Permalänk
Medlem

Inget packmaterial

Är det normalt att skicka datorkomponenter nedlagda i en stor kartong utan något som helst packmaterial i kartongen? Komponenterna låg i sina fabriksförpackningar så visst skydd var det väl. Men kändes inte bra när en förpackning innehöll tung AIO kylare som skramlade runt i kartongen. Vet inte om något tagit skada men det kändes inte bra.

Men supersnabb leverans och pingvinstång är ju bra (jag tycker inte om pingvinstång men sambon blev glad).

Permalänk
Medlem

Screenshot från video när jag packade upp.

Permalänk
Medlem

När jag får paket från Inet brukar de ha en pappskiva ovanifrån som pressar ner grejorna så de inte rör sig, fast å andra sidan räknar de nog med att sakerna är tillräckligt skyddade i sina orginalförpackningar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte något gått sönder men tycker ändå de kunde tryckt ner något som minskade skramlet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är oerhört dåligt paketerat i alla fall.
Antingen stötdämpande eller som typ komplett o elgiganten gör de har en övre pappskiva/plast som håller fast sakerna så de inte flyger runder (inte som paket hanteras varsamt direkt)

För att vara så stor ÅF som Inet är det oerhört undermåttligt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

<Uppladdad bildlänk>
Screenshot från video när jag packade upp.

När jag köpte mitt moderkort så kom det med plast runt sig (ingen kartong) från netonnet.

Kan de bli bättre från Inet? Ja
Kommer något ha gått sönder? Med största sannolikhet nej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja, det där såg ju inte särskilt bra ut.

Vad säger @Inet ?

Permalänk
Medlem

Tyvärr skulle jag vilja säga... Beställde för några månader sen ett moderkort från Elgiganten. Det var endast originalkartongen i en låda med halv-tunn kartong utan luft omkring eller med ngt emballage i. Jag skickade det som ett klagomål till dem faktiskt. De tyckte det var bra men det skickades direkt från leverantör till kunden. De skulle däremot ta upp det med leverantören, sen om de gör det är en annan femma.
Allt fungerat som det ska hittills men jag skrev till dem att det skulle kunna uppstå problem på grund av stötar som visar sig långt senare.
Vi får väl se helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Logitech mus från Komplett häromdagen och det var likadant; en låda med massa tomt utymme i och sen orginalmuslådan, ingen dämpning eller pappskiva. I detta fall spelar det ingen roll för orginallådan är såpass bra och den hade faktiskt inga stötmärken heller.

Även om det vore bäst om de hade utfyllnad eller pappskiva så det inte rörde sig i ytterlådan, ska man inte överdriva och kalla detta för jättedålig packetering, den yttre lådan fungerar fortfarande som stöt och krosssdämpare.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Så här kom min HDD från Komplett, kändes väl sisådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag köpte en Logitech mus från Komplett häromdagen och det var likadant; en låda med massa tomt utymme i och sen orginalmuslådan, ingen dämpning eller pappskiva. I detta fall spelar det ingen roll för orginallådan är såpass bra och den hade faktiskt inga stötmärken heller.

Även om det vore bäst om de hade utfyllnad eller pappskiva så det inte rörde sig i ytterlådan, ska man inte överdriva och kalla detta för jättedålig packetering, den yttre lådan fungerar fortfarande som stöt och krosssdämpare.

Men den flyger ju omkring där inne. Är ju lika illa det.

Skrivet av Caeli:

Så här kom min HDD från Komplett, kändes väl sisådär. <Uppladdad bildlänk>

Wow, den där hade jag skickat tillbaka på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Men den flyger ju omkring där inne. Är ju lika illa det.

Wow, den där hade jag skickat tillbaka på en gång.

Hur mycket tror du den flyger egentligen? Några få gånger och då mot en papplåda. Annars glider den runt lite. Absolut ingen fara.
Och fördelen med luft ovanför är att det blir som en deformationszon uppåt. Den största skaderisken är när ditt paket ligger i botten på en paketbur så man vill ha skydd uppåt. Stötskyddet finns ju i originalförpackningen.

Tycker folk hetsar upp sig i onödan. Kom tillbaka med en tråd då det finns skador pga paketeringen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur mycket tror du den flyger egentligen? Några få gånger och då mot en papplåda. Annars glider den runt lite. Absolut ingen fara.
Och fördelen med luft ovanför är att det blir som en deformationszon uppåt. Den största skaderisken är när ditt paket ligger i botten på en paketbur så man vill ha skydd uppåt. Stötskyddet finns ju i originalförpackningen.

