stål har en termisk kapacitet på runt 0.45 kJ/grad C per kilo, plaster (och jag jämställer det med bensin och paraffin när det gäller termisk kapacitet då plast är oljebaserat) ca 2.2 kJ/kg och och om elbilen med 2 ton körvikt har 1 ton batterier och i övrigt plast och inredningar och 1 ton i metall (främst järn, aluminium och koppar med under 0.5 kJ/kg/grad C) för kaross och drivlina så skulle det bli 2.2 MJ + 0.45 MJ per grad C dvs. ca 2.65 MJ/grad C för bilen, 1 kWh innehåller 3.6 MJoule vilket skulle ge ett värmebehov av 14,7 kWh för att genomvärma fordonet 20 grader C högre upp än innan. (tex. -10 grader C in och 10 grader C i garage)

Med värmepump med 4.5 i värmefaktor (de bästa med R32 är runt 5 i värmefaktor vid +7 grader utomhus) - dvs. 1 kWh in med elström ger 4.5kWh i värme blir då 1/4.5 * 14,7 = 3.3 kWh utöver underhållsvärmen i övrigt för garaget.

vid -10 C grader kanske effektfaktorn är runt 3.5 för en värmepump (antagen, har inte dubbelkollat) och med 1/3.5 * 14.7 kWh ger 4.2 kWh i uppvärmningsbehov.

Är garaget uppvärmd med direkt-el så blir uppvärmningskostnaden ganska avsevärd - speciellt just nu när det kostar ~ 3:- kilowatt plus energiskatt, överföringsavgift, effektavgift och moms på detta - men har man billigare värme via VP eller fjärrvärme så smärtar det mindre.

Då kommer man till frågan - hur mycket el behövs för uppvärmning och underhållsvärmning av batteri utöver laddningen i elbil vid 0 och vid -10 grader C - och hur länge innan måste den slås på innan avfärd av genomkall bil.

Nu verkar Lithium-batterierna har rätt bra strömförmåga även vid antal minusgrader och värmer sig själva av körströmmen om man drar på lite extra (kom ihåg RI² vilket gör att det går inte att fes-köra om man skall få värme i batteri om de redan innan har låg inre resistans dvs. hårdare körning krävs för att värma batterierna för att göra att snabbladdning senare går fortare om batterierna inte är värmda sedan innan) - Lithium-batteri skall helst inte laddas alls vid 0 grader C och lägre, full strömkapacitet först vid 15 grader C och ideal-temperatur (i folie-snurran) för 32 grader C för bästa livslängd och över 35 grader C bör man minska laddströmmen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

(bil i varmgarage) Det beror på om garaget är värmd med direktel eller har värmepump eller fjärrvärme med betydligt lägre kWh-pris än elströmmen.

Stål har en termisk kapacitet på runt 0.45 kJ/grad C per kilo, plaster (och jag jämställer det med bensin och paraffin när det gäller termisk kapacitet då plast är oljebaserat) ca 2.2 kJ/kg och och om elbilen med 2 ton körvikt har 1 ton batterier och i övrigt plast och inredningar och 1 ton i metall (främst järn, aluminium och koppar med under 0.5 kJ/kg/grad C) för kaross och drivlina så skulle det bli 2.2 MJ + 0.45 MJ per grad C dvs. ca 2.65 MJ/grad C för bilen, 1 kWh innehåller 3.6 MJoule vilket skulle ge ett värmebehov av 14,7 kWh för att genomvärma fordonet 20 grader C högre upp än innan. (tex. -10 grader C in och 10 grader C i garage)

Med värmepump med 4.5 i värmefaktor (de bästa med R32 är runt 5 i värmefaktor vid +7 grader utomhus) - dvs. 1 kWh in med elström ger 4.5kWh i värme blir då 1/4.5 * 14,7 = 3.3 kWh utöver underhållsvärmen i övrigt för garaget.

vid -10 C grader kanske effektfaktorn är runt 3.5 för en värmepump (antagen, har inte dubbelkollat) och med 1/3.5 * 14.7 kWh ger 4.2 kWh i uppvärmningsbehov.

Är garaget uppvärmd med direkt-el så blir uppvärmningskostnaden ganska avsevärd - speciellt just nu när det kostar ~ 3:- kilowatt plus energiskatt, överföringsavgift, effektavgift och moms på detta - men har man billigare värme via VP eller fjärrvärme så smärtar det mindre.

Då kommer man till frågan - hur mycket el behövs för uppvärmning och underhållsvärmning av batteri utöver laddningen i elbil vid 0 och vid -10 grader C - och hur länge innan måste den slås på innan avfärd av genomkall bil.

Nu verkar Lithium-batterierna har rätt bra strömförmåga även vid antal minusgrader och värmer sig själva av körströmmen om man drar på lite extra (dvs. hårdare körning för att värma batterierna kan göra att snabbladdning senare går fortare om batterierna inte är värmda innan - Lithium-batteri skall helst inte laddas alls vid 0 grader C och lägre, full strömkapacitet först vid 15 grader C och ideal-temperatur (i folie-snurran) för 32 grader C för bästa livslängd och över 35 grader C bör man minska laddströmmen igen.

Intressant uträkning. Lätt att man försummar det som att "ja men det är ju varmt i garaget så bilen blir ju varm då" men självklart behöver energi tillföras för att uppnå det..

En sak som blir svår att räkna på är väl hur mycket värme bilen lagrat när den varit ute och kört. Dvs om batteriet, kupén och en viss del av plåten har värme som kan spridas i garaget och därmed minska energibehovet. Klart man inte får samma effekt som när man kör in med en rejält uppvärmd förbränningsmotor.

Nä jag måste nog göra nåt åt dom där gliporna I botten av garageporten för att få det lite mer tätt...

Permalänk
Medlem

Garage - har man bil i den ?? - det brukar stå en massa andra bråten som motorcyklar mm. och bilen får nöja sig att vara ute året om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Såhär står det i uppdateringen:

requirements for pre-conditioning to start are:
- Battery Pre-Conditioning has to be enabled
- DC FAST CHARGER set as a destination in the satnav
- high voltage battery temp below 21°C
- high voltage battery SOC at least 24%
- time to reach optimal temperature <= travel time to charger
- distance to destinaton < available range

pre-conditioning will stop or not start at all if:
- Battery Pre-Conditioning is disabled
- HV-Battery-Temperatur >= 21°C
- HV-Battery-SOC <=20%
- disable the navigation to the HPC
- Time to reach optimal temperature > travel time to charger

Tack! Precis vad jag letat efter
Blir mycket lättare att planera när man vet gränserna, tycker det är lite snålt dock när den stänger av förvärmningen, sällan man är över 20% när man svänger inom laddaren... Men antar jag får planera annorlunda nu under vintern om man vill ha snabb laddning på ionity.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Ni som har V2L, använder ni det ofta?
Är ju onekligen smidigt, men drar mig lite för att lägga 2000 på ytterligare en kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ni som har V2L, använder ni det ofta?
Är ju onekligen smidigt, men drar mig lite för att lägga 2000 på ytterligare en kabel

Om det är någon som har en fungerande "standard"/godkänd lösning på att automagiskt driva huset vid tex strömavbrott eller för att ta topparna på elpriset så skicka mig ett msg.

2000:- är ganska lite i sammanhanget om man kan få till en enkel fungerande lösning.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ni som har V2L, använder ni det ofta?
Är ju onekligen smidigt, men drar mig lite för att lägga 2000 på ytterligare en kabel

Skrivet av stoffe-2k:

Om det är någon som har en fungerande "standard"/godkänd lösning på att automagiskt driva huset vid tex strömavbrott eller för att ta topparna på elpriset så skicka mig ett msg.

2000:- är ganska lite i sammanhanget om man kan få till en enkel fungerande lösning.

Jag har något där emellan om ni kollar inlägget nedan

#19753305

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Garage - har man bil i den ?? - det brukar stå en massa andra bråten som motorcyklar mm. och bilen får nöja sig att vara ute året om.

Ska precis installera laddaren i garaget. Bilen ska sin!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

och om elbilen med 2 ton körvikt har 1 ton batterier

Låter överdrivet. Vill minnas att en typisk EV idag ligger mer åt 550kg ungefär. Är väl bara Hummer EV som har en pack som väger över tonnet vad jag vill minnas (drygt 1300 kilo... lol), och det är ju delvis för att den även dubblar som bärande struktur i fordonet och därför innehåller en massa extra metall. Hur mycket av detta material som värms upp vid förkonditionering kan man ju fundera på, men det är ju batterimodulerna som värms inifrån via kylslingan; inte hela packen. Sedan lär det ju ske ett visst värmeläckage, men hur stort det är kan man ju också debattera...

Permalänk
Medlem

För den intresserade så plockade jag ut en 36månaders leasad MG EZ EV med 1000mil/år som skulle kostat 2490 månad + aviavgift.

Sjukt oklart vad leasingavgiften i praktiken skulle bli med räntehöjningar osv. Gick inte att få ett svar från Santander.

Fick första räkningen nu och var på 2865:-/Månad ink aviavgift. Känns helt ok.

Over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

(bil i varmgarage) Det beror på om garaget är värmd med direktel eller har värmepump eller fjärrvärme med betydligt lägre kWh-pris än elströmmen.

Stål har en termisk kapacitet på runt 0.45 kJ/grad C per kilo, plaster (och jag jämställer det med bensin och paraffin när det gäller termisk kapacitet då plast är oljebaserat) ca 2.2 kJ/kg och och om elbilen med 2 ton körvikt har 1 ton batterier och i övrigt plast och inredningar och 1 ton i metall (främst järn, aluminium och koppar med under 0.5 kJ/kg/grad C) för kaross och drivlina så skulle det bli 2.2 MJ + 0.45 MJ per grad C dvs. ca 2.65 MJ/grad C för bilen, 1 kWh innehåller 3.6 MJoule vilket skulle ge ett värmebehov av 14,7 kWh för att genomvärma fordonet 20 grader C högre upp än innan. (tex. -10 grader C in och 10 grader C i garage)

Med värmepump med 4.5 i värmefaktor (de bästa med R32 är runt 5 i värmefaktor vid +7 grader utomhus) - dvs. 1 kWh in med elström ger 4.5kWh i värme blir då 1/4.5 * 14,7 = 3.3 kWh utöver underhållsvärmen i övrigt för garaget.

vid -10 C grader kanske effektfaktorn är runt 3.5 för en värmepump (antagen, har inte dubbelkollat) och med 1/3.5 * 14.7 kWh ger 4.2 kWh i uppvärmningsbehov.

Är garaget uppvärmd med direkt-el så blir uppvärmningskostnaden ganska avsevärd - speciellt just nu när det kostar ~ 3:- kilowatt plus energiskatt, överföringsavgift, effektavgift och moms på detta - men har man billigare värme via VP eller fjärrvärme så smärtar det mindre.

Då kommer man till frågan - hur mycket el behövs för uppvärmning och underhållsvärmning av batteri utöver laddningen i elbil vid 0 och vid -10 grader C - och hur länge innan måste den slås på innan avfärd av genomkall bil.

Nu verkar Lithium-batterierna har rätt bra strömförmåga även vid antal minusgrader och värmer sig själva av körströmmen om man drar på lite extra (kom ihåg RI² vilket gör att det går inte att fes-köra om man skall få värme i batteri om de redan innan har låg inre resistans dvs. hårdare körning krävs för att värma batterierna för att göra att snabbladdning senare går fortare om batterierna inte är värmda sedan innan) - Lithium-batteri skall helst inte laddas alls vid 0 grader C och lägre, full strömkapacitet först vid 15 grader C och ideal-temperatur (i folie-snurran) för 32 grader C för bästa livslängd och över 35 grader C bör man minska laddströmmen igen.

Vid AC-laddning har jag inte märkt någon minskning av laddeffekt. Nu tar bilen (Audi E-tron) bara emot 11kW vid AC. Har aldrig haft problem att köra iväg utan förvärmning av batteriet under de tre åren vi haft bilen. Ser ingen anledning till att förvärma batteriet under vardagar då räckvidden ändå är flera gånger det dagliga behovet fast det innebär att förbrukningen sticker iväg till 40kWh/10 mil eftersom den behöver värma upp batteriet.

Instämmer i det du skriver om att köra lite hårdare inför snabbladdning vid kyligt väder. Brukar jojo-köra innan det är dags att snabbladda och det funkar bra. Audi E-tron är kung vid laddaren, dvs den har en extremt bra laddkurva och tar emot bra med effekt även vid kallt väder. Det behövs eftersom det är den "törstigaste" elbilen. Men jag tycker synd om Polestar 2, Enyaq/ID4/Q4 och EQC förarna vars bilar laddar riktigt dåligt(i jämförelse med E-tron) vid kyligt väder.

V

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Men jag tycker synd om Polestar 2, Enyaq/ID4/Q4 och EQC förarna vars bilar laddar riktigt dåligt(i jämförelse med E-tron) vid kyligt väder.

V

Polestar 2 har ju iaf förvärmning av batteriet inför laddning så där blir det ingen skillnad mellan sommar och vinter, trodde MEB-bilarna hade samma sak men det kanske de inte har?

Menar du att E-tron inte bara förvärmer batteriet när man navigerar till en laddare utan att göra det alltid? Det är ju helt klart att föredra att den bara värmer när det behövs, både för degraderingens skull men också för att man annars får en mycket högre förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Polestar 2 har ju iaf förvärmning av batteriet inför laddning så där blir det ingen skillnad mellan sommar och vinter, trodde MEB-bilarna hade samma sak men det kanske de inte har?

Menar du att E-tron inte bara förvärmer batteriet när man navigerar till en laddare utan att göra det alltid? Det är ju helt klart att föredra att den bara värmer när det behövs, både för degraderingens skull men också för att man annars får en mycket högre förbrukning.

Förvärmning är en av funktionerna som utlovats i mjukvaran ID Software 3.0 som av allt att döma utvecklas av samma gäng som gjorde Duke Nukem Forever då det ursprungligen skulle vara på plats i Q2 2021 men inget har hänt ännu.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Polestar 2 har ju iaf förvärmning av batteriet inför laddning så där blir det ingen skillnad mellan sommar och vinter, trodde MEB-bilarna hade samma sak men det kanske de inte har?

Menar du att E-tron inte bara förvärmer batteriet när man navigerar till en laddare utan att göra det alltid? Det är ju helt klart att föredra att den bara värmer när det behövs, både för degraderingens skull men också för att man annars får en mycket högre förbrukning.

Nästan alla premium-bilar har batterireglering och kan värma och kyla batteriet. Men dessa funkar mer eller mindre bra. Det jag skriver baseras på mina observationer och då kan de självklart vara massor av faktorer som spelar in. Kanske har dessa förare precis påbörjat sin resa och batteriet inte hunnit få upp temperaturen ännu.

E-tron har ingen funktion där den förvärmer batteriet när man navigerar till en laddare. Den försöker alltid ha en bra/optimal batteritemperatur. Att det skulle vara dåligt för degraderingen kan jag inte se. Men ja man får en klart högre förbrukning än vad man hade behövt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Nästan alla premium-bilar har batterireglering och kan värma och kyla batteriet. Men dessa funkar mer eller mindre bra. Det jag skriver baseras på mina observationer och då kan de självklart vara massor av faktorer som spelar in. Kanske har dessa förare precis påbörjat sin resa och batteriet inte hunnit få upp temperaturen ännu.

E-tron har ingen funktion där den förvärmer batteriet när man navigerar till en laddare. Den försöker alltid ha en bra/optimal batteritemperatur. Att det skulle vara dåligt för degraderingen kan jag inte se. Men ja man får en klart högre förbrukning än vad man hade behövt.

Just på Polestar 2 har jag inte hört några större problem faktiskt, snarare verkar det vara en av de bästa där batteriet haft bra temperatur vid laddning hela tiden. Visst kan man inte parkera bilen i -20 grader under en vecka och köra 5 minuter till en laddare och förvänta sig toppenhastighet på laddningen men så är inte snabbladdare tänkta att användas heller, det tror jag hade varit ett problem med E-tron också.

Degradering pga tid (sk calendar aging) är väldigt beroende av vilken temperatur batteriet förvarats i, så länge det inte går mycket över 25 grader gör det väl ingen jättestor skillnad (även om det finns en skillnad). Så det är nog ingen större fara skulle jag tro men det bästa för batteriet är helt klart att hålla det svalt tills man behöver ha det varmt pga snabbladdning. Den stora nackdelen är som du är inne på att räckvidden blir rätt kass av att bränna energi till att hålla batteriet varmt även om det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Just på Polestar 2 har jag inte hört några större problem faktiskt, snarare verkar det vara en av de bästa där batteriet haft bra temperatur vid laddning hela tiden.

När jag nu jämför de två laddkurvorna inser jag att mitt antagande att det var temperaturen som var anledning till att P2 laddade så långsamt kanske var felaktigt. P2 kanske följer kurvan oavsett temperatur men att det är mina referenser som gör att jag uppfattar den som långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

När jag nu jämför de två laddkurvorna inser jag att mitt antagande att det var temperaturen som var anledning till att P2 laddade så långsamt kanske var felaktigt. P2 kanske följer kurvan oavsett temperatur men att det är mina referenser som gör att jag uppfattar den som långsam.

https://cdn.motor1.com/images/custom/polestar-2-fast-charging-source-fastned.png

https://cdn.motor1.com/images/mgl/Q6MqZ/s2/audi-e-tron-fast-charging-power-source-fastned.jpg

Precis, E-tron är väldigt bra på att ha en platt kurva högt upp (vilket delvis kom av att de iaf tidigare låste undan en stor del av batteriet på toppen). Den kurvan du länkar för Polestar 2 där verkar dock vara gammal, efter uppdateringar verkar den se ut som nedan, den skall vara något snabbare 10-80% än tidigare men E-tron är ändå klart snabbare där. Sedan är såklart frågan vilken som laddar snabbast i räckvidd per tidsenhet då E-tronen som sagt bränner en hel del extra energi på att hålla batteriet varmt.

Permalänk
Medlem

Godmorgon alla elbilsintresserade.
17,000 inlägg senare på tråden. Jag kan nästan lova att denna fråga blötts många gånger innan mig, men kanske kan någon där ute få mig vidga mina vyer?
Jag och sambon är på jakt efter en ny bil efter att vår nuvarande har fått problem med kopplingen. Behöver köpa en ny bil (eller laga nuvarande).
Vi känner att vi verkligen vill gå över till elbil om det är möjligt och håller på att titta runt vilka alternativ som finns. Då vår nuvarande inte mår så bra är vi villiga att kunna köpa ny innan/till jul.

Bil idag: VW Passat 2010 diesel. 25,000 mil. Uppskattad reparationskostnad 30,000kr på en bil som kanske är värd 40 om den fungerat bra och jag har lite tur på blocket.
Förutsättningar: Villa i Halland. Solceller på taket med batteri. Timdebitering på elen. Stort garage med plats för bilen. Vi har idag bara en (1) bil och önskar fortsätta ha det så om möjligt.
Minsta krav på bil: Dragkrok, minst 500kg (gärna lite till). Plats för hundbur i bagaget (ingen hund idag men sambon vill ju ha…). Bilen skall ha plats för tillökning i familjen (inga barn men kanske inom ett par år?).
Körmönster: Senare åren snittar vi 1300mil/år. Vi har 12km till jobb. 4–5 ggr/år kör vi t/r till min familj i Skåne. 15 mil enkel resa. Vår vardagliga körning är absolut inom 5 mils radie.
Lite om pengar: Vi lägger undan ca. 4500kr/månad på vår bil idag. Dock sparar vi överskottet. Vi har haft vår bil i 5 år nu. Inkl. värdeminskning (ej medräknat reparationen på 30,000kr) och medräknat historiska data kostar vår Passat oss idag 3 503kr/mån.
Vi har ca. 80,000kr på bilkontot idag (tänkt som handpenning). Räknar med att jag får 10–15’ för Passat:en om jag säljer den samt att vi kan lägga till lite om det behövs. Ser att en handpenning inte bör överstiga 120,000kr.
Vad får en nyare bil kosta?: Ja detta är såklart den stora frågan och jag har kanske inget jättebra svar. Jag försöker tänka lite TCO nu när vi funderar på elbil. Har bilen garantier kvar spelar väl också roll. En spontan tanke är 5000kr/mån för bilen (inkl. lånet). Därefter tillkommer försäkring, el, servicekostnader och däck. Då blir det kanske att vi betalar 6000-7000kr/mån. Det blir en del mer än vi betalar idag, men för en ny bil är det kanske acceptabelt?

Vad överväger vi idag
Provkörde ID4 Pro: Supertrevlig bil. 2022 års modell. 4000 mil på mätaren. 580,000kr och ett kostnadsförslag på 7000kr/mån.
Ligger lite i överkant om vad vi kanske vill ge. Visst, det går att bolla med siffrorna (fler års avbetalningstid, annat restvärde etc – men faktum kvarstår att pengarna skall betalas).
Tänkte åka in och titta på en ID4 Pure idag också. 2021 års modell. 1000 mil på mätaren. 470,000kr.
MG5 tänker vi också titta på, men är i grunden osäker med kinesiska bilar (förutom Volvo då eftersom jag är blåögd av mig). Kanske kan vara en värdig ersättare till vår Passat? Bra pris. Bra garantier (vilket VW inte ger sina bilar). Såklart kommer kvalitén vara annorlunda.
Passat GTE: Kan köras på el större delen av vårt körmönster. Dyra servicekostnader. Orolig för dubbla drivlinor. Säkert en fantastisk bil annars. Kostar ca. 300,000 i inköp. Har inte räknat på månadskostnad.
Fossilbil: Typ en Volvo V60/V90 2018 års modell någonting för 200,000kr. Är ju fantastiska bilar att köra tycker jag.

Sådär. Det blev ett långt inlägg utan egentliga frågor.

Vad vill jag ha hjälp med av er?
- Kanske spontana tankar eller idéer
- Erfarenheter av ID4 Pure/Pro, typ av en räckvidd på 30 mil är tillräckligt, eller om det inte är det
- Är det bättre att köpa en fossilbil till och ha i 2-3 år innan vi köper en begagnad elbil (typ ID4 för 300,000kr istället? Ja vem vet om begagnatpriserna på elbilar när alla vill ställa om samtidigt?)

Jag tycker det är svårt.
Världen är i krig. Räntorna stiger. Vi har båda säkra jobb, men om vi får barn och ekonomin krymper vill vi ändå ha marginaler att fortfarande kunna spara eller åtminstone leva, inte betala en förmögenhet på en bil).

Tack för att ni läste.
Tacksamt om ni vill dela med er av egna erfarenheter eller tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Och verkar som jag var lite för snabb med mina slutsatser

Antingen räckte det inte med 15 minuters bilfärd hem, eller så var statstrafiken för långsam för att bilen skulle registrera avsaknaden av tpms. Felet upkom idag, efter ca 15 mins bilfärd i 90-100km/h (när jag precis accelerat upp till 110).
Så man får en varning, för TPMS, en ikon lägger sig i raden, samt en liten orange varningstriangel.

Skall se hur störigt det är när man startar bilen på vägen hem. I värsta fall får jag köra förbi Kia och köpa 4 sensorer och boka tid hos en däckverkstad för att byta ventilerna. Tror dock fortfarande jag har svårt att komma under priset jag fick.

Hur gick det? Jag fick samma problem efter en veckas körning, alternativt efter att jag gjort en reset av mjukvaran. Nu varnar lampan vid varje uppstart och bilen vill att jag kör till verkstad.

Har fått minst två felaktiga varningar under sommaren från tpms-systemet, så att slippa tpms hade varit skönt. Har bara blivit orolig i onödan.

Det är ju inte lag på att använda systemet, så att stänga av varningen borde vara en enkel grej.