Helgsnack: Vad har du för mobilabonnemang?

Permalänk
Medlem

Undrar lite över ett billigt kontantkort=eSim. Funderar på att köpa en Apple Watch till dottern 10 år som inte har mobilabonnemang.
Tycker att Telia som jag har idag är lite dyrt med 199:- i månaden för extra nummer.
Någon som har tips?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Jo, men om Tele2 har täckning där, borde Tre också kunna ha det. Att dom nu inte har det är väldigt dåligt tycker jag med tanke på att vi inte ens är utanför Stockholm

Tele2 och Tre kör samma 3G-nät men inte 4G vad jag förstår. Det är jobbigt när de byter samarbetspartner sådär, svårt att ha koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tele2 och Tre kör samma 3G-nät men inte 4G vad jag förstår. Det är jobbigt när de byter samarbetspartner sådär, svårt att ha koll.

De kör sina egna 3G-nät då Svenska UMTS-nät AB (Sunab) som Tele2 satte upp (tillsammans med Telia) efter Telia inte fick någon 3G-licens har hållit på att avvecklas i flera år. Alla har egna licenser de får använda idag. Finns fortfarande basstationen uppe, men det finns också egna från Telia och Tele2 på 3G.

Telenor har dock samarbetat med Tre och äger tillsammans med Tre 3GIS som används på många håll (utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona).

2G har slagits ihop mellan Telenor och Tele2, 4G har de alltid byggt gemensamt dito 5G genom Net4Mobility.

Permalänk

Har en deal på fello som jag är riktigt nöjd med. 10 GB i månaden för 60 kr. Visserligen ingen support eller kundservice, men det klarar jag mig utan. Skönt att slippa bindningstiden också.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tele2 och Tre kör samma 3G-nät men inte 4G vad jag förstår. Det är jobbigt när de byter samarbetspartner sådär, svårt att ha koll.

Tele2 och Tre har inte haft något nät tillsammans. Tre och Telenor har haft ett gemensammt 3G 2100 bandet utanför Stockholm, Malmö, Göteborg och Karlskrona. Finns en del kvar men håller också på att monteras ner. Från samma video länkat längre ner redovisar Telenor följande om 3G

Skrivet av Petterk:

De kör sina egna 3G-nät då Svenska UMTS-nät AB (Sunab) som Tele2 satte upp (tillsammans med Telia) efter Telia inte fick någon 3G-licens har hållit på att avvecklas i flera år. Alla har egna licenser de får använda idag. Finns fortfarande basstationen uppe, men det finns också egna från Telia och Tele2 på 3G.

Telenor har dock samarbetat med Tre och äger tillsammans med Tre 3GIS som används på många håll (utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona).

2G har slagits ihop mellan Telenor och Tele2, 4G har de alltid byggt gemensamt dito 5G genom Net4Mobility.

Tele2 och Telias gemensamma 3G nät finns kvar på en del ställen, men håller på att monteras ner. Enligt Tele2 är 40% nedstängt i oktober 2022

Bild kommer ifrån en video PTS sände. Finns här https://api.screen9.com/preview/tZ_pL7y99VwK_h-LPkMGg2UbT9PZA...
Så det finns fortfarande runt 50% av Tele2 och Telias gemensamma 3G nät på 2100 bandet.
Telia stänger också ner sitt egna 3G nät samtidigt som det gemensamma nätet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tänk på, med Hallon, Fello och Vimla och de dära, så har ni ingen tillgång till 5G. Samt man kan inte aktivera Sim i sin klocka.

Samt funkar inte i många länder heller.

3 och Telenor samt tele2s större abb funkar i en jävla massa länder! Om man reser mycket"

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Hur har du fått det så billigt?

Fick för ett par år sedan ner ett jag hade på 30GB till ca 170kr efter ha pratat med kundtjänst då jag hade fått ett nästan lika bra erbjudande hos hallon så dem matchade det utan tvekan med ett lägre pris än hallon erbjöd, sedan har jag varje år fått ringa och förlänga mitt erbjudande som blivit bättre och bättre fram tills nuvarande som jag har då dem inte kunde ge bättre på det jag hade så dem frågade om jag var intresserad utav obegränsat för 228kr dvs 60% rabatt och även om jag inte förbrukar så mkt som jag kanske borde så var det svårt att motstå för det priset
Men "nackdelen" är att jag har erbjudandet på en ett års period som jag behöver ringa och säga till om att få förlängt men om dem ger bättre erbjudande så är det väl ok.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tele2 och Tre har inte haft något nät tillsammans. Tre och Telenor har haft ett gemensammt 3G 2100 bandet utanför Stockholm, Malmö, Göteborg och Karlskrona. Finns en del kvar men håller också på att monteras ner. Från samma video länkat längre ner redovisar Telenor följande om 3G
https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2022-10-5_9-29-21-png.145959/
Tele2 och Telias gemensamma 3G nät finns kvar på en del ställen, men håller på att monteras ner. Enligt Tele2 är 40% nedstängt i oktober 2022
https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2022-10-5_9-22-49-png.145957/
Bild kommer ifrån en video PTS sände. Finns här https://api.screen9.com/preview/tZ_pL7y99VwK_h-LPkMGg2UbT9PZA...
Så det finns fortfarande runt 50% av Tele2 och Telias gemensamma 3G nät på 2100 bandet.
Telia stänger också ner sitt egna 3G nät samtidigt som det gemensamma nätet.

