Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Snusfri

Hemsk stol, har tyvärr haft den och skulle inte ens rekommendera den till min värsta fiende, håll er långt borta från skräpet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

<Uppladdad bildlänk>

"Fast kropp enhet". Absolut inte jag IRL.

Och beträffande watt-antalet och strömkällan... Jag har så många frågor.

Vad fan. Är det en träningscykel jag har köpt?!
Nu blir jag orolig, den här årstiden är väl ändå inte till för att man ska arbeta med sitt yttre?

Permalänk
Skrivet av Alliaria:

Någon som har sett erbjudande på Apple Airpods eller Iphone 14 / abonnemang? (till tjejen...)

airpods pro 2 för 2636:- på halebop men koden hejbop20

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hemsk stol, har tyvärr haft den och skulle inte ens rekommendera den till min värsta fiende, håll er långt borta från skräpet.

Finns inte mycket i 2k klassen dock som är vettigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Vad fan. Är det en träningscykel jag har köpt?!
Nu blir jag orolig, den här årstiden är väl ändå inte till för att man ska arbeta med sitt yttre?

Lycka till att cykla 3600 W.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det vore onekligen en välgärning om du eller nån annan med erfarenhet kunde göra en kort guide av typen, "Jag har köpt en ny fräsig TV men vill ha bättre ljud" och några konkreta tips för vanligt folk om både bästa köpen i ett par olika prisnivåer, samt vad annat man ska tänka på i möblering, kompatiblitetet etc. Kanske som en egen tråd då och inte i denna jättetråd.

Det skulle i alla fall jag uppskatta.

Du det är fan en bra idé! Jag ska försöka få ihop ett sånt inlägg ASAP.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Jag har funderat på det också, men är lite less på hur mycket plats allt tar och alla kablar överallt längs med väggen. Sedan så skulle jag vilja ha lite modernare högtalare generellt, då mitt surround idag inte är speciellt bra för musik, om man bara vill köra Spotify direkt utan att starta igång TVn.

Ja, det verkar ju rätt smidigt att bygga på med fler Sonos-högtalare.

Det har varit mitt tänk också, att det är ganska överprisat för ljudet man får. Jag har egentligen aldrig önskat någon soundbar, utan skulle hellre ha ett smidigare surroundsystem och det känns som att man får kompromissa en hel del när det gäller soundbars. Utan det är frugan som vill ta bort det helt, men när hon hörde TV-ljudet fick jag sätta tillbaka mitt gamla surround. Men sedan har vi börjat streama mycket och fler tjänster har fått stöd för både Dolby Atmos och även stödet i Nvidia Shield ihop med min TV gör att jag skulle vilja ha surroundet igen.

Har kollat på precis Argon Forte och Fenris, men har aldrig lyssnat på dessa. Det känns som att det blir lite för stora högtalare dock att ställa bredvid TVn och att man då lite hamnar tillbaka på att högtalarna tar för mycket plats igen. Man får köpa ny tv-möbel, eller stativ till etc.

Angående Fenris/Forte:
Dom tar faktiskt inte jättemycket plats! Jag har A/B testat och det gör ingen jättestor skillnad att lägga dom ner framme på TV-bänken ifall dom sticker upp och täcker TVn ståendes. Tipsar om att svänga förbi och lyssna på dom!

Oooh okej om surround fortfarande är intressant är det en annan femma!
Isf behåll högtalarna du har (Förutsatt att du är nöjd med dom!) och skaffa tex en Denon AVR-X1700H! Den har stöd för streaming och typ alla andra viktiga standards som gäller på hemmabio-fronten idag, framförallt ger den dig betydligt mycket mer krut för pengarna!

Om du (och partnern) är sugna på Sonos-smidighet men vill ha ett bättre ljud skulle jag köpa en Sonos Amp och ett par mindre fronthögtalare eller inbyggnadshögtalare (Dali/B&W/Klipsch etc). Ger ett beeeetydligt bättre ljud för 3-4 tusenlappar till, också mer framtidssäkert då du kan byta ut högtalarna efter behov/önskemål.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns inte mycket i 2k klassen dock som är vettigt

Det är till grabben som är 11 år, tror inte han hunnit bli alltför kräsen (än). Men kanske ska leta efter något annat än denna från Inet. Tack för kommentarer 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag står i begrepp o införskaffa en ny av-förstärkare och kikat lite på Yamaha RX-V4A alternativt Denon AVC-S660H.
Vad är din rekommendation? Helst skulle jag vilja komma ner ytterligare en tusing i pris - finns det ngt vettigt runt 5k….?

Denon AVC-S660H är toppen, låter skitbra för pengarna.

MEN!

Hur många högtalare har du hemma? Är surround livsviktigt?

Om inte surround och den stora mängden HDMI-portar är livsviktig så skulle jag personligen kikat på en stereoförstärkare i den prisklassen istället för att försöka kompromissa och skaffa en svagare AV-variant.
Idag har dom flesta förstärkare HDMI/optiskt så den biten tappar du ändå inte.

Mina tips (Baserat på förstärkare jag själv testat/använt)

Denon RCD N10/N11

NAD AMP1

Bluesound Powernode (Begagnad)

Säg till om du har nå fler funderingar!

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har du något tips om man bor i lägenhet och inte törs ha subwoofer? Är rädd att det kommer störa grannarna. Vill egentligen bara ha ''hyffsat'' ljud. Alltså bättre än Tv ljudet som jag haft i 7 år...

ALLT slår TV-högtalarna!

Fenris A4 är grym, för pengarna nästan oslagbar i min mening!

Om du vill ha mer bas utan att störa allt för mycket, kika på ett par golvhögtalare, ger dig mycket av ljudet utan att det slår räääättt in i grannens hem.

Storebrorsan till Fenris A4 är grym, Fenris A55 är värd att kika på.

Nu vet jag inte vad din budget är men Lemus gör riktigttt schyssta TV-möbler annars om du vill ha en allt i ett lösning!

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ev1lHomer:

Någon som har sett bra erbjudande på gamingstol?Clean, svart/övervägande svart. Max 2000 kr, gärna runt 1500. Eller tips på vad man bör hålla ögonen öppna för i veckan.

Billigt om inte annat.. (ej testat så vet inte om det är bra)
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-gamingb...

Skrivet av zarkov:

Jä*lar, de måtte gått åt fort. Det var precis vad jag letade efter men tji fick jag, så här 20 min efter tipset.

Finns en udda SSD märke på 2TB för 1200kr om man vågar chansa
https://www.amazon.se/dp/B0B6881T53/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Denon AVC-S660H är toppen, låter skitbra för pengarna.

MEN!

Hur många högtalare har du hemma? Är surround livsviktigt?

Om inte surround och den stora mängden HDMI-portar är livsviktig så skulle jag personligen kikat på en stereoförstärkare i den prisklassen istället för att försöka kompromissa och skaffa en svagare AV-variant.
Idag har dom flesta förstärkare HDMI/optiskt så den biten tappar du ändå inte.

Mina tips (Baserat på förstärkare jag själv testat/använt)

Denon RCD N10/N11

NAD AMP1

Bluesound Powernode (Begagnad)

Säg till om du har nå fler funderingar!

Har 5.1 högtalare kopplat till min nuvarande av-stärkare och som nu ska ersättas.
Jag har redan en riktigt bra ”vanlig” stereo/hifi-anläggning som jag är väldigt nöjd med.
Min bio-setup används enkom till just tv/film tittande!

Med tanke på vad du rekommenderar så drar jag slutsatsen att du jobbat i Hifi-butiken någonstans…

Kan du förhandstipsa om nämnda Denon förstärkaren kommer få ett attraktivt BF-pris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elp:

Har 5.1 högtalare kopplat till min nuvarande av-stärkare och som nu ska ersättas.
Jag har redan en riktigt bra ”vanlig” stereo/hifi-anläggning som jag är väldigt nöjd med.
Min bio-setup används enkom till just tv/film tittande!

Med tanke på vad du rekommenderar så drar jag slutsatsen att du jobbat i Hifi-butiken någonstans…

Kan du förhandstipsa om nämnda Denon förstärkaren kommer få ett attraktivt BF-pris?

Denon brukar få bra rekommendationer vad gäller AVR, t.ex. från sidor som audiosciencereview (även om de påpekar att senaste 3800 är sämre ljudmässigt än förra modellen 3700... sämre inbyggd DAC t.ex.)

Mina egna erfanheter är goda med. Både på de mindre systemen kring 4000-5000kr och AVR. Men har även haft en kolossal PMA2000R som hade väldigt mjukt ljud, japansk ljud-ideal.. så gäller kolla apparat-för-apparat.

Edit:
Denna topic hör hemma i annan diskussionstråd..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av knuttelyft:

airpods pro 2 för 2636:- på halebop men koden hejbop20

Skulle kanske sagt att hon inte vill ha pro tyvärr, om det varit jag hade jag lätt velat ha pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Sonos Arc - värt 8k?

Har idag ett 5.1 hemmabiosurround som inte används mer än i 2.1 pga att Nvidia Shield och min förstärkare+TV inte går att koppla ihop pga jag bara har optisk anslutning och inte hdmi på förstärkaren.

Definitely no.
As it was pointed out in this thread, if you are serious about home theatre, your best bet is AVR + 5.1 separate sound system. If you can only afford soundbar (for reason like simplicity or space), then Samsung 960A would be your best bet. it's in 7990 range quite often. I will give Sonos Arc a run (or two) for the money.

Re home theatre - my advice is don't go there. my second advice is think twice before going there. I started with same position as your (8000kr for 960A). Went down that path and have spent 40k+ (and it is nowhere near enough, let alone "fancy"). When you get a grasp of what things are, you realize that this hobby can be very expensive.

Permalänk
Skrivet av AndreasPC:

ALLT slår TV-högtalarna!

Fenris A4 är grym, för pengarna nästan oslagbar i min mening!

Om du vill ha mer bas utan att störa allt för mycket, kika på ett par golvhögtalare, ger dig mycket av ljudet utan att det slår räääättt in i grannens hem.

Storebrorsan till Fenris A4 är grym, Fenris A55 är värd att kika på.

Nu vet jag inte vad din budget är men Lemus gör riktigttt schyssta TV-möbler annars om du vill ha en allt i ett lösning!

Nu blev jag inspirerad! Har du något tips på bra stereo-golvhögtalare som inte är allt för dyra? Gärna något ganska smalt som skulle rymmas på var sida om en tv, utan att ta upp för mycket plats. Har inga ambitioner mer än att förbättra tv-ljudet, så behövs inte något kraftfullt eller finesser (i princip bara ingång för hdmi/optiskt ljud).

Nu har jag har egentligen inget problem med grannar som kan bli störda, men har heller inte [plats för] ett brett nog tv-bord för Fenris A4... :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

Nu blev jag inspirerad! Har du något tips på bra stereo-golvhögtalare som inte är allt för dyra? Gärna något ganska smalt som skulle rymmas på var sida om en tv, utan att ta upp för mycket plats. Har inga ambitioner mer än att förbättra tv-ljudet, så behövs inte något kraftfullt eller finesser (i princip bara ingång för hdmi/optiskt ljud).

Nu har jag har egentligen inget problem med grannar som kan bli störda, men har heller inte [plats för] ett brett nog tv-bord för Fenris A4... :-/

Audio Pro Addon T20 i vitt! Väldigt hög WAF och du kan ansluta med bt eller digitalt och även lägga till en sub senare. Inbyggd förstärkare är ju ännu ett plus och den lösningen slår alla soundbars med råge imho.

Permalänk
Skrivet av Alliaria:

Skulle kanske sagt att hon inte vill ha pro tyvärr, om det varit jag hade jag lätt velat ha pro

Någon som vet hur Airpods Pro 2 är för cykling, med vindbrus etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ev1lHomer:

Någon som vet hur Airpods Pro 2 är för cykling, med vindbrus etc.?

Det är ok iom brusreduceringen, men de är helt omöjliga för mig att sitta kvar oavsett vilken av de tre plupparna jag använder.

Sjukt surt att inte kunna testa innan köp för att sedan upptäcka att de ramlar ur hur jag än gör vid träning som löpning, cykling etc. och just ine-ear är undantaget för öppet köp.

Permalänk
Skrivet av Ev1lHomer:

Det är till grabben som är 11 år, tror inte han hunnit bli alltför kräsen (än). Men kanske ska leta efter något annat än denna från Inet. Tack för kommentarer 👍

Dxracer, köpte en sån stol som demoexemplar för 1100, ord pris 3000 för nåt år sedan. Mycket nöjd, väger 77kg och håller mkt bra än så länge. Kostar 2000 på ”rea”

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av RCX Slinger:

Nu blev jag inspirerad! Har du något tips på bra stereo-golvhögtalare som inte är allt för dyra? Gärna något ganska smalt som skulle rymmas på var sida om en tv, utan att ta upp för mycket plats. Har inga ambitioner mer än att förbättra tv-ljudet, så behövs inte något kraftfullt eller finesser (i princip bara ingång för hdmi/optiskt ljud).

Nu har jag har egentligen inget problem med grannar som kan bli störda, men har heller inte [plats för] ett brett nog tv-bord för Fenris A4... :-/

INTE AUDIO PRO. Köp något som är klassat som hifi, inte hemmabio eller whatever. Typ dynavoice, master audio eller kef. Du behöver inte lägga många tusen mer än audio pro & company men får ordentlig prestanda. Jag lovar, du kommer bli imponerad

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Audio Pro Addon T20 i vitt! Väldigt hög WAF och du kan ansluta med bt eller digitalt och även lägga till en sub senare. Inbyggd förstärkare är ju ännu ett plus och den lösningen slår alla soundbars med råge imho.

Sjukt mycket ljud för pengarna!

Förtydligande.
Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Skrivet av elp:

Jag står i begrepp o införskaffa en ny av-förstärkare och kikat lite på Yamaha RX-V4A alternativt Denon AVC-S660H.
Vad är din rekommendation? Helst skulle jag vilja komma ner ytterligare en tusing i pris - finns det ngt vettigt runt 5k….?

Köp förstärkare med inbyggd wifi streaming, det är dunder.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

ALLT slår TV-högtalarna!

Fenris A4 är grym, för pengarna nästan oslagbar i min mening!

Om du vill ha mer bas utan att störa allt för mycket, kika på ett par golvhögtalare, ger dig mycket av ljudet utan att det slår räääättt in i grannens hem.

Storebrorsan till Fenris A4 är grym, Fenris A55 är värd att kika på.

Nu vet jag inte vad din budget är men Lemus gör riktigttt schyssta TV-möbler annars om du vill ha en allt i ett lösning!

Vad tycker du om Sonys a5000 eller a7000 soundbars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Hur kan du ha missat det? Allt prat om Telias erbjudanden de senaste åren, snacket om att försöka få till en förlängning, få konkurrenterna att matcha Telias priser, osv.

Jag har 1Gbps full sprätt för 400:- /månaden och ingen bindningstid så vet inte riktigt vad jag behöver ifrån Telias 12 månaders-bindningserbjudanden faktiskt. Men nu vet jag lite vad folk anser som bra erbjudanden iallafall, det jag var osäker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det är ok iom brusreduceringen, men de är helt omöjliga för mig att sitta kvar oavsett vilken av de tre plupparna jag använder.

Sjukt surt att inte kunna testa innan köp för att sedan upptäcka att de ramlar ur hur jag än gör vid träning som löpning, cykling etc. och just ine-ear är undantaget för öppet köp.

Har du provat med tredje parts pluppar? Comply ska vara bra har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ev1lHomer:

Någon som vet hur Airpods Pro 2 är för cykling, med vindbrus etc.?

Nu har jag inte cyklat med mina men jag har sprungit och då tycker jag inte att det har varit speciellt mycket vindbrus.
Kan bara jämföra med mina Bose qc35 är odugliga så fort det blir lite vind..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej, snarare prishöjning.

Se där, precis när jag kikade på prisjakt såg jag att de har sänkt series s till 2890kr, avvaktar dock med att köpa då jag undviker komplett. Hoppas amazon kan prismatcha

https://www.komplett.se/product/1168808/gaming/xbox/xbox-seri...

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Se där, precis när jag kikade på prisjakt såg jag att de har sänkt series s till 2890kr, avvaktar dock med att köpa då jag undviker komplett. Hoppas amazon kan prismatcha

https://www.komplett.se/product/1168808/gaming/xbox/xbox-seri...

eh, Series S är nedsatt väldigt ofta. Sett den på 2690 ett par gånger om jag minns rätt. Så ingen jätte deal men ändå ok pris för prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det är ok iom brusreduceringen, men de är helt omöjliga för mig att sitta kvar oavsett vilken av de tre plupparna jag använder.

Sjukt surt att inte kunna testa innan köp för att sedan upptäcka att de ramlar ur hur jag än gör vid träning som löpning, cykling etc. och just ine-ear är undantaget för öppet köp.

Beställ från Amazon så kan du testa och skicka tillbaka även in ears om de inte skulle passa.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2