Nvidia: "Runt 50 12VHPWR-incidenter totalt – glappkontakt orsaken"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Tror i och för sig att uppdateringen sänkte prestanda för att frekvenstopparna sänktes något

Om jag inte minns fel så var det i princip omätbart lite dock, frekvensen var lägre i några millisekunder här och var, om det inte var mikrosekunder.

Hardware Unboxeds test från Okt 2020 håller med, ibland 1 fps långsammare, men ibland 1 fps snabbare, så det är sannolikt omätbart liten skillnad och bara variation.
https://www.youtube.com/watch?v=lhyCdraz54s#t=10m31s

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Skulle inte bli förvånad om helt fastsatta kontakter börjar lossna efter ett tag.

Då är det ännu mer katastrof. Men de verkar ju sitta fast bara man sätter fast dem. Problemet är att det är svårt att veta då klicket inte är ljudligt nog, och det verkar ju som om klicket i sig inte heller är nog om man mot förmodan skulle höra det utan man måste fortsätta trycka ytterligare för att vara helt säker.

Så.. Kontakten ser ut att sitta i - räcker inte.

Klicket är svårt att höra, men att höra det räcker inte. Utan men måste trycka tills man inte kan längre, den försöka dra ut kontakten, och går det inte så ska det vara säkert, säger de.. Men som du säger så är det inte förvånande om det sedan visar sig att sagan inte är slut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om NVIDIA säger att det är ”50” så är min känsla att det rör sig om 500 eller 5000 om inte fler

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Om NVIDIA säger att det är ”50” så är min känsla att det rör sig om 500 eller 5000 om inte fler

Gamers Nexus gjorde en liknande uppskattning, och de är inte direkt kända för rövslickeri och hålla företag om ryggen.

Permalänk
Medlem

OK male contact goes into female contact like this! Questions?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om jag inte minns fel så var det i princip omätbart lite dock, frekvensen var lägre i några millisekunder här och var, om det inte var mikrosekunder.

Hardware Unboxeds test från Okt 2020 håller med, ibland 1 fps långsammare, men ibland 1 fps snabbare, så det är sannolikt omätbart liten skillnad och bara variation.
https://www.youtube.com/watch?v=lhyCdraz54s#t=10m31s

Fair enough, gick bara på minnet och har inget 3000-kort själv. Dock är det väl ett problem med hårdvaran i grunden ändå då andra modeller fungerade väl utan modifierad mjukvara?

Jaja, det var en bra lösning med mjukvarufixen för folk fick ju fortsätta spela utan stora avbrott

Permalänk
Medlem

Helt usel kontakt, förstår inte hur den gick igenom. Varken på medföljande adapter eller Cablemods 3pin till 12vhpwr kabel så hörs det inte när det inklippad. Sen dras den lätt ur ifall man först kopplar in och vill dra åt på baksidan.

Varför inte göra som det redan är på existerande 4,6,8pin där man kan enkelt höra ett klick och den sitter som ett berg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet som det verkar är att det är lätt att missa om spärren klickat i eller inte, inte samma klickljud som på de gamla kontakterna

Kontakten kan ganska lätt glida loss från ansluten om inte låset är helt låst, GN visade det i en av de senaste videorna

Fast även 8-pin klickar väl innan kontakten är fullt ansluten? Det har jag upplevt ett par gånger. Jag ser alltid till att det inte finns minsta glipa i anslutningen och ibland får man trycka bra hårt. Samma med anslutningen för ström till processorn.

Dock så hörs det rätt väl när den klickar till. Vilket kanske inte hörs lika bra på de nya kontakterna, som du säger.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Fast även 8-pin klickar väl innan kontakten är fullt ansluten? Det har jag upplevt ett par gånger. Jag ser alltid till att det inte finns minsta glipa i anslutningen och ibland får man trycka bra hårt. Samma med anslutningen för ström till processorn.

Dock så hörs det rätt väl när den klickar till. Vilket kanske inte hörs lika bra på de nya kontakterna, som du säger.

Det verkar handla om att ljudet/klicket nästan helt saknas i kombination att det är 8 vs 16 pinnar vilket ger högre friktion. Dessutom har kontakterna hullingar som aktivt sliter/skaver på metallkontakten för att skapa bra kontakt, detta kanske gör det ännu trögare?

Jag vet ju själv hur seg ATX-20-pin kan vara, den är ju i samma storleksklass som denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Fast även 8-pin klickar väl innan kontakten är fullt ansluten? Det har jag upplevt ett par gånger. Jag ser alltid till att det inte finns minsta glipa i anslutningen och ibland får man trycka bra hårt. Samma med anslutningen för ström till processorn.

Dock så hörs det rätt väl när den klickar till. Vilket kanske inte hörs lika bra på de nya kontakterna, som du säger.

Klicket från 8-pins kontakterna är inte alltid så tydligt heller. Nu när jag senast höll på att fixa, med detta med kablar i bakhuvudet, var det en 8-pinnare till grafikkortet som jag inte hörde klicka i. Fick testa att den verkligen satt och det dubbelkolla.

De nya kontakterna är säkert svårare, men de gamla är knappast perfekta heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl snarare att man gör så det ser ut som den övre med kortet på plats, sen drar man kabeln och den smyger ut lite för man missade att låset inte låst trots att kontakterna ser ut att vara helt rätt, efter lite fram och tillbaka och dator sammansatt och tillbakaställd på rätt plats (och några värmecykler på det) kan man utan att ha rört kontakten hamnat i det andra (nedre) fallet utan sin egen vetskap

Där i ligger faran

Tror i och för sig att uppdateringen sänkte prestanda för att frekvenstopparna sänktes något

Fast det är ju det som är poängen.
När man monterat klart så kollar man så man inte ser något streck. Knappast så att värmecykler flyttar ut en kontakt några millimeter. Vi pratar ju inte om en gjutjärnskamin som är glödgad.

Permalänk
Medlem

Det finns trettiaelva saker man skall vara noggrann med när man bygger sin PC, nu blev det trettitolv och då blir det hus i helvete här är klart.

Klarar ni inte av att sätta i en kontakt och kolla så den sitter fast då skall ni nog inte ge er på att sätta i en CPU-fläkt, eller installera ett moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast det är ju det som är poängen.
När man monterat klart så kollar man så man inte ser något streck. Knappast så att värmecykler flyttar ut en kontakt några millimeter. Vi pratar ju inte om en gjutjärnskamin som är glödgad.

Jag håller såklart med, men jag kan se att dessa kontakter är lite svårare att göra rätt med (mer friktion, inget lås-klick). Självklart ska man kontrollera allt och inte bara blunda och köra

Permalänk
Medlem

Det känns ju även som att de som köper grafikkort i 4090 serien inte är ovana datorbyggare.
Tänk den här kontakten på ett xx60 serie där en 12 åring ska montera ihop en dator för första gången.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Kändes lite som att många ville att det skulle vara något stort problem med kontakten och/eller korten. För "onda stora företag", ungefär.

Medan det kanske är lite lättare än vanligt att ansluta den och tro att den är ordentligt på plats fast den inte är det så är ju grundproblemet handhavandefel, går ju inte komma runt detta faktum.

Kändes hela tiden som att det var något sånt snarare än att kontakten är direkt olämplig eller farlig, så jag drog inga större växlar på det hela tills man har fakta på bordet och mycket riktigt, det var också så.

Detta handlar egentligen inte om "stort elakt företag". alla företag ser först och främst till deras ekonomiska tillväxt, det brukar göras genom ex goodwill av olika slag t.ex billigare priser, schystare villkor etc för att få folk att välja just deras företag framför konkurenterna. det vet ju vi alla om.

nu finns där ju dock ett problem med kontakten som inte funnits/varit lika stort innan(50 fall enl Nvidia så jag antar att detta inte hänt innan i samma spann, annars hade folk inte ifrågsatt att saker börjat ta fyr.

Och sen köper jag givetvis att folk är lite väl på hugget iom utveckligen stagnerat till vis del på gpu sidan sett till prestanda/krona.

En gång i tidden kunde man köpa dugliga speldatorer för 10K i dagens pengar justerat för inflation, det var 6K 2008)

även runt 2012-2016 var detta helt möjligt, sedan 2020 har det inte varit möjligt pga lager som hammlat i andra händer än vanliga gamers.

idag ser det ju bättre ut men det var ju inte alls som innan, likaså har priset för highend prestanda(relativt sett) gått upp väldigt mycket mer.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

bara 50?
Verkar som var och varannan har problemet när man läser runt på nätet.
kan aldrig vara så lite som 50 stycken. Då hade det väl inte blivit en sån stor grej av det.... eller?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller såklart med, men jag kan se att dessa kontakter är lite svårare att göra rätt med (mer friktion, inget lås-klick). Självklart ska man kontrollera allt och inte bara blunda och köra

Sen snackar även Nvidia om att uppdatera kontakten för att göra det tydligare. Det tycker jag också är en bra idé.

För övrigt tror jag faktiskt detta kan drabba vana datorbyggare likväl som nybörjare. Jag har exempelvis byggt min beskärda del av datorer genom åren. Minns ett bygge där jag fick lämna 24-pins ATX-kontakten med en hyfsad glipa. Gick helt enkelt inte att få i hela vägen. Inte utan att ha sönder något.

Den burken var i bruk i 10 år, utan problem.

Jag menar, det är lätt att tänka att det inte spelar någon roll en kontakt är ovanligt bångstyrig.

Nybörjaren som aldrig handskats med sånt är förmodligen lite försiktigare.

Nu när man vet att det kan uppstå problem kanske man är extra försiktig. Jag hade nog inte dubbelkollat kontakten som inte klickade, om jag inte läst om dessa problem. Det hade förvisso gått bra ändå, men med den nya kontakten är det svårare att säga (jag har aldrig använt den så har egentligen ingen aning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

bara 50?
Verkar som var och varannan har problemet när man läser runt på nätet.
kan aldrig vara så lite som 50 stycken. Då hade det väl inte blivit en sån stor grej av det.... eller?

Underskatta aldrig Reddits förmåga att sprida FUD.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Underskatta aldrig Reddits förmåga att sprida FUD.

FUD?

vart ju en nyhet överallt även här. borde 50 fel göra en sån stor påverkan ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

FUD?

vart ju en nyhet överallt även här. borde 50 fel göra en sån stor påverkan ?

Fear Uncertainty Doubt, dock så klart inte som en marknadsföringsteknik.

Att det var en nyhet på Sweclockers säger varken bu eller bä, dom tar upp mycket av det som "techtubers" pratar om, och gängse techtubers har varit väldigt glada att sprida rykten och halvsanningar om 12pins-kontakten dom senaste veckorna. Var först GN som gjorde en riktig undersökning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

bara 50?
Verkar som var och varannan har problemet när man läser runt på nätet.
kan aldrig vara så lite som 50 stycken. Då hade det väl inte blivit en sån stor grej av det.... eller?

Det är säkert flera, speciellt de som inte ens äger något av dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet som det verkar är att det är lätt att missa om spärren klickat i eller inte, inte samma klickljud som på de gamla kontakterna

Kontakten kan ganska lätt glida loss från ansluten om inte låset är helt låst, GN visade det i en av de senaste videorna

Jag monterade min tidigare under lördagen. Väldigt tydligt klickljud. Hör man det inte kanske man haft skrikande barn eller nån hushållsmaskin igång samtidigt. Det kan knappast Nvidia lastas för.
Inget motstånd för tidigt, utan den gick lätt in i botten med klicket som fin bekräftelse. Inget glapp mellan kanten och kontakten. Sitter bra när jag ryckt och dragit i den.

Innan jag själv testade trodde jag att det var en dålig konstruktion. Nu är jag inte alls med på den linjen. Jag tycker den är onödigt liten, och jag anser att en stor kontakt per pol, tänk lampkontakt, vore väldigt mycket bättre än 12 små stift, men så ser ju redan massa andra kontakter ut, så inget nytt med denna. Men den fungerar precis lika fint som de "gamla".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Otroligt hur det blev en så stor grej? 50 pers är ju inget alls jämfört med hur många som sålts xD

50 stycken är 50 stycken för mycket att kunna börja brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

bara 50?
Verkar som var och varannan har problemet när man läser runt på nätet.
kan aldrig vara så lite som 50 stycken. Då hade det väl inte blivit en sån stor grej av det.... eller?

Det var en nyhet redan innan 4090 släpptes tack vare ett mail från PCI-SIG som varnade för dåligt implementerade adaptrar, och när två fall dök upp på Reddit så var jakten igång.

Permalänk

Vänta lite, ett företag med minst 100$ miljoner på banken försöker hänvisa till att kontakten skall pluggas in på deras idiotiska nivå för då fungerar det. Vilket det nu konstateras tydligt. Kontakten är dåligt gjord och borde aldrig gått ut till konsument. Gå tillbaka till ritbordet och ta fram en kontakt som sitter ordentligt. Hur svårt kan det vara. De borde kunna ha någon som förstår att skiten skall rätt ner i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snyggt skött av Nvidia.
De är transparenta och går igenom vad som blivit fel och kommer att ersätta kunder som råkat ut för detta problem.

50st är inte speciellt många, visst är det synd att det händer men inget företag släpper 100% felfria produkter.

På folk på reddit (och även här) så låter det som att 99.5% av alla råkat ut för detta problem när det är det inverterade.

Förstår inte riktigt varför allt och alla skall halshuggas så fort minsta lilla sak sker.

Tror många förväntar att ett kort med ett sånt pris har en vattentät design där det inte ska kunna gå fel vilket knappast är helt orimligt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

för att Nvidia är ett elakt företag som de inte gillar, hade AMD gjort samma sak hade det sopats under mattan som alla andra fiaskon.

Det är ju tvärtom, Nvidia har den stora följarskaran, Nvidia har lyckats få folk betala oerhörda priser t o m.
Nvidia är PC världens Apple.

Fortfarande så läser man om AMDs dåliga drivrutiner osv..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Snusfri
Skrivet av firstofmay:

Tror många förväntar att ett kort med ett sånt pris har en vattentät design där det inte ska kunna gå fel vilket knappast är helt orimligt.

Det är faktiskt helt orimligt att ha dessa förväntningar på en produkt oavsett prisklass.

Ingenting oavsett pris är eller kommer någonsin vara 100% felfritt, ju tidigare folk förstår och inser detta, desto bättre.

Det är hur företaget i fråga hanterar det som spelar någon roll, gör de som Nvidia och gör en grundlig undersökning samt utan knussel ersätter sina kunder eller gör de som Apple och antingen försöker sopa allt under mattan (brinnande Apple Watch) eller skyller allt på kunden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Håller med. Man ska alltid göra saker helt idiotsäkra. Man ska inte kunna göra fel.

Jobbar mycket med "idiotsäkert", det jag har lärt mig under åren är att evolutionen alltid har en bättre idiot på gång

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vilka j-a klåpare rent ut sagt! 😅 Tur att grafikkortet är så billigt så man inte har anledning att förvänta sig mer…