Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men den typen av tester motsvarar inte normal körning, men det är bra att den kan hålla hyffsat låg förbrukning vid långkörning om man inte gasar på för mycket.
Sen har jag svårt att se att jag skulle ligga och snålköra om det inte behövs, jag är ingen fartdåre men håller gärna skyltad hastighet och någon enstaka gång kanske 10 över och stannar hellre en gång extra om jag skall köra längre.

Just hastighet och kalla temperaturer är nog dom 2 saker som ökar förbrukningen mest på alla elbilar, men jag har valt elbil för den härliga känslan att köra och inte för att komma så långt som möjligt på en "tank".

För oss som inte bor längs motorväg så är 80-90 km/h rätt normalt. Fick en förbrukning som motsvarade en räckvidd på runt 48 mil med en Enyaq Sportline på 21" fälgar I somras och då körde vi på farthållaren, normal körning. Vädret blir nog enda riktiga boven för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

För oss som inte bor längs motorväg så är 80-90 km/h rätt normalt. Fick en förbrukning som motsvarade en räckvidd på runt 48 mil med en Enyaq Sportline på 21" fälgar I somras och då körde vi på farthållaren, normal körning. Vädret blir nog enda riktiga boven för oss.

Vad jag menade med normal körning är ju att dom flesta hoppar ju inte in i bilen och sedan lägger sig i en konstant hastighet och tuffar på.
Normalt är väl mer att man har en hel del inbromsningar och gaspådrag till olika hastigheter under färden, men jag tänker kanske fel.
Sen är det ju bra att dom kan hålla ner förbrukningen när man kör lite längre och håller farten lite jämnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag menade med normal körning är ju att dom flesta hoppar ju inte in i bilen och sedan lägger sig i en konstant hastighet och tuffar på.
Normalt är väl mer att man har en hel del inbromsningar och gaspådrag till olika hastigheter under färden, men jag tänker kanske fel.
Sen är det ju bra att dom kan hålla ner förbrukningen när man kör lite längre och håller farten lite jämnare.

Jo det hade vi under vår test period 🙂 men då mellan 50-90 och några mil i 100 så det är ju inte som att köra 90-120. Fördelen är ju dock regenereringen som gör att variationen i hastighet inte gör lika mycket som med en fossilare, plus att elbilen är effektivare i låga hastigheter och stadskörning vilket så klart påverkar snittet över ett år. Kanske är mer upp och ner i hastighet söderut också, här är det ju rätt långa partier som är rätt öde, men å andra sidan kan vi ha rätt kuperat vilket påverkar förbrukningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo det hade vi under vår test period 🙂 men då mellan 50-90 och några mil i 100 så det är ju inte som att köra 90-120. Fördelen är ju dock regenereringen som gör att variationen i hastighet inte gör lika mycket som med en fossilare, plus att elbilen är effektivare i låga hastigheter och stadskörning vilket så klart påverkar snittet över ett år. Kanske är mer upp och ner i hastighet söderut också, här är det ju rätt långa partier som är rätt öde, men å andra sidan kan vi ha rätt kuperat vilket påverkar förbrukningen...

Jo det kan ju skilja en del på körning beroende på var man bor, men regenerering använder jag inte nu på min hybrid och kommer troligen inte använda på elbilen heller eftersom coasting är mer effektivt.
Sen blir det visserligen alltid någon regenerering när man väl måste bromsa, men typ 1 pedals läge kommer jag inte använda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Värt att tänka på med q8 e-tron är att den kommer kosta betydligt mer en 1 miljon så fort du börjar utrustad den med vad du vill ha. Om du inte är nöjd med standard utrustningen.

Joo så är det!
Dock inte sugen på så mycket mer än vinterhjul och backkamera dock. Matrix lysen och dragkrog och allt kan jag nog klara mig utan.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu har vi det här med räckvidden igen, 50 mil när då?
Enligt WLTP? Ja då finns det.
Faktiska mil året om? Finns inte.

Jaa WLTP har jag räknat med.

De finns bara ett krav egentligen, jag ska kunna åka från Skåne till Örebro utan att behöva tanka mer än 1 gång. Och de ska en 50+ mil WLTP klara av i de flesta förhållanden.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa WLTP har jag räknat med.

De finns bara ett krav egentligen, jag ska kunna åka från Skåne till Örebro utan att behöva tanka mer än 1 gång. Och de ska en 50+ mil WLTP klara av i de flesta förhållanden.

Beror väl lite på var i Skåne och hur tung högerfot du har, tittar man Malmö - Örebro så borde det funka om du håller hastigheten, dock kan det på den typen av resor vara mer tidseffektivt att stanna 2 kortare gånger än 1 lång.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte riktigt klok på ev6:ans förvärmning. Den verkar inte värst smart, alternativt så har den lite kriterier jag inte känner till för att den skall fungera (kvarvarande laddning???)

Om man från kallstart navigerar till laddare så verkar den alltid gå igång för mig.

Grejer som inte fungerar för mig
1. Om du kör en sträcka med navigering, och vid ankomst slår in navigering till laddare så verkar inte förvärmning alltid gå på. (1/3 gångerna så får den igång)
2. Om man istället planerar en rutt, där målet är laddstationen, med stoppet ovan som vägpunkt, då hoppade den igång. Men den hoppade igång ifrån start, och slog av ca 20 min innan jag var framme vid laddstationen, så batteriet han svalna igen. (-2 ute)

Frågan här är om det var för den kom upp i rätt temperatur för tidigt eller om kvarvarande laddning i batteriet på vägen till laddaren blev för låg. (runt 18% slog den av förvärmningen, den hade förvärmt batteriet i ca 35 min).

Någon ev6 ägare med mer insikt?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Beror väl lite på var i Skåne och hur tung högerfot du har, tittar man Malmö - Örebro så borde det funka om du håller hastigheten, dock kan det på den typen av resor vara mer tidseffektivt att stanna 2 kortare gånger än 1 lång.

Räknat med lite trip planners de ska gå.

Joo många ser kanske inte dilemmat. Men har man småbarn som äntligen lyckats somna i bilen så stannar man inte för något

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag blir inte riktigt klok på ev6:ans förvärmning. Den verkar inte värst smart, alternativt så har den lite kriterier jag inte känner till för att den skall fungera (kvarvarande laddning???)

Om man från kallstart navigerar till laddare så verkar den alltid gå igång för mig.

Grejer som inte fungerar för mig
1. Om du kör en sträcka med navigering, och vid ankomst slår in navigering till laddare så verkar inte förvärmning alltid gå på. (1/3 gångerna så får den igång)
2. Om man istället planerar en rutt, där målet är laddstationen, med stoppet ovan som vägpunkt, då hoppade den igång. Men den hoppade igång ifrån start, och slog av ca 20 min innan jag var framme vid laddstationen, så batteriet han svalna igen. (-2 ute)

Frågan här är om det var för den kom upp i rätt temperatur för tidigt eller om kvarvarande laddning i batteriet på vägen till laddaren blev för låg. (runt 18% slog den av förvärmningen, den hade förvärmt batteriet i ca 35 min).

Någon ev6 ägare med mer insikt?

Nu spekulerar jag bara men körningen i sig genererar väl också värme i batteriet så dom 2/3 av gångerna den inte startar anser den väl att det inte behövs.

Samma sak med att den slås av 20 minuter innan, den tycker väl batteriet har rätt temp, tror inte heller batteriet svalnar under körning även om det är -2 grader ute.

Permalänk
Medlem

Körning genererar väldigt lite värme i batteriet.

Laddar bilen sakta så kan man generellt säga att det beror på att bilen begränsar hastigheten och så här års gissar alltid på temperaturen i batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag blir inte riktigt klok på ev6:ans förvärmning. Den verkar inte värst smart, alternativt så har den lite kriterier jag inte känner till för att den skall fungera (kvarvarande laddning???)