Tycker folk hetsar upp sig i onödan. Kom tillbaka med en tråd då det finns skador pga paketeringen.

Hårddiskar har inget skydd dock, förutom det fina skumgummit som syns. De borde ha kört lite bubbelplast sedan skumgummit.
Hdd kan ju faktiskt få påverkad livslängd pga stötar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja, jag som har jobbat en del på lager hade helst sett att det packades så att grejerna ligger stilla, gärna också med något material som kan ta upp lite av stötarna runt produkten. Min erfarenhet är att det är mindre risk för skada då. Paketen hanteras i regel inte speciellt varsamt av dom olika transportbolagen, ibland inte ens när det står "glas" eller "hanteras varsamt" på paketen.

Permalänk
Medlem

Nej, pakethanteringen är inte särskilt varsam. Och som sagt, en hårddisk som fått fara runt sådär hade jag skickat tillbaka på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hårddiskar har inget skydd dock, förutom det fina skumgummit som syns. De borde ha kört lite bubbelplast sedan skumgummit.
Hdd kan ju faktiskt få påverkad livslängd pga stötar

De är känsliga när de är igång. Utan ström är de ganska tåliga saker.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De är känsliga när de är igång. Utan ström är de ganska tåliga saker.

Varför skulle något mekaniskt vara tåligt mot stötar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle något mekaniskt vara tåligt mot stötar?

De tål mycket mer när de inte används, även om det inte betyder att de tål varsomhelst. Det går å andra sidan inte ej mekaniska saker heller. Se t ex Westerns datablad under Environmental specifikations:
https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

Permalänk
Inet
Skrivet av ronnylov:

<Uppladdad bildlänk>
Screenshot från video när jag packade upp.

Tjenare Ronnylov,

Spontant ser det ut som att fixeringen som någon nämnde tidigare inte är på plats.
Vanligtvis så har vi en flexibel wellpappskiva som trycks ner för att produkterna i kartongen inte ska glida runt utan ligga stilla.
Den är designad för att hålla fast produkterna på ett så bra sätt samtidigt som vi inte behöver fylla ut kartongen med massa fyllnadsmaterial.

Om någon av produkterna visar sig fått en skada så kan du kontakta vår kundservice så kommer dom att lösa det åt dig med en gång.
Du får gärna skicka mig ordernumret via PM så kan jag ta en närmare kik för att spåra vad som gått fel. Det tas en del bilder i automationen så vi kanske kan se vad som gått fel här.

Ber naturligtvis om ursäkt över det hela ska inte kännas som att man fått skadade produkter via leverans och förstår helt och hållet att du kontaktar oss. Tror dock att just dessa komponenter ska vara helt oskadade då dom från fabrik oftast paketeras väl för leverans.
Skönt att pingvinstången kom till användning och hoppas att uppgraderingen/bygget blir bra

Edit:
Förtydligande, det ska naturligtvis vara en fixering på plats, här verkar det som att det inte har hänt.
Med ordernummer kan vi förhoppningsvis tracka det hela via bilder från vår automation och se vad som har hänt.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare Ronnylov,

Spontant ser det ut som att fixeringen som någon nämnde tidigare inte är på plats.
Vanligtvis så har vi en flexibel wellpappskiva som trycks ner för att produkterna i kartongen inte ska glida runt utan ligga stilla.
Den är designar för att hålla fast produkterna på ett så bra sätt samtidigt som vi inte behöver fylla ut kartongen med massa fyllnadsmaterial.

Om någon av produkterna visar sig fått en skada så kan du kontakta vår kundservice så kommer dom att lösa det åt dig med en gång.
Du får gärna skicka mig ordernumret via PM så kan jag ta en närmare kik för att spåra vad som gått fel. Det tas en del bilder i automationen så vi kanske kan se vad som gått fel här.

Ber naturligtvis om ursäkt över det hela ska inte kännas som att man fått skadade produkter via leverans och förstår helt och hållet att du kontaktar oss. Tror dock att just dessa komponenter ska vara helt oskadade då dom från fabrik oftast paketeras väl för leverans.
Skönt att pingvinstången kom till användning och hoppas att uppgraderingen/bygget blir bra

Tack! Skickade info i PM. Återkommer om det uppstår något problem.

Edit: Nej det var ingen hårddisk (till er andra som svarat i tråden). AIO-kylare, moderkort, minnen och CPU. Allt i originalförpackning. Och så pingvinstången

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tack! Skickade info i PM. Återkommer om det uppstår något problem.

Edit: Nej det var ingen hårddisk (till er andra som svarat i tråden). AIO-kylare, moderkort, minnen och CPU. Allt i originalförpackning. Och så pingvinstången

Ingen som påstått att det var en hårddisk, det var en annan bild i tråden

Permalänk
Inet

Hej igen,

Nu har vi undersökt vad som har hänt. Dessvärre har det packats för högt för att vår robot automatiskt ska sätta dit wellpappskivan som då i vanliga fall håller fast produkterna. Mänskligt misstag helt enkelt.
Väldigt liten andel där detta händer ska sägas, med det sagt är det väldigt tråkigt att det händer.
Förhoppningsvis händer det inte igen

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Nu har vi undersökt vad som har hänt. Dessvärre har det packats för högt för att vår robot automatiskt ska sätta dit wellpappskivan som då i vanliga fall håller fast produkterna. Mänskligt misstag helt enkelt.
Väldigt liten andel där detta händer ska sägas, med det sagt är det väldigt tråkigt att det händer.
Förhoppningsvis händer det inte igen

Aha. Ja ni verkar ha bra rutiner att hitta orsaken när det gått fel. Jag har påbörjat datorbygget och fått den att starta utan problem så inget verkar ha gått sönder i frakten.

Permalänk
Medlem

Om man skickar x antal tusen försändelser i veckan så lär man inte riskera att spara in på emballaget för att istället få hantera massvis med onödiga returer som är oerhört mycket mer kostsamma än emballaget ni saknar.

Kan det gå att göra ännu bättre? Absolut. Behövs det verkligen för behovet det ska uppfylla? Oerhört tveksamt.
Kan misstag ske? Ja.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ronnylov:

Aha. Ja ni verkar ha bra rutiner att hitta orsaken när det gått fel. Jag har påbörjat datorbygget och fått den att starta utan problem så inget verkar ha gått sönder i frakten.

Saker fraktas sådär hela tiden, sånt som skeppas över haven utsätts för väldigt mycket när det är höga vågor.
Du bör nog inte sätta dig in i hur transportfirmor jobbar med enkla paket:P

Permalänk
Medlem

Det största problemet är inte att något går sönder i frakten utan skador som kanske uppstått som visar sig långt senare. Det är i varje fall vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

Fick nyligen tillbaka en dator på garantiärende efter att SSDn havererat. När jag skickade datorn (i org. paket) packade jag ner den rejält med bubbelplast inklusive bubbelplast som stöd för grafikkortet undertill samt mellan processorkylare och toppen av grafikkortet. Utöver det bubbelplast mellan processorkylare och topp. D.v.s. som de skickade datorn initialt + lite extra.

Tillbaks fick jag datorn helt utan bubbelplast-stöd för grafikkortet och det A4 jag skickade med som det stod "bubbelplast i datorn" hade man klistrat tillbaka på chassit (med silvertejp). Bubbelplasten skickade de också tillbaka löst ovanpå det utrymme som fanns "kvar i lådan". Det tycker jag fan är underligt.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Precis samma för mig nu, komponenter för 25tkr men försäkringen att stoppa in bubbelplast eller något kunde man inte räkna med

Permalänk
Inet
Skrivet av LNDL:

Precis samma för mig nu, komponenter för 25tkr men försäkringen att stoppa in bubbelplast eller något kunde man inte räkna med

Tjenare,

Våra paket säkras med en fixering i själva wellpapplådan som är designad för att hålla produkterna på plats. Detta gör att vi inte behöver fylla ut kartongen med massa fyllningsmaterial. Bra för miljön och håller sig under transport.
Om det är så att fixeringen mot förmodan inte är på plats kan du gärna skicka ett PM till oss med ditt ordernummer så ska vi försöka följa processen för att se vad som gått fel.

Ska även nämnas att många utav produkterna kommer in till oss i sin original emballering, vår lösning med wellpapplådan är en extra försäkring i sig för att produkterna ska komma fram hela till er.

Skulle något mot förmodan vara sönder så är det bara att kontakta oss i vanlig ordning så hjälper vi gärna till
Hoppas nya bygget/uppgraderingen blir bra!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram