Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zartax:

Jag har haft elbil (Tesla Model 3 LR) i lite över två år och tycker generellt det funkar bra, men det är faktiskt helt sinnes att vi har ett betalsystem som fungerar på ALLA andra ställen, oavsett vad du ska handla, men inte för att ladda bilen. Om stånden på lokala julmarknaden tar kort som betalning, nog fan kan laddstationer också göra det utan större problem. Sen kan man ju ha appar och/eller prenumerationer också om man vill, men inte som enda möjliga betalsätt.

Nej det är sannolikt inte en kostnadsfråga. Kortterminaler är billiga idag och att bygga en app med stöd för transaktioner av pengar och liknande är inte billigt. Jag har till och med stött på godisautomater med blipp liksom, deras omsättning kan inte vara i närheten av ens en riktigt dåligt placerad laddstation. Så jag tror det handlar om att de vill få till en inlåsningseffekt. Bensinmackarna försöker ju få till något liknande också, med app-stöd, automatisk tankning på regnummer och liknande, men de kan ju inte ta bort stödet för kort så jag tror de inte kommer att lyckas så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Så är det absolut. Men en bil för 540k eller vad den kostade enligt avtalet, dessutom från 2022 borde ha liiite högre lägsta standard. Tycker inte att det är speciellt mkt premium att ha diskanter för passagerare bak i bilen.

Dock håller jag med om att man får lite vad man betalar för, sen är ju inte Passaten någon premiumbil i mina ögon heller. Med detta sagt är jag riktigt nöjd med Kia'n i övrigt.

Jo, elbilar kostar ju mer, så att bilen gick på 540K hjälper ju inte när en "premium" liknande modell kostar bra mycket mer liksom.

Sen håller jag med om att Passat inte är premium, men "premium light" skulle man ju kunna kategorisera den som. VW-gruppen är ju väldigt bra på marnadssegmentering och VW ligger ju under Audi och deras mer lyxiga märken men förstås över Skoda och Seat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, elbilar kostar ju mer, så att bilen gick på 540K hjälper ju inte när en "premium" liknande modell kostar bra mycket mer liksom.

Sen håller jag med om att Passat inte är premium, men "premium light" skulle man ju kunna kategorisera den som. VW-gruppen är ju väldigt bra på marnadssegmentering och VW ligger ju under Audi och deras mer lyxiga märken men förstås över Skoda och Seat.

Precis, elbilar flyttar ju upp vad som är premium några snäpp. BMW är väl bra riktmärke för vad en premium-bil är, och då är vi ju uppe i 800-900k+. Skoda Enyaq får väl anses billig för en bil med premium-känsla (men lite kapade hörn) och den gör ändå på 665k och uppåt.

Premium light är nog en bra benämning på Passat. Lite mer plast, lite kapade hörn, men har egentligen allt som krävs för att kallas premium. Förutom att åtminstone dieselmotorn låter som en traktor, och att den är bullrig på grov asfalt.

Folk glömmer dock att jämfört med t.ex Hyundai så finns det mycket med Passat som är lyxigt. Än om dom lyckats skapa en mer högkvalitativ känsla så är de ju helt klart ett segment under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Motorn, vibrationer från motorn är väl de stora sakerna. Det skulle ju kunna påverka att en elbil är så tung också, så den ligger mer fast på vägen liksom. Moderna bensinbilar är rätt tysta och vibrationsfria dock, jämfört med äldre bensinbilar eller diesel, men elbilar är ju några snäpp till på "tysthetsskalan".

Vägljudet blir mer påtagligt i elbilar som saknar det här systemet som med hjälp av ljud ska motverka det. Någon som har koll på vilka modeller som är utrustade med det? Tror inte jag provkört någon än iallafall.

Permalänk
Medlem

Står nu inför val att köpa eller privatleasa tidigare beställd bil. Det är totalt omöjligt att få reda på vad den nya avgiften blir förrän avtalet är underskrivet, enligt både bank och bilfirma. Självklart är att den kommer fortsätta stiga, så klart.

Efterlyser därför fler exempel på hur era avgifter gått upp, särskilt för er som plockat ut en bil nyligen. Kan ni berätta vilket finansbolag som är med i leken är det också intressant!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en bil där appen fungerar klockrent?

Jag har en EV6 och får ofta "Network problem Please try again later..." eller "No Response" i appen.

Senaste problemet är att Kia Connect inte har uppdaterats med information från bilen sedan igår. Är det deras servrar som är problemet eller ligger felet hos bilen?

Jag är supernöjd med bilen, men appen och kommunikationen med bilen är inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det någon som har en bil där appen fungerar klockrent?

Jag har en EV6 och får ofta "Network problem Please try again later..." eller "No Response" i appen.

Senaste problemet är att Kia Connect inte har uppdaterats med information från bilen sedan igår. Är det deras servrar som är problemet eller ligger felet hos bilen?

Jag är supernöjd med bilen, men appen och kommunikationen med bilen är inte bra.

Jag hade samma problem cirka en månad efter jag hämtat ut bilen. Löste sig helt genom att jag "startade om" mjukvaran i bilen. Finns ett litet hål bredvid Auto Climate knappen som du trycker in så startar den om mjukvaran och skärmarna kommer blinka till.

Efter det har det fungerat felfritt för mig

Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det någon som har en bil där appen fungerar klockrent?

Jag har en EV6 och får ofta "Network problem Please try again later..." eller "No Response" i appen.

Senaste problemet är att Kia Connect inte har uppdaterats med information från bilen sedan igår. Är det deras servrar som är problemet eller ligger felet hos bilen?

Jag är supernöjd med bilen, men appen och kommunikationen med bilen är inte bra.

Skrivet av Shape1:

Jag hade samma problem cirka en månad efter jag hämtat ut bilen. Löste sig helt genom att jag "startade om" mjukvaran i bilen. Finns ett litet hål bredvid Auto Climate knappen som du trycker in så startar den om mjukvaran och skärmarna kommer blinka till.

Efter det har det fungerat felfritt för mig

Samma för mig, började krångla från ingenstans, men efter omstart genom att trycka in ett gem i lilla hålet så har jag inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det någon som har en bil där appen fungerar klockrent?

Jag har en EV6 och får ofta "Network problem Please try again later..." eller "No Response" i appen.

Senaste problemet är att Kia Connect inte har uppdaterats med information från bilen sedan igår. Är det deras servrar som är problemet eller ligger felet hos bilen?

Jag är supernöjd med bilen, men appen och kommunikationen med bilen är inte bra.

Jag hade problem med att regga mig i appen, men en omstart som tidigare pratat om löste det. Sen dess har det fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det någon som har en bil där appen fungerar klockrent?

Jag har en EV6 och får ofta "Network problem Please try again later..." eller "No Response" i appen.

Senaste problemet är att Kia Connect inte har uppdaterats med information från bilen sedan igår. Är det deras servrar som är problemet eller ligger felet hos bilen?

Jag är supernöjd med bilen, men appen och kommunikationen med bilen är inte bra.

Hade i princip aldrig problem med Teslas app, BMWs app har jag inte haft ett enda problem med heller men bara haft den i snart 2 månader.

Permalänk
Medlem

Blev en stressig tisdag när dom tog bort bidraget. Fick kasta mig iväg och beställa det jag hunnit provköra iaf. En C40 twin engine.
Inte den största, men tyckte den var riktigt trevlig o köra. Utrymmet lite sämre, men fungerar för jobbet utan problem, men även för famlijen. Kommer från V60T6hybrid, så känner ju igen mig rätt bra.

Vad tycker panelen om modellen?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

https://www.dagensps.se/motor/bekraftat-tesla-har-samst-kvali...

Det hade varit intressant om de presenterade hela listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

https://www.dagensps.se/motor/bekraftat-tesla-har-samst-kvali...

Det hade varit intressant om de presenterade hela listan.

Klickade mig runt för att hitta något som motsvarade artikelns claims, och är ev den här som de baserat det på?

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfa...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det någon som har en bil där appen fungerar klockrent?

Jag har en EV6 och får ofta "Network problem Please try again later..." eller "No Response" i appen.

Senaste problemet är att Kia Connect inte har uppdaterats med information från bilen sedan igår. Är det deras servrar som är problemet eller ligger felet hos bilen?

Jag är supernöjd med bilen, men appen och kommunikationen med bilen är inte bra.

Farsan upplever samma sak på sin Kia E-Niro. Låter som KIA har lite växtvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade i princip aldrig problem med Teslas app, BMWs app har jag inte haft ett enda problem med heller men bara haft den i snart 2 månader.

Haft min i nu 7 månader, varit helt felfri förutom att någon gång har jag varit utloggad ur appen.

Permalänk
Medlem

Kör en Tesla M3 SR just nu och installerade Tessie, en 3epartsapp till Tesla. Kan vara världens bästa app om man gillar grafer och siffror Den visar i princip allt man vill Blir rejält avensjuk på Tesla-ägare för att dom har access till den 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som tar en förmånsbil genom jobbet? Försök lista ut vad de faktiskt skulle kosta en.

Står mellan nya E-tron Q8 eller Tesla Y performance.
Ena är lyxig snygg suv och de andra är vrålsnabb och mer praktisk hmm.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Någon som tar en förmånsbil genom jobbet? Försök lista ut vad de faktiskt skulle kosta en.

Står mellan nya E-tron Q8 eller Tesla Y performance.
Ena är lyxig snygg suv och de andra är vrålsnabb och mer praktisk hmm.

Din lön före skatt + förmånsavgiften, räkna it din skatt på normalt sätt med den summan, skillnaden mellan gammal skatt och den nya är kostnaden, om jag minns helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Din lön före skatt + förmånsavgiften, räkna it din skatt på normalt sätt med den summan, skillnaden mellan gammal skatt och den nya är kostnaden, om jag minns helt rätt

https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/tjanstebil/audi-e-tron-55-quattro-proline

Stämmer den? Säg på t ex 47 får man ut 35k netto.
I denna kalkyl på samma lön hade man fått ut
"Lön efter skatt 32 096 kr"

Så 3000kr netto i månaden?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/tjanstebil/audi-e-tron-55-quattro-proline

Stämmer den? Säg på t ex 47 får man ut 35k netto.
I denna kalkyl på samma lön hade man fått ut
"Lön efter skatt 32 096 kr"

Så 3000kr netto i månaden?

Ungefär, ja.

Man lägger alltså till förmånsvärdet på din lön, ser hur mycket skatt du ska betala då, och drar av det från din lön utan förmånsvärdet.

I ditt exempel på 47000 betalar du 12000 I skatt.
Är det, säg, 5000 I förmånsvärde så räknar man på att du istället tjänar 52000 och ska betala 15000 I skatt(siffror tagna ur luften nu, detta får man beräkna exakt).
Då drar man av 15000 från 47000 för att få sin nettolön efter förmånsvärde.

Sedan får man också tänka att en bil kostar 5-15000 i månaden för företaget att betala också. Detta hade man kunnat få ut i lön istället också (men då ska arbetsgivaravgifter osv räknas bort också).

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ungefär, ja.

Man lägger alltså till förmånsvärdet på din lön, ser hur mycket skatt du ska betala då, och drar av det från din lön utan förmånsvärdet.

I ditt exempel på 47000 betalar du 12000 I skatt.
Är det, säg, 5000 I förmånsvärde så räknar man på att du istället tjänar 52000 och ska betala 15000 I skatt(siffror tagna ur luften nu, detta får man beräkna exakt).
Då drar man av 15000 från 47000 för att få sin nettolön efter förmånsvärde.

Sedan får man också tänka att en bil kostar 5-15000 i månaden för företaget att betala också. Detta hade man kunnat få ut i lön istället också (men då ska arbetsgivaravgifter osv räknas bort också).

Ok!
Ja de betalar ju en saftig leasingavgift o liknande men de kan väl göra en del avdrag för de tror jag, sen som du säger att betala arbetsgivaravgifter och högre TJP gör ju en del om man skulle betala ut en lön istället.

Tack.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig välja lite?

Tänker en elbil med minst 50 mils räckvidd, stor och rymlig för familj från 800-1 miljon

Tesla Model Y
Bra: Sjukt snabb med performance läget, jävla bra teknik, massa benutrymme och lastutrymme, billig för vad de är. Tesla nätverket

Dåligt: Ful och töntig bil. Tråkig interiör och dålig komfort, ljudvolym.

Audi E-tron Q8
Bra: Ser verkligen ut som en lyxbil, snygg. 60 mils räckvidd, stor. Grym ljudisolering och bekvämlighet, bra dämpning

Negativt: Mindre utrymme än Tesla, inte alls lika snabb, dyrare.

Har även kollat lite på Polestar 3 och Volvo EX90 men de känns som de är långt borta.

Annars är jag jäkligt sugen på Audi A6 etron som kommer 2024 men det känns långt o vänta till dess men jag vill inte heller köpa något bara för saken skull.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Någon som kan hjälpa mig välja lite?

Tänker en elbil med minst 50 mils räckvidd, stor och rymlig för familj från 800-1 miljon

Tesla Model Y
Bra: Sjukt snabb med performance läget, jävla bra teknik, massa benutrymme och lastutrymme, billig för vad de är. Tesla nätverket

Dåligt: Ful och töntig bil. Tråkig interiör och dålig komfort, ljudvolym.

Audi E-tron Q8
Bra: Ser verkligen ut som en lyxbil, snygg. 60 mils räckvidd, stor. Grym ljudisolering och bekvämlighet, bra dämpning

Negativt: Mindre utrymme än Tesla, inte alls lika snabb, dyrare.

Har även kollat lite på Polestar 3 och Volvo EX90 men de känns som de är långt borta.

Annars är jag jäkligt sugen på Audi A6 etron som kommer 2024 men det känns långt o vänta till dess men jag vill inte heller köpa något bara för saken skull.

Det beror ju lite på vad du prioriterar. BMW iX är ju ett alternativ exempelvis, futuristisk och lyxig. iX3 kan ju vara något med om man mer vill ha en bil som inte sticker ut så mycket. Samtidigt är det lätt att fastna på siffror, Q8 är inte lika snabb som Model Y Performance men den är ju inte långsam på något sätt, 500 hästkrafter och omedelbar acceleration räcker ju ganska långt ändå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror ju lite på vad du prioriterar. BMW iX är ju ett alternativ exempelvis, futuristisk och lyxig. iX3 kan ju vara något med om man mer vill ha en bil som inte sticker ut så mycket. Samtidigt är det lätt att fastna på siffror, Q8 är inte lika snabb som Model Y Performance men den är ju inte långsam på något sätt, 500 hästkrafter och omedelbar acceleration räcker ju ganska långt ändå liksom.

Ja BMW har jag också kollat på, väldigt härlig interiör och känns lyxig. Dock ska 50 varianten vara helt omöjlig o få tag på och 40 och 60 känns inte alls lika prisvärda.

E-tron 55 får jag inte ihop dock, de skulle vara priser från 900k men på sidan börjar de på 1 miljon. Och då gör det Tesla vs audi valet enklare. Den är inte värd 200k mer, 100k kan jag förstå. Så ah får väl se vad den landar på.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Ja BMW har jag också kollat på, väldigt härlig interiör och känns lyxig. Dock ska 50 varianten vara helt omöjlig o få tag på och 40 och 60 känns inte alls lika prisvärda.

E-tron 55 får jag inte ihop dock, de skulle vara priser från 900k men på sidan börjar de på 1 miljon. Och då gör det Tesla vs audi valet enklare. Den är inte värd 200k mer, 100k kan jag förstå. Så ah får väl se vad den landar på.

Det är ett svårt val absolut. Tesla har ju en del fördelar men också en del nackdelar i detaljkvalitet, serviceorganisation och så.

Jag har en kollega (egenkonsult) som hade en Model 3 som tjänstebil i tre år, och bytte till en Model Y nu. Han gillar ju bilarna men samtidigt säger han att han aldrig hade köpt en Tesla privat för kvaliteten är för dålig. Att företagsleasa innebär ju mindre risker för honom så då funkar det bra, men han litar inte på att andrahandsvärdet kommer att hålla i sig när konkurrerande bilar från tillverkare som är bättre på att bygga bilar blir mer tillgängliga på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ett svårt val absolut. Tesla har ju en del fördelar men också en del nackdelar i detaljkvalitet, serviceorganisation och så.

Jag har en kollega (egenkonsult) som hade en Model 3 som tjänstebil i tre år, och bytte till en Model Y nu. Han gillar ju bilarna men samtidigt säger han att han aldrig hade köpt en Tesla privat för kvaliteten är för dålig. Att företagsleasa innebär ju mindre risker för honom så då funkar det bra, men han litar inte på att andrahandsvärdet kommer att hålla i sig när konkurrerande bilar från tillverkare som är bättre på att bygga bilar blir mer tillgängliga på marknaden.

Japp börjar bli tuff konkurrens nu och det är väl kul för oss konsumenter.
Ja tänkte företagsleasa också.

Ja, har ju förstått att Tesla blivit bättre gällande kvalitén men det är ju helt klart ingen lyxbil sett till körupplevelsen och interiörerna utan de är ju tekniken och prestandan som blir de som står ut.

Sen vad man värdesätter mest är ju alltid svårt, får nog helt enkelt provköra bilarna lite.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Japp börjar bli tuff konkurrens nu och det är väl kul för oss konsumenter.
Ja tänkte företagsleasa också.

Ja, har ju förstått att Tesla blivit bättre gällande kvalitén men det är ju helt klart ingen lyxbil sett till körupplevelsen och interiörerna utan de är ju tekniken och prestandan som blir de som står ut.

Sen vad man värdesätter mest är ju alltid svårt, får nog helt enkelt provköra bilarna lite.

Det är alltid bra. Försök ta med någon som kan sitta i baksätet också, och kanske köra så att du kan prova på baksätet. Om baksätet är prioriterat förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Japp börjar bli tuff konkurrens nu och det är väl kul för oss konsumenter.
Ja tänkte företagsleasa också.

Ja, har ju förstått att Tesla blivit bättre gällande kvalitén men det är ju helt klart ingen lyxbil sett till körupplevelsen och interiörerna utan de är ju tekniken och prestandan som blir de som står ut.

Sen vad man värdesätter mest är ju alltid svårt, får nog helt enkelt provköra bilarna lite.

Tror att det där med prestandan är kul en stund men sen blir det vardag, och man slår in chill mode för att slippa tvär och hetsig acceleration. När man vant sig vid prestandan så kvittar den. Många sa att när som köpte mjukvaruuppgraderingen för acceleration så kändes den snabbare ett par dagar men sen var upplevelsen att dom tyckte bilen var lika snabb som innan för man hade vant sig.

Sen är inte direkt en fet audi så slö. Bara direkta vridet gör ju all skillnad. Körde en ID4 GTX som är "slö", och jag skrämde livet ur sambon när jag stampade på gasen i 50. Var ju som att bli påkörd bakifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowgubbeN:

Finns det någon här som äger eller har kört en Honda E?

Har bara sett en enda Honda E någonsin - eventuellt KANSKE 2, men den andra skymtade jag bara till. Väldigt sällsynt bil, då den ju är rätt dyr, samt har så kort räckvidd. Trist, för den ser ju så underbart skoj ut, och har dödsskön inredning också. Väldigt snyggt utfört, en stilfull modern retrotolkning av tidiga Civic/Accord.

Om Honda ändå bara klämt i ett batteri ungefär i Zoe-klassen istället hade de kunnat sålt betydligt fler, den saken är ju säker. Inte så stor marknad för stadsbilar i lilla stora långa Sverige... Och framhjulsdrift också, då korta bakhjulsdrivna bilar lätt blir instabila.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Har bara sett en enda Honda E någonsin - eventuellt KANSKE 2, men den andra skymtade jag bara till. Väldigt sällsynt bil, då den ju är rätt dyr, samt har så kort räckvidd. Trist, för den ser ju så underbart skoj ut, och har dödsskön inredning också. Väldigt snyggt utfört, en stilfull modern retrotolkning av tidiga Civic/Accord.

Den är itne så vanlig men jag tycker ändå man ser dem i trafiken då och då. Sen har jag en på gatan som har en så den ser jag ju desto oftare.

Citat:

Om Honda ändå bara klämt i ett batteri ungefär i Zoe-klassen istället hade de kunnat sålt betydligt fler, den saken är ju säker. Inte så stor marknad för stadsbilar i lilla stora långa Sverige... Och framhjulsdrift också, då korta bakhjulsdrivna bilar lätt blir instabila.

För mig hade det räckt med typ 25% större batteri. Bakhjulsdrift gillar jag och svängradien man får med denna är väldigt trevlig vilket inte hade funkat med framhjulsdrift. Annars är den grym på nästan alla sätt i mina ögon, även om konceptet ändå var ett par snäpp coolare, lite mer framåtlutad och fetare på något sätt.