Om man från kallstart navigerar till laddare så verkar den alltid gå igång för mig.

Grejer som inte fungerar för mig
1. Om du kör en sträcka med navigering, och vid ankomst slår in navigering till laddare så verkar inte förvärmning alltid gå på. (1/3 gångerna så får den igång)
2. Om man istället planerar en rutt, där målet är laddstationen, med stoppet ovan som vägpunkt, då hoppade den igång. Men den hoppade igång ifrån start, och slog av ca 20 min innan jag var framme vid laddstationen, så batteriet han svalna igen. (-2 ute)

Frågan här är om det var för den kom upp i rätt temperatur för tidigt eller om kvarvarande laddning i batteriet på vägen till laddaren blev för låg. (runt 18% slog den av förvärmningen, den hade förvärmt batteriet i ca 35 min).

Någon ev6 ägare med mer insikt?

Tyvärr inte mer insikt men kan säga att jag märkte liknande problem på min resa till / från Umeå. På vägen upp så satte vi laddarna som stop på vägen, fick inte förladdningen att starta. På vägen hem satte vi laddarna som vårt mål och då starta den båda gångerna men första stoppet så slutade den köra några mil innan. Min teori är att jag hade för lågt batteri och därför sluta den köra (låg på ca 15%).

Sen har jag problem att hitta laddarna i deras lista, dom finns men dyker inte alltid upp utan jag får helt orimliga förslag. T.ex. ganska precis lämnat Sundsvall men får fortfarande Sundsvall som förslag istället för mer logiska som är på min färdväg.

Fint med förvärmning men det känns som dom kastade ut mjukvaran nu innan vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://i.gyazo.com/8c18f9dc9a171bf2cb75e680de07f82a.png https://alltomelbil.se/29-elbilar-i-rackvidds-och-forbrukning...
https://i.gyazo.com/6db0da55d9ce04da5d8f8b2dfeadde27.png

tveksam på att alla tar med alla kostnader när man pratar elkostnad

totalkostnad 7650kr/1694KWh=4,51kr/kwh rörligt pris

Att en modern bensinbil tar 0.9 kan du glömma men ok 0,75 blandad så +10000kr under 3 år som max är rimligt. men snittet på elbilar är över 2KWh/mil

visa din elräkning så får vi se vad du har?

Haha va fan du kan ju inte räkna med elöverföring och årsavgift och liknande. De betalar du ju oavsett om du har elbil eller inte..

Räkna bara på elpriset + momsen.

För mig tjänar jag om jag hittar en billig förmånsbil.

Betalar idag 2200kr i månaden i bensin.

Elbil, bränsle ca 500kr i månaden

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Haha va fan du kan ju inte räkna med elöverföring och årsavgift och liknande. De betalar du ju oavsett om du har elbil eller inte..

Räkna bara på elpriset + momsen.

För mig tjänar jag om jag hittar en billig förmånsbil.

Betalar idag 2200kr i månaden i bensin.

Elbil, bränsle ca 500kr i månaden

Elöverföringen kostar ju per kWh och ska räknas med i elpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag blir inte riktigt klok på ev6:ans förvärmning. Den verkar inte värst smart, alternativt så har den lite kriterier jag inte känner till för att den skall fungera (kvarvarande laddning???)

Om man från kallstart navigerar till laddare så verkar den alltid gå igång för mig.

Grejer som inte fungerar för mig
1. Om du kör en sträcka med navigering, och vid ankomst slår in navigering till laddare så verkar inte förvärmning alltid gå på. (1/3 gångerna så får den igång)
2. Om man istället planerar en rutt, där målet är laddstationen, med stoppet ovan som vägpunkt, då hoppade den igång. Men den hoppade igång ifrån start, och slog av ca 20 min innan jag var framme vid laddstationen, så batteriet han svalna igen. (-2 ute)

Frågan här är om det var för den kom upp i rätt temperatur för tidigt eller om kvarvarande laddning i batteriet på vägen till laddaren blev för låg. (runt 18% slog den av förvärmningen, den hade förvärmt batteriet i ca 35 min).

Någon ev6 ägare med mer insikt?

Såhär står det i uppdateringen:

requirements for pre-conditioning to start are:
- Battery Pre-Conditioning has to be enabled
- DC FAST CHARGER set as a destination in the satnav
- high voltage battery temp below 21°C
- high voltage battery SOC at least 24%
- time to reach optimal temperature <= travel time to charger
- distance to destinaton < available range

pre-conditioning will stop or not start at all if:
- Battery Pre-Conditioning is disabled
- HV-Battery-Temperatur >= 21°C
- HV-Battery-SOC <=20%
- disable the navigation to the HPC
- Time to reach optimal temperature > travel time to charger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Haha va fan du kan ju inte räkna med elöverföring och årsavgift och liknande. De betalar du ju oavsett om du har elbil eller inte..

Varför skall du inte räkna med kostnaden för elöverföringen? Skall man ta bort skatten också? Det är väl rimligt att ta med alla kostnader som är rörliga, dvs elöverföring, skatt, elpris samt moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skall du inte räkna med kostnaden för elöverföringen? Skall man ta bort skatten också? Det är väl rimligt att ta med alla kostnader som är rörliga, dvs elöverföring, skatt, elpris samt moms?

Därför du kommer ha ett elavtal även om du inte har en elbil och så det är inte som du kan köra en bensinbil och säga kolla jag betalar ingen nätavgift..

Jag jämförde mina fakturor med 500 kw/h timmar och en i vintras på 1500 kw/h. Nätavgiften skiljde sig 300kr men elpriset skiljde sig 4000kr.

Dvs ungefär 90% av min faktura bestod utav elpriset och nätavgifter och årsavgifter var resterande 10%.

Så rent logiskt kan du inte bunta ihop hela din elkostnad och säga att det är vad elbilen kostar. För du måste separerar din kostnad för laddningen av bilen och resterande kostnader som ingår i ett elavtal.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Därför du kommer ha ett elavtal även om du inte har en elbil och så det är inte som du kan köra en bensinbil och säga kolla jag betalar ingen nätavgift..

Jag jämförde mina fakturor med 500 kw/h timmar och en i vintras på 1500 kw/h. Nätavgiften skiljde sig 300kr men elpriset skiljde sig 4000kr.

Dvs ungefär 90% av min faktura bestod utav elpriset och nätavgifter och årsavgifter var resterande 10%.

Så rent logiskt kan du inte bunta ihop hela din elkostnad och säga att det är vad elbilen kostar. För du måste separerar din kostnad för laddningen av bilen och resterande kostnader som ingår i ett elavtal.

Jag tror du missförstod det jag skrev. Var skrev jag att jag har "buntad" ihop min elkostnad? Jag skrev att du måste räkna med samtliga rörliga kostnader. För de allra flesta är detta:
- elöverföringsavgift: typiskt runt 30 öre/kWh
- energiskatt: runt 45 öre/kWh i SE3
- elpris: såklart väldigt beroende på avtal. I mitt fall 63.38 öre/kWh inkl moms.

Totala rörliga priset per kWh blir då 30+45+63.38 = 138.38 öre/kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Därför du kommer ha ett elavtal även om du inte har en elbil och så det är inte som du kan köra en bensinbil och säga kolla jag betalar ingen nätavgift..

Jag jämförde mina fakturor med 500 kw/h timmar och en i vintras på 1500 kw/h. Nätavgiften skiljde sig 300kr men elpriset skiljde sig 4000kr.

Dvs ungefär 90% av min faktura bestod utav elpriset och nätavgifter och årsavgifter var resterande 10%.

Så rent logiskt kan du inte bunta ihop hela din elkostnad och säga att det är vad elbilen kostar. För du måste separerar din kostnad för laddningen av bilen och resterande kostnader som ingår i ett elavtal.

Du blandar ihop elöverföring med fast abonnemangsavgift. Finns avgifter per månad ja, dom ska man inte räkna med, men sen finns elöverföring per kWh också som nätägare tar oavsett vilket bolag man har sitt avtal igenom. Den måste man så klart räkna med eftersom det är per kWh.

Jag betalar kanske 60 öre / kWh till vattenfall för elen (vissa månader kanske 25 och vissa kanske 1kr) men sen tar alltid Skellefteå Kraft 44 öre per kWh för ledningarna. Plus en fast effeltavgift och lite sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Därför du kommer ha ett elavtal även om du inte har en elbil och så det är inte som du kan köra en bensinbil och säga kolla jag betalar ingen nätavgift..

Jag jämförde mina fakturor med 500 kw/h timmar och en i vintras på 1500 kw/h. Nätavgiften skiljde sig 300kr men elpriset skiljde sig 4000kr.

Dvs ungefär 90% av min faktura bestod utav elpriset och nätavgifter och årsavgifter var resterande 10%.

Så rent logiskt kan du inte bunta ihop hela din elkostnad och säga att det är vad elbilen kostar. För du måste separerar din kostnad för laddningen av bilen och resterande kostnader som ingår i ett elavtal.

Väldigt situationsberoende argument. Jag betalar 88 öre/kWh i rörliga avgifter (specificerat som kr/kWh i avtalet) varav 36 är elhandel och resten överföring + skatt.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror du missförstod det jag skrev. Var skrev jag att jag har "buntad" ihop min elkostnad? Jag skrev att du måste räkna med samtliga rörliga kostnader. För de allra flesta är detta:
- elöverföringsavgift: typiskt runt 30 öre/kWh
- energiskatt: runt 45 öre/kWh i SE3
- elpris: såklart väldigt beroende på avtal. I mitt fall 63.38 öre/kWh inkl moms.

Totala rörliga priset per kWh blir då 30+45+63.38 = 138.38 öre/kWh

Ja okej endast de rörliga kostnaderna, ja då stämmer det ja.

Sett folk räkna ihop nätavgifter o liknande och tycker det är missvisande.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ja okej endast de rörliga kostnaderna, ja då stämmer det ja.

Sett folk räkna ihop nätavgifter o liknande och tycker det är missvisande.

Enda gången jag hade räknat med fasta avgifter är de avgifter som är länkade till förbrukning som att man måste gå upp säkrning vilket kostar pengar som man annrs inte betalat för, så t.ex. 16A istället för 12A på garaget (är väl huvidsäkrningen som är avgiftsbelagd) . Ökat effekt tariff som vi har här i götet vilket lägger på en kostand för peak användningen, som en elbil kan pusha upp en hundralapp eller två per månad.
har man 1kr/kw och laddar 200kwh per månad så blir ändå effekttarriffen 50% av månadskostnaden. Lätt att råka ladda 5-10kw 3 gånger under sin egen peak effekt på en månad, 180-360kr smack på bara där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Vi kanske ska tänka på att folk har olika förutsättningar här i landet. Att någon i norrland sitter och skryter om sina billiga elräkningar hjälper knappast någon längre söderut. Att byta till timpris är inte möjligt för alla. Att ens kunna ladda hemma är inte möjligt för alla. Att säga att "du har så högt elpris så du borde inte ens ha elbil" tycker jag är mycket märkligt.

Att en elbil drar 2 kWh/mil är inte heller helt onormalt. Olika bilar drar olika mycket. Diskussionen här känns extremt statisk.

Elpriserna vi har nu kommer inte att vara för evigt, eller ens särskilt länge - kanske ett halvår, max. Sedan kommer våren igen med varmare väder, och Ryssland kommer stå på konkursens brant och tvingas avsluta kriget för att de inte har råd att fortsätta med det längre - detta kan ju dessutom hända tidigare om en palatskupp inträffar före dess. Och energikrisen kan ju då vara över på veckor bara om den nya regimen är samarbetsvillig nog.

Så att göra en sådan jättesak av elpriserna är som lite överdrivet. Ja, det smärtar kanske just nu, men som sagt, det varar inte hur länge som helst.

Permalänk

Att räckvidden minskar när det är kallt beror på batteritemperaturen. Så om man står i varmgarage och åtminstone startar med varmt batteri, får man då bättre räckvidd? Eller kallnar batteriet så snabbt att det inte spelar någon större roll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av troglodyt:

Att räckvidden minskar när det är kallt beror på batteritemperaturen. Så om man står i varmgarage och åtminstone startar med varmt batteri, får man då bättre räckvidd? Eller kallnar batteriet så snabbt att det inte spelar någon större roll?

Det är väl inte bara det. Luften blir ju "tjockare" vid lägre temperaturer så luftmotståndet ökar exempelvis. Snö påverkar förstås ännu mer när det gäller rullmotstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Elpriserna vi har nu kommer inte att vara för evigt, eller ens särskilt länge - kanske ett halvår, max. Sedan kommer våren igen med varmare väder, och Ryssland kommer stå på konkursens brant och tvingas avsluta kriget för att de inte har råd att fortsätta med det längre - detta kan ju dessutom hända tidigare om en palatskupp inträffar före dess. Och energikrisen kan ju då vara över på veckor bara om den nya regimen är samarbetsvillig nog.

Så att göra en sådan jättesak av elpriserna är som lite överdrivet. Ja, det smärtar kanske just nu, men som sagt, det varar inte hur länge som helst.

Mitt inlägg handlade inte om att energipriserna är dyra och att det är fullt rimligt att räkna på 4-5kr. Jag upplevde att båda partner var väldigt svart-vita i sina bilder där den ena pratade om elpris på 4-5kr medan den andra pratade om förbrukningssiffror som man fått på en väg i Tyrskland i somras.

Ska man kolla vad en elbil kostar i drivmedel så får man ju göra vissa uppskattningar. Då kanske man inte ska använda senaste månadens elfaktura som bas men man får samtidigt se till vad en elbil kan komma att dra på ett år i Sverige på svenska vägar med svenskt klimat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är väl inte bara det. Luften blir ju "tjockare" vid lägre temperaturer så luftmotståndet ökar exempelvis. Snö påverkar förstås ännu mer när det gäller rullmotstånd.

Sant. Men frågan kvarstår: är effekten av varmgarage märkbar, någon som har praktisk erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Sant. Men frågan kvarstår: är effekten av varmgarage märkbar, någon som har praktisk erfarenhet?

Du slipper förvärma bilen men sen är det ingen skillnad, vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

men man får samtidigt se till vad en elbil kan komma att dra på ett år i Sverige på svenska vägar med svenskt klimat.

Och på den punkten var min poäng att 0,65 var orimligt lågt räknat för en bensinbil av liknande storlek/form och under samma förutsättningar som en elbil utan problem snittar 2kwh/mil.

https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/test-tre-popul...

Ett test där bilarna snittade mellan 0,86 och 1,1 liter per mil, varav åtminstone 1,1 liter var på normal långfärd med en bil som storleksmässigt matchar den typ av elbil som man kan förvänta sig ska snitta 2kwh/mil eller mer. Då kanske 0,9 inte är så långt från verkligheten medräknat stadskörning, bilköer, vinterkörning med en del kallstarter osv, men man skulle väl kunna säga 0,8 för att vara mer rättvist.

Så det jag ville ha sagt var att med en siffra på 0,65 så borde man räkna lite mer på ett best case för en elbil, och min erfarenhet säger 1,6kwh/mil isåfall.

Men jag kanske inte uttryckte mig nog tydligt och framstod som rabiat elbilsfanatiker som inte ser att det kan finnas brister med elbilar