Finns på många håll både Tele2, Telia och gemensamma Sunab som vi varit inne på, då 3G har byggts på annat än 2100.

Men ja både 2G och 3G ska vara borta om några få år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns på många håll både Tele2, Telia och gemensamma Sunab som vi varit inne på, då 3G har byggts på annat än 2100.

Men ja både 2G och 3G ska vara borta om några få år.

Visst, men Telia tar bort på både 900 och 2100, medans Tele2 har startat upp 3G 900 och kommer ha det fram tills runt 2025 som jag förstått det, något som Telia inte tänker ha.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Visst, men Telia tar bort på både 900 och 2100, medans Tele2 har startat upp 3G 900 och kommer ha det fram tills runt 2025 som jag förstått det, något som Telia inte tänker ha.

Kan säkert ställa till det för vissa.

Permalänk
Medlem

Har ett obegränsat tre abb för 149:- i månaden haha! Varit kund med det abbet sedan 2007 så jag får massa trogenkund rabatt och jidder hit och dit. Cashade just en pixel 7pro. Sen har jag även ett tre mobilt bredband med router som min mamma använder för 170:- i månaden. Varje år ringer jag uppsägningsavdelningen på tre och förlänger och dealar mina rabatter.

Säljarna på tre har inte samma befogenheter och inte tillgång till samma system som kollegorna på högre avdelningar har, så oftast kan inte säljarna ge dig samma bra deal så de på tex uppsägningsavdelningen.

//Supair

Permalänk
Skrivet av pickadulverman:

Telia 30 GB, 419kr per månad efter 50kr rabatt.

Genomsnittlig användning 2,488.33 MB / månad.

Verkligen en urusel deal om man jämför med många av er andra.

Bara att sätta igång och byta då!

Permalänk
Medlem

Fello, eftersom det är det billigaste sättet att nyttja Telias master, som är de enda som har täckning värd namnet oberoende av var man råkar befinna sig.

Som bonus rapporterar de inte automatiskt ens nummer till katalogtjänster, så det går inte att hitta mig någonstans, vilket jag definitivt uppskattar. Har tack vare detta aldrig någonsin blivit uppringd av någon säljare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vimla för en spottstyver i månaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fello 125kr 30gb, all oanvänd surf sparas max 100gb. Lär aldrig byta 😅

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Elisa 150Mbit/s (annars obegränsat allt) för 15,90€/mån. Normal användning ~50GB/mån, men enstaka gånger har jag peakat på >1TB/mån när hemmanätet behövt hjälp med att synca mina servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Tele2 och Tre har inte haft något nät tillsammans. Tre och Telenor har haft ett gemensammt 3G 2100 bandet utanför Stockholm, Malmö, Göteborg och Karlskrona. Finns en del kvar men håller också på att monteras ner. Från samma video länkat längre ner redovisar Telenor följande om 3G
https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2022-10-5_9-29-21-png.145959/
Tele2 och Telias gemensamma 3G nät finns kvar på en del ställen, men håller på att monteras ner. Enligt Tele2 är 40% nedstängt i oktober 2022
https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2022-10-5_9-22-49-png.145957/
Bild kommer ifrån en video PTS sände. Finns här https://api.screen9.com/preview/tZ_pL7y99VwK_h-LPkMGg2UbT9PZA...
Så det finns fortfarande runt 50% av Tele2 och Telias gemensamma 3G nät på 2100 bandet.
Telia stänger också ner sitt egna 3G nät samtidigt som det gemensamma nätet.

Jag läste här, det var kanske inte den nyaste informationen dock, och jag lyckades också blanda ihop Tele2 med Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som bonus rapporterar de inte automatiskt ens nummer till katalogtjänster, så det går inte att hitta mig någonstans, vilket jag definitivt uppskattar. Har tack vare detta aldrig någonsin blivit uppringd av någon säljare.

Det gör ingen operatörer längre automatiskt. Hos vissa operatörer finns det fråga under beställningen om man vill synas på katalogtjänster så som Hitta.se. Jag har alltid valt att dom inte ska göra det (har Tele2) för mig heller och har inte heller fått något samtal från säljare.

Skrivet av snajk:

Jag läste här, det var kanske inte den nyaste informationen dock, och jag lyckades också blanda ihop Tele2 med Telenor.

Det stämmer där. Tele2 och Telenor har byggt 2G och 4G tillsammans, och nu även 5G. I takt med att Tele2 och Telenor stänger 3G på 2100 bandet så startar dom upp 3G på 900 bandet i några år tillsammans.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Undrar lite över ett billigt kontantkort=eSim. Funderar på att köpa en Apple Watch till dottern 10 år som inte har mobilabonnemang.
Tycker att Telia som jag har idag är lite dyrt med 199:- i månaden för extra nummer.
Någon som har tips?

Hallon har esim, 59kr/månaden.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk

Kör Halebop idag då de I regel är lite billigare än Telia (även med Telias kombo rabatt med fast bredband).
Går att få tag i mobiler riktigt billigt via Halebop med ibland Senast för min del en Sony Xperia 5 II för 190 kr i månaden i 24 mån (november 2020) totalt 4560:- istället för 8999:- som den kostade vid release.

Sen så funkar varken 3 eller Telenors nät så bra någonstans där jag befinner mig (Västerviks kommun) typ bara Telias eller tele 2:s nät som funkar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Kör Halebop idag då de I regel är lite billigare än Telia (även med Telias kombo rabatt med fast bredband).
Går att få tag i mobiler riktigt billigt via Halebop med ibland Senast för min del en Sony Xperia 5 II för 190 kr i månaden i 24 mån (november 2020) totalt 4560:- istället för 8999:- som den kostade vid release.

Sen så funkar varken 3 eller Telenors nät så bra någonstans där jag befinner mig (Västerviks kommun) typ bara Telias eller tele 2:s nät som funkar här

Om Tele2s nät fungerar, ska även Telenor fungera då Tele2 och Telenor bygger själva täckningen tillsammans på 2G, 4G och 5G. (Även 3G 900 börjar rulla ut i några år nu)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör Hallon för det är klart mest prisvärt. Har ett problem jag inte vet vem jag ska skylla på, tjejen kör Telenor och alla SMS från henne kommer inte fram vilket är irriterande. Antingen är det Hallon/Telenor eller bara SMS-protokollet som suger.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Är extra användare på telia 199kr, helt ok, huvudabonnemanget är 2GB men då jag inte använder 2GB generellt per månad så sparar jag mer surf än vad jag använder.

Permalänk
Skrivet av Sourcream:

Är extra användare på telia 199kr, helt ok, huvudabonnemanget är 2GB men då jag inte använder 2GB generellt per månad så sparar jag mer surf än vad jag använder.

Varför inte byta till något av de olika abonnemangen för runt hundralappen? Mer data, även om du nu inte behöver det, men framför allt... billigare.

Permalänk
Medlem

Kör telia eftersom deras nät är det enda nät som funkar här uppe i norr. Har dessutom 2 extra användare plus en extra mobilanslutning för surf i stugan.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Skrivet av grasklippare:

Varför inte byta till något av de olika abonnemangen för runt hundralappen? Mer data, även om du nu inte behöver det, men framför allt... billigare.

Just nu är det för att jag inte behöver det. Minns ärligt inte när jag senast betalade för mitt abonnemang så 0kr för 2GB/mån och 396GB just nu i sparad data...

Permalänk
Medlem

Fello 20 gb 145kr/mån i telias nät...de hade nån kampanj för ett tag sen- dubbla surfen på livstid eller nått Oslagbart eller...?

Permalänk
Medlem

Vi har Telenor familj. Funkar bra.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av Sourcream:

Just nu är det för att jag inte behöver det. Minns ärligt inte när jag senast betalade för mitt abonnemang så 0kr för 2GB/mån och 396GB just nu i sparad data...

Tyckte det stod att du betalade 199 kronor per månad, men då var det en annan femma! Klart du inte ska byta "ner" dig i sådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Kör telia eftersom deras nät är det enda nät som funkar här uppe i norr.

Stämmer det verkligen fortfarande? Hade bara problem med Telia sist kring Arjeplog. Telenor och Tele2 fungerade långt mycket bättre.

Vi har nyligen övergett Telia här då det inte längre fungerar på fjället för oss. Eller ens i byn för den delen.

Blir att köra walkie-talkies (PMR) snart efter att 2G och 3G näten är borta.

Numera kör vi Vimla (Telenor) i familjen. Billigt, men saknar tyvärr VoWifi samt eSIM i dagsläget.