Gamers Nexus djupdyker i smältande 12VHPWR-kontakter

Permalänk
Medlem

Det görs antaganden i den här tråden. Är det någon som har sett en sådan här kontakt brinna? Kan den brinna vid de failure modes som händer här? Vad har den för antändningstemperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det görs antaganden i den här tråden. Är det någon som har sett en sådan här kontakt brinna? Kan den brinna vid de failure modes som händer här? Vad har den för antändningstemperatur?

Det är nog ytterst svårt att få den att brinna. Elgrejjor är tillverkade så att dom smälter och löser ut säkringar innan något antänder.

Endast om man badar datorn i något lättantändligt när den går varm finns en minimal risk för brand.

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus har säkert rätt, men oavsett så ogillar jag verkligen når folk använder sig av "the TRUTH" i sina Youtube-titlar, det är inte alltför sällan dom har minst ett fel i det dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Nää, du skrev att det räckte med att flytta runt datorn för att kabeln skulle falla ur. Det stämmer bara om den inte är insatt ordentligt men inte när den låses fast som den ska. Det gäller de flesta kablar.

Jag har själv gjort misstaget att tro att adaptern var fast men eftersom jag inte kontrollerade det kunde jag vicka loss den. Nu är den fastlåst så nu kan den inte lossna. Vet du vem jag klagar på för detta? Mig själv.

Visst finns det förbättringspotential i designen av konstruktionen av den nya kontakten, men det tar inte bort mitt eget ansvar.

Jag tolkar det som att du menar att jag påstått att om kabeln är korrekt isatt så räcker det med att flytta runt på datorn för att kabeln ska halka ur?

Det var inte vad jag med "flyttar runt" med datorn. Det är något jag försöker referera till och som Steve säger i videon som du snällt bad mig att titta på en gång till. Ber om ursäkt ifall jag var otydlig där!

Jag tycker precis som du att det finns "förbättringspotential i designen av konstruktionen", men jag tycker fortfarande inte att det är någon "tolkningsfråga", eftersom jag anser att god design i det här fallet borde handla om att göra något så pass säkert att man inte riskerar vare sig elsäkerhet eller en saftig investering. Det ska vara enkelt att veta om kabeln/kontakten sitter fast.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag tolkar det som att du menar att jag påstått att om kabeln är korrekt isatt så räcker det med att flytta runt på datorn för att kabeln ska halka ur?

Det var inte vad jag med "flyttar runt" med datorn. Det är något jag försöker referera till och som Steve säger i videon som du snällt bad mig att titta på en gång till. Ber om ursäkt ifall jag var otydlig där!

Jag tycker precis som du att det finns "förbättringspotential i designen av konstruktionen", men jag tycker fortfarande inte att det är någon "tolkningsfråga", eftersom jag anser att god design i det här fallet borde handla om att göra något så pass säkert att man inte riskerar inte riskerar vare sig elsäkerhet eller en saftig investering. Det ska vara enkelt att veta om kabeln/kontakten sitter fast.

Då missförstod jag dig, jag ber om ursäkt! Tack för klargörandet!

Jag håller helt med dig att det borde vara enklare att avgöra om adaptern är låst, nu var det ganska enkelt att vicka på den för att avgöra det men innan GNs video var man ju rädd för att öht röra adaptern. Jag hade önskat en mer taktil och ljudligt sätt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag håller inte med med om att det är en tolkningsfråga, utan en fråga om god design gentemot dålig design. När läste du om att pcie-6 eller 8-pin brann upp senast?

Det räcker ju t.ex. att man "flyttar runt" med datorn för att kablarna ska riskera att halka ur. Say what?!

Jag tror den huvudsakliga skillnaden i hur vi ser på detta är att jag inte nödvändigtvis ser någon konflikt mellan att designen är dålig (i åtminstone vissa avseenden) och användarfel, särskilt inte om kontakten är så illa itryckt som i Steves exempel.

Dvs, som jag upplever det är skillnaden främst att du har en mycket mer binär syn på situationen samt dessa tolkningar som stående i konflikt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte riktigt varför kontakterna är byggda så här. Varför inte bara göra en stor kontakt med två rejäla pinnar, ungefär som en vanlig kontakt som vi har för vägguttag? Med mindre separation bara, men två kraftiga grejer i stället för massa små, ömtåliga. All ström ska ju ändå till samma ställe...

Kontakterna är en faktor - ledningsbanorna på kretskortet en annan. De skulle brinna upp om man körde in allt på en och samma. Genom att dela upp det (kanske direktfördelas de till olika chokes?) så blir inte ledningsbanorna överhettade.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror den huvudsakliga skillnaden i hur vi ser på detta är att jag inte nödvändigtvis ser någon konflikt mellan att designen är dålig (i åtminstone vissa avseenden) och användarfel, särskilt inte om kontakten är så illa itryckt som i Steves exempel.

Dvs, som jag upplever det är skillnaden främst att du har en mycket mer binär syn på situationen samt dessa tolkningar som stående i konflikt.

Njae, jag har aldrig binärt påstått att det inte handlar om användarfel.

Däremot jag har en mycket binär syn när det kommer till att företag som tjänar miljarder dollar ser till att deras produkter håller en viss standard.

Hoppas det var binärt nog?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Njae, jag har aldrig binärt påstått att det inte handlar om användarfel.

Då har jag uppenbart helt missuppfattat vad du säger

Skrivet av orginallinus:

Däremot jag har en mycket binär syn när det kommer till att företag som tjänar miljarder dollar ser till att deras produkter håller en viss standard.

En helt annan fråga än jag trodde vi diskuterade.

Skrivet av orginallinus:

Hoppas det var binärt nog?

Förstår inte vad du vill åt mer än att låta dryg

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Då har jag uppenbart helt missuppfattat vad du säger

En helt annan fråga än jag trodde vi diskuterade.

Förstår inte vad du vill åt mer än att låta dryg

Du kan ju börja med att läsa första inlägget som jag gjort i den här tråden, där jag bland annat länkat till en guide till att sätta i kabeln på korrekt vis. På vilket sätt tycker du att det är binärt eller drygt?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Kontakterna är en faktor - ledningsbanorna på kretskortet en annan. De skulle brinna upp om man körde in allt på en och samma. Genom att dela upp det (kanske direktfördelas de till olika chokes?) så blir inte ledningsbanorna överhettade.

Men det är ju en helt annan sak. Man kan ju dela upp det på flera ledningar innanför kontakten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du kan ju börja med att läsa första inlägget som jag gjort i den här tråden, där jag bland annat länkat till en guide till att sätta i kabeln på korrekt vis. På vilket sätt tycker du att det är binärt eller drygt?

Det enda jag invände angående det första inlägget i sig var att jag tyckte innehållets inlägg inte stod i motsatsförhållande till citatet ur artikeln som det var formulerat som en invändning mot.

Här blev det tydligt binärt, innan detta var det väl mer otydligt vad som eventuellt låg bakom:

Skrivet av orginallinus:

Jag håller inte med med om att det är en tolkningsfråga, utan en fråga om god design gentemot dålig design.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det enda jag invände angående det första inlägget i sig var att jag tyckte innehållets inlägg inte stod i motsatsförhållande till citatet ur artikeln som det var formulerat som en invändning mot.

Här blev det tydligt binärt, innan detta var det väl mer otydligt vad som eventuellt låg bakom:

Jag ber om ursäkt för då, om jag inte var tillräckligt tydlig utan explicit i någon mening. Det jag menade var ju att det inte skulle finnas någon "hårfin gräns", om det inte funnits ett designfel som leder till att användare gör/kan göra fel.

Självklart är det så att användaren i slutfallet är agent, genom att användare sätter i kontakten felaktigt så som GN visar på, eller den hamnar i det läget (vilket ju givetvis också kan ha orsaken att man satt i den såpass att man trott att den suttit fast ordentligt, men sedan böjt kabeln vid montering t.ex).

Tror egentligen att vi menar samma saker? Du får ursäkta ifall jag blev uppjagad av att bli kallad binär, det var dumt av mig. Förlåt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag ber om ursäkt för då, om jag inte var tillräckligt tydlig utan explicit i någon mening. Det jag menade var ju att det inte skulle finnas någon "hårfin gräns", om det inte funnits ett designfel som leder till att användare gör/kan göra fel.

Självklart är det så att användaren i slutfallet är agent, genom att användare sätter i kontakten felaktigt så som GN visar på, eller den hamnar i det läget (vilket ju givetvis också kan ha orsaken att man satt i den såpass att man trott att den suttit fast ordentligt, men sedan böjt kabeln vid montering t.ex).

Tror egentligen att vi menar samma saker? Du får ursäkta ifall jag blev uppjagad av att bli kallad binär, det var dumt av mig. Förlåt!

Jag tror också att vi menar åtminstone står nära vad gäller åsikten om själva sakförhållandena. 👍

Beklagar om det här med "binär syn på situationen" uppfattades som något annat än bara en kategorisering av ett specifikt uttalande (som jag tolkade det, förstås). Fanns ingen avsikt att det skulle insinuera något mer/annat, och verkligen inget personligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ny GN-video som bl.a. går igenom Nvidias officiella statement om dom brinnande kablarna.
Var på tiden att Nvidia själva säger något.

TLDR av Nvidias statement:
- Dom vet om ca. 50 fall globalt där adaptern har brunnit (~0.04% av alla sålda RTX 4090.)
- Deras tips är att koppla i adaptern i kortet innan man kopplar in kortet i moderkortet.
- Nvidia kommer acceptera reklamation oavsett kort eller kabel använd (så nu kan vi släppa ryktet att Nvidia inte kommer ersätta kort som brunnit med tredjepartskabel från t.ex. Cablemods eller Corsair.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju en helt annan sak. Man kan ju dela upp det på flera ledningar innanför kontakten.

Nej - de kommer ju ändå gå ner i ett jättetunnt lager koppar som kommer bli skitvarmt. Eller menar du i själva kontaktdonet?